Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at Forsvarets virksomhet og utvikling er avhengig av
forutsigbare og stabile rammebetingelser. Den langsiktighet som
er nødvendig i forsvarsplanleggingen gjør det
helt nødvendig å øke bevilgningene til
Forsvaret utover regjeringen Bondeviks forslag til statsbudsjett
for 1999.
Disse medlemmer vil i sitt alternative
opplegg til statsbudsjett for 1999 tilføre Forsvaret 300
mill. kroner utover forslaget fra Regjeringen. Et hovedelement i
dette opplegget vil være å sikre driftsbudsjettene
og dermed også gjennomføringen av førstegangstjenesten innen
alle de tre forsvarsgrenene. I tillegg vil disse medlemmer understreke
at de nye sikkerhetsutfordringene som blant annet møtes
gjennom Forsvarets miljøinnsats både i Norge og
våre nærområder ikke må rammes
av nedskjæringene på budsjettet for 1999. For disse
medlemmer er det ikke akseptabelt at prinsippet om allmenn
verneplikt gjøres til salderingspost i tider med behov
for økonomisk stramhet. Verneplikten er en bærebjelke
i vårt folkeforsvar og grunnlag for å sikre Forsvarets
forankring i det norske samfunnet.
Disse medlemmer vil i sitt budsjettopplegg også sikre
Kystvakten tilstrekkelige ressurser til å ivareta viktige
fredstidsoppgaver. I en tid hvor Kystvakten opplever en økning
i sine arbeidsoppgaver, blant annet knyttet til grensekontroll,
er det etter disse medlemmers mening nødvendig å videreføre
ressursbruken på minst samme nivå som i inneværende år.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets budsjettalternativ
slik det i sin helhet er lagt fram i Budsjett-innst. S. I (1998-99)
(Finansinnstillingen). Disse medlemmer går
på dette grunnlag inn for å øke forsvarsrammen
med 300 mill. kroner, med følgende fordeling:
Kap. 1731 | post 01 | Hæren | 160 mill. kroner |
Kap. 1732 | post 01 | Sjøforsvaret | 59 mill. kroner |
Kap. 1733 | post 01 | Luftforsvaret | 50 mill. kroner |
Kap. 1790 | post 01 | Kystvakten | 31 mill. kroner |
Disse medlemmer forutsetter at
midlene nyttes til å styrke driftspostene i forhold til
proposisjonen, med særlig vekt på å holde
førstegangstjenesten på normalt nivå,
jf. St.meld. nr. 22 (1997-98), samt til å holde bevilgningen
til Kystvakten på inneværende års nivå.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser at de tre sentrumspartiene i sitt
politiske grunnlag for den sittende regjering har lagt vekt på at
Norges Forsvar skal være troverdig. Regjeringen legger
i Langtidsmeldingen fire prinsipper til grunn for forsvarspolitikken:
Regjeringen og de tre sentrumspartiene legger
til grunn et troverdig Forsvar som har styrke og kapasitet til å forhindre
noen form for politisk eller militært press utenfra. For å forebygge,
hindre og eventuelt bistå om landet utsettes for overgrep,
skal også vår sikkerhetspolitiske forankring i
NATO være et viktig fundament. Regjeringen har forøvrig
trukket opp hvordan Forsvaret skal løse disse målene
i Langtidsmeldingen som Stortinget behandlet i 1998.
Disse medlemmer viser til at
bevilgningene på forsvarsbudsjettet i samråd med
regjeringen vil bli foreslått øket med 450 mill.
kroner utover regjeringens opprinnelige forslag. Dette bil bli prioritert
på 3 hovedområder:
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag til fordeling av rammeøkning:
Kap. 1731 | post 01 | Hæren | økes med | 181 mill. kroner |
Kap. 1732 | post 01 | Sjøforsvaret | økes med | 53 mill. kroner |
Kap. 1733 | post 01 | Luftforsvaret | økes med | 66 mill. kroner |
Kap. 1760 | post 45 | Investeringer | økes med | 100 mill. kroner |
Kap. 1790 | post 01 | Kystvakten | økes
med | 50 mill. kroner |
Sum økning | 450 mill. kroner |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at Stortinget 18. juni 1998 behandlet langtidsplanen for
Forsvaret gjennom St.meld. nr. 22 (1997-98), jf. Innst. S. nr. 245
(1997-98).
Disse medlemmer viser til sine
merknader i den refererte innstilling der det ble foreslått
en realvekst i budsjettene på nær 1,5 pst. sammen
med at utenlandsoperasjoner blir finansiert som tillegg.
Disse medlemmer viser til at
det er nødvendig å ha stor grad av forutsigbarhet
og stabile rammer for en rasjonell forsvarsplanlegging. Det fremlagte
budsjett bryter med disse grunnleggende prinsipper og er i strid med
de prinsipper og budsjettrammer som Stortinget la til grunn under
behandlingen av langtidsmeldingen.
Disse medlemmer slår
fast at budsjettproposisjonens forslag vil innebære at
førstegangstjenesten vil kunne reduseres til 9 måneder,
noe som vil medføre at de vernepliktige ikke vil få en
utdanning som kvalifiserer til en plassering i mobiliseringsforsvaret
og der utdanningen ikke vil gi det nødvendige grunnlag
for å kunne tjenestegjøre i internasjonale operasjoner. Disse
medlemmer vil peke på at budsjettet vil føre til
redusert øvingsaktivitet, og redusere mulighetene for å skaffe
kvalifisert kontraktsbefal til utdanningsavdelingene. Videre vil
forslaget medføre at befalselever under pliktåret
ikke får adekvat tjeneste og at flere garnisoner vil måtte
gå på «tomgang» i store deler av året
uten at det faste personellet får grunnlag for å gjøre
den tjenesten de primært skal utføre.
Disse medlemmer vil videre peke
på at budsjettproposisjonen fører til en sterk
reduksjon i grunnleggende befalsutdanning og at en rekke strukturelementer
som f.eks. F-5 jagerfly settes på bakken, EK-fly og transportmaskiner
ikke får midler til nødvendig vedlikehold, ubåter
fases ut og at nylig moderniserte luftforsvarssystemer legges i «møllpose».
Dette er etter disse medlemmers mening ikke akseptabelt.
Disse medlemmer vil gå imot
at Forsvarets musikk tilføres 7 nye stillingshjemler. Innsatsen
må konsentreres om å bevare Forsvarets kjerneaktivi-teter.
Disse medlemmer har derfor i
sitt budsjettforslag foreslått en netto påplussing
på forsvarsbudsjettet med i alt 1 086 mill. kroner som
vil være nødvendig for å rette opp noen
av de skjevheter som er oppstått i forhold til vedtatt
målsetting for forsvarsstrukturen. Dette medførte
følgende påplussinger:
Kap.1731 | post 01 | Hæren | økes med | 354,9 mill. kroner |
Kap.1732 | post 01 | Sjøforsvaret | økes med | 120,3 mill. kroner |
Kap.1733 | post 01 | Luftforsvaret | økes med | 120,3 mill. kroner |
Kap.1760 | post 45 | Større utstyrsanskaffelser | økes med | 486 mill. kroner |
| post 47 | Nybygg og nyanlegg | økes med | 20 mill. kroner |
Kap.1790 | post 01 | Kystvakten | økes
med | 30 mill. kroner |
Sum påplussinger
| 1 131,5 mill. kroner |
De foreslåtte reduksjoner fordeles
som følger:
Kap.1700 | post 01 | Forsvarsdepartementet | reduseres med | 7,5 mill. kroner |
Kap.1700 | post 73 | Forskning og utvikling | reduseres med | 1,5 mill. kroner |
Kap.1710 | post 01 | Fellesinstitusjoner under
FD | reduseres med | 5,0 mill. kroner |
Kap.1710 | post 51 | Tilskudd til FFI | reduseres med | 1,0 mill. kroner |
Kap.1710 | post 52 | Tilskudd til FBT | reduseres med | 1,0 mill. kroner |
Kap.1719 | post 43 | Til disposisjon for FD | reduseres med | 10,0 mill.kroner |
Kap.1795 | post 01 | Kulturelle
og allmennyttige formål | reduseres
med | 1,5 mill.
kroner |
Sum reduksjoner
| 26,5 mill. kroner |
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Innst. S. nr. 245 (1997-98), jf. St.meld. nr. 22 (1997-98).
Der gikk Høyre inn for de foreslåtte mål,
men pekte på at det ville kreve en årlig realvekst
i budsjettene på 1 1/2 pst. for å nå dem,
samtidig som utenlandsoperasjoner blir finansiert som tillegg. Høyre
går i sitt budsjettforslag inn for en konsekvent gjennomføring
av langtidsmeldingens mål. Dette medlem peker
på nødvendigheten av å sørge
for konsekvent samsvar mellom mål og midler i forsvarspolitikken
og at Høyre derfor har lagt ovennevnte forutsetninger til
grunn i finansinnstillingen. Dette innebar en brutto påplussing
på forslaget til forsvarsbudsjett med 1 160 mill. kroner (815
mill. kroner + 345 mill. kroner) fordelt på de respektive
kapitler:
Kap. | Post | Formål | Beløp
(mill. kroner) |
1731 | | Hæren (jf. kap.
4731) | |
| 01 | Driftsutgifter | 271,5 |
1732 | | Sjøforsvaret (jf.
kap. 4732) | |
| 01 | Driftsutgifter | 103,0 |
1733 | | Luftforsvaret (jf. kap.
4733) | |
| 01 | Driftsutgifter | 17,0 |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell
og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760) | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 505,9 |
1790 | | Kystvakten (jf. kap. 4790) | |
| 01 | Driftsutgifter | 30,6 |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 4791) | |
| 01 | Driftsutgifter
| 12,0 |
1792 | | Norske styrker i utlandet
(jf. kap. 4792) | |
| 01 | Driftsutgifter
| 220,0 |
| | Sum | 1 160,0 |
Samtidig ble det foreslått følgende
kutt:
Kap. | Formål | Beløp
(mill. kroner) |
1700 | Forsvarsdepartementet | 13 |
1710 | Fellesinstitusjoner og
statsforetak under Forsvarsdepartementet | 20 |
1719 | Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet
| 10 |
1720 | Felles ledelse og kommandoapparat
| 10 |
1725 | Fellesinstitusjoner og
-utgifter under Forsvarets overkommando | 20 |
1795 | Kulturelle
og allmennyttige formål | 10 |
| Sum | 83 |
Dette medlems netto påplussing
ble derved:
| 1 160 mill. kroner |
| - 83 mill.
kroner |
Netto påplussing
| 1 077 mill. kroner |
Ved Stortingets vedtak 30. november 1998 er
netto utgiftsramme fastsatt til 23 895 078 000 kroner.
Komiteen har ingen
avvikende forslag til fordeling av rammeområde 8. Dette
fremgår av tabell 1 under hovedprioriteringer.
Komiteen viser til den inngåtte
budsjettavtale mellom Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, og til Stortingets flertallsvedtak om
et tillegg til forsvarsrammen på 450 mill. kroner basert
på Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99).
Komiteen er enig i at denne ramme
fordeles slik:
Kap. 1731 | Hæren | post 01 | økes med | 181 mill. kroner |
Kap. 1732 | Sjøforsvaret | post 01 | økes med | 53 mill. kroner |
Kap. 1733 | Luftforsvaret | post 01 | økes med | 66 mill. kroner |
Kap. 1760 | Nyanskaffelser av materiell og
nybygg og yanlegg | post 45 | økes med | 100 mill. kroner |
Kap. 1790 | Kystvakten | post 01 | økes med | 50 mill. kroner |
Tabell 1 angir komiteens standpunkter under
kapitler som inngår i rammeområde 8.
Tabell 1: Forslag til fordeling
av rammeområde 8 fra Regjeringen og fra komiteen. Alle
tall i tusen kroner. 90-postene inngår ikke i
kapitlene.
Utgifter
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 1 | Komiteen |
42 | | Forsvarets
ombudsmannsnemnd | 2 680 | 2 680 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 680 | 2 680 |
481 | | Direktoratet
for sivilt beredskap (jf. kap. 3481) | 272 034 | 272 034 |
| 1 | Driftsutgifter | 247 341 | 247 341 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 24 393 | 24 393 |
| 70 | Overføring
til private | 300 | 300 |
993 | | Skipsfartsberedskap | 3 400 | 3 400 |
| 1 | Driftsutgifter | 600 | 600 |
| 70 | Tilskudd til Skipsfartens
beredskapssekretariat | 2 800 | 2 800 |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 130 688 | 130 688 |
| 1 | Driftsutgifter | 123 688 | 123 688 |
| 73 | Forskning og utvikling
| 7 000 | 7 000 |
1710 | | Fellesinstitusjoner
og statsforetak under
Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4710) | 595 664 | 595 664 |
| 1 | Driftsutgifter | 322 584 | 322 584 |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | 168 523 | 168 523 |
| 52 | Tilskudd til Forsvarets
bygningstjeneste | 50 057 | 50 057 |
| 70 | Renter låneordning
| 4 500 | 4 500 |
| 76 | Tilskudd til personalforpliktelser
| 37 000 | 37 000 |
| 77 | Tilskudd til omstilling
og overdratte forpliktelser | 13 000 | 13 000 |
1719 | | Fellesutgifter
under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719) | 166 843 | 164 843 |
| 1 | Driftsutgifter | 18 757 | 18 757 |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet
| 20 000 | 18 000 |
| 71 | Overføringer til
andre | 46 086 | 46 086 |
| 75 | Norges tilskudd til NATOs
driftsbudsjett | 82 000 | 82 000 |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720) | 1 145
291 | 1 145
291 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 145 291 | 1 145 291 |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under Forsvarets
overkommando (jf. kap. 4725) | 1 132
645 | 1 132
645 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 009 645 | 1 009 645 |
| 50 | Overføring til
Statens Pensjonskasse | 108 000 | 108 000 |
| 72 | Avgangsstimulerende tiltak
| 15 000 | 15 000 |
1731 | | Hæren
(jf. kap. 4731) | 4 555
467 | 4 736
467 |
| 1 | Driftsutgifter | 4 553 467 | 4 734 467 |
| 72 | Avgangsstimulerende tiltak
| 2 000 | 2 000 |
1732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 4732) | 2 733
390 | 2 786
390 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 733 390 | 2 786 390 |
1733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 4733) | 3 545
195 | 3 611
195 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 545 195 | 3 611 195 |
1734 | | Heimevernet
(jf. kap. 4734) | 709 742 | 709 742 |
| 1 | Driftsutgifter | 709 742 | 709 742 |
1735 | | Forsvarets
etterretningstjeneste | 549 749 | 549 749 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 549 749 | 549 749 |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg
(jf. kap. 4760) | 7 526
798 | 7 626
798 |
| 1 | Driftsutgifter | 326 904 | 326 904 |
| 44 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider,
nasjonalfinansiert andel | 108 833 | 108 833 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 5 625 073 | 5 725 073 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg | 926 910 | 926 910 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel | 355 995 | 355 995 |
| 75 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, Norges tilskudd
til NATOs investeringsprogram for sikkerhet | 183 083 | 183 083 |
1790 | | Kystvakten
(jf. kap. 4790) | 520 137 | 570 137 |
| 1 | Driftsutgifter | 520 137 | 570 137 |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 4791) | 189 303 | 189 303 |
| 1 | Driftsutgifter | 189 303 | 189 303 |
1792 | | Norske
styrker i utlandet (jf. kap. 4792) | 281 000 | 281 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 281 000 | 281 000 |
1795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 4795) | 206 332 | 208 332 |
| 1 | Driftsutgifter | 146 707 | 146 707 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg | 35 335 | 35 335 |
| 60 | Tilskudd til kommuner | 23 150 | 23 150 |
| 72 | Overføringer til
andre | 1 140 | 3 140 |
2463 | | Forsvarets
bygningstjeneste | 0 | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 | 0 |
| | 1 Driftsinntekter | -211 082 | -211 082 |
| | 2 Driftsutgifter
| 211 082 | 211 082 |
| | Sum utgifter | 24 266
358 | 24 716
358 |
Inntekter
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 1 | Komiteen |
3481 | | Direktoratet
for sivilt beredskap (jf. kap. 481) | 5 043 | 5 043 |
| 3 | Diverse inntekter | 5 043 | 5 043 |
4710 | | Fellesinstitusjoner
og statsforetak under
Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710) | 40 438 | 40 438 |
| 1 | Driftsinntekter | 24 500 | 24 500 |
| 11 | Salgsinntekter | 12 915 | 12 915 |
| 70 | Renter låneordning
| 3 023 | 3 023 |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720) | 21 777 | 21 777 |
| 1 | Driftsinntekter | 7 500 | 7 500 |
| 11 | Salgsinntekter | 14 277 | 14 277 |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og inntekter under Forsvarets
overkommando (jf. kap. 1725) | 63 551 | 63 551 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 820 | 1 820 |
| 11 | Salgsinntekter | 29 985 | 29 985 |
| 15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 31 746 | 31 746 |
4731 | | Hæren
(jf. kap. 1731) | 67 823 | 67 823 |
| 1 | Driftsinntekter | 9 445 | 9 445 |
| 11 | Salgsinntekter | 41 896 | 41 896 |
| 15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 13 370 | 13 370 |
| 17 | Refusjon lærlinger
| 2 306 | 2 306 |
| 60 | Refusjon fra fylkene | 806 | 806 |
4732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 1732) | 46 606 | 46 606 |
| 1 | Driftsinntekter | 14 100 | 14 100 |
| 11 | Salgsinntekter | 32 506 | 32 506 |
4733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 1733) | 92 946 | 92 946 |
| 1 | Driftsinntekter | 23 276 | 23 276 |
| 11 | Salgsinntekter | 69 670 | 69 670 |
4734 | | Heimevernet
(jf. kap. 1734) | 2 340 | 2 340 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 100 | 1 100 |
| 11 | Salgsinntekter | 1 240 | 1 240 |
4760 | | Nyanskaffelser
av materiell, nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760) | 446 447 | 446 447 |
| 47 | Salg av eiendom | 48 374 | 48 374 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | 352 723 | 352 723 |
| 49 | Salg av boliger | 45 350 | 45 350 |
4790 | | Kystvakten
(jf. kap. 1790) | 420 | 420 |
| 1 | Driftsinntekter | 347 | 347 |
| 11 | Salgsinntekter
| 73 | 73 |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 1791) | 23 626 | 23 626 |
| 11 | Salgsinntekter | 23 626 | 23 626 |
4792 | | Norske
styrker i utlandet (jf. kap. 1792) | 3 670 | 3 670 |
| 1 | Driftsinntekter | 170 | 170 |
| 11 | Salgsinntekter | 3 500 | 3 500 |
4795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 1795) | 5 484 | 5 484 |
| 1 | Driftsinntekter | 5 000 | 5 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 484 | 484 |
4799 | | Militære
bøter | 1 109 | 1 109 |
| 80 | Bøter
| 1 109 | 1 109 |
| | Sum
inntekter | 821
280 | 821
280 |
| | Sum
netto | 23
445 078 | 23
895 078 |
| | Avvik
fra rammevedtak | 450 000 | 0 |
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 2 410 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 2 680 000 |
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 169 (1997-98), jf. Dokument nr. 5 (1997-98) Ombudsmannsnemnda
for Forsvarets innberetning om virksomheten i tiden 1. januar -
31. desember 1997, der komiteen uttalte behov for en best mulig
oversikt og styring av midlene til velferdsformål. Det
vises for øvrig til merknader under kap. 1725.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 258 043 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 272 034 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 1 727 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 5 043 000 |
Komiteen viser til St.meld. nr.
25 (1997-98) Hovedretningslinjer for det sivile beredskaps virksomhet
og utvikling i tiden 1999 - 2000, jf. Innst. S. nr. 241 (1997-98).
Bevilgningen på kap. 481 er økt
med 14 mill. kroner eller 5,4 pst. Dette er i tråd med
langtidsmeldingens forutsetninger. Komiteen er tilfreds
med de foreslåtte bevilgninger. Dette vil legge et godt
grunnlag for gjennomføring av de mål og strategier
som er nedfelt i langtidsmeldingen.
Komiteen viser til omtalen av år
2000-beredskapen i budsjettet, og at også innenfor dette
området gjelder prinsippet om at den myndighet som har
ansvaret for en sektor til daglig, også har et ansvar for å kartlegge,
planlegge og gjennomføre eventuelle beredskapstiltak. Ut
over dette har Justisdepartementet et samordningsansvar. Komiteen slutter
seg til de tiltak som er beskrevet i budsjettforslaget.
Komiteen viser til at forslag
til nytt beskyttelseskonsept vil bli fremlagt så snart
som praktisk mulig.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 3 300 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 3 400 000 |
Komiteen viser til at kapitlet
omfatter de deler av den sivile beredskap som ligger under nærings-
og handelsministerens ansvarsområde. En vesentlig del av midlene
går til Skipsfartens beredskapssekretariat, som er et sentralt
organ for å oppnå de mål og strategier som
ligger under dette kapitlet.
Komiteen slutter seg til de mål
og strategier som er nedfelt i budsjettproposisjonen.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 106 694 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99
| kr 130 688 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | 0 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| 0 |
Komiteen har merket seg en økning
i forhold til vedtatt budsjett 1998 (Blå bok). Økningen
skyldes at enkelte poster i kapitlet tidligere lå under
kap. 1719.
Komiteen støtter satsingen
på ny IT-strategi. Investeringskostnadene er ført
opp under kap. 1760.
Komiteen har merket seg fortsatt
vilje til satsing på forskning bl.a. ved studier om bruk
av Forsvarets ressurser på nye typer sikkerhetsrelaterte
utfordringer.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 269 110 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 596 664 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 37 315 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 48 500 000 |
Komiteen har merket seg at dette
kapitlet nå omfatter flere fellesinstitusjoner og statsforetak
under Forsvarsdepartementet, og at dette kapitlet dermed gir en
bedre samlet oversikt over de utgifter disse institusjoner og foretak
medfører.
Komiteen støtter
den foreslåtte økning til Forsvarets tele- og
datatjeneste som er en følge av FDTs driftsansvar for iverksetting
av nye informasjonssystemer, samt planlegging og mulig oppstart
av Forsvarets felles programvare og driftssenter.
Komiteen har for øvrig
merket seg at FTDs nye interne organisasjonsstruktur skal være
fastsatt og gjennomført i 1999.
Komiteen har merket
seg at en for å motivere til boliganskaffelse, har departementet
til hensikt å øke lånegrensen i Befalets
låneordning del 1. Komiteen er enig i at
slike tiltak iverksettes for å stimulere personell til
mobilitet. Komiteen vil peke på at en god boligpolitikk
er viktig tiltak for å beholde personell i Forsvaret.
Komiteen har merket
seg at det er foreslått et ekstraordinært investeringstilskudd
for å ferdigstille fornyelsen av infrastrukturen på IT-området
og for å ivareta de ekstraordinære kostnadene
i forbindelse med år 2000-problemet.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 346 538 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 166 843 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 11 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| 0 |
Komiteen viser til de budsjett-tekniske
endringer det er redegjort for i proposisjonen.
Komiteen viser til den betydning
det har å ta vare på dokumentasjonen om vår
okkupasjonshistorie, jf. Budsjett-Innst. S. nr. 7 (1997-98). Komiteen viser
til at Bergen Forsvarsforening har søkt departementet om midler
til å etablere Bergenhus Festningsmuseum i magasinbygget
på Koengen. Komiteen ser positivt på denne
søknaden, og foreslår en bevilgning på 2
mill. kroner til dette i 1999, fulgt opp med en tilsvarende bevilgning
i det påfølgende budsjettår. Komiteen vil i
forståelse med departementet foreslå å redusere
kap. 1719 post 43 med 2 mill. kroner, mens kap. 1795 post 72 foreslås økt
tilsvarende.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 1 050 256 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 1 145 291 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 17 508 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 21 777 000 |
Komiteen har merket seg at posten
reelt er økt med ca. 27,5 mill. kroner.
Komiteen viser til at Regjeringen
gjennom Langtidsmeldingen varslet at innsparingspotensialet i den
nye organiseringen av Forsvarets øverste ledelse skulle
realiseres i planperioden, og at ledelsesapparatet skal dimensjoneres
for å muliggjøre reduksjon i driftsutgiftene. Komiteen viser
videre til at Regjeringen gjennom Langtidsmeldingen signaliserte
at organiseringen av Forsvarets øverste militære
ledelse skulle utvikles videre.
Komiteen er kjent med at et innledende
arbeid er i gang for å se på en omorganisering
av Forsvarets ledelse. Komiteen imøteser
en rask avklaring av disse forholdene slik at Langtidsmeldingens
intensjon kan oppnås.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 898 788 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 1 132 645 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 22 573 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 63 591 000 |
Komiteen har merket seg at kapitlet
er tilført midlene fra tidligere kap. 1793 Voksenopplæringen
og kap. 1798 Forsvarets ressursorganisasjon.
Komiteen viser til at totale
driftsutgifter på kapitlet er på mer enn 1 mrd.
kroner. Komiteen vil peke på behovet for
en sterkere synliggjøring av utviklingen i driftsutgiftene
for de enkelte felter og institusjoner som inngår i det
nye kapitlet, med spesiell vekt på Voksenopplæringen,
Velferdstjenesten og Forsvarets ressursorganisasjon, jf. også merknad
under kap. 42 Forsvarets ombudsmannsnemnd.
Komiteen har merket seg at det
skal gjøres en ny vurdering av den framtidige kommandotilknytning
for Forsvarets Studiesenter Nord-Norge, og at den framtidige kommandotilknytning
vil ta høyde for at studiesenteret skal konsentrere seg
om personellet som tjenestegjør i Nord-Norge og deres familier. Komiteen imøteser å bli
informert om denne utviklingen.
Komiteen har merket seg at det
langsiktige målet om 1 000 lærlinger innen år
2000 kan bli vanskelig å nå med redusert førstegangstjeneste
som foreslått i proposisjonen. Komiteen viser
her til sine merknader om førstegangstjenesten i kap. III,
samt hovedprioriteringer under kap. V.
Komiteen har merket seg at det
fra dette budsjettåret er innført differensierte
minimumssatser pr. tjenestegjørende dag og at minimumssatsen
er øremerket til velferdstiltak. Komiteen er
tilfreds med dette. Komiteen har merket seg at departementet
synes å mene at fordelingshensynet ikke krever at Velferdstjenesten
skilles ut som eget budsjettkapittel. Komiteen finner
imidlertid å fastholde behovet for en overordnet oversikt
og styring av Forsvarets innsats på velferdssektoren, og
vil anmode om at de differensierte minimumssatser blir synliggjort
og eventuelt kommentert i de årlige budsjettforslagene.
Det forutsettes at regnskapsreglene sikrer ensartet regnskapsføring
av utgiftene til velferdsformål.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 4 432 523 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 4 555 467 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 68 859 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 67 823 000 |
Komiteen har merket seg at post
01 i proposisjonen er reelt redusert med ca. 141,5 mill. kroner
hovedsakelig som følge av redusert førstegangstjeneste.
Komiteen viser til sine merknader
under del III Hovedmål og prioriteringer. Komiteen legger
til grunn at alle vernepliktige som tilfredsstiller kravene kalles
inn også i 1999, og at førstegangstjenesten, inkludert
tjenestetidens lengde, gjennomføres i samsvar med gjeldende
opplegg og regler som Stortinget tidligere har vedtatt. Komiteen viser
til at på denne bakgrunn er det nødvendig å foreslå kapitlets
post 01 styrket med 181 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at arbeidet
med å etablere den vedtatte krigsstrukturen fortsetter
også i 1999, og at omorganiseringen av 6. divisjon fortsatt blir
prioritert slik at ny divisjonsstruktur vil være etablert
innen år 2000.
Komiteen har videre merket seg
at Hærens øvrige krigsstruktur i hovedsak er på plass,
men at det tar tid å tilføre avdelingene det nødvendige
materiell. Komiteen understreker nødvendigheten
av at hele krigsstrukturen etableres som forutsatt i tidligere vedtatte
planer både med hensyn til personell, materiell og øving.
Komiteen er innforstått
med at Hæren konsentrerer hoveddelen av sin øvingsvirksomhet
til deltagelse i øvelse Battle Griffin i 1999.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 2 674 894 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 2 733 390 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 46 355 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99
| kr 46 606 000 |
Komiteen har merket seg at post
01 i proposisjonen har blitt foreslått redusert med 90
mill. kroner i 1999.
Komiteen er opptatt av at personellstyrken
skal ha den kvantitet og kvalitet som må til for å kunne
sette Sjøforsvaret i stand til å løse
oppdrag i krig og fred. Årsverk må styres til
prioriterte oppgaver. Den kompetansen som er nødvendig
må utvikles.
Med det altfor store antall befal som er i permisjon, er
det allerede i dag problemer med å besette viktige stillinger.
Med redusert driftsbudsjett blir det enda flere liggedøgn
ved kai, redusert kompetanse og motivering hos personellet.
Komiteen er opptatt av at Sjøforsvaret
skal kunne løse sine overordnete oppdrag om sjøkontroll
og kunne delta i internasjonale flåtestyrker i fredsbevarende
eller fredsopprettende operasjoner også i fremtiden.
Komiteen finner på denne
bakgrunn det nødvendig å øke Sjøforsvarets
driftsbudsjett med 53 mill. kroner.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 3 348 064 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 3 545 195 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 116 112 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 92 946 000 |
Komiteen har merket seg at kapitlet
i proposisjonen reelt sett er økt med ca. 13 mill. kroner,
og at dette skyldes i hovedsak ekstra utgifter ifm. overføringsflyging
på F-16 i USA og økte utgifter ifm. flytimeproduksjon.
Komiteen har merket seg de betydelige
kostnader det medfører å kvalifisere piloter i
USA. Komiteen ber departementet treffe tiltak slik
at utdanning av F-16-piloter skjer så kosteffektivt som
mulig.
Komiteen har merket seg at betydelige
organisasjonsendringer skal foretas i Luftforsvaret i tråd
med Stortingets behandling av Innst. S. nr. 245 (1997-98), jf. St.meld.
nr. 22 (1997-98) og Innst. S. nr. 244 (1997-98), jf. St.prp. nr.
45 (1997-98).
Komiteen er bekymret over at
stor tilfeldig avgang blant yrkesbefalet i perioden 1995-98 har
bidratt til et lavere erfaringsnivå og en ubalanse i Luftforsvarets befalskorps. Komiteen er
videre bekymret for Norges evne til å påta seg
forpliktelser i henhold til IRF-avdelingen i NATO.
Komiteen er overrasket over at
departementet angir det som et mål for virksomheten i 1998 å minske personellunderskuddet
innen teknisk bransje, samtidig som tallene for de forskjellige
utdanningskategorier viser en betydelig reduksjon.
Komiteen har merket seg at det
vurderes å utfase F-5-kampfly og P-3N Orionfly, samt nedleggelse
av 336-skvadronen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, forutsetter
at departementet kommer tilbake til Stortinget med denne saken på et
tidligst mulig tidspunkt, og at virksomheten ved skvadronen opprettholdes
inntil Stortingets avgjørelse foreligger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til omtale av saken i proposisjonen.
Komiteen vil på denne
bakgrunn vise til at post 01 foreslås styrket med 66 mill.
kroner.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 639 977 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 709 742 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 2 330 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 2 340 000 |
Komiteen har merket seg at innenfor
et stramt totalt driftsbudsjett for Forsvaret er kapitlets post
01 i proposisjonen foruten lønns- og priskompensasjon økt med
ca. 30 mill. kroner, og at dette skyldes flere tjenestegjørende
dager i Heimevernet.
Komiteen forutsetter at tempoet
i kolokalisering for Hærens regimenter og HV-distrikter økes
i samsvar med Stortingets tidligere vedtak.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 431 999 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 549 749 000 |
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 7 748 241 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 7 526 798 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 413 871 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 446 447 000 |
Komiteen har merket seg at Forsvaret
i henhold til budsjettproposisjonen skal gjennomføre materiellinvesteringsprosjekt
i 1999 for 5 625,1 mill. kroner. Komiteen er oppmerksom
på at dette representerer en reduksjon etter at priskompensasjon
er trukket ut på 419,2 mill. kroner i forhold til 1998,
og at den reelle reduksjonen på materiellinvesteringer
i budsjettproposisjonen er på nærmere 7 pst.
Komiteen viser til at Regjeringen
gjennom St.meld. nr. 22 (1997-98) Hovedretningslinjer for Forsvarets
virksomhet og utvikling i tiden 1999-2002 (Langtidsmeldingen) anga
at for å videreutvikle et nasjonalt balansert forsvar kreves
samlede investeringer på omlag 24 mrd. kroner i perioden
1999-2002. Komiteen viser i denne sammenheng til
at Regjeringen i Langtidsmeldingen, og som Stortinget sluttet seg til
gjennom behandlingen av Innst. S. nr. 245 (1997-98), fastslo at
for å opprettholde et troverdig invasjonsforsvar og Forsvarets
evne til å løse et bredt spekter av andre nødvendige
oppgaver, gir ikke dagens sikkerhetspolitiske situasjon rom for
fortsatt svekkede budsjetter.
Komiteen viser videre til at
Regjeringen gjennom Stortingets behandling av Langtidsmeldingen
er pålagt å fremme for Stortinget en innarbeiding
av alle investeringer slik at den fullstendige investeringsprofil
og reviderte måltall gjennom programperioden fremkommer. Komiteen viser
til at en slik investeringsprofil skal fremmes innen utgangen av
1998, og imøteser dette. Komiteen vil under
behandlingen av investeringsprofilen komme nærmere tilbake
til disse forholdene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til sine merknader i Innst. S. nr. 245 (1997-98),
jf. St.meld. nr. 22 (1997-98) om behovet for å investere
i nye missiltorpedobåter. Flertallet legger
til grunn at man under forutsetning av et tilfredsstillende prøveprosjekt
gjennomfører anskaffelsen av nye missiltorpedobåter.
For å sikre produksjonskapasiteten knyttet til denne oppgaven
er det av stor betydning at et prinsippvedtak kan fattes så tidlig
i den nye langtidsprogramperioden som mulig, med sikte på bevilgninger
over de årlige budsjettene fra år 2000.
Regjeringen har i St.meld. nr. 22
(1997-98) varslet en mulig beslutning om anskaffelse av nye missiltorpedobåter
(MTBer) i løpet av perioden 1999-2006. Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet avventer
regjeringens nærmere redegjørelse vedrørende
Forsvarets investeringsprofil og vil vurdere spørsmålet
om anskaffelse av nye MTB’er i lys av denne. Disse
medlemmer erkjenner imidlertid at det er nødvendig
med en streng prioritering av nye prosjekter for at St.meld. nr.
22 (1997-98) skal kunne realiseres, og at innfasningstidpunktet for
MTBer ikke er bare avhengig av kostnader. MTB-prosjektet må også vurderes
opp mot usikkerhet vedrørende tekniske løsninger
og framdrift i prosjektet Nytt norsk sjømålsmissil
(NSM). Disse medlemmer vil derfor komme tilbake til
tidspunktet for anskaffelse av MTBer.
Komiteen viser til
at etter Stortingets behandling av rammeområde 8 foreslås
det å styrke kapitlet med 100 mill. kroner for å bringe
bevilgningene nærmere Langtidsmeldingens intensjoner.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 699 718 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 520 137 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 138 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 420 000 |
Komiteen har merket seg at Kystvakten
har fått stadig flere oppdrag å utføre.
Komiteen vil også peke
på at Kystvakten i 1999 vil få seg tillagt enda
flere oppgaver blant annet gjenom Kystvaktloven som trer i kraft
i 1999. Denne loven vil gi Kystvakten utvidede fullmakter til havs
og i indre kystfarvann.
Komiteen har merket seg at NEAFC-avtalen
om kontroll av fisket i internasjonale farvann, vil gi Kystvakten
nye oppdrag i 1999.
Komiteen vil også peke
på at smugling av alkohol og narkotiske stoffer langs vår
langstrakte kyst har vist økende tendenser og at Kystvakten
har utført oppgavene på en svært tilfredsstillende
måte så langt.
Komiteen vil på denne
bakgrunn øke Kystvaktens driftsbudsjett med 50 mill. kroner.
Komiteen viser for øvrig
til sine merknader under del VII Informasjonssaker med hensyn til
Den indre kystvakt (IKV).
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 193 521 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 189 303 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 23 440 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 23 626 000 |
Komiteen har merket seg at kap.
1791 post 01 i proposisjonen er redusert med 12 mill. kroner i forhold til
budsjettet for 1998, og har forstått at dette har sammenheng
med at en foreslår at redningshelikoptertjenestens detasjement
på Vigra avvikles, samtidig med at det ikke planlegges
innleie av redningshelikopter til Oslofjorden.
Komiteen har videre merket seg
at Regjeringen tar sikte på midlertidig å utplassere
et av Forsvarets Sea King-helikoptre til Rygge hovedflystasjon for å styrke redningsberedskapen
i Oslofjorden og Skagerrak i løpet av 1999.
Komiteen forutsetter at utplasseringen
av redningshelikopter på Rygge vil skje så raskt
som mulig i 1999.
Komiteen har for øvrig
merket seg at Justisdepartementet tidlig i 1999 tar sikte på å legge
frem en stortingsmelding om fremtidig basemønster for redningshelikopterne.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 561 553 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 med
Tillegg nr. 1 (1998-99) | kr 281 000 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 36 116 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 3 670 000 |
Komiteen viser til at Norge har
forpliktet seg til å opprettholde en FN-beredskapsstyrke
på totalt inntil 2 022 befal og mannskaper for deltakelse
i FNs fredsoperasjoner og tilsvarende en beredskapsstyrke på 1
335 befal og mannskaper for deltakelse i NATO-oppdrag utenfor Norge,
samt ulike styrkekategorier som kan settes inn i VEU-ledede operasjoner.
Komiteen har merket seg at Forsvarets
opplegg og struktur for internasjonal deltakelse er under vurdering og
at en stortingsmelding om emnet vil bli lagt fram i løpet
av vårsesjonen 1999.
Komiteen forutsetter at det i
den sammenheng blir lagt spesiell vekt på de erfaringene
som er gjort under operasjonene i tidligere Jugoslavia i regi av
henholdsvis FN og NATO.
Komiteen er enig i at Norges
engasjement i internasjonale fredsoperasjoner må sees som
en integrert del av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk. Samtidig understreker komiteen nødvendigheten
av at kostnaden ved slikt engasjement konsekvent finansieres som
tillegg til den ordinære forsvarsrammen, og minner om at
Stortinget la dette til grunn under behandlingen av langtidsmeldingen
(St.meld. nr. 22 (1997-98)) i juni i år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
peker på at Regjeringen brøt denne forutsetningen
i sitt budsjettforslag for kommende år, i det utgiftene
for 1. kvartal ble dekket innenfor rammen, mens kostnadene for 2. kvartal,
anslagsvis 220 mill. kroner, ble forutsatt dekket innenfor rammen. Flertallet understreker
at denne form for budsjettering ikke er tilfredsstillende. Budsjettet
skal så langt mulig dekke forventede utgifter.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til regjeringens forutsetninger i
Langtidsmeldingen om at internasjonale fredsoperasjoner fra budsjettåret
1999 skulle finansieres utenfor forsvarsrammen. Disse medlemmer tar
til orientering at regjeringen av økonomiske grunner har
utsatt iversettelsen av dette til 2. halvår 1999.
Komiteen viser til
at iht. avtalen mellom Regjeringen og stortingsflertallet vil Regjeringen
komme tilbake til budsjetteringen av internasjonale operasjoner
i revidert nasjonalbudsjett og i omgrupperingsproposisjonen for
1999 for å bringe dekningen av utgiftene i samsvar med
intensjonene i Langtidsmeldingen.
Komiteen tar til etterretning
at engasjementet i Sør-Libanon (UNIFIL) avvikles innen
utgangen av 1998.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet var uenig i beslutningen om en ensidig norsk
avvikling av engasjementet i Sør-Libanon, og mener det
i fremtiden er viktig at slike beslutninger er forankret i en felles
FN-koordinert strategi.
Komiteen viser til
St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (1998-99) hvor det foreslås
at den norske deltakelsen i FNs preventive fredsoperasjon (UNPREDEP)
i Den tidligere jugoslaviske republikken Makedonia (FYROM) utvides
til 160 personell og at dette finansieres ved et tillegg til forsvarsrammen
for 1999 på 60 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 1 (1998-99).
Komiteen har merket seg at det
norske bidraget til NATO-styrken SFOR i Bosnia forutsettes videreført omtrent
på dagens nivå.
Komiteen har merket seg opplegget
for utdanning og trening forut for oppdrag og at dette nå er
rettet mot NATO konseptet og de endringer dette medfører
i forhold til tidligere hvor konseptet har vært rettet
mot FN. For å redusere problemene med vanskelige ettervirkninger
av deltagelse i internasjonale militære operasjoner understreker komiteen betydningen
av en grundig vurdering av kandidatene til slik tjeneste samt god
oppfølgning av eventuelle fysiske og psykiske ettervirkninger.
Utgifter: | |
Blå bok 1998 | kr 166 141 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 206 332 000 |
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 5 480 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 5 484 000 |
Komiteen er enig i økningen
under kap. 1795 som i hovedsak gjelder 700-års jubileet
til Akershus Festning. Komiteen ser dette som en
positiv mulighet til å formidle kunnskap om Forsvarets
historie i Norge, spesielt for barn og unge. Komiteen støtter
også tilstrebelsen med å få utstillingen
om Kong Karl Johans liv og virke til Forsvarsmuseet i 1999.
Komiteen viser til omtale under
kap. 1719 vedrørende bevilgninger til Bergenhus Festningsmuseum.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
er enig i de forslag til tilskudd som departementet har foreslått.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Det opprettes ikke 7 nye
stillinger ved Forsvarets musikk i 1997.»
«Prosjekttilskudd til Troms fylkeskommune
over 3 år med oppstart i 1999 bifalles ikke.»
Komiteen er enig i
de overføringer som er foreslått.
Inntekter: | |
Blå bok 1998 | kr 1 100 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1998-99)
| kr 1 109 000 |
Komiteen vil understreke
at det i plan- og gjennomføringsprosessen av prosjekter
er viktig at definisjonsfasen og oppdragsbeskrivelsen blir nøye
gjennomgått for å hindre unødvendige
fordyringer av prosjekter.