Steinberg stasjon i Nedre Eiker kommune i Buskerud ble i forbindelse
med innføring av ny grunnrutemodell for NSB midlertidig stengt fra
og med desember 2012. Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen
av Prop. 1 S (2012–2013) at stasjonen skulle oppgraderes og gjenåpnes
i desember 2014. I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
1 S (2013–2014) ble det bevilget 130 mill. kroner til dette formålet.
I Prop. 1 S (2013–2014) for Samferdselsdepartementet under kap.
1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen, står følgende
tekst:
«Prosjektet planlegges gjennomført med sikte på ruteendring
i desember 2014, og tiltakene ferdigstilles i 2015. I sum er kostnadene
for tiltakene på Steinberg, Hokksund og Rødgata foreløpig beregnet
til om lag 200 mill. kr. Det foreslås 130 mill. kr til prosjektet
i 2014.»
Regjeringen Solberg har ikke omtalt prosjektet for Steinberg
stasjon i Ny saldering av statsbudsjettet 2013, Prop. 29 S (2013–2014).
Prosjektet er heller ikke nevnt i flertallsmerknad i finanskomiteens
eller transport- og kommunikasjonskomiteens innstillinger. Venstres
representanter hadde en mindretallsmerknad om prosjektet hvor de
ønsket å omdisponere denne bevilgningen, men denne ble ikke støttet
av andre partiers representanter. Det innebærer at verken den nye
regjeringen eller Stortinget har andre merknader til saken. Tiltaket
skal derfor gjennomføres i henhold til den omtalen som står i budsjettproposisjonen,
Prop. 1 S (2013–2014).
Til tross for at det ikke er kommet nye momenter i saken etter
at bevilgningen til prosjektet ble vedtatt i Stortinget, har Jernbaneverket
sendt saken tilbake til Samferdselsdepartementet. De anbefaler at
pengene Stortinget bevilget til oppgradering av Steinberg stasjon,
brukes på andre formål. Også etter det første stortingsvedtaket
om opprettholdelse av Steinberg stasjon sendte Jernbaneverket saken
tilbake til Samferdselsdepartementet. Statsråd Marit Arnstad ga
da klar tilbakemelding om at hun forutsatte at Jernbaneverket forholdt
seg til det regjering og storting har bestemt og at Steinberg stasjon
skal gjenåpnes i løpet av 2014. Hun viste da til at Jernbaneverket
hadde mottatt penger til utredningsarbeidet i 2013, og at det ikke
heftet noen usikkerhet rundt bevilgning for 2014.
Forvaltningen har plikt til å følge opp Stortingets vedtak og
forutsetninger. Regjeringen Solberg er dermed forpliktet til å følge
opp vedtaket fattet av Stortinget og sørge for at Jernbaneverket
følger opp bestillingen de fikk i 2012. I tillegg må regjeringen
sørge for at Jernbaneverket bruker bevilgningen i statsbudsjettet
for 2014 til det Stortinget har forutsatt. Det er alvorlig at en
etat gjentatte ganger ikke følger opp bestillinger fra regjering
og storting, samt instruks fra samferdselsministeren.
Steinberg er et raskt voksende tettsted i Nedre Eiker kommune.
Jernbanen deler tettstedet i to, og stasjonen ligger i gangavstand
for alle innbyggerne (ca. 2 000). Mange mennesker har flyttet til
Steinberg nettopp for å kunne pendle med toget. Da stasjonen ble
stengt i desember 2012, hadde den om lag 280 reisende per dag. Det
gir ingen mening å legge ned den eneste reelle muligheten for å
bruke kollektivtransport i et stadig voksende pendlersamfunn.
Pendlerparkeringer innover mot Oslo-områdene er nå fylt opp.
Om regjeringen ønsker å få flere til å reise kollektivt, må parkeringskapasiteten
ved stasjonene økes. Midlertidig nedleggelse av Steinberg stasjon
førte som forventet til at parkeringen ved Mjøndalen stasjon nå
også er fylt opp. En gjenåpnet Steinberg stasjon, med mulighet for
utvidet parkeringsplass, vil kunne fungere som en buffer for den
forventede befolkningsveksten i Eiker-området i tiden fremover.
På Steinberg bruker de aller fleste pendlerne beina til stasjonen.
Sikkerheten ved Steinberg stasjon må også uansett forbedres på
grunn av skolevei over og barnehage i umiddelbar nærhet til planovergangen.
Det vil si at hovedkostnaden ved Steinbergprosjektet vil komme uansett.
På Steinberg er innbyggerne blitt frarøvet den eneste reelle muligheten
for å reise kollektivt, og de er dessuten flere ganger blitt lovet
en oppgradering og togstopp fra desember 2014. Innbyggerne på Steinberg
forventer derfor at stortingsvedtaket straks følges opp og at togene
igjen stopper ved Steinberg stasjon som forutsatt i desember 2014.
Dersom regjeringen Solberg nå velger å ta tilbake det den rød-grønne
regjeringen ga til Steinberg, vil tiltroen til de demokratiske prosesser
svekkes alvorlig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen følge opp Stortingets vedtak i gjeldende
statsbudsjett, herunder bevilgningen til oppgradering av Steinberg
stasjon i Nedre Eiker kommune i Buskerud, slik at stasjonen kan
gjenåpnes som planlagt i desember 2014.