Skriftleg spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:1303 (2020-2021)
Innlevert: 14.02.2021
Sendt: 15.02.2021
Svart på: 22.02.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kan statsråden redegjøre for hvilken beregnet klimaeffekt avgiften på avfallsforbrenning vil ha, hvilke vurderinger som er gjort rundt “avfallslekkasje” til andre land på grunn av avgiften og hvordan man har tenkt at avgiften på avfallsforbrenning skal redusere mengdene fossilt avfall som går til forbrenning?

Grunngiving

Norsk klimapolitikk baseres på at virkemiddelbruken bør følge et sett av prinsipper som er transparente og gir forutsigbarhet, og som skal sikre at målene for klimapolitikken nås med effektivitet og høyest mulig grad av sikkerhet. Avgiften på avfallsforbrenning som regjeringen foreslo og stortingsflertallet vedtok i statsbudsjettet for 2021, kan ikke sies å være forankret i disse prinsippene.
Omlag 85 % av det norske avfallet som skal til avfallsforbrenning med energigjenvinning, blir omsatt i et internasjonalt marked der avfallsbesittere velger behandlingsanlegg basert i hovedsak på pris. Den vedtatte avgiften på avfallsforbrenning vil stort sett bare gjelde for omlag 50% av avfallet, som er andelen som blir behandlet på norske anlegg. Det resterende norske avfallet blir i dag, før avgiften, behandlet i Sverige og Danmark. Bransjen viser til at bl.a. konkurransen om å behandle avfallet i det nordiske markedet vil gjøre at den økte kostnaden for norske avfallsforbrenningsanlegg ikke tilbakeføres til avfallsleverandører gjennom økt pris for behandling, og derfor ikke vil være noe incitament for å redusere mengden fossilt avfall levert til anleggene, jf. også Meld.St. 45 Avfall som ressurs (2016-2017): Siden svenske forbrenningsanlegg oftest har lavere marginalkostnader ved drift enn de norske anleggene, fungerer de som prissetterne i dette markedet. I tillegg har de svenske anleggene generelt høyere energiutnyttelsesgrad enn snittet for de norske forbrenningsanleggene, og dette kan være avgjørende ved vurdering av miljøeffekter i konkurransen. Elektrisitetsprisen er også betydelig høyere i Sverige, noe som gir svenske forbrenningsanlegg et konkurransefortrinn.
Avgiften vil trolig derfor kun bli en økt utgift for den samfunnskritiske oppgaven avfallsforbrenningsanleggene gjør, samtidig som avgiften ikke vil gi noen incitamenter til avfallsreduksjon hos forbrukerne som produserer avfallet.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen foreslo en avgift på avfallsforbrenning i budsjettforslaget for 2021, og den ble vedtatt av Stortinget i behandlingen av 2021-budsjettet. Beregning av utslippsreduksjoner som vil følge av avgiften, forutsetter
kunnskap om hvordan norske forbrenningsanlegg tilpasser seg endrede priser på utslipp av CO2. Finansdepartementet anvender vanligvis priselastisiteter fra empiriske studier for å si noe om slike tilpasninger, men er ikke kjent med verken norske eller internasjonale studier som tallfester hvordan forbrenningsanlegg vil tilpasse seg avgift på forbrenning av avfall. Avgiften vil gjøre forbrenning av avfall dyrere, noe som gir insentiv til redusert mengde avfall til forbrenning.
For at avgiften skal gi det enkelte forbrenningsanlegg insentiv til å redusere utslippene fra forbrenning i eget anlegg gjennom sortering av avfall, er det lagt opp til at forbrenningsanleggene kan søke Miljødirektoratet om å benytte en anleggsspesifikk utslippsfaktor ved beregning av avgiften. Muligheten for å fastsette en anleggsspesifikk utslippsfaktor vil gi et insentiv til at avfall i større grad brennes i de minst utslippsintensive anleggene.
Avgiftsplikten på forbrenning blir lagt på aktørene som står for utslippene (forbrenningsanleggene) og gir like insentiver til å redusere utslippene uavhengig av om det skjer ved å sortere avfall med innhold av fossilt CO2, installere teknologi av fangst og lagring av CO2 (CCS) eller redusere mengden av avfall som forbrennes. Aktørene kan selv velge de løsningene som koster minst. At avgiften legges på aktiviteten som skaper utslippene, herunder forbrenning av avfall med innhold av fossilt CO2, er i tråd med prinsippene i norsk klimapolitikk, herunder at forurenser betaler.
Avgiften vil kunne gi økt eksport av avfall fra Norge til andre land, og redusert import av avfall fra andre land til Norge. Dette vil redusere utslippene i Norge, men ikke påvirke globale utslipp fra forbrenning av avfall. Sverige har de siste årene strammet til virkemiddelbruken overfor svenske forbrenningsanlegg. I motsetning til alle norske forbrenningsanlegg, er alle svenske forbrenningsanlegg omfattet av EUs kvotesystem. Fra 1. april 2020 innførte Sverige i tillegg en avgift på avfallsforbrenning, med en sats på 75 SEK per tonn avfall. Denne forventes å øke til 100 SEK per tonn avfall i 2021 og 125 SEK per tonn avfall fra og med 2022. Avgiftsnivået som Stortinget har vedtatt for 2021, er vesentlig lavere enn den samlede karbonprisen som svenske anlegg står overfor. Forholdet til andre land og mulig eksportlekkasje er mer utførlig beskrevet i Prop. 1 LS (2020-2021) Skatter, avgifter og toll 2021 punkt 10.10.