Siv Mossleth (Sp): Selv om det er en stor og økende skipstrafikk i Narvik havn er det en nedgang i antall kontroller på grunn av sentralisering av tilsynsmyndigheten.
Kan ministeren se at nedlegginga av Sjøfartsdirektoratets kontor i Narvik er utfordrende i et miljøperspektiv, og kan regjeringen ta initiativ til å opprette en kontrollfunksjon i Narvik for å sikre tilsyn med skipstrafikken?
Begrunnelse
Til Narvik havn kommer det ca. 400 bulkskip og 30 cruiseskip årlig, og trafikken er økende. Stor trafikk i havna vitner om aktivitet, og det er bra. Samtidig fører stor trafikk til et økende behov for tilsyn, slik at trafikken ikke utgjør unødig risiko for miljøet. Eksempelvis; Et capesize malmskip inneholder mellom 5 og 8 millioner liter tungolje. På grunn av luftkvaliteten skal marin diesel benyttes i havna. Bulkskipene skal skifte ballastvann før de når norsk farvann. Noen av båtene blir liggende lenge i havna, med hele mannskapet om bord.
Det er uttrykt bekymring for forurensning i havna, men Narvik Havn har ikke myndighet til å føre tilsyn med skipstrafikken, eller sjekke dagbøker.