Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2221 (2022-2023)
Innlevert: 12.05.2023
Sendt: 15.05.2023
Svart på: 23.05.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Er statsråden komfortabel med at statsstøtten til ny teknologi for klimakutt i kystfiskeflåten stoppes allerede, når kun et fåtall fartøy (under 1pst.) i den viktige målgruppa er levert og vil statsråden ta initiativ til at tilstrekkelig statsstøtte fra Enova til utslippskutt i kystfiskeflåten gis inntil det faktisk tilbys ferdig testet og tilgjengelig teknologi som kan leveres langs hele kysten, og til en akseptabel merpris?

Grunngiving

Norge er en stor eksportør av sjømat fra fiske og havbruk. Klimagassutslippene fra sjømatsektoren i Norge har økt de siste to årene, til tross for vedtatte mål om reduserte utslipp. Markedet stiller nå stadig mer krav om dokumentasjon av klimaavtrykk på norske sjømatprodukter.
Enova skal på vegne av staten forvalte klima og energifondets midler til teknologiutvikling og innovasjon som gir reduserte klimagassutslipp. Enova skal støtte teknologiutvikling og markedsintroduksjon, for å oppnå at løsninger tilpasset lavutslippssamfunnet på sikt kan velges uten støtte.
For kystflåten er det utviklet og bygd over 290 havbruksfartøy med Enova-støtte; fra arbeidsbåter på 11 meter til større servicefartøy med hybridelektrisk og klimavennlig teknologi. Her er markedet rimelig modent, med velprøvde løsninger og akseptabel merkostnad for fartøy med lavutslipp versus konvensjonell fossil fremdrift.
For fiskeflåten er bildet derimot et helt annet. Her er det bygd kun et fåtall fartøy, og teknologi og bruksegenskaper er ikke testet ferdig under ulike driftsforhold. Enova har kun gitt tilskudd til 24 fiskefartøy under 28 meter, og mange av disse er enda ikke bygd. Noen har vært i drift i relativt kort tid. 24 batterielektriske av totalt 4500 kystfiskefartøy er så godt som ingenting. Det grønne skiftet har enda ikke kommet skikkelig i gang for kystfiskerne, som faktisk står for en stor del av råstoffleveranser og verdiskaping i mange kystkommuner. Dermed blir ikke potensialet for utslippsreduksjon hentet ut i henhold til klimamålene.
Selv om utvikling av klimavennlige kystfiskefartøy så vidt har startet, så har Enova uten forvarsel kuttet tilskudd til slike fartøy. Dette skjer samtidig som intensiv testing og oppgradering av de første el-fartøyene pågår, og mange fiskere er motivert for å skifte ut dieselsjarken med en moderne lavutslippsbåt. Uten Enova støtte vil prisen for en typisk kystfiskebåt på 15 meter med stort batteri og lavutslipp bli ca. 30 % over det som dieselversjonen av en slik båt vil koste. Leverandørene og båtbyggerne er klare med lavutslippsbåter, men både i Arendal, Nærøysund, Ballstad og andre steder opplever de at fiskerne fortsatt bestiller dieselmotor i sine nybygg. Uten tilskudd som dekker merkostnadene i introduksjonsfasen, så er det full stopp!

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Regjeringen ønsker å halvere utslippene fra skipsfarten innen 2030 og Enova er et viktig virkemiddel som bidrar til å oppnå dette. Enova er et spesialverktøy som skal bidra til teknologiutvikling og markedsintroduksjon av klima- og energiløsninger. Støtte fra Enova skal avlaste risiko og kostnader for de som er først ute med å teste nye løsninger.
Enova avslutter programmet for batterier i fartøy, men fortsetter satsingen på utslippskutt i skipsfarten og vil i løpet av 2023 lage et kunnskapsgrunnlag for et nytt programtilbud for elektrifisering av maritim transport hvor fokus vil være på nullutslippsfartøy fremfor hybride batteriløsninger. Målet deres er å åpne støtteprogrammet første halvdel av 2024.
Støtteprogrammet «Batteri i fartøy» ble startet i 2020, for å sette fart på den kommersielle bruken av batteriløsninger. Siden 2020 har Enova støttet prosjekter under dette programmet med til sammen om lag 1,7 mrd. kroner, hvorav 659 mill. kroner har kommet i 2023. Ved oppstart av programmet støttet Enova en rekke ulike fartøy. Transportbåter, arbeidsbåter innen havbruk, brønnbåter, fiskebåter og offshore forsyningsfartøy er alle støttet under dette programmet. Etter hvert som Enova har observert en positiv utvikling i batterielektrifiseringen av de ulike fartøy-typene har Enova én etter én trappet ned og avsluttet støtten til disse. Da støtten til havbruksbåter ble avsluttet tidligere i år etter en svært positiv utvikling i opptaket, var det bare fiskefartøy igjen i støtteordningen.
I motsetning til for de andre fartøytypene har man for fiskefartøy derimot ikke sett den samme positive utviklingen. Næringen er i gang med å ta i bruk batterier, men kun 59 av de om lag 6000 fiskefartøyene i Norge, er støttet av Enova for å installere batteri. Enova vurderer på denne bakgrunn at støtteprogrammet «Batteri i fartøy» ikke er egnet til å skape den ønskede markedsendringen i dette segmentet, og at det er behov for nye virkemidler.
Frem til det nye støtteprogrammet er på plass vil både fiskefartøy og andre fartøy kunne søke støtte til innovative prosjekter gjennom programmene «Elektrifisering av sjøtransport» og «Utslippsfri maritim transport». Et eksempel på et slikt innovativt prosjekt er Skarv Shipping Solutions AS som nylig fikk 130 millioner kroner i støtte av Enova til anskaffelse av tre lasteskip som skal gå utslippsfritt langs norskekysten. Fartøyene vil potensielt ha en utslippsreduksjon 90 prosent sammenlignet med tilsvarende tradisjonelle skip. Det skal selskapet oppnå gjennom bruk av teknologi som batterier, ammoniakkmotor, rotorseil og energibesparende skrogdesign.