Hårek Elvenes (H): Hvorfor velger statsråden å tilbakeføre renholdet i forsvarssektoren til Forsvarsbygg uten å kjenne kostnadene ved dette tiltaket, verken merutgifter til bl.a. prosjektkostnader i oppstartsfasen eller de påfølgende årlige driftskostnadene?
Begrunnelse
I sitt svar av 13. januar på et skriftlig spørsmål fra representanten Ine Eriksen Søreide, om hvor store kostnader tilbakeføringen av renholdet i forsvarssektoren til Forsvarsbygg vil medføre, gir ikke statsråden på noe vis noen konkret oversikt over kostnadene dette tiltaket vil medføre. I stedet viser statsråden blant annet til at
«Regjeringen har en tydelig ambisjon om å drifte renholdet effektivt og vil drøfte veien videre med de ansatte og arbeidstakerorganisasjonene.»
Ifølge Prop. 1 S (2021-2022) Forsvarsdepartementet, tabell 6.1, er den samlede estimerte besparelsen i perioden 2016-2021 som følge av konkurranseutsettingen av renholdet i forsvarssektoren, om lag 610 millioner kroner.
Regjeringens reversering av konkurranseutsettingen av renholdet i forsvarssektoren risikerer dermed å påføre Forsvaret betydelig økte kostnader i årene fremover, kostnader det i statsrådens svar fremstår som at regjeringen ikke har oversikt over per dags dato. Dette i en tid der regjeringen allerede har flyttet betydelige midler fra investeringer i nytt forsvarsmateriell samt eiendom, bygg og anlegg, over på driftsbudsjettet for å kompensere for økte driftsutgifter i forsvarssektoren. Dette videre etter at regjeringen har fremmet og fått vedtatt et forsvarsbudsjett der utgiftene til forsvarsformål i 2023 reelt reduseres med 0,2 pst, ref. Prop. 1 S (2022-2023) Gul bok, tabell 4.1, og dette i motsetning til perioden 2013-2022, da bevilgningene til forsvarsformål i snitt reelt økte med 3,7 pst. årlig ifølge samme tabell.
Det er med andre ord mye som taler for at det ikke nødvendigvis er fornuftig å påføre forsvarssektoren økte utgifter av foreløpig ukjent omfang til renhold, i en tid der det allerede er svært krevende å kompensere for økte utgifter i forsvarssektoren.