Skriftleg spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til statsministeren

Dokument nr. 15:1825 (2020-2021)
Innlevert: 30.03.2021
Sendt: 06.04.2021
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Svart på: 13.04.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Fra 1. januar 2021 er det ikke lengre drivstoff-fylling tilgjengelig på Røst lufthavn. Anlegget ble borte på kort varsel, med store beredskapsmessige konsekvenser for folk og næringsvirksomhet i havområdene rundt Røst. Ved søk og redning vil Sea King operere 1 time mindre i området. Ved evakuering fra Aasta-Hansteen må det brukes minimum en time ekstra for hver runde.
Er det i tråd med regjeringas politikk å svekke sikkerhet og beredskap i nord, og om så ikke er tilfelle, hvordan kan svekkelsen likevel skje på regjeringas vakt?

Grunngiving

Mangel på mulighet for etterfylling av drivstoff på Røst vil kunne føre til betydelige forsinkelser, redusert rekkevidde og redusert tid i søk og redningsaksjoner i dette området. Manglende tilgang på drivstoff på Røst kan få alvorlige konsekvenser både for fiskerinæringen i dette havområdet og for offshore installasjoner som opererer på Aasta-Hansteen feltet ved en eventuell søk og redningsaksjon.
Dette får selvfølgelig store beredskapsmessige konsekvenser for Røstsamfunnet, og for næringsvirksomheten i havområdene rundt. Situasjonen er svært bekymringsfull fordi tilgang på drivstoff er essensielt for å sikre en trygg SAR og Luftambulanseberedskap for hele befolkningen i hele landet hele året. Dette dreier seg om hele Luftambulanse- og SAR kjeden sin evne til å sikre befolkningen i alle uveisomme steder i landet trygg luftambulanse og redningsberedskap, og ikke minst å strekke rekkevidden ut i havet til alle som har sitt arbeid der.
Operative og beredskapsmessige konsekvenser av stenging fuel Røst:

• Minimum en times mindre aksjonstid i alle søk sørvest til nordvest for Bodø (2 x 54 NM, må til Bodø for refuelling).
• Minimum 30 min (54 NM) mindre rekkevidde på alle MEDEVAC fartøy i samme sektor, som igjen betyr minimum 3 timers utsettelse for henting av pasienter (den tid fartøyet bruker på å gå 54 NM).
• Redusert kapasitet til å bistå Aasta Hansten-plattformen (ca. 170 NM vest av Bodø) ved ulykker/evakuering. Å fly til Bodø for å refuelle vil utgjøre minimum 1 time ekstra ved hver ekstra evakueringsrunde.
• Alle MRO (Mass Rescue Operation) fra cruisebåter i havområdene nær Røst vil potensielt forsinkes med 1 time for hver evakueringsrunde.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Det vises til spørsmål fra representanten Siv Mossleth til statsministeren som hun har bedt meg svare på. Regjeringen styrker beredskapen i nord. Dette kommer til uttrykk blant annet i Meld. St. 5 (2020–2021) Samfunnssikkerhet i en usikker verden, og i Meld. St. 9 (2020-2021) Mennesker, muligheter og norske interesser i nord. Regjeringen har økt tilskuddet til Redningsselskapet slik at ny redningsskøyte er på plass i Vardø. Kommunikasjons-infrastrukturen i nordlige havområder er styrket etter at høy-frekvent radiodekning ble etablert i januar 2021. Det er igangsatt et prosjekt for å tilby bredbånd for både sivile og militære brukere i Arktis fra 2023. For å være enda bedre forberedt til å håndtere nødhendelser har man i Bodø samlokalisert alle tre nødetater: operasjonssentralen til politiet, 110-sentralen til brann- og redningsvesenet og AMK-sentralen. I Finnmark politidistrikt har man gjort det samme. Ved nødmeldingssentralen i Kirkenes er det i tillegg gjort klart lokaler for Forsvaret for hendelser som krever samarbeid med politiet. Regjeringen har foretatt en betydelig styrking av redningshelikopterkapasiteten gjennom anskaffelsen av 16 nye SAR Queen helikoptre som skal erstatte de gamle Sea King-helikoptrene. De nye helikoptrene har langt bedre rekkevidde, større fart og bedre evne til å operere i dårlig vær enn dagens redningshelikoptre. Helikoptrene vil gi større trygghet for folk på sjøen, langs kysten og i avsidesliggende områder hvor det er langt mellom folk og hvor været kan gjøre det vanskelig å komme frem. Dette er særlig viktig i Nord-Norge, hvor avstandene er større, ressursene mer spredt og klimaet tøffere.
For å styrke redningshelikopterberedskapen i Nord-Norge ytterligere har Justis- og beredskapsdepartementet lagt fram forslag om etablering av ny redningshelikopterbase i Tromsø og felles operasjon med Sysselmannens helikoptertjeneste, jf. Prop. 85 S (2020–2021) Etablering av ny redningshelikopterbase i Tromsø og felles operasjon med Sysselmannens helikoptertjeneste. Det tas sikte på oppstart i løpet av 2022.
Eierskapet og driften av drivstoffanleggene på Avinors lufthavner har fram til nå blitt ivaretatt av private aktører. Leveringen av drivstoff har derfor vært et forhold mellom flyselskapene og drivstoffleverandørene. Nedleggingen av drivstoffanlegget på Røst viser at private drivstoffleverandører i framtida ikke nødvendigvis vil opprettholde ulønnsomme drivstoffanlegg som samfunnet vurderer at det er viktig å opprettholde av beredskapshensyn.
Justis- og beredskapsdepartementet jobber sammen med Samferdselsdepartementet med sikte på å finne en løsning på Røst. Det er også etablert direkte dialog mellom Hovedredningssentralen og leverandør av drivstoff, og det er i den forbindelse fremlagt skisse til en mulig løsning.