Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden legge til rette for at Fylkesmannen foretar en lovlighetskontroll av vedtaket som ble fattet i Rømskog kommunestyre 20. juni 2016 om ikke å slå sammen Rømskog og Aurskog Høland kommune da et feilslått habilitetsspørsmål ble utslagsgivende for avstemningen, og hva er departementet sin faglige vurdering av habilitetsspørsmålet?
Grunngiving
20. juni 2016 behandlet Rømskog kommunestyre spørsmålet om kommunesammenslåing mellom Rømskog og Aurskog Høland kommune.
Ved avstemning gjorde kommunestyret flere vurderinger i forhold til habilitetsspørsmål som gir avstemningen grunn til å bli sett nøyere på.
Kommunestyret valgte, etter det som er kjent i media, å la et varamedlem selv være med på å ta stilling til habilitetsspørsmålet der et fast medlem i kommunestyret jobbet i den aktuelle sammenslåingskommunen (Aurskog Høland), for så å erstatte det samme varamedlemmet med den faste representanten. Utfallet av avstemningen ble syv mot seks stemmer, noe som vil si at utbytting av representantene hadde direkte innvirkning på resultatet av avstemningen.
Her bør selve habilitetsspørsmålet vurderes. At man er ansatt i den aktuelle kommunen man skal slå seg sammen med er ikke særlige grunner som gir inhabilitet. I saker om budsjett og kommuneplan som er overordnet, blir man ikke inhabil. Det samme bør gjelde for kommunesammenslåingssaker.
Fra disse forholdene er det naturlig at Fylkesmannen foretar en lovlighetskontroll av vedtaket på eget, initiativ dersom ikke 3 representanter sender det inn.