Skriftleg spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2180 (2022-2023)
Innlevert: 10.05.2023
Sendt: 10.05.2023
Svart på: 19.05.2023 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): I Kystverkets innstilling i forbindelse utredning av lostjenesten foreslås det en samlokalisering av losformidlingssentralene i Lødingen, Kvitsøy og Horten. Ordførerne i de 3 vertkommunene har tidligere hatt møte med statssekretæren for å tilkjennegi sitt syn på saken. Her ble det fra statssekretæren side opplyst at man ikke hadde til hensikt å slå sammen sentralene.
Har statsråden samme syn på saken som statssekretæren, og hva tenker ministeren om at en ny sikkerhetssituasjon ikke er tatt med i bestillingen til Kystverket?

Grunngiving

I Nærings- og fiskeridepartementets (NFD) bestillingsbrev til Kystverket av 9. september 2022 med svarfrist 1. mai 2023, ser det ut til man ønsker enda en ny lokaliserings- og dimensjoneringsdebatt omkring Kystverkets losformidlingssentraler. Effektiviteten og kvaliteten til Kystverkets lostjeneste og gode utførelse er avhengig av en god og effektiv losformidling. Dette organiseres i dag fra losformidlingssentralene i Horten, Lødingen og på Kvitsøy.
Omorganisering av losformidlingssentralene har vært gjenstand for utredning gjentatte ganger siden 2015. Så sent som 29. oktober 2020 skrev daværende statsråd Hareide:

«Vi har ikke planer om eller bestilt ytterligere utredninger av etatens organisering, og da heller ikke knyttet til omorganisering av trafikk- og losformidlingssentraler som dere er særlig opptatt av.»

De faglige argumenter fra tidligere utredninger står seg fortsatt, men allikevel må tjenesten og ansatte igjen oppleve usikkerhet.
Det er høyst usikkert om man vil kunne spare penger ved å slå sammen eller legge ned noen av losformidlingssentralene, det er stort sannsynlighet for at besparelsene spises opp av ineffektivitet.
Losformidlingenes totale kostnad er på cirka 40 millioner kroner av et totalbudsjett på tett oppunder 1 milliard kroner i lostjenesten.
Vi har en langstrakt kyst, og for å imøtekomme næringslivets behov vil det åpenbart være store forskjeller på et losoppdrag i Tana øst i Finnmark og et losoppdrag i Melløs i Østfold.
For at Kystverket skal løse disse oppdragene på en god måte, er det er ulikt behov for opplæring, kompetanse og lokalkunnskap ved de forskjellige losformidlingssentralene. Denne kunnskapen og kompetansen må vedlikeholdes lokalt og kontinuerlig.
Sikkerhetspolitiske anliggender er ikke omtalt i bestillingen og ser for oss ut som en åpenbar mangel. Kystverket og Forvaret er i ferd med å innlemme Kystverkets losformidlings- og sjøtrafikksentraler i Forsvarets tjeneste ved en krise- og krigssituasjon.
Med tanke på en krise- og krigssituasjon, fare for terror og sabotasje, er det er klokt å være lokalisert slik som i dag fremfor «alt i en kurv».

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Lostjenesten er et viktig sjøsikkerhetstiltak. Samtidig er den ressurskrevende, og i hovedsak finansiert av brukerne gjennom innkreving av losavgifter. Jeg har bedt om at det blir foretatt en gjennomgang av lostjenesten og lospliktreglene fordi jeg mener det er viktig at lostjenesten drives kostnadseffektivt. Samtidig vil jeg vektlegge at vi med denne gjennomgangen også skal ivareta dagens høye sjøsikkerhetsnivå og andre viktige samfunnshensyn.
Nærings- og fiskeridepartementet har ved brev 9. september 2022 bedt Kystverket om å vurdere omfanget av losplikten sett i forhold til viktige utviklingstrekk og muligheter for bruk av ny teknologi og andre sjøsikkerhetsrealterte tiltak. Etaten er videre bedt om å vurdere hvilken betydning dette vil ha for hvordan lostjenesten bør organiseres og dimensjoneres. Ambisjonen er en kostnadseffektiv lostjeneste som kan møte fremtidens utfordringer.
Kystverket har ved brev 2. mai 2023 levert sitt svar på ovennevnte bestilling fra departementet. Oversendelsen fra Kystverket inneholder flere forslag. I dette inngår forslag om samlokalisering av dagens tre losformidlingssentraler i Lødingen, Kvitsøy og Horten.
Hva gjelder stortingsrepresentant Olsens henvisning til et møte på statssekretærnivå med ordførerne i Lødingen, Kvitsøy og Horten kommune, er det riktig som det ble formidlet i møtet, at sammenslåing av losformidlingssentralene ikke er et formål i seg selv. Beslutninger bør baseres på et best mulig kunnskapsgrunnlag. Dette ble også formidlet på nevnte møte.
Jeg har ikke tatt stilling til noen av forslagene ennå, heller ikke forslaget om samlokalisering av losformidlingssentralene.
Departementet er i gang med å gjennomgå Kystverkets svar på departementets bestilling. Dette er et arbeid som vil ta noe tid, og jeg ønsker ei helhetlig tilnærming til alle elementene i utredningen.
I det videre arbeidet vil det legges vekt på hensynet til kostnadseffektive løsninger, videreføring av dagens sjøsikkerhetsnivå og andre viktige samfunnshensyn som for eksempel den nye sikkerhetssituasjonen i Europa. Selv om sistnevnte ikke er eksplisitt nevnt i ovennevnte bestillingsoppdrag, legger jeg til grunn at Kystverket på generelt grunnlag ivaretar dette spørsmålet i sine tilbakemeldinger og svar til departementet. Regjeringen har økt fokuset på sikkerhet og beredskap, og har bedt våre underliggende etater om det samme. Dersom det skulle vise seg å være behov for ytterligere kunnskap om sikkerhetssituasjonen eller andre spørsmål som berører utredningen, vil vi be Kystverket om tilleggsutredninger på dette.
Regjeringen vil ta stilling til eventuelle endringsforslag etter at Nærings- og fiskeridepartement har fått gjennomgått Kystverkets utredning.