Stortinget.no

logo
Hopp til innhald
Til framsida

Endringer i reglene for alternativ tvisteløsning på forbrukerområdet

Til orientering har Stortinget mottatt forslag til en rettsakt fra Europakommisjonen med endringer i reglene for alternativ tvisteløsning på forbrukerområdet.

Europakommisjonen la 17. oktober fram forslag til et direktiv som vil endre gjeldende bestemmelser om alternativ tvisteløsning på forbrukerområdet. Kommisjonen skriver i sin pressemelding at målet er å forenkle og modernisere reglene for slik tvisteløsning og å tilpasse reglene til digitale markeder. Blant annet foreslår Kommisjonen at flere typer spørsmål skal kunne løses gjennom alternativ tvisteløsning inkludert spørsmål om villedende markedsføring, tilgang til tjenester og geoblokkering. Med mindre nasjonal lovgiving eller EU-lovgiving påbyr at bedriftene skal delta i alternative tvisteløsningsmekanismer, vil dette fortsatt være frivillig. Det foreslås imidlertid at dersom forbrukere ber om slik tvisteløsning, plikter bedriftene innen 20 dager å svare på om de godtar dette. Forbrukerne skal videre få mer bistand til å forstå og få tilgang til slik tvisteløsning blant annet gjennom Forbruker Europa-nettverket. Målet er også raskere håndtering av tvister.

Forslaget er til behandling i Europaparlamentet og Rådet.

Se også omtale av saken på Europalov.

I Norge er det Barne- og familiedepartementet som har ansvar for oppfølgingen av dette regelverket.

Forslaget er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens forslag til antatt EØS-relevante rettsakter via EFTA-sekretariatet i Brussel.

Kontaktinfo

Sist oppdatert: 16.11.2023 15:11

Europakommisjonens referansenummer (KOM-nr.) for forslaget:

: