Til Stortinget
Svart økonomi er et alvorlig samfunnsproblem: Statens skatteinntekter
reduseres og grunnlaget for velferden svekkes, konkurranseforhold
mellom bedrifter som driver hvitt og de som driver svart blir ulike,
og respekten for lover og regler undergraves. Saken mot dagligvarekjeden
Lime viser hvor alvorlig og akutt problemet er. Her er det mistanke
om grov menneskehandel, skatteunndragelse, bedrageri av Nav, lånebedrageri,
bruk av andre menneskers identitet og skimming. Derfor bør kampen
mot svart økonomi ha høy prioritet. Våren 2014 tok stortingsrepresentant
Hans Olav Syversen fra Kristelig Folkeparti blant annet initiativ
til en bred stortingsdebatt om temaet (jf. interpellasjon nr. 72
(2013–2014)).
Flere ting kan gjøres. For det første kan statlige etater gjøre
mer for å samarbeide, kontrollere og etterforske. Skattemyndighetene
spiller en nøkkelrolle i kontrollarbeidet. Etaten må, blant annet,
få bedre muligheter til å innhente relevant informasjon og antagelig
også adgang til å sikre bevis, blant annet gjennom beslag. Det kan
bli for tungvint å være avhengig av politiets medvirkning i slike
saker.
Skatteetatens taushetsplikt må ikke fungere som et skalkeskjul
for ulovlig virksomhet. Det er betenkelig at ileggelse av straffeskatt
– som noen ganger brukes som et alternativ til vanlig straffeforfølgelse
– er en opplysning som skatteetaten ikke kan gi videre til andre
etater. Det samme gjelder manglende levering av selvangivelse.
Aftenposten har skrevet om skatteetatens taushetsplikt. Stortingsrepresentant
Hans Olav Syversen sendte et spørsmål til finansminister Siv Jensen
om hun ville vurdere grensene for taushetsplikten på nytt. Finansministeren
svarte at det er viktig at tiltak som iverksettes, ikke går på bekostning
av skattyters rettssikkerhet. Forslagsstillerne mener at hensynet
til å unngå svart arbeid er det mest tungtveiende; til syvende og
sist vil også skattyters rettssikkerhet rammes når den svarte økonomien
blir omfattende.
Et annet problem er skatteattestene. En skatteattest er en dokumentasjon
på innbetalt merverdiavgift og skatt. Ren skatteattest brukes som
den viktigste dokumentasjonen på seriøsitet når et firma slipper
til på oppdrag i offentlig sektor. Men skatteattest er bare en dokumentasjon
på at skatt er innbetalt på det tidspunktet den er utstedt. Det
kan gå årevis før krav etter skatt- og avgiftssvindel blir synlig
i en skatteattest, og svindelen kan fortsette. I et nytt spørsmål
til statsråd Siv Jensen spurte representanten Hans Olav Syversen
om hun ville se på systemet med skatteattest. Igjen svarte finansministeren
at dette utfordrer rettssikkerheten. Forslagsstillerne mener det
må gå an å finne løsninger som på en tilstrekkelig måte ivaretar personvernet
samtidig som myndighetenes virkemidler i kampen mot svart arbeid
styrkes betydelig.
Riksadvokat Tor-Aksel Busch ba nylig politi- og påtalemyndigheten
om å etterforske flere saker innen arbeidskriminalitet. Han var
blant annet opptatt av at et stort antall anmeldelser fra Arbeidstilsynet
sjelden ender i domfellelse. I et intervju med Dagsavisen sier riksadvokat
Busch at politiet og påtalemyndigheten må avdekke og etterforske
flere saker innenfor arbeidskriminalitet. Det er på høy tid. Kontrolletatene og
politiet må samarbeide mer og gis mer ressurser til å håndtere arbeidslivskriminalitet;
de vil hver for seg aldri få bukt med organisert kriminalitet. Lime-saken er
et eksempel til etterfølgelse når det gjelder samarbeid mellom etatene.
Ti politidistrikt deltok i aksjonen mot dagligvarekjeden sammen
med Kripos og Økokrim, i tillegg til Nav, skatteetaten, Tollvesenet, Utlendingsdirektoratet
og Næringsetaten i Oslo.
For det andre trenger man en holdningsendring blant forbrukerne.
Samfunnet må vite at dersom man benytter seg av svart arbeid, bidrar
man til at arbeidstakerne går glipp av rettigheter og beskyttelse
som det norske arbeidslivet gir. Det er heller ikke usannsynlig
at man støtter prostitusjon, narkosmugling og hvitvasking av penger.
Det har en samarbeidsgruppe bestående av Byggenæringens Landsforbund
(BNL), politiet og skatteetaten bekreftet.
Forbrukerne bør la være å kjøpe håndverkertjenester som er momsfrie.
Her snakker man om den utenlandske maleren som maler fasaden eller
takene innvendig, eller anleggsgartneren som legger kantstein i
hagen. Man tenker på ham som kapper trærne i hagen, eller den øst-europeiske
kvinnen som vasker huset.
Det eksisterer et eget økosystem av kriminelle aktører som opererer
på siden av samfunnet hvor det også finnes trafficking, narkotikaomsetning,
prostitusjon og menneskehandel. Forslagsstillerne tviler på om vanlige
nordmenn ville benytte seg av svart arbeid, hvis de hadde visst
mer om hva dette handler om. Det er blant annet en nær sammenheng
mellom svart arbeid og menneskehandel. Lime-saken kan være ett eksempel,
vaskehallene i Oslo et annet. Norge trenger en større bevissthet
rundt hva menneskehandel er og hvor det kan skje. Er prisen for
god til å være sann, er det trolig noe som er galt.
I samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti
og Venstre uttrykker partiene ønske om å utrede konsekvensene av
å innføre et ROT-fradrag for oppussing etter svensk modell. Et slikt
fradrag kan bidra til å gjøre det mer attraktivt for forbrukerne
å bruke hvitt arbeid og endre folks holdninger til svart virksomhet.
Forslagsstillerne merker seg at Sveriges erfaringer med tiltaket
har vært positive. Samtidig må man vurdere effekten av ytterligere favorisering
av bolig i skattesystemet og muligheten for at det vil forsterke
dagens overinvestering i eiendom. Derfor er det viktig å utrede
dette før man tar endelig stilling.
For det tredje er det behov for en skjerping av kravene som offentlige
innkjøpere stiller til leverandører. Her har Oslo kommune gått foran
og vedtatt tiltak som vil gjøre det tøffere å drive svart innenfor bygg,
renhold og andre bransjer. Pakken mot sosial dumping som kommunen
vedtok 10. juni 2014, omfatter følgende krav i standardkontraktene
for offentlige innkjøp:
Maksimalt to underleverandører (avvik
må begrunnes skriftlig og få godkjenning).
Alle underleverandører skal godkjennes av kommunen.
Kommunen skal ha mannskapslister over alle som arbeider
på kontrakten.
Alle arbeidere skal lønnes etter landsomfattende tariffavtale,
også der hvor tariffavtalen ikke er allmenngjort.
Kontrakten kan heves hvis det oppdages sosial dumping.
Med dette vil man sikre et rettslig grunnlag til å avvise og
boikotte leverandører.
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har også kommet med konstruktive
tanker. De har foreslått å stille krav om at alle leverandører,
også utenlandske, skal ha lærlinger. I dag slipper utenlandske leverandører
dette kravet. Dette vil sikre mer like konkurranseforhold mellom
norske og utenlandske leverandører og bidra til et mer seriøst arbeidsliv. Dessuten
foreslår NHO et krav om at lærlinger skal delta i arbeidet på det
konkrete prosjektet som innkjøpet gjelder for. I dag holder det
at bedrifter er «tilknyttet en offentlig godkjent lærlingordning».
Det gir dessverre liten effekt. Oslo kommunes tiltak og NHOs forslag
til krav om bruk av lærlinger bør etter forslagsstillernes syn gjøres
gjeldende for alle offentlige innkjøp i stat og kommune.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen utrede
om skatteetaten kan få bedre muligheter til å innhente relevant
informasjon og sikre bevis, blant annet gjennom beslag.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag som sikrer
at skatteetaten får anledning til å dele informasjon som ileggelse
av straffeskatt og manglende levering av selvangivelse med andre
offentlige etater, for å bekjempe svart virksomhet.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at systemet med skatteattest
bedres, slik at svart virksomhet i minst mulig grad vil være forenlig
med ren skatteattest.
4. Stortinget ber regjeringen gjennomføre holdningsskapende
tiltak som kan bevisstgjøre forbrukerne på at kjøp av svarte varer
og tjenester er ulovlig og innebærer støtte til kriminell virksomhet.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at Oslo
kommunes nye krav i standardkontraktene for offentlige innkjøp,
vedtatt 10. juni 2014, blir gjort gjeldende for alle offentlige
innkjøp over en viss størrelse.
6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at alle
leverandører i offentlige innkjøp, også utenlandske, skal ha lærlinger,
og at det stilles krav om at lærlinger skal delta i arbeidet på
det konkrete prosjektet som innkjøpet gjelder for, når innkjøpet
er over en viss størrelse.
7. oktober 2014