Inger S. Enger (Sp): Det meste av godstransport med jernbane ble fritatt for kjørevegsavgift i 1998, men tømmer belastes fremdeles med 1,059 øre pr. tonnkm. Årets statsbudsjett legger opp til en ytterligere økning på 3,9 pst.
Vil statsråden medvirke til å fjerne kjørevegsavgiften for tømmertransport, slik at jernbanen fortsatt er aktuell for lange transportavstander?
Grunngiving
Bare 10-15 pst. av tømmermengden her til lands transporteres med jernbane. Det skyldes banenes lokalisering og svake konkurransekraft i forhold til tømmerbil på kortere avstander. Men fordi gjennomsnittlig avstand for tømmertransport med jernbane er godt over 200 km, utgjør dette kvantumet likevel 30 pst. av transportarbeidet. Skogbruket i deler av Oppland og Hedmark ligger svært langt fra treforedlingsindustrien ved kysten. For disse områdene vil rasjonell jernbanetransport være avgjørende for avsetning av massevirke.
Kjørevegsavgiften ble tatt bort i 1998 for containere og vekselflak, som utgjør det meste av godstransport med jernbane. Tømmer belastes derimot fortsatt, og avgiften representerer 8-9 pst. av kostnadene for jernbanetransport av tømmer fra Oppland og Hedmark.
Kjørevegsavgiften for tømmer representerer en liten inntektspost for staten, men truer likevel skogbruk som ligger langt fra industrien. Situasjonen er forverret etter at transportkostnadene i mindre grad enn tidligere jevnes ut mellom leverandørene.
Det er dramatisk dersom redusert bruk av jernbane fører til total avvikling av all tømmer- og flistransport fordi restvolumet blir for lite til å kunne betjenes effektivt av CargoNet AS. Det dreier seg nå om transportmengder tilsvarende 40 000 tømmerbillass ekstra pr. år på norske veier. Ulempene dette ville innebære for miljø og sikkerhet, er betydelige. Men enda mer alvorlig ville det være for distriktene dersom en stor del av ressursene ikke blir utnyttet i det hele tatt på grunn av kostnadene. Sviktende avsetning for massevirke ville gå ut over den samlede aktiviteten i skogbruket og dermed også redusere råstofftilgangen til lokal sagbruksindustri.
Den norske avgiften er tre-fire ganger så høy som i Sverige. Likevel foreslås det altså i statsbudsjettet en oppregulering med 3,9 pst. Andre avgifter indeksreguleres med bare 2,2 pst. Det må være et mål at avgiftspolitikken korrigeres, slik at jernbanene kan fylle samfunnsnyttige oppgaver og ikke være en ekstra ulempe i forhold til våre nærmeste konkurrentland.