Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva vil samferdselsministeren gjøre for at tog fortsatt skal være en del av byvekstavtalen for Trondheims-området og at to tog i timen mellom Steinkjer og Melhus kan bli realisert så snart som mulig, og vil staten stå ved sine løfter slik det står i byvekstavtalen fra 2019?
Begrunnelse
I 2016 ble det inngått en byvekstavtale mellom staten, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune der målet var at all vekst i persontrafikken skal tas med kollektiv, sykkel og gange.
I forbindelse med høring på Jernbanedirektoratets handlingsprogram 2018-2029 (FT-sak 109/18) anbefalte direktoratet at man gikk fra planene som forelå om helelektrifisering fra Trondheim til Steinkjer/Storlien, til delelektrifisering fra Trondheim til Stjørdal/Storlien. Det ville gi reduserte kostnader for elektrifisering og innsparte midler kunne brukes til frekvensøkende tiltak. I Trøndelag ble høyere frekvens vurdert å være så viktig at man gikk med på å utsette helelektrifiseringen helt til Steinkjer. De nye bimodale togene gjør det mulig å kjøre hele strekningen, uavhengig av om den er elektrifisert eller ikke. Nå stilles det spørsmål om det finnes nok materiell til å kjøre to tog i timen fra 2027. Dersom Trønderbanen elektrifiseres helt fram til Steinkjer slik det opprinnelig var planlagt, vil materiellsituasjonen bli annerledes og de bimodale togene kan brukes på andre strekninger som f.eks. Rørosbanen.
I 2018 ble kommunene Melhus, Malvik og Stjørdal invitert inn i Byvekstavtalen (BVA). Begrunnelsen for at det ble akkurat disse kommunene var at de har jernbane og at jernbanen spiller en vesentlig rolle for å nå nullvekstmålet. Ny BVA ble signert 25/6-19.
I den nye BVA fra 2019, er to tog i timen mellom Steinkjer og Melhus tatt inn som en ambisjon om realisering innen 2024.
I januar 2021 fikk fylkeskommunen brev fra Samferdselsdepartementet med beskjed om at realisering av to tog i timen innen 2024 ikke var mulig. Jernbaneforum Midt-Norge fikk i oppdrag å avklare med departementet om staten fortsatt sto ved avtalen om gjennomføring av to tog i timen. Digitalt møtet med samferdselsdepartementet ble holdt den 18/2. Målet om to tog i timen ble bekreftet, men framdriften var ikke mulig å holde slik ambisjonen var i avtalen.
I desember 2022 starter reforhandlingene av BVA og staten sier da at jernbane ikke skal være en del av byvekstavtalen. Dette har ført til at forhandlingene nå står i stampe.