Sivert Bjørnstad (FrP): Hva vil finansministeren gjøre for å sikre en videreføring av leiebilbransjens rammevilkår, så bransjen fortsatt kan bidra til tilgjengeligheten til det norske reiselivsproduktet, og hva vil næringsministeren gjøre for å sikre en videreføring av leiebilbransjens rammevilkår så bransjen fortsatt kan bidra til tilgjengeligheten til det norske reiselivsproduktet?
Begrunnelse
Finansdepartementet sendte 1. november 2023 et forslag om forslag til endra regler om tilbakeføring av fradragsført merverdiavgift når personkjøretøy blir solgt eller omdisponert. Leiebilbransjen kan i dag fradragsføre inngående moms når de anskaffer en bil ved leasing. Fradragsført merverdiavgift tilbakebetales etter en forutsigbar sjablongmodell som bransjen har forholdt seg til i mange år. Regjeringens nye forslag til fradragsmodell er en uforutsigbar ordning basert på bilens antatte verdi når den skal selges. Det vil innebære en estimert kostnadsøkning til langt over 200 millioner kroner for aktørene i bransjen. Og når flere i bransjen nå frykter at dette vil føre til at mange aktører forsvinner fordi prisøkningen, som må til for å dekke inn de økte kostnadene, kan dette føre til at kunder finner alternativer til leiebil.
Svært mange kritiske høringssvar er kommet inn. Det er særlig interessant å se at Skatteetatens høringssvar legge til grunn følgende: "Gjeldende regler for korttidsutleie og persontransport, synes å fungere etter sin hensikt. Fra et forenklingsperspektiv bør det derfor vurderes å skille ut leasing i en egen bestemmelse."
Det bør veie tungt at en så betydningsfull aktør innen skatte- og avgiftsregler som Skatteetaten er så tydelig. Og som en rekke av de andre høringssvarene som er kommet inn peker på, er forslaget fremmet uten noen som helst utredning av konsekvenser for norsk reiselivsnæring generelt eller leiebilbransjen og bildeling spesielt. I høringssvarene pekes det på mulige kostnadsøkninger for leiebilbransjen på over 200 millioner kroner. Regelrådet har også påpekt en rekke mangler ved dette forslaget.
Om norsk leiebilbransje skal sikres som en levedyktig bransje også i årene som kommer og samtidig kan fortsette med sitt viktige bidrag til vekst i reiselivsnæringen, er det derfor mye som tyder på at forslaget fra regjeringen et stort skritt i feil retning.