Skriftleg spørsmål fra Hårek Elvenes (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1043 (2022-2023)
Innlevert: 17.01.2023
Sendt: 18.01.2023
Svart på: 26.01.2023 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Hårek Elvenes (H)

Spørsmål

Hårek Elvenes (H): Hvorfor velger statsråden å tilbakeføre renholdet i forsvarssektoren til Forsvarsbygg uten å kjenne kostnadene ved dette tiltaket, verken merutgifter til bl.a. prosjektkostnader i oppstartsfasen eller de påfølgende årlige driftskostnadene?

Grunngiving

I sitt svar av 13. januar på et skriftlig spørsmål fra representanten Ine Eriksen Søreide, om hvor store kostnader tilbakeføringen av renholdet i forsvarssektoren til Forsvarsbygg vil medføre, gir ikke statsråden på noe vis noen konkret oversikt over kostnadene dette tiltaket vil medføre. I stedet viser statsråden blant annet til at

«Regjeringen har en tydelig ambisjon om å drifte renholdet effektivt og vil drøfte veien videre med de ansatte og arbeidstakerorganisasjonene.»

Ifølge Prop. 1 S (2021-2022) Forsvarsdepartementet, tabell 6.1, er den samlede estimerte besparelsen i perioden 2016-2021 som følge av konkurranseutsettingen av renholdet i forsvarssektoren, om lag 610 millioner kroner.
Regjeringens reversering av konkurranseutsettingen av renholdet i forsvarssektoren risikerer dermed å påføre Forsvaret betydelig økte kostnader i årene fremover, kostnader det i statsrådens svar fremstår som at regjeringen ikke har oversikt over per dags dato. Dette i en tid der regjeringen allerede har flyttet betydelige midler fra investeringer i nytt forsvarsmateriell samt eiendom, bygg og anlegg, over på driftsbudsjettet for å kompensere for økte driftsutgifter i forsvarssektoren. Dette videre etter at regjeringen har fremmet og fått vedtatt et forsvarsbudsjett der utgiftene til forsvarsformål i 2023 reelt reduseres med 0,2 pst, ref. Prop. 1 S (2022-2023) Gul bok, tabell 4.1, og dette i motsetning til perioden 2013-2022, da bevilgningene til forsvarsformål i snitt reelt økte med 3,7 pst. årlig ifølge samme tabell.
Det er med andre ord mye som taler for at det ikke nødvendigvis er fornuftig å påføre forsvarssektoren økte utgifter av foreløpig ukjent omfang til renhold, i en tid der det allerede er svært krevende å kompensere for økte utgifter i forsvarssektoren.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Regjeringens ambisjon med tilbakeføringen av renholdstjenesten i forsvarssektoren er ikke å gå tilbake til den gamle modellen for tjenesten. Vi skal bygge på de erfaringene man har gjort seg de seneste årene, for å sikre en totalt sett bedre løsning for renholdet i sektoren enn den vi har i dag. Som en del av prosessen med å videreutvikle renholdstjenesten, skal det ses på mulighetene for både kvalitetsforbedring og kostnadsbesparelser som ligger i ny teknologi og synergier med den øvrige eiendomsforvaltningen i Forsvarsbygg.
Det er viktig for regjeringen å sikre gode arbeidsvilkår for dem som står for renholdet i forsvarssektoren. Vi vet at det følger kostnader blant annet med at renholderne får en bedre pensjon gjennom Statens pensjonskasse. Regjeringen mener imidlertid at forsvarsbudsjettet ikke skal salderes med pensjonen til renholderne. De personellmessige konsekvensene skal derfor kartlegges grundig, herunder forholdet til pensjon. De videre etableringsutgiftene blant annet til innkjøp av nødvending materiell vil også klargjøres nærmere blant annet i dialog med leverandørene med tanke på muligheten for å overta brukt materiell.
Tilbakeføringen skal skje gradvis, hvor målet er at alt daglig renhold er tilbakeført senest i løpet av 2024. Tempoet i gjennomføringen vil avhenge av at målsettingen om en bedre løsning for sektoren samlet sett, både hva angår kvalitet og effektivitet, blir oppnådd, samtidig som personellet ivaretas på en god måte.
Som jeg redegjorde for i mitt svar av 13. januar 2023 på skriftlig spørsmål fra representanten Ine Eriksen Søreide, vil regjeringen derfor måtte komme nærmere tilbake til Stortinget med de konkrete budsjettmessige implikasjonene i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett og senere budsjettfremlegg.