Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1556 (2023-2024)
Innlevert: 15.03.2024
Sendt: 15.03.2024
Svart på: 22.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Vil statsråden se på dagens praksis, og hvordan man kan ivareta sikkerhetsaspektet samtidig som man spiller bedre på lag med transportbransjen?

Grunngiving

Ved tung eller bred transport på veiene, så må man ved kryssing av bruer bestille såkalt «brufølge» fra Statens vegvesen. Hensikten er å sikre at man ikke skader bruene ved å kjøre for tunge laster over dem. Dagens praksis tilsier at Statens Vegvesen må stille med observatører fysisk til stede på bruene som krysses. Dette til tross for at transportøren har med ledebilen som varsler om bred last. Praksisen fremstår etter undertegnes syn unødvendig tungvint og kostnadsdrivende – både for transportør men også for Vegvesenet. Det burde være mulig å sikre at lastebiler forholder seg til vektregler og dispensasjoner ved kjøring over broer, for eksempel gjennom digitale hjelpemidler, videokamera og sertifisering av ledebilene som allerede følger transporten.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen opplyser at når særlig tunge spesialtransporter overskrider gitte vekter, er det ikke lenger mulig å passere brua på vanlig måte uten å påføre den en større belastning enn den er beregnet for. For slike transporter kan det derfor kreves at brua passeres sakte og sentrisk, og at transporten skal ha følge av enten Statens vegvesen eller politiet. I praksis utføres følget som oftest av Statens vegvesen.
Brufølget ved slike transporter har tre formål. For det første skal den som utfører brufølget vite hvilke bruer som har restriksjoner og i så fall hvilke restriksjoner som gjelder, og instruere sjåføren om hvordan vogntoget skal kjøres over brua. For det andre skal brufølger påse at brua faktisk passeres i henhold til instruksjonene. For det tredje skal brufølger regulere annen trafikk, typisk ved å stenge brua, slik at andre trafikanter ikke kommer i konflikt med transporten når denne passerer brua.
Statens vegvesen opplyser at de er i gang med et arbeid for å se på ulike tiltak som kan bidra til at brufølgetjenesten (også kalt ledsagertjenesten) kan driftes på en mer hensiktsmessig og effektiv måte for å utføre tjenesten raskere og mer smidig, og samtidig holde gebyrsatsene så lave som mulig. Dette arbeidet ventes fullført i løpet av året. I arbeidet vil det også være naturlig å vurdere om formålet med brufølge kan ivaretas minst like godt ved hjelp av blant annet teknologiske løsninger. Når dette er avklart, må det deretter vurderes hvilke eventuelle tiltak som kan gjennomføres innenfor rammene av gjeldende forskrift om bruk av kjøretøy kapittel 5, og eventuelt behov for ytterligere regelverksendringer. Eventuelle nødvendige lov- og forskriftsendringer vil måtte følge de alminnelige prosedyrene for slike endringer.