Margret Hagerup (H): Hva er den faglige begrunnelsen for å legge om ordningen for talentsenter i realfag, og hvordan vil en sikre at elever med stort læringspotensial fortsatt får et godt tilbud hvis det ikke lenger er disse elevene som skal være målgruppen?
Begrunnelse
I statsbudsjettet står det: «Departementet vil legge om ordninga med talentsenter i realfag. Tilbodet skal auke motivasjon og mestring i realfag for ei breiare elevgruppe enn i dag. Målgruppa for tilbodet skal dreiast frå å gjelde einskildeelevar til å omfatte heile elevgrupper.»
Talentsenter i realfag har vært et tilbud rettet mot elever med stort læringspotensial. Flere elever som har fått tilbudet har stått i fare for å falle ut av skolen, eller har allerede falt ut. Talentsentrene har en viktig rolle knyttet til å inspirere og løfte elever med stort læringspotensial, og skal bidra til å utvikle og spre kompetanse om elevgruppen, særlig i skolesektoren.
Talentsentrene for elever med stort læringspotensial i realfag, etablerte på kort tid et tilbud som er imponerende i kvalitet og omfang. Dette var konklusjonen i en evaluering av ordningen. Talentsentrene inspirerer og løfter elever som har stor interesse for matematikk, naturfag og teknologi, og ordningen ble derfor gjort permanent etter at prosjektperioden gikk ut i 2019.