Skriftleg spørsmål fra Margret Hagerup (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:75 (2023-2024)
Innlevert: 09.10.2023
Sendt: 10.10.2023
Svart på: 18.10.2023 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Hva er den faglige begrunnelsen for å legge om ordningen for talentsenter i realfag, og hvordan vil en sikre at elever med stort læringspotensial fortsatt får et godt tilbud hvis det ikke lenger er disse elevene som skal være målgruppen?

Grunngiving

I statsbudsjettet står det: «Departementet vil legge om ordninga med talentsenter i realfag. Tilbodet skal auke motivasjon og mestring i realfag for ei breiare elevgruppe enn i dag. Målgruppa for tilbodet skal dreiast frå å gjelde einskildeelevar til å omfatte heile elevgrupper.»
Talentsenter i realfag har vært et tilbud rettet mot elever med stort læringspotensial. Flere elever som har fått tilbudet har stått i fare for å falle ut av skolen, eller har allerede falt ut. Talentsentrene har en viktig rolle knyttet til å inspirere og løfte elever med stort læringspotensial, og skal bidra til å utvikle og spre kompetanse om elevgruppen, særlig i skolesektoren.
Talentsentrene for elever med stort læringspotensial i realfag, etablerte på kort tid et tilbud som er imponerende i kvalitet og omfang. Dette var konklusjonen i en evaluering av ordningen. Talentsentrene inspirerer og løfter elever som har stor interesse for matematikk, naturfag og teknologi, og ordningen ble derfor gjort permanent etter at prosjektperioden gikk ut i 2019.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Som kunnskapsminister jobber jeg for at alle elever, også elever med stort læringspotensial, skal gis like muligheter til å mestre og utvikle seg slik at de kan bli kvalifisert til videre utdanning og arbeid.
Vi skal ha en skole der alle elever får faglige utfordringer tilpasset den enkeltes forutsetninger, og alle opplever trivsel og tilhørighet i skolehverdagen. Det er for mange barn og unge som forteller at de ikke er motivert og at de kjeder seg på skolen. Skal vi lykkes med realfag, må vi styrke elevenes motivasjon og interesse for fagene. Vi må ha en skole som vekker nysgjerrighet og læringslyst og samtidig sørger for å møte framtidas behov for realfagskompetanse. Jeg er derfor i gang med å legge til rette for en mer praktisk og variert skolehverdag. Blant annet foreslår regjeringen å bevilge 120 mill. kroner i neste års statsbudsjett slik at skolene kan kjøpe inn mer utstyr.
En evaluering gjort av NIFU viser at talentsentertilbudet fungerer godt for de som får delta, men at den bare har nådd en liten del av målgruppen. Evalueringen viser også at rekrutteringen av deltagere er skjevt fordelt både sosialt og geografisk. Da mener jeg at ordningen ikke fungerer godt nok. Tilbudet skal fortsatt ha som formål å øke motivasjon og mestring i realfag, men for en bredere elevgruppe enn i dag. I statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen å styrke ordningen med 5 millioner kroner. Talentsenterordningen er spesielt gode på å vekke elevenes nysgjerrighet for realfag og gi faglige utfordringer på en praktisk og variert måte. Et viktig mål med omleggingen er derfor at den pedagogiske kompetansen som talentsentrene har opparbeidet seg innenfor realfagene, skal nå ut til enda flere elever, lærere og skoler. Jeg har bedt Norges forskningsråd om å se på hvordan dette kan gjøres.
Fagfornyelsen og de nye læreplanene i matematikk og naturfag legger opp til dybdelæring og en mer praktisk og utforskende tilnærming til fagene. Med de nye læreplanene skal det være lettere for lærerne i hele landet å tilpasse opplæringen etter elevenes interesser og faglige forutsetninger. Det er viktig fordi vet at elever lærer ulikt. For å støtte skolen med å tilpasse opplæringen til elever med stort læringspotensial, har Utdanningsdirektoratet både utviklet en egen kompetansepakke og en veileder om tilrettelegging av opplæringen for denne gruppen.