Skriftleg spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1285 (2023-2024)
Innlevert: 18.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Svart på: 23.02.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Hva vil finansministeren gjøre for å sikre en videreføring av leiebilbransjens rammevilkår, så bransjen fortsatt kan bidra til tilgjengeligheten til det norske reiselivsproduktet, og hva vil næringsministeren gjøre for å sikre en videreføring av leiebilbransjens rammevilkår så bransjen fortsatt kan bidra til tilgjengeligheten til det norske reiselivsproduktet?

Grunngiving

Finansdepartementet sendte 1. november 2023 et forslag om forslag til endra regler om tilbakeføring av fradragsført merverdiavgift når personkjøretøy blir solgt eller omdisponert. Leiebilbransjen kan i dag fradragsføre inngående moms når de anskaffer en bil ved leasing. Fradragsført merverdiavgift tilbakebetales etter en forutsigbar sjablongmodell som bransjen har forholdt seg til i mange år. Regjeringens nye forslag til fradragsmodell er en uforutsigbar ordning basert på bilens antatte verdi når den skal selges. Det vil innebære en estimert kostnadsøkning til langt over 200 millioner kroner for aktørene i bransjen. Og når flere i bransjen nå frykter at dette vil føre til at mange aktører forsvinner fordi prisøkningen, som må til for å dekke inn de økte kostnadene, kan dette føre til at kunder finner alternativer til leiebil.
Svært mange kritiske høringssvar er kommet inn. Det er særlig interessant å se at Skatteetatens høringssvar legge til grunn følgende: "Gjeldende regler for korttidsutleie og persontransport, synes å fungere etter sin hensikt. Fra et forenklingsperspektiv bør det derfor vurderes å skille ut leasing i en egen bestemmelse."
Det bør veie tungt at en så betydningsfull aktør innen skatte- og avgiftsregler som Skatteetaten er så tydelig. Og som en rekke av de andre høringssvarene som er kommet inn peker på, er forslaget fremmet uten noen som helst utredning av konsekvenser for norsk reiselivsnæring generelt eller leiebilbransjen og bildeling spesielt. I høringssvarene pekes det på mulige kostnadsøkninger for leiebilbransjen på over 200 millioner kroner. Regelrådet har også påpekt en rekke mangler ved dette forslaget.
Om norsk leiebilbransje skal sikres som en levedyktig bransje også i årene som kommer og samtidig kan fortsette med sitt viktige bidrag til vekst i reiselivsnæringen, er det derfor mye som tyder på at forslaget fra regjeringen et stort skritt i feil retning.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Som utgangspunkt har merverdiavgiftspliktige virksomheter rett til fradrag for inngående avgift på anskaffelser til bruk i den avgiftspliktige virksomheten. For personkjøretøy er det gjort unntak fra dette utgangspunktet. Begrunnelsen er blant annet faren for at kjøretøyet brukes privat. Virksomheter som driver med persontransport og yrkesmessig utleie av personkjøretøy (herunder leasing), kan likevel fradragsføre inngående merverdiavgift ved anskaffelse av personkjøretøy. Dette har sammenheng med at personkjøretøy er primære innsatsfaktorer i slike virksomheter.
Fradragsretten for inngående avgift på personkjøretøyene, kombinert med at omsetning av brukte kjøretøy er fritatt for merverdiavgift, åpner for at personkjøretøy renset for merverdiavgift videreselges i bruktmarkedet. For å motvirke dette er det innført regler om bindingstid og tilbakeføring av merverdiavgift ved videresalg av personkjøretøy når merverdiavgiften er fradragsført ved kjøpet innført av Frps finansminister Siv Jensen. Dersom kjøretøyene videreselges innen fire år, skal fradragsført merverdiavgift tilbakeføres forholdsmessig etter en fastsatt sjablong.
Dagens regler favoriserer leasing av kjøretøy fremfor kjøp. Dette har sammenheng med at den samlede avgiften som beregnes på leievederlagene i leasingperioden, fratrukket inngående avgift og justert for eventuell tilbakeføring, gjennomgående vil være lavere enn merverdiavgiften som påløper ved ordinært salg. Dette synliggjøres blant annet ved at andelen elbiler som leases, er vesentlig lavere enn for øvrige drivlinjer; før merverdiavgiftsfritaket ble beløpsbegrenset, var det ikke noe insentiv i merverdiavgiften til å lease framfor å kjøpe elbiler. På bakgrunn av den lave elbilandelen i leasingmarkedet fattet Stortinget anmodningsvedtak nr. 35 punkt 13 (2021–2022), der regjeringen blant annet ble bedt om å foreslå tiltak for å fremme elbilandelen i leasingmarkedet, herunder vurdere muligheten for å fjerne skattefordelene for leasingbiler med utslipp. I Meld. St. 2 (2021–2022) Revidert nasjonalbudsjett 2022 varslet regjeringen at Finansdepartementet ville utrede mer nøytrale merverdiavgiftsregler og sende forslag til regelendringer på høring.
Et forslag til mer nøytrale merverdiavgiftsregler har vært på høring. Forslaget går overordnet ut på å endre beregningen for tilbakeføring av merverdiavgift slik at den baseres på kjøretøyets verdi på omdisponeringstidspunktet. Hensikten med forslaget er å få på plass et system som bedre avspeiler det faktiske verdifallet, og på den måten er mer i tråd med merverdiavgiftens grunnleggende prinsipper. Å erstatte gunstige regler med mer nøytrale regler vil isolert sett gi staten noe økt proveny og økt avgiftsbelastning for næringsdrivende som har hatt gunstige regler. Avgiftsøkningen vil bli størst for leasingbilene som typisk har høy restverdi på omdisponeringstidspunktet. Drosjer og utleiebiler er typisk kjøretøy med høy kjørelengde og stor slitasje; Disse bilene vil få lavere avgiftsbelastning enn leasingbilene.
Dagens regler er gunstigst for leasingbransjen, som også er de som anskaffer klart flest personkjøretøy med fradragsrett. Endringene innebærer at de i større grad behandles på linje med andre bransjer.
Regjeringen har ikke tatt stilling til den endelige utformingen av tiltaket.