Ine Eriksen Søreide (H): Er det riktig at et antall russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn ikke har vært kontrollert av norske myndigheter ved anløp til norsk havn etter 14. oktober, og hvis dette stemmer, hvordan mener utenriksministeren dette samsvarer med regjeringens klare utsagn om at alle russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn skal kontrolleres?
Begrunnelse
14. oktober i fjor ble det særnorske unntaket fra havneforbudet for russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn innskjerpet, og fartøyene kan nå kun anløpe havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord. Regjeringen understreket i en pressemelding at:
«Innstramningen innebærer at alle russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn skal kontrolleres».
I samme pressemelding understreket utenriksministeren at:
«Vi ønsker ikke at norske havner og Norge blir et transittland for å frakte varer ulovlig til Russland. Derfor strammer vi inn og øker kontrollen med russiske fiskefartøy. Vi vil om nødvendig iverksette enda strengere tiltak».
En vesentlig forutsetning for støtte til det særnorske unntaket fra havneforbudet, er at det føres reell og faktisk kontroll med alle fartøy.
Utenriksministeren understreket også i pressekonferansen 6. oktober at alle russiske fiskefartøy som anløper de tre havnene, skal kontrolleres.
Ifølge flere medier skal russiske fiskefartøy i perioden etter 14. oktober ha ankommet og senere forlatt norsk havn uten å ha vært kontrollert av norske myndigheter.
Det skal ifølge NRK og the Barents Observer konkret være opp mot ti prosent av de russiske fiskefartøyene som har anløpt Båtsfjord etter at innstrammingene i regelverket ble iverksatt 14. oktober som ikke har vært kontrollert av norske myndigheter.
At russiske fiskefartøy ikke kontrolleres av norske myndigheter utgjør ikke bare en fare for den nasjonale sikkerheten, med tanke på den alvorlige etterretningstrusselen mot Norge og den forhøyede militære beredskapen. Manglende kontroll gir også stor fare for omgåelse av eksportkontrollregelverket og sanksjonsregimet som er innført for å motvirke den brutale russiske krigføringen i Ukraina. Etter innføring av stadig strengere sanksjoner, har Russland nå intensivert jakten på utstyr, komponenter, deler, råvarer og elektronikk til militær bruk i krigen. Dette finnes ofte i produkter som vanligvis anvendes sivilt. Dersom regjeringen bevisst legger opp til en praksis der nærmere en tidel av de russiske fartøyene som har lagt til kai i Båtsfjord etter 14. oktober ikke har vært kontrollert av norske myndigheter, kan vi risikere at regelverket omgås, i verste fall i betydelig omfang, og at norske varer smugles tilbake til Russland for å brukes i krigen i Ukraina.