Skriftleg spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:921 (2022-2023)
Innlevert: 08.01.2023
Sendt: 09.01.2023
Svart på: 12.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Mener statsråden det kan være grunn å unnta veier med et stort antall busspasseringer hver time fra ÅDT/miljøkravet for å kunne tillatte økt vedlikehold/salting av hensyn til tryggheten til kollektivpassasjerene, sjåførene og øvrige brukere av slike veier, med referanse til de mange farlige situasjonene som f.eks. har oppstått på Kisavegen i Ullensaker?

Grunngiving

Jeg vil gjerne begynne å gratulere statsråden med både 50 års dagen og giftemålet.
Kisavegen i Ullensaker er et eksempel på en vei som frekventeres av rutebusser, men som er svært ulykkesbelastet. Bare de siste ukene har det vært flere tilfeller av busser som har sklidd ut i grøfta eller som sitter fast som følge av svært glatt føre. Dette har vært en utfordring lenge før det ekstraordinære vinterværet vi har sett den siste uken, og er en fare for sikkerheten og tryggheten til både busspassasjerer, sjåførene og øvrige trafikanter.
Så vidt jeg har forstått så er det et nasjonalt miljøkrav på mer enn 3000 ÅDT for å kunne få økt vedlikehold eller salting av veien. Siden veien ikke har et så høyt ÅDT, så har jeg oppfattet det som at veien kun kan strøs, ikke saltes. Dette til tross for at det er en vei med et stort antall busser som passerer hver time.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kisavegen er en fylkeskommunal vei og fylkeskommunene har derfor selv ansvar for å velge hvilke standardkrav og strømetoder som skal benyttes på sine veier. Jeg kan imidlertid svare for hvilke vurderinger som blir gjort ifm. vinterdrift på riksveiene.
For riksveiene har Statens vegvesen utarbeidet egne retningslinjer for vinterdrift beskrevet i Håndbok R610 «Standard for drift og vedlikehold av riksveger». Her er det definert fem vinterdriftsklasser med forskjellige standardkrav. Valg av vinterdriftsklasse gjøres ut fra trafikkvolum og forhold som veikategori (nasjonal/regional transportrute), trafikksammensetning (lette/tunge kjøretøy, syklende/fotgjengere), kollektivtrafikk, geometrisk standard (veibredde, horisontal og vertikalkurvatur), topografi, klima, værforhold, ulykkesnivå, rushtidsproblematikk, næringstrafikk, turisttrafikk, miljøforhold, mm. Busstrafikk er følgelig en av flere kriterier for valg av vinterdriftsstandard for riksvegene. Det er ingen nedre ÅDT-grense for bruk av salt. Salting vurderes ut fra forholdene og gjeldende instrukser for hver vinterdriftsklasse.
Statens vegvesen gjennomfører for tiden en revisjon av håndbok R610 som forventes å være ferdig i 2024. Målet med revisjonen er å få en sikker og mest mulig samfunnsøkonomisk optimal vedlikeholdsstandard.