Siv Mossleth (Sp): Fra 1. januar 2021 er det ikke lengre drivstoff-fylling tilgjengelig på Røst lufthavn. Anlegget ble borte på kort varsel, med store beredskapsmessige konsekvenser for folk og næringsvirksomhet i havområdene rundt Røst. Ved søk og redning vil Sea King operere 1 time mindre i området. Ved evakuering fra Aasta-Hansteen må det brukes minimum en time ekstra for hver runde.
Er det i tråd med regjeringas politikk å svekke sikkerhet og beredskap i nord, og om så ikke er tilfelle, hvordan kan svekkelsen likevel skje på regjeringas vakt?
Begrunnelse
Mangel på mulighet for etterfylling av drivstoff på Røst vil kunne føre til betydelige forsinkelser, redusert rekkevidde og redusert tid i søk og redningsaksjoner i dette området. Manglende tilgang på drivstoff på Røst kan få alvorlige konsekvenser både for fiskerinæringen i dette havområdet og for offshore installasjoner som opererer på Aasta-Hansteen feltet ved en eventuell søk og redningsaksjon.
Dette får selvfølgelig store beredskapsmessige konsekvenser for Røstsamfunnet, og for næringsvirksomheten i havområdene rundt. Situasjonen er svært bekymringsfull fordi tilgang på drivstoff er essensielt for å sikre en trygg SAR og Luftambulanseberedskap for hele befolkningen i hele landet hele året. Dette dreier seg om hele Luftambulanse- og SAR kjeden sin evne til å sikre befolkningen i alle uveisomme steder i landet trygg luftambulanse og redningsberedskap, og ikke minst å strekke rekkevidden ut i havet til alle som har sitt arbeid der.
Operative og beredskapsmessige konsekvenser av stenging fuel Røst:
• Minimum en times mindre aksjonstid i alle søk sørvest til nordvest for Bodø (2 x 54 NM, må til Bodø for refuelling).
• Minimum 30 min (54 NM) mindre rekkevidde på alle MEDEVAC fartøy i samme sektor, som igjen betyr minimum 3 timers utsettelse for henting av pasienter (den tid fartøyet bruker på å gå 54 NM).
• Redusert kapasitet til å bistå Aasta Hansten-plattformen (ca. 170 NM vest av Bodø) ved ulykker/evakuering. Å fly til Bodø for å refuelle vil utgjøre minimum 1 time ekstra ved hver ekstra evakueringsrunde.
• Alle MRO (Mass Rescue Operation) fra cruisebåter i havområdene nær Røst vil potensielt forsinkes med 1 time for hver evakueringsrunde.