Representantforslag om stans av planer om flytting av kontrollsentralen på Sola

Dette dokument

  • Representantforslag 140 S (2020–2021)
  • Frå: Arne Nævra, Eirik Faret Sakariassen, Geir Pollestad og Siv Mossleth
  • Sidetal: 2
Søk

Innhald

Innhald

Til Stortinget

Bakgrunn

For kort tid siden ble det kjent at Avinor i et av sine alternativer for omstrukturering ønsker å flytte kontrollsentralen for lufttrafikken på Sørvestlandet og kontinentalsokkelen fra Sola til Røyken i Viken.

I et brev sendt justis- og beredskapsministeren den 4. februar 2021 skriver Industri Energi:

«En flytting av kontrollsentralen fra Sola til Østlandet vil slå negativt ut både for helikoptersikkerheten og beredskapen på kontinentalsokkelen. Den daglige helikoptertrafikken vil ikke bli påvirket umiddelbart, men over tid vil flygeledernes nærheten til offshore helikoptermiljøet og kompetansen deres om offshoreaktivitet forvitre.»

Det er viktig at meldingene som kommer fra dem som saken virkelig gjelder: operativt hold i helikopterbransjen, søk- og redningstjenesten, flygelederne og Hovedredningssentralen i Sør-Norge, er ganske samstemte i at sikkerheten for de reisende vil bli dårligere over tid.

Mange stiller seg tvilende til at Røyken-miljøet vil ha det fokuset på offshoreaktivitetene som Sola i dag har.

Industri Energi påpeker i brevet til justis- og beredskapsministeren at offshore helikoptertrafikk er vesentlig forskjellig fra ordinær ruteflytrafikk. De sier at offshore helikopter må fly forholdsvis lavt i krevende værforhold, mens rutefly stort sett flyr over været.

Kontrollsentralen på Sola ligger nesten vegg i vegg med Hovedredningssentralen for Sør-Norge (HRS) ved Sola lufthavn. Ved ulykker kommer spesialtrente flygeledere fra kontrollsentralen hos HRS for å koordinere lufttrafikken. HRS selv mener flyttingen av 47 flygeledere kan svekke flysikkerheten under redningsoperasjoner.

Samspillet mellom kontrollsentralen og HRS er blitt demonstrert flere ganger, som ved de store evakueringene av cruiseskipet «Viking Sky» utenfor Hustadvika i 2019 og boligplattformen «Floatel Superior» i 2012, der henholdsvis 479 og 326 personer ble evakuert med helikopter.

Dersom man fjerner Stavanger kontrollsentrals rolle ved HRS, vil det medføre redusert kapasitet og evne til å gjennomføre komplekse søk- og redningsoperasjoner på sokkelen.

Det er viktig at flygelederne har en nærhet til det operative helikoptermiljøet. Det har også vist seg at relasjoner mellom mannskaper opparbeidet over tid og lokalkunnskap er svært viktig for å ivareta beredskapen på best mulig måte.

På Sola finnes et av verdens sterkeste fagmiljø for offshore helikoptersikkerhet. Her finnes helikopterselskapene, oljeselskapene, Hovedredningssentralen, 330- skvadron, kontrollsentralen og simulatorsenter.

En svekkelse av den faglige helikopterklyngen som en flytting innebærer, vil gi en gradvis utvanning av kompetansen og dermed en svekkelse av beredskapen totalt.

I sitt svar til stortingsrepresentant Roy Steffensen i spørretimen 24. februar 2021 svarte samferdselsminister Knut Arild Hareide at han hadde tillit til at Avinor gjorde grundige vurderinger, at sikkerhet alltid skulle veie tyngst, og at han hadde god dialog med Avinor om dette.

Men selv om argumentasjonen for en mulig restrukturering og flytting er plassmangel på Sola, henviste Hareide også i svaret til at Avinor generelt er presset økonomisk. Det er svært overraskende at statsråden i hele tatt nevner økonomi når man her snakker om sikkerhet. Dessuten har Sola kommune uttalt at det finnes plass for utvidelser på stedet.

Avinor er et aksjeselskap som tradisjonelt tar egne beslutninger om organisering av virksomheten, men dette er et selskap heleid av staten, og samferdselsministeren er generalforsamling. Samferdselsministeren kan selvsagt gripe inn i viktige spørsmål som gjelder selskapet, ikke minst hvis det stilles spørsmål ved sikkerhetsløsninger.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen gjøre det klart overfor Avinor at et brudd med samlokalisering av Hovedredningssentralen og Kontrollsentralen på Sola ikke kan aksepteres, og at flytting av kontrollsentral og flygeledere til Røyken ikke må skje.

9. mars 2021

Arne Nævra

Eirik Faret Sakariassen

Geir Pollestad

Siv Mossleth