Skriftleg spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1829 (2019-2020)
Innlevert: 05.06.2020
Sendt: 05.06.2020
Svart på: 11.06.2020 av klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Selv om det er en stor og økende skipstrafikk i Narvik havn er det en nedgang i antall kontroller på grunn av sentralisering av tilsynsmyndigheten.
Kan ministeren se at nedlegginga av Sjøfartsdirektoratets kontor i Narvik er utfordrende i et miljøperspektiv, og kan regjeringen ta initiativ til å opprette en kontrollfunksjon i Narvik for å sikre tilsyn med skipstrafikken?

Grunngiving

Til Narvik havn kommer det ca. 400 bulkskip og 30 cruiseskip årlig, og trafikken er økende. Stor trafikk i havna vitner om aktivitet, og det er bra. Samtidig fører stor trafikk til et økende behov for tilsyn, slik at trafikken ikke utgjør unødig risiko for miljøet. Eksempelvis; Et capesize malmskip inneholder mellom 5 og 8 millioner liter tungolje. På grunn av luftkvaliteten skal marin diesel benyttes i havna. Bulkskipene skal skifte ballastvann før de når norsk farvann. Noen av båtene blir liggende lenge i havna, med hele mannskapet om bord.
Det er uttrykt bekymring for forurensning i havna, men Narvik Havn har ikke myndighet til å føre tilsyn med skipstrafikken, eller sjekke dagbøker.

Sveinung Rotevatn (V)

Svar

Sveinung Rotevatn: Sjøfartsdirektoratet er lokalisert med et hovedkontor i Haugesund, sju regioner med 16 tilsynskontorer langs kysten fra Oslo til Hammerfest og en avdeling for registrering av skip i Bergen. Den enkelte region har ansvar for å prioritere og gjennomføre nødvendige tilsyn innenfor hele regionen.
Sjøfartsdirektoratet driver risikobasert tilsynsvirksomhet. Dette er bl.a. omtalt i Meld. St. 30 (2018-2019) Samhandling for betre sjøtryggleik. Med risikobaserte tilsyn som utgangspunkt er Sjøfartsdirektoratet til stede også ut over de stedene kontorene er lokalisert.
Rederiene har selv plikt til å påse at driften av skip skjer i samsvar med gjeldende regler. Sjøfartsdirektoratet har ansvar for å føre tilsyn med norske skip, samt utenlandske skip i norske havner. Direktoratet arbeider risikobasert for at direktoratets ressurser skal brukes der de gir mest effekt. Sertifikatpliktige skip med norsk flagg skal ha tilsyn med fastsatte intervaller. Disse inspeksjonene omfatter blant annet kontroll av krav rettet mot sikkerhetsmessige forhold, miljø og kontroll av arbeids- og levevilkår om bord. I tillegg gjennomfører Sjøfartsdirektoratet uanmeldt tilsyn ved hjelp av en risikokalkulering hvor fokus er på skip med høy risiko. Denne typen tilsyn gjennomføres langs hele kysten, inkludert Narvik. Både i 2019 og i 2020 er miljø valgt ut som fokusområde. Samtlige fartøysertifiseringer og uanmeldte tilsyn har et særlig fokus på rederienes etterlevelse av miljøregelverket. Samtidig har direktoratet de siste årene bedret, effektivisert og økt sine kontroller knyttet til svovelinnhold i drivstoffet på skip. Bruk av håndholdte måleapparater og droner bidrar for eksempel til effektiv og økt kontroll på miljøsiden.
En stor del av skipene som anløper Narvik har utenlandsk flagg. Disse fartøyene kontrolleres gjennom havnestatskontrollsamarbeidet Paris MoU. Norge kontrollerer om lag 550 utenlandske skip hvert år, fordelt langs hele norskekysten. Sjøfartsdirektoratets tall for utførte havnestatskontroller i Narvik viser ikke en reduksjon i antall tilsyn.
På bakgrunn av dette er min vurdering at det ikke er nødvendig å etablere et fysisk kontor i Narvik for å utføre et godt og hensiktsmessig tilsyn som ivaretar både helse, miljø og sikkerhet knyttet til skip.