Komiteen viser til
St.meld. nr. 1 (1998-99), St.prp. nr. 1 (1998-99) og St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1-13 (1998-99) og til det som står i denne
innstillinga og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
I.
For Stortingets behandling av Statsbudsjettet
for 1999 fastsettes følgende rammer for bevilgninger i samsvar
med inndelingen i rammeområder vedtatt av Stortinget 20.
oktober og supplert 13. november 1998:
Ramme nr. | Ramme |
1 | Statsforvaltning | 11 816 686 000 |
2 | Familie og forbruker | 25 844 681 000 |
3 | Kultur | 1 830 477 000 |
4 | Utenriks | 12 085 308 000 |
5 | Justis | 7 670 034 000 |
6 | Innvandring, regional
utvikling, bolig og arbeid | 6 417 415 000 |
7 | Dagpenger m.v. | 9 694 000 000 |
8 | Forsvar | 23 745 078 000 |
9 | Næring | 3 254 975 000 |
10 | Fiskeri | 452 360 000 |
11 | Landbruk | 13 397 463 000 |
12 | Olje og energi | -30 179 000 000 |
13 | Miljø | 2 189 212 000 |
14 | Stortinget | 725 559 000 |
15 | Sosial og helse | 23 749 119 000 |
16 | Folketrygden, sosial og
helse | 139 458 721 000 |
17 | Utdanning og forskning
| 24 722 206 000 |
18 | Samferdsel | 16 000 280 000 |
19 | Rammetilskudd til
kommunesektoren | 51 276 818 000 |
20 | Tilfeldige utgifter og
inntekter | 5 721 254 000 |
21 | Eksportgarantier | -177 000 000 |
22 | Finansadministrasjon | 8 005 344 000 |
23 | Skatter og avgifter | -404 881 975 000 |
24 | Utbytte m.v. | -4 657 542 000 |
II.
Folketrygdfondets reglement §5 endres
til følgende:
Styret har ansvaret for at fondets midler anbringes med
sikte på best mulig avkastning under hensyntaken til betryggende
sikkerhet og den nødvendige likviditet.
Fondets midler kan plasseres i norske ihendehaverobligasjoner
og sertifikater, som kontolån til statskassen og som innskudd
i Postbanken og forretnings- og sparebanker. Innenfor en ramme på 20
pst. av forvaltningskapitalen kan fondets midler plasseres i aksjer i selskaper
notert på norsk børs og, etter godkjenning fra Finansdepartementet,
aksjer i norske selskaper ellers hvor aksjene er gjenstand for regelmessig
og organisert omsetning, børsnoterte grunnfondsbevis i
norske sparebanker, kredittforeninger og gjensidige forsikringsselskaper,
og børsnoterte konvertible obligasjoner og børsnoterte
obligasjoner med kjøpsrett til aksjer i norske selskaper.
Fondet kan delta i emisjoner i ikke-børsnoterte aksjer
i norske selskaper umiddelbart før børs-introduksjon,
dersom det er klargjort på emisjonstidspunktet at de aktuelle
aksjene vil bli børsnotert kort tid etter emisjonen.
Annet ledd er ikke til hinder for at Folketrygdfondet kan
beholde aksjer i norsk selskap som i forbindelse med oppkjøp,
fusjon e.l. endrer status til å bli utenlandsk selskap.
Fondet kan videre, innenfor den samlede rammen
på 20 pst. av fondskapitalen, gå inn med egenkapitalinnskudd
i form av ikke-børsnoterte papirer, i tilfelle hvor fondet
står i fare for å lide betydelige tap på plasseringer
i obligasjoner. Dette må i så fall være
ledd i en koordinert aksjon, hvor en dominerende gruppe av kreditorene
deltar, og hvor siktemålet for fondet alene er å trygge
fondets egne interesser.
Folketrygdfondet kan eie andeler for inntil
15 pst. av total aksjekapital eller grunnfondsbeviskapital i ett enkelt
selskap. Styret kan ta opp kortsiktige lån dersom dette
finnes hensiktsmessig.
Folketrygdfondet kan, etter nærmere
retningslinjer fastsatt av Finansdepartementet, inngå salgs-
og gjenkjøpsavtaler knyttet til egenkapitalinstrumenter
og rentebærende instrumenter der erververen av instrumentene
etter avtalen har plikt til å tilbakeføre disse
til selger.
III.
Regjeringens fullmakt til å selge aksjer i
1998 for inntil 500 mill. kroner forlenges til 31. desember 1999. Forutsetningen
er at nedsalget kan skje til en akseptabel pris. Salget skal komme
i tillegg til salg som Regjeringen tidligere har varslet (aksjer
i DnB, Kreditkassen, Norsk Medisinaldepot og Statkorn Holding).
IV.
Stortinget slutter seg til Regjeringens opplegg
til innvilgningsrammer og rammer for netto utlånsvekst
for statsbankene i 1999.
V.
Norge må ta initiativ til en strategisk
dialog med EU for å styrke vår forankring i EØS-avtalen
og vår deltakelse i EUs ulike samarbeidsprosjekter. Vår
rolle som ledende energi- og miljønasjon må brukes
aktivt i en slik dialog. I en slik dialog kan det også undersøkes mulighetene
for å knytte den norske krone nærmere til euroen.
VI.
Det oppnevnes en statlig moderniseringskomite med mandat
til å foreslå strukturendringer i offentlig sektor for å sikre
mer økonomiske og menneskelige ressurser til eldreomsorg,
helse, utdanning og forskning, og for å sikre folketrygden.
Komiteen må legge vekt på følgende i
sitt arbeid:
– Tiltak
som kan bidra til å bedre økonomiens virkemåte
vurderes på bredt grunnlag.
– Forholdet mellom forvaltningsnivåene
vurderes med sikte på forenkling, herunder også forholdet mellom
statsadministrasjon og lokaladministrasjon, for å fjerne
unødvendig dobbeltadministrasjon.
– Statsadministrasjonen og det
offentlige serviceapparat må moderniseres.
– Forholdet mellom fylkeskommunene og
statsadministrasjonen må avklares for å fjerne
unødvendig dobbeltadministrasjon.
– Frivillige kommunesammenslåinger må oppmuntres.
Arbeidstakere og brukerinteresser må trekkes
med i komiteens arbeid.
VII.
Stortinget ber Regjeringen utrede og legge frem
forslag til økonomiske stimuleringstiltak for å fremme forsknings-
og utviklingsarbeidet i bedriftene. Samtidig bes Regjeringen utrede
og fremme forslag om å opprette et Norges Forskningsfond,
basert på midler fra et eventuelt salg av statlige aksjer.
VIII.
Regjeringen bes snarest ta nødvendige
skritt for å oppfylle Stortingets forutsetninger om at
Statens lånekasse for utdanning skal tilby fastrentelån.
IX.
St.meld. nr. 1 (1998-99) - Nasjonalbudsjettet
1999 - vert å leggje ved protokollen.