Skriftleg spørsmål fra Tore Hagebakken (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2482 (2019-2020)
Innlevert: 01.09.2020
Sendt: 02.09.2020
Svart på: 10.09.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Tore Hagebakken (A)

Spørsmål

Tore Hagebakken (A): Hva gjør regjeringen for å tilrettelegge og forebygge for å sikre at tvangsflytting og tvangsisolasjon kan unngås?

Grunngiving

Ifølge Bergens Tidende, har 80 kommuner fått godkjent til sammen 280 bygg for å tvangsisolere personer som ikke kan forventes å etterleve isolasjonskravene ved eventuell coronasmitte. Godkjenningene er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven fordi de gjelder bygg og ikke personer. Men likefullt er det en liten og relativt kjent personkrets med demente og utviklingshemmede som kommunene har i tankene når de søker godkjenning om tvangsisolat. Når vedtakene ikke er i form av enkeltvedtak, så har den enkelte som kan ha problemer med å etterleve isolasjonskravene heller ikke den rettsikkerhet som er ment å verne innbyggere mot myndighetsovergrep.
Riktignok skal det fattes egne vedtak om tvangsisolering i hvert enkelt tilfelle. Men klage skal skrives, sendes og behandles, en prosess som kan vare lenger enn isolasjonsperioden. Bruk av tvangsisolat, er en enkel løsning og kan fremstå som et alternativ til å forebygge behovet for tvangsbruk.
Svak forståelse i kombinasjon med frykt og mistrivsel knyttet til endringene som en isolasjon vil medføre, er for mange årsaken til at isolasjonskravene ikke vil etterleves. Tvangsflytting til egne isolater, kan i seg selv stimulere til protester og økt behov for tvangsbruk.
«Når særlige forhold krever det, kan smittede personer isoleres i andre institusjoner godkjent av Helsedirektoratet», kan en lese fra smittevernlovens § 5-4. En kan også stille spørsmål ved hvor stor smittefare det skal være i en kommune før det foreligger «særlige forhold». I de fleste av de 80 kommunene som har fått godkjent tvangsisolater, var det på søknads- og godkjenningstidspunktet svært få eller ingen smittede.
Smittesituasjonen må absolutt tas alvorlig. Alvoret vil trolig vedvare i måneder og kanskje år. Behovet for rettsvern er viktigst når det røyner som mest.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: For å legge til rette for frivillighet og forebygge bruk av tvang har Helsedirektoratet utgitt en veileder om frivillige og tvungne smitteverntiltak ved covid-19: Helsedirektoratets veileder om frivillige og tvungne smitteverntiltak.
Tvang etter smittevernloven kan bare brukes etter strenge regler. Dersom det er nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller motvirke at den blir overført, skal legen, eventuelt kommunelegen be en smittet person om å la seg isolere. Dersom en smittet person motsetter seg isolering og andre tiltak som kan forebygge eller motvirke overføring av sykdommen har vært forsøkt eller det er overveiende sannsynlig at slike tiltak ikke vil føre frem, kan det gjøres vedtak om at vedkommende skal legges inn på sykehus til isolering.
Slik tvungen isolering kan bare gjennomføres når dette etter en helhetsvurdering er den klart mest forsvarlige løsningen i forhold til faren for smitteoverføring og den belastningen som tvangsinngrepet må antas å medføre, og det er overveiende sannsynlig at andre ellers vil bli smittet.
Isoleringen skal som hovedregel gjennomføres i sykehus, i en egnet sykehusavdeling eller sengepost som er spesielt lagt til rette for å motta smittede. Når særlige forhold krever det, kan smittede personer isoleres i andre institusjoner godkjent av Helsedirektoratet. Det kan for eksempel være ved krisepregede situasjoner i forbindelse med et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom. Covid-19-pandemien er definert som et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom. Adgangen til å godkjenne andre institusjoner enn sykehus for gjennomføring av tvungen isolering etter smittevernloven gjelder for eksempel sykehjem og barneboliger.
Helsedirektoratet har etter søknader fra kommuner godkjent sykehjem og et mindre antall nyopprettede institusjoner for tvungen isolering etter smittevernloven. Mange av kommunene begrunnet søknaden om godkjenning i et ønske om å kunne gjennomføre nødvendig smitteisolering på en minst mulig inngripende måte, og med minst mulig bruk av tvang. For eksempel vil det for noen personer uten samtykkekompetanse kunne være mindre belastende å gjennomføre isolering ved sykehjem e.l. enn å bli overført for tvungen isolering på sykehus.
For å ivareta rettssikkerheten er det - i tillegg til de materielle vilkårene - også strenge saksbehandlingsregler for vedtak om tvungen isolering etter smittevernloven. Vedtak om tvungen isolering i sykehus fattes av smittevernnemnda. Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker i Oslo og Akershus er nasjonal smittevernnemnd. Når det foreligger et alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom, kan flere fylkesnemnder utpekes til smittevernnemnder. I forbindelse med pandemien er alle landets fylkesnemnder utpekt som smittevernnemnder, jf. brev 23. mars 2020 fra Helse- og omsorgsdepartementet til Sentralenheten for fylkesnemndene.
Smittevernnemnda behandler saker om tvungen isolering etter saksbehandlingsreglene i smittevernloven og barnevernloven. I disse sakene har den smittede rett til fri sakførsel etter rettshjelpsloven.
Hastevedtak om tvungen isolering kan fattes av kommunelegen og vakthavende infeksjonsmedisinske overlege ved sykehus i helseregionen. Det kreves da at hensynet til smittevernet tilsier det. Det skal særlig legges vekt på åpenbar fare for smitteoverføring. Dersom de to legene er uenige, skal fylkesmannen delta i avgjørelsen. Hastevedtak om tvungen isolering gjelder frem til smittevernnemnda har vurdert saken, men ikke utover sju dager. Kopi av hastevedtak skal omgående sendes til smittevernnemnda.