Den planlagte utbyggingen av E18 Vestkorridoren vil gi både mer
trafikk og økte utslipp til skade for befolkningens helse og for
klimaet. Det man aller minst trenger nå, er 6 nye bilfelt inn mot
Oslo. Utbyggingen vil i sum kunne få 12 kjørefelt (og hele 14 kjørefelt
over Ramstadsletta ved Høvik i Bærum kommune), mot 6 kjørefelt i
dag. I en uttalelse 18. juni 2014 sier bystyret i Oslo at E18-prosjektet
må slankes betydelig.
Stortinget har i klimaforliket og i forbindelse med behandlingen
av Nasjonal transportplan (NTP) fastsatt målet om at veksten i persontransporten
i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.
Samtidig har regjeringen Solberg i regjeringserklæringen slått fast
at klimaforliket skal styrkes. Ifølge en rapport fra klima- og miljøministerens
eget direktorat, Miljødirektoratet, innebærer det at samtlige tiltak
fra klimaforliket må gjennomføres, i tillegg til ytterligere tiltak.
Det er i dag et gap på 8 millioner tonn CO2 mellom tiltakene som
er iverksatt og hvor Norge skal være i 2020 for å nå klimaforlikets
målsetting, samt mål om å hindre innelåsning av store utslipp som
følge av feilinvesteringer.
Økt bilkapasitet inn til Oslo vil gi økte plassproblemer og lokale
miljøproblemer. Allerede i dag er luftforurensingen i byen over
grenseverdiene i luftkvalitetsdirektivet for nitrogenoksider, ikke
bare på enkeltdager, men også over tid. I brev av 26. mars 2014
advarer ESA regjeringen Solberg om at den vil kunne reise sak for
EFTA-domstolen for brudd på luftkvalitetsdirektivet om ikke regjeringen
legger fram en plan innen to måneder for å gjøre noe med den helseskadelige
luftkvaliteten som finnes i flere norske byer, men særlig i Oslo.
Klima- og miljøminister Tine Sundtoft har i spørretimen i Stortinget
informert om at veitrafikk er hovedkilden til overskridelsene, men
statsråden har ikke fremmet konkrete forslag for å nå kravene i
luftkvalitetsdirektivet.
Det er ikke gjennomført noen konseptvalgutredning (KVU) for E18-utbyggingen
som trolig vil kunne bli Norges største veganlegg. Prisanslagene
øker for hver dag som går, og siste anslag fra Statens vegvesen
er 40 mrd. kroner for utbyggingen bare i Asker og Bærum. Osloparsellen
er foreløpig ikke kostnadsberegnet. Vanlig praksis er at det skal
gjennomføres KVU for alle utbygginger som antas å koste minst 0,75
mrd. kroner. Mangel på KVU gjør at man mangler en reell behovsanalyse
og drøfting av alternative konsept som vil gi en sikrere oppnåelse
av viktige mål, bl.a. målet om at veksten i persontransport skal tas
med kollektiv, sykkel og gange. Eksempelvis er det ikke vurdert
om en utbygging av Oslofjordforbindelsen vil kunne gi mindre trafikk
på E18.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en konseptvalgutredning
og fremme forslag før Stortinget tar stilling til finansieringen
av utbyggingen E18 Vestkorridoren, slik at man sikrer at utbyggingsløsning
er i tråd med ønsket om å bedre luftkvaliteten, kutte klimagassutslipp
og ta økningen i persontransport med kollektivtransport, sykkel
og gange.