I Stortingets møte 10. mars 2016 ble det gjort
slikt
I lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse mellom foretak
og kontroll med foretakssammenslutninger gjøres følgende endringer:
§ 8 skal lyde:
§ 8 Konkurransemyndighetenes organisasjon mv.
Konkurransemyndighetene er Kongen, departementet,
Konkurranseklagenemnda og Konkurransetilsynet.
Konkurransetilsynet og Konkurranseklagenemnda
er uavhengige forvaltningsorganer som er administrativt underordnet
Kongen og departementet.
Kongen eller departementet kan ikke instruere Konkurransetilsynet
eller Konkurranseklagenemnda om behandlingen av enkeltsaker. Kongen
eller departementet kan heller ikke gi Konkurranseklagenemnda generelle
instrukser om hvordan myndighet etter loven skal utøves. Kongen
kan pålegge Konkurransetilsynet å ta en sak opp til behandling.
Kongen eller departementet kan ikke av eget tiltak omgjøre
Konkurransetilsynets eller Konkurranseklagenemndas vedtak. Konkurranseklagenemnda
kan ikke av eget tiltak omgjøre Konkurransetilsynets vedtak. Konkurranseklagenemnda
kan omgjøre egne vedtak som må anses ugyldige.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om Konkurransetilsynets
organisasjon og virksomhet.
§ 12 tredje ledd åttende punktum skal lyde:
Ved klage over vedtak etter dette ledd kan Konkurranseklagenemnda oppheve
eller stadfeste Konkurransetilsynets vedtak.
§ 13: Oppheves.
§ 16 første ledd første punktum skal lyde:
Konkurransetilsynet skal forby foretakssammenslutninger
som i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse, særlig
som et resultat av at en dominerende stilling skapes eller styrkes.
§ 18 syvende ledd skal lyde:
Melding i henhold til første, tredje, femte og sjette ledd
anses som mottatt først når kravene i § 18 b
er oppfylt. Tilsvarende gjelder for forenklet melding i henhold
til forskrift i medhold av § 18 a fjerde ledd.
§ 18 a første ledd bokstav d til f skal lyde:
d) navn på de fem viktigste konkurrenter, kunder
og leverandører i markeder i Norge, eller som Norge er en del av,
hvor de involverte foretakene og foretak i samme konsern har horisontalt overlappende
virksomhet,
e) redegjørelse for horisontalt og
vertikalt berørte markeder.Et marked er horisontalt
berørt dersom minst to av partene er aktive på det samme produktmarkedet
og partenes samlede markedsandel overstiger 20prosent.
Vertikalt berørte markeder er de markeder der en part opererer i et
forutgående eller etterfølgende ledd til et marked hvor en annen
part opererer og deres samlede markedsandel
overstiger 30 prosent på hvert av de respektive markedene. Redegjørelsen skal inkludere en beskrivelse
av markedsstrukturen i de berørte markedene, beskrivelse av de involverte
foretakenes viktigste konkurrenter, kunder og leverandører i de
berørte markedene, og beskrivelseav eventuelle
etableringshindringer i de berørte markedene,
f) en kortfattet beskrivelse av vertikalt overlappende
markeder der en foretakssammenslutning er mellom en part som opererer
i et forutgående eller etterfølgende ledd til et produktmarked hvor en
annen part opererer, og partenes individuelle eller samlede markedsandel
overstiger 30 prosent på minst ett av disse markedene. Beskrivelsen
av disse markedene skal minst omfatte partenes tre viktigste konkurrenter,
kunder og leverandører,
§ 18 a nåværende første ledd bokstav f til i blir
til nye bokstav g til j.
§ 20 fjerde til sjette ledd skal lyde:
Konkurransetilsynet må snarest mulig, og senest innen 70
virkedager fra meldingen er mottatt, fatte vedtak som stadfester
fremsatt forslag om avhjelpende tiltak fra melderne eller legge
frem begrunnet forslag til forbudsvedtak. Dersom melderne fremsetter nytt
eller revidert forslag om avhjelpende tiltak senere enn
55 virkedager fra meldingen er mottatt, forlenges Konkurransetilsynets
frist etter første punktum tilsvarende, likevel
slik at fristen ikke kan overskride 85 virkedager fra meldingen
er mottatt. Forslaget til forbudsvedtak forelegges partene
til uttalelse med en frist på 15 virkedager. Konkurransetilsynet
må treffe sitt vedtak innen 15 virkedager fra tilsynet har mottatt partenes
uttalelse. Dersom det er fremsatt et nytt eller revidert forslag
om avhjelpende tiltak etter at Konkurransetilsynet har lagt frem
begrunnet forslag til forbudsvedtak, kan fristen for å treffe vedtak
forlenges med 15 virkedager. Etter anmodning eller samtykke fra
melderne kan fristen i femte punktum forlenges ytterligere med inntil
15 virkedager.
Forslag om avhjelpende tiltak anses ikke som fremsatt før
forslag til offentlig versjon av forslaget i henhold til
§ 18 b er inngitt. Fristene i annet, tredje og fjerde
ledd for Konkurransetilsynets saksbehandling begynner ikke å løpe
før Konkurransetilsynet har mottatt forslag til offentlig
versjon av dokumentene i henhold til § 18 b.
Frister i annet og fjerde ledd for Konkurransetilsynets
saksbehandling slutter å løpe dersom noen av de involverte foretak
etter å ha mottatt skriftlig krav om å gi opplysninger innen en
bestemt frist, ikke oppfyller kravet. Kravet anses ikke som oppfylt
før Konkurransetilsynet har mottatt forslag til offentlig
versjon av dokumentene i henhold til § 18 b.
Partene skal informeres om at fristen har sluttet å løpe. Fristen
begynner å løpe igjen når Konkurransetilsynet mottar de etterspurte
opplysninger.
§ 20 a skal lyde:
§ 20 a. Klage og oppheving
Vedtak som nevnt i § 20 første ledd kan påklages innen
15 virkedager. Konkurransetilsynet skal bringe klagen inn for Konkurranseklagenemnda senest
15 virkedager etter at den er mottatt. Konkurranseklagenemnda må
treffe vedtak i klagesaken innen 60 virkedager etter at klagen er
mottatt. Bestemmelsene om fristavbrudd i § 20 sjette ledd gjelder
tilsvarende for Konkurranseklagenemndas saksbehandlingsfrister. Ved
klage over vedtak etter § 16 annet ledd kan Konkurranseklagenemndas vedtak
bare gå ut på å oppheve eller stadfeste Konkurransetilsynets vedtak.
For øvrig gjelder reglene om klage i forvaltningsloven kapittel
VI så langt de passer.
Dersom Konkurranseklagenemnda opphever
et vedtak etter § 16 annet ledd fordi foretakssammenslutningen ikke
kan føre til eller forsterke en vesentlig begrensning av konkurransen,
er saken endelig avgjort. Ved en oppheving på annet grunnlag kan
Konkurransetilsynet fatte et nytt vedtak etter § 20 første ledd.
Bestemmelsene i § 20 annet og tredje ledd gjelder ikke. Tilsynet
må snarest mulig og senest innen 45 virkedager fra vedtaket ble
opphevet fatte vedtak om inngrep som tillater foretakssammenslutningen
på vilkår foreslått av melderne eller legge frem begrunnet forslag
til forbudsvedtak. Dersom melderne fremsetter forslag om avhjelpende
tiltak senere enn 35 virkedager fra opphevingen av vedtaket, forlenges
Konkurransetilsynets frist tilsvarende. Bestemmelsene i § 20 fjerde
til syvende ledd gjelder for øvrig så langt de passer.
§ 21 Oppheves.
§ 21 a blir § 21.
§ 22 første punktum skal lyde:
Konkurransetilsynet, Konkurranseklagenemnda og
departementet skal offentliggjøre sine vedtak.
§ 26 første ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder for dokumenter som er mottatt av Konkurransetilsynet
i forbindelse med en lempningssøknad eller forliksforhandlinger
etter § 29 a, også etter at saken er avsluttet.
§ 26 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Blir kravet avslått, kan spørsmålet kreves avgjort av Konkurranseklagenemnda.
§ 27 overskriften skal lyde:
Taushetsplikt om kilders identitet og skylderklæringer
i lempningssøknader og forliksinnlegg
§ 27 annet ledd skal lyde:
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for konkurransemyndighetene,
har taushetsplikt om opplysninger som har sin opprinnelse i erklæringer
fra et foretak om dets viten om en overtredelse av § 10 og foretakets
egen delaktighet i overtredelsen, og som er utarbeidet spesielt
med det formål å oppnå lempning, eller som ledd i forliksforhandlinger
etter § 29 a.
§ 27 a første ledd skal lyde:
Part eller partsrepresentant som blir gjort kjent med opplysninger som
nevnt i § 27 annet ledd, har taushetsplikt om opplysningene og kan
bare bruke dem så langt det er nødvendig for å ivareta partens interesse
i saken.
§ 27 a annet ledd fjerde punktum skal lyde:
Avslag på krav om innsyn kan påklages til Konkurranseklagenemnda.
§ 29 tredje ledd skal lyde:
Vedtak om overtredelsesgebyr kan påklages til Konkurranseklagenemnda.
Overtredelsesgebyret forfaller til betaling to måneder etter at
vedtaket er mottatt. Vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for
utlegg. Dersom foretaket klager til Konkurranseklagenemndaeller går
til søksmål mot staten for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften.
Ny § 29 a skal lyde:
§ 29 a Redusert overtredelsesgebyr ved kartellforlik
Inngåelse av kartellforlik etter paragrafen her innebærer
at overtredelsesgebyr etter § 29 ved overtredelse av § 10 reduseres
med 10 prosent.
Dersom Konkurransetilsynet vurderer en sak som egnet
til kartellforlik, kan det invitere ett eller flere foretak til
forliksforhandlinger. Tilsynet skal da presentere saken, bevisene
i tilsynets besittelse og tilsynets foreløpige vurdering av den
mulige overtredelsen, og informere om hvilket overtredelsesgebyr
som vurderes ilagt.
Dersom saken er egnet til kartellforlik, gir Konkurransetilsynet
foretaket en frist på minst 15 virkedager til å utforme et forliksinnlegg.
Innlegget skal inneholde en uforbeholden innrømmelse av overtredelsen, det
maksimale nivå på overtredelsesgebyret foretaket kan akseptere,
en bekreftelse på at foretaket har fått tilgang til tilsynets bevismateriale
og en bekreftelse på at foretaket ønsker å inngå kartellforlik med
de begrensningene dette medfører for kravene til Konkurransetilsynets
utrednings- og begrunnelsesplikt. Part eller partsrepresentant som
blir gjort kjent med forliksinnlegget, har taushetsplikt om opplysningene
og kan bare benytte dem så langt det er nødvendig for å ivareta
partens interesse i saken.
Når forliksinnlegg er mottatt av Konkurransetilsynet,
gis foretaket et forhåndsvarsel med en svarfrist. Etter utløp av
fristen kan det fattes vedtak om redusert overtredelsesgebyr etter
paragrafen her.
Dersom foretaket etter å ha mottatt forhåndsvarselet
ikke ønsker å inngå kartellforlik, vil saken følge det ordinære
saksbehandlingssporet i overtredelsessaker. Forliksinnlegget kan
ikke benyttes som bevis i saken.
Reduksjon av overtredelsesgebyr etter paragrafen her
kommer i tillegg til en eventuell reduksjon etter §§ 30 og 31.
Departementet kan gi forskrift om kartellforlik.
§ 31 første ledd skal lyde:
Foretak som ikke oppfyller vilkårene for hel lempning i
§ 30, skal gis delvis lempning av overtredelsesgebyret dersom foretaket
fremlegger bevis som vesentlig styrker Konkurransetilsynets
muligheter til å bevise en overtredelse av konkurranseloven § 10 og oppfyller
vilkårene i § 30 første ledd bokstav b og c. Reglene om
bevisfremleggelse i § 30 annet ledd gjelder tilsvarende.
§ 34 første ledd skal lyde:
For krav som følge av brudd på denne loven og EØS-avtalen
artikkel 53 og 54 gjelder foreldelsesloven, herunder § 9
og § 11.
Nytt kapittel 8 skal lyde:Kapittel 8 Klagenemnd for konkurransesaker
§ 35 Konkurranseklagenemndas oppgaver mv.
Konkurranseklagenemnda skal behandle klager over Konkurransetilsynets
vedtak og avgjørelser, med unntak av vedtak etter pristiltaksloven.
Departementet behandler klager over vedtak eller avgjørelser
Konkurranseklagenemnda treffer i første instans.
§ 36 Konkurranseklagenemndas organisasjon, avgjørelser
og vedtak
Konkurranseklagenemnda skal ha en leder og så mange medlemmer
som er nødvendig for å utføre nemndas oppgaver.
Lederen skal ha kompetanse tilsvarende kravene etter domstolloven
§ 54 første ledd. Lederen er embetsmann og utnevnes på åremål i
seks år. Åremålet kan fornyes med én periode. De øvrige medlemmer
av Konkurranseklagenemnda oppnevnes av Kongen for fire år, og kan
gjenoppnevnes. Et oppnevnt nemndsmedlem kan ikke fratas vervet unntatt
i tilfeller hvor det ikke er i stand til eller villig til å utføre
vervet på en forsvarlig måte.
Konkurranseklagenemnda treffer avgjørelser og vedtak i
et utvalg på tre medlemmer. I særlige tilfeller kan lederen beslutte
at avgjørelser og vedtak skal treffes av en forsterket nemnd på
fem medlemmer. Lederen fastsetter sammensetning av nemnda for hver
enkelt sak.
Konkurranseklagenemnda treffer vedtak og avgjørelser ved
alminnelig flertall. Det skal opplyses om enstemmighet. Ved dissens
skal det opplyses hvem som er uenig og hvilke punkter uenigheten
gjelder.
Konkurranseklagenemndas sekretariat skal utføre de oppgavene
som lederen pålegger, som er fastsatt i instruks eller som fremgår
av forskrift etter denne lov.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om organiseringen
av og saksbehandlingen i Konkurranseklagenemnda.
§ 37 Skriftlig og muntlig saksbehandling m.m.
Konkurranseklagenemnda skal på alle trinn i saksbehandlingen
av eget tiltak vurdere om det er grunn til å holde møte med en part
eller Konkurransetilsynet eller gjennomføre muntlige forhandlinger.
Konkurranseklagenemnda skal av eget tiltak og uten ugrunnet
opphold oversende samtlige dokumenter det mottar i saken til partene
og Konkurransetilsynet.
§ 38 Habilitet
Et medlem av nemnda eller sekretariatet kan ikke delta
i behandlingen av en sak som vedkommende har vært med på å behandle
tidligere. Det samme gjelder for medlem av nemnda eller sekretariatet
som har hatt som oppdrag å utrede saken eller deler av den. Departementet
kan oppnevne setteleder når lederen er inhabil.
§ 39 Klage, omgjøring og søksmål
Fristen for å klage på vedtak om overtredelsesgebyr etter
§ 29 første ledd er seks måneder fra partene mottok vedtaket. Fristen
for å klage på vedtak om pålegg om å bringe ulovlig atferd til opphør
etter § 12 første ledd er to måneder fra partene mottok vedtaket. Konkurransetilsynet
skal informere Konkurranseklagenemnda når det mottar en klage på
et vedtak.
Søksmål om Konkurransetilsynets vedtak kan ikke reises
med mindre adgangen til å klage til Konkurranseklagenemnda er benyttet.
Søksmål kan likevel reises når det er gått seks måneder fra klage
første gang ble fremsatt og det ikke skyldes forsømmelse fra klagerens
side at klageinstansens vedtak eller avgjørelse ikke foreligger.
Søksmål om Konkurranseklagenemndas vedtak må reises innen
tre måneder etter at underretning om vedtaket er mottatt. Det kan
gis oppfriskning for oversittelse av fristen etter reglene i tvisteloven
§§ 16-12 til 16-14. Retten kan prøve alle sider av saken. Tvisteloven
gjelder ellers så langt den passer.
Søksmål om Konkurranseklagenemndas vedtak skal rettes mot
staten ved Konkurransetilsynet og anlegges for Gulating lagmannsrett.
§ 40 Adgang til retting
Konkurranseklagenemnda kan beslutte å rette et vedtak som
på grunn av skrive- eller regnefeil, misforståelse, forglemmelse
eller lignende klar feil har fått en utforming som ikke stemte med
nemndas mening.
Nåværende kapittel 8 blir nytt kapittel 9.
Nåværende §§ 35–37 blir nye §§ 41–43 i nytt kapittel 9.
Olemic Thommessen |
president |