Mona Fagerås (SV): Er statsråden komfortabel med at statsstøtten til ny teknologi for klimakutt i kystfiskeflåten stoppes allerede, når kun et fåtall fartøy (under 1pst.) i den viktige målgruppa er levert og vil statsråden ta initiativ til at tilstrekkelig statsstøtte fra Enova til utslippskutt i kystfiskeflåten gis inntil det faktisk tilbys ferdig testet og tilgjengelig teknologi som kan leveres langs hele kysten, og til en akseptabel merpris?
Begrunnelse
Norge er en stor eksportør av sjømat fra fiske og havbruk. Klimagassutslippene fra sjømatsektoren i Norge har økt de siste to årene, til tross for vedtatte mål om reduserte utslipp. Markedet stiller nå stadig mer krav om dokumentasjon av klimaavtrykk på norske sjømatprodukter.
Enova skal på vegne av staten forvalte klima og energifondets midler til teknologiutvikling og innovasjon som gir reduserte klimagassutslipp. Enova skal støtte teknologiutvikling og markedsintroduksjon, for å oppnå at løsninger tilpasset lavutslippssamfunnet på sikt kan velges uten støtte.
For kystflåten er det utviklet og bygd over 290 havbruksfartøy med Enova-støtte; fra arbeidsbåter på 11 meter til større servicefartøy med hybridelektrisk og klimavennlig teknologi. Her er markedet rimelig modent, med velprøvde løsninger og akseptabel merkostnad for fartøy med lavutslipp versus konvensjonell fossil fremdrift.
For fiskeflåten er bildet derimot et helt annet. Her er det bygd kun et fåtall fartøy, og teknologi og bruksegenskaper er ikke testet ferdig under ulike driftsforhold. Enova har kun gitt tilskudd til 24 fiskefartøy under 28 meter, og mange av disse er enda ikke bygd. Noen har vært i drift i relativt kort tid. 24 batterielektriske av totalt 4500 kystfiskefartøy er så godt som ingenting. Det grønne skiftet har enda ikke kommet skikkelig i gang for kystfiskerne, som faktisk står for en stor del av råstoffleveranser og verdiskaping i mange kystkommuner. Dermed blir ikke potensialet for utslippsreduksjon hentet ut i henhold til klimamålene.
Selv om utvikling av klimavennlige kystfiskefartøy så vidt har startet, så har Enova uten forvarsel kuttet tilskudd til slike fartøy. Dette skjer samtidig som intensiv testing og oppgradering av de første el-fartøyene pågår, og mange fiskere er motivert for å skifte ut dieselsjarken med en moderne lavutslippsbåt. Uten Enova støtte vil prisen for en typisk kystfiskebåt på 15 meter med stort batteri og lavutslipp bli ca. 30 % over det som dieselversjonen av en slik båt vil koste. Leverandørene og båtbyggerne er klare med lavutslippsbåter, men både i Arendal, Nærøysund, Ballstad og andre steder opplever de at fiskerne fortsatt bestiller dieselmotor i sine nybygg. Uten tilskudd som dekker merkostnadene i introduksjonsfasen, så er det full stopp!