Himanshu Gulati (FrP): Mener statsråden det kan være grunn å unnta veier med et stort antall busspasseringer hver time fra ÅDT/miljøkravet for å kunne tillatte økt vedlikehold/salting av hensyn til tryggheten til kollektivpassasjerene, sjåførene og øvrige brukere av slike veier, med referanse til de mange farlige situasjonene som f.eks. har oppstått på Kisavegen i Ullensaker?
Begrunnelse
Jeg vil gjerne begynne å gratulere statsråden med både 50 års dagen og giftemålet.
Kisavegen i Ullensaker er et eksempel på en vei som frekventeres av rutebusser, men som er svært ulykkesbelastet. Bare de siste ukene har det vært flere tilfeller av busser som har sklidd ut i grøfta eller som sitter fast som følge av svært glatt føre. Dette har vært en utfordring lenge før det ekstraordinære vinterværet vi har sett den siste uken, og er en fare for sikkerheten og tryggheten til både busspassasjerer, sjåførene og øvrige trafikanter.
Så vidt jeg har forstått så er det et nasjonalt miljøkrav på mer enn 3000 ÅDT for å kunne få økt vedlikehold eller salting av veien. Siden veien ikke har et så høyt ÅDT, så har jeg oppfattet det som at veien kun kan strøs, ikke saltes. Dette til tross for at det er en vei med et stort antall busser som passerer hver time.