Representantforslag om 50 pst. statlig bidrag til trikkelinje nord for Sinsenkrysset over Tonsenhagen til Linderud i Oslo

Dette dokument

  • Representantforslag 27 S (2016–2017)
  • Dato: 14.12.2016
  • Frå: Heikki Eidsvoll Holmås
  • Sidetal: 2
Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

Oslo har et godt kollektivsystem, men med stor vekst trenger byen at transportløsningene utvikler seg i takt med innbyggernes behov.

Busslinje nummer 31 er Norges helt uten sidestykke mest trafikkerte busslinje, med 13,9 millioner målte påstigninger i året. Til sammenligning har dagens trikkenett i Oslo 55 millioner passasjerer i året. 31-bussen er presset til bristepunktet, og bussene står i kø gjennom sentrum og oppover Trondheimsveien. Det er ikke et alternativ å sette opp flere busser på linjen.

Trafikkproblemene i sentrum og nederst i Trondheimsveien som 31-bussen er del av, omtales av kollektivselskapet Ruter som et kritisk problem for trafikkavviklingen i Oslo.

Trikk videre fra Sinsen langs deler av traseen for 31-linja har vært planlagt siden 1950-tallet. Trikk til Tonsenhagen, med forlengelse til Linderud, vil øke kapasiteten i kollektivtrafikken langs Trondheimsveien betraktelig. Det vil også gi bedre utnytting av de eksisterende trikkeskinnene fra Sinsen og gjennom sentrum. En ny trikk har kapasitet til å ta mer enn dobbelt så mange passasjerer som en buss.

Den nye storbylegevakten i Oslo er planlagt på Aker sykehus, samtidig ligger det planer om en opprustning og gjenåpning av Aker sykehus. Legevakten i Oslo sentrum har 80 000 konsultasjoner i året alene, med full sykehusdrift i tillegg er det ikke mulig å la nye Aker sykehus bare betjenes av dagens 31-buss.

Planleggingen av Tonsenhagen-trikken er ferdig. Dette trikkeprosjektet vil løse akutte kapasitetsproblemer i Oslo sentrum, sørge for bedre bilfrie alternativer for Årvoll og Tonsenhagen og samtidig avlaste det pressede kollektivtilbudet i Groruddalen.

Bymiljøavtaler

Regjeringen har i sin kollektivstrategi lagt til grunn 50 pst. statlig medfinansiering av viktige lokale kollektivprosjekter. En slik medfinansiering er lovet til prosjektene ny Fornebubane og ny T-banetunell i Oslo. Etter forslagsstillers oppfatning er bymiljøavtalene den delen av Nasjonal transportplan som har dårligst oppfølgingsgrad. Kun 14 pst. av den avsatte fireårige rammen vil være oppfylt ved utgangen av 2017 hvis regjeringens fremlegg til budsjett for 2014 blir vedtatt, ifølge regjeringens egne tall. Mens prosjektet ny T-banetunnell i Oslo ikke vil ha byggestart før etter 2020, vil en ny trikk nord for Sinsenkrysset over Tonsenhagen til Linderud kunne tas helt eller delvis i bruk før 2020 dersom det sikres 50 pst. statlig medfinansiering våren 2017.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen våren 2017 inngå avtale med Oslo kommune om 50 pst. statlig bidrag til ny trikkelinje nord for Sinsenkrysset over Tonsenhagen til Linderud i Oslo.

14. desember 2016

Heikki Eidsvoll Holmås