Bakgrunn
Det er tverrpolitisk enighet
om at norsk petroleumsvirksomhet skal være verdensledende
på helse, miljø og sikkerhet (HMS). Dette ble sist slått fast i
regjeringens tildelingsbrev til Petroleumstilsynet 20. januar 2016.
En del av Stortingets ansvar er å sørge for at regelverket følger
den teknologiske utviklingen.
I 1992 kom Ot.prp. nr. 60
(1991–1992) om lov om endring i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern
og arbeidsmiljø m.v. Med utgangspunkt i hovedprinsippene fra NOU
1989:15 Arbeidsmiljølovens virkeområde i petroleumsvirksomheten,
Bull-utvalget, tok Kommunaldepartementet sikte på å la arbeidsmiljøloven
komme til anvendelse på all petroleumsvirksomhet på norsk sokkel.
Dette betød at så godt som all petroleumsvirksomhet med flyttbare innretninger
og fartøy på norsk sokkel da kom inn under arbeidsmiljøloven, uten
hensyn til om innretningene var norske eller utenlandske. Visse
deler av virksomheten ble ansett som ordinær skipsfart og derfor
unntatt fra forslaget om overgang til arbeidsmiljøloven.
I 1993 ble flyttbare
innretninger samt bemannede dykkeoperasjoner omfattet av norsk arbeidsmiljølov med
Oljedirektoratet, senere Petroleumstilsynet, som tilsynsmyndighet.
Det er i dag bred enighet om at det er både riktig og hensiktsmessig
med denne reguleringen. Det er ønskelig med en helhetlig lovregulering
for virksomheten.
Petroleumsindustrien
har etter 1993 vært i en rivende teknologisk utvikling. Fartøy har
lenge drevet rørlegging og seismikk, men aktivitetene omfatter også
brønnintervensjoner, setting av brønnfundamenter og ventiltrær (juletrær),
de fjerner brønnhoder og har også begynt med pilothullboring og
permanent plugging av forlatte brønner. Olje- og gassproduksjon
fra havbunnsinstallasjoner (subsea) representerer i dag over 50
prosent av den totale produksjon på norsk sokkel. Installasjonene
skal settes, vedlikeholdes, modifiseres og en gang fjernes. Alt dette
skjer fra spesialbygde fartøy.
Utviklingen ble spådd
allerede i 1989 av Bull-utvalget (side 47):
«I forbindelse med
innføring av ny teknologi, som undersjøiske produksjonsinnretninger,
er det midlertidig grunn til å regne med at spesielle vedlikeholdsfartøy
vil kunne bli utviklet. I så fall vil den aktivitet om bord som
retter seg mot vedlikeholdet av de undersjøiske innretningene være
omfattet av bestemmelsen.»
Bull-utvalget påpekte
at det ikke spiller noen rolle om aktivitetene foretas fra rigg
eller fartøy så lenge den har karakter av petroleumsaktivitet. Arbeidsmiljøloven
skulle gjelde.