Skriftleg spørsmål fra Ine Eriksen Søreide (H) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:971 (2022-2023)
Innlevert: 12.01.2023
Sendt: 12.01.2023
Rette vedkommende: Finansministeren
Svart på: 20.01.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Ine Eriksen Søreide (H)

Spørsmål

Ine Eriksen Søreide (H): Er det riktig at et antall russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn ikke har vært kontrollert av norske myndigheter ved anløp til norsk havn etter 14. oktober, og hvis dette stemmer, hvordan mener utenriksministeren dette samsvarer med regjeringens klare utsagn om at alle russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn skal kontrolleres?

Grunngiving

14. oktober i fjor ble det særnorske unntaket fra havneforbudet for russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn innskjerpet, og fartøyene kan nå kun anløpe havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord. Regjeringen understreket i en pressemelding at:

«Innstramningen innebærer at alle russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn skal kontrolleres».

I samme pressemelding understreket utenriksministeren at:

«Vi ønsker ikke at norske havner og Norge blir et transittland for å frakte varer ulovlig til Russland. Derfor strammer vi inn og øker kontrollen med russiske fiskefartøy. Vi vil om nødvendig iverksette enda strengere tiltak».

En vesentlig forutsetning for støtte til det særnorske unntaket fra havneforbudet, er at det føres reell og faktisk kontroll med alle fartøy.
Utenriksministeren understreket også i pressekonferansen 6. oktober at alle russiske fiskefartøy som anløper de tre havnene, skal kontrolleres.
Ifølge flere medier skal russiske fiskefartøy i perioden etter 14. oktober ha ankommet og senere forlatt norsk havn uten å ha vært kontrollert av norske myndigheter.
Det skal ifølge NRK og the Barents Observer konkret være opp mot ti prosent av de russiske fiskefartøyene som har anløpt Båtsfjord etter at innstrammingene i regelverket ble iverksatt 14. oktober som ikke har vært kontrollert av norske myndigheter.
At russiske fiskefartøy ikke kontrolleres av norske myndigheter utgjør ikke bare en fare for den nasjonale sikkerheten, med tanke på den alvorlige etterretningstrusselen mot Norge og den forhøyede militære beredskapen. Manglende kontroll gir også stor fare for omgåelse av eksportkontrollregelverket og sanksjonsregimet som er innført for å motvirke den brutale russiske krigføringen i Ukraina. Etter innføring av stadig strengere sanksjoner, har Russland nå intensivert jakten på utstyr, komponenter, deler, råvarer og elektronikk til militær bruk i krigen. Dette finnes ofte i produkter som vanligvis anvendes sivilt. Dersom regjeringen bevisst legger opp til en praksis der nærmere en tidel av de russiske fartøyene som har lagt til kai i Båtsfjord etter 14. oktober ikke har vært kontrollert av norske myndigheter, kan vi risikere at regelverket omgås, i verste fall i betydelig omfang, og at norske varer smugles tilbake til Russland for å brukes i krigen i Ukraina.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: For å unngå at russiske fiskefartøy benyttes til omgåelse av regelverket for eksportkontroll og sanksjonsregelverket er regjeringens ambisjon er at samtlige russiske fiskefartøy skal bli fysisk kontrollert. Tolletaten har fått i oppdrag å føre kontroll med russiske fiskefartøy med sikte på at alle russiske fiskefartøy blir underlagt en fysisk kontrollhandling, i tillegg til øvrig dokument- og analysebasert kontrollvirksomhet. Jeg vil framheve at dette, så vidt jeg er kjent med, er første gang Tolletaten har fått et oppdrag med sikte på 100 prosent kontrollgrad i en kategori. Det er svært vanskelig og ressurskrevende å opprettholde 100 prosent kontrolldekning over tid, og dette er tatt høyde for i oppdragsformuleringen. Regjeringens intensjon er klart at samtlige fiskefartøy skal bli fysisk kontrollert, og tiltaket sender et tydelig signal om at russiske fiskefartøy må regne med å bli fysisk kontrollert av Tolletaten før avreise.
Fra iverksettelsesdato 6. oktober 2022 til 16. januar 2023 har til sammen 147 russiske fiskefartøy forlatt havnene Tromsø (34 avganger), Båtsfjord (35 avganger) og Kirkenes (78 avganger). Tolletaten oppgir at av disse 147 fartøyene har 139 fartøy blitt underlagt en fysisk kontrollhandling før avgang. Dette tilsvarer en samlet kontrolldekning på 95 prosent. De åtte fartøyene som ikke har blitt fysisk kontrollert fordeler seg på tre fartøy i Tromsø, ett fartøy i Båtsfjord og fire fartøy i Kirkenes. For Båtsfjord er kontrolldekningen for øvrig 97 prosent.
For å unngå at russiske fiskefartøy frakter varer ulovlig ut av Norge, og videre til Russland, er det viktig at fysisk kontroll skjer så tett opp til avreisetidspunkt som mulig. Da vil det imidlertid alltid være en risiko for at det kan oppstå uforutsette hendelser som gjør at Tolletaten ikke får gjennomført en planlagt fysisk kontroll. Manglende fysisk kontroll skyldes i seks av de åtte tilfellene av manglende fysisk kontroll at fiskefartøyene endret avreisetidspunkt kort tid før avreise. Det har derfor vært nødvendig å stramme inn praksis slik at kravene etterleves og endringer i seilingsplaner meldes i rimelig tid i forkant, slik at Tolletaten rekker å gjennomføre kontrollen før avgang. Det forekom også to ganger i oppstartsfasen av oppdraget at fiskefartøy ikke ble kontrollert på grunn av begrensninger i tilgjengelig personell.
Jeg viser for øvrig også til mitt svar på spørsmål nr. 975.