Skriftleg spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2465 (2022-2023)
Innlevert: 07.06.2023
Sendt: 07.06.2023
Svart på: 13.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva vil samferdselsministeren gjøre for at tog fortsatt skal være en del av byvekstavtalen for Trondheims-området og at to tog i timen mellom Steinkjer og Melhus kan bli realisert så snart som mulig, og vil staten stå ved sine løfter slik det står i byvekstavtalen fra 2019?

Grunngiving

I 2016 ble det inngått en byvekstavtale mellom staten, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune der målet var at all vekst i persontrafikken skal tas med kollektiv, sykkel og gange.
I forbindelse med høring på Jernbanedirektoratets handlingsprogram 2018-2029 (FT-sak 109/18) anbefalte direktoratet at man gikk fra planene som forelå om helelektrifisering fra Trondheim til Steinkjer/Storlien, til delelektrifisering fra Trondheim til Stjørdal/Storlien. Det ville gi reduserte kostnader for elektrifisering og innsparte midler kunne brukes til frekvensøkende tiltak. I Trøndelag ble høyere frekvens vurdert å være så viktig at man gikk med på å utsette helelektrifiseringen helt til Steinkjer. De nye bimodale togene gjør det mulig å kjøre hele strekningen, uavhengig av om den er elektrifisert eller ikke. Nå stilles det spørsmål om det finnes nok materiell til å kjøre to tog i timen fra 2027. Dersom Trønderbanen elektrifiseres helt fram til Steinkjer slik det opprinnelig var planlagt, vil materiellsituasjonen bli annerledes og de bimodale togene kan brukes på andre strekninger som f.eks. Rørosbanen.
I 2018 ble kommunene Melhus, Malvik og Stjørdal invitert inn i Byvekstavtalen (BVA). Begrunnelsen for at det ble akkurat disse kommunene var at de har jernbane og at jernbanen spiller en vesentlig rolle for å nå nullvekstmålet. Ny BVA ble signert 25/6-19.
I den nye BVA fra 2019, er to tog i timen mellom Steinkjer og Melhus tatt inn som en ambisjon om realisering innen 2024.
I januar 2021 fikk fylkeskommunen brev fra Samferdselsdepartementet med beskjed om at realisering av to tog i timen innen 2024 ikke var mulig. Jernbaneforum Midt-Norge fikk i oppdrag å avklare med departementet om staten fortsatt sto ved avtalen om gjennomføring av to tog i timen. Digitalt møtet med samferdselsdepartementet ble holdt den 18/2. Målet om to tog i timen ble bekreftet, men framdriften var ikke mulig å holde slik ambisjonen var i avtalen.
I desember 2022 starter reforhandlingene av BVA og staten sier da at jernbane ikke skal være en del av byvekstavtalen. Dette har ført til at forhandlingene nå står i stampe.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanen spiller en viktig rolle i kollektivsystemet i Trondheimsområdet og et godt togtilbud vil være en viktig bidragsyter til at nullvekstmålet for byområdet nås. Jeg har derfor stor forståelse for at man i regionen er utålmodige etter å få realisert tilbudsforbedringen som gir to tog i timen mellom Melhus og Trondheim.
Det pågår en kontinuerlig utvikling av kundetilbudet på Trønderbanen i dag. Dette arbeidet omfatter innfasing av nye tog med økt kapasitet, tilbudsutvikling gjennom ny operatørkontrakt, videreutvikling av banen for å kunne øke frekvensen, delelektrifisering og stasjonsutvikling. I byvekstavtalen har staten forpliktet seg til å finansiere stasjons- og knutepunktutvikling i avtaleområdet. Alle slike mindre jernbaneinvesteringer som omtales i byvekstavtalen fullfinansieres av staten. De store jernbaneinvesteringene i form av frekvensøkning eller større reduksjoner i reisetid, prioriteres gjennom Nasjonal transportplan og de årlige statsbudsjettene. Selv om større investeringer kan omtales i byvekstavtalene, forpliktes ikke staten til å gjøre slike store investeringer gjennom byvekstavtalene. Det gjelder også store veiprosjekter. Dette er et prinsipp som gjelder likt for alle byer. Fremdriften for tilbudsforbedringen avhenger derfor av jernbanesektorens porteføljestyring og det økonomiske handlingsrommet vi har i tiden fremover.
Etter mye godt arbeid, ble partene og staten enige om omtale av jernbane i utkast til reforhandlet avtale i mai og det er nå god grunn til å tro at Trondheims-området nå får en ny byvekstavtale. Forslaget til avtale skal nå til lokalpolitisk behandling før den behandles i regjeringen.