Det vises til St meld nr 1 (1998-99) Nasjonalbudsjettet
1999, som ble framlagt for Stortinget 5. oktober. Det er
oppdaget enkelte mindre feil som en ønsker å gjøre
Stortinget oppmerksom på.
Kap. 1, side 8:
I omtalen av oljeprisen står det: «Gjennomsnittlig oljepris
i 1997 var 135 kroner pr. fat.» Det korrekte skal være
136 kroner pr. fat.
Kap. 2, side 15, figur
2.1:
I figur 2.1 D er skalaen på venstre
side feil. Det kan gi et misvisende inntrykk av utviklingen i driftsbalansen
og nettofordringene. I den vedlagte figuren er denne feilen rettet
opp.
Kap. 2, side 27, boks 2.2:
I tabellen i boks 2.2 er det enkelte trykkfeil
i tabellen. Vedlagt følger en opprettet versjon av boksen.
Kap. 2, side 71, tabell
2.19:
For Staten skal den gjennomsnittlige årlige
endringen i lønningene fra 1980 til 1997 være
5,9 pst. og ikke 6,9 pst. som det står i tabell 2.19. Riktig
tabell er vedlagt.
Kap. 3, side 81, tabell
3.4:
I tabell 3.4 har nest siste linje falt ut. Denne
feilen er rettet opp i den vedlagte tabellen.
Kap. 4, side 117, tabell
4.2:
Provenyvirkningene av å endre grensene
for skattefri nettoinntekt for pensjonister i tabell 4.2 er ikke
korrekt. De korrekte tallene er:
– «Underregulering
av grensen for skattefri nettoinntekt for enslige pensjonister»:
Påløpt 160 mill. og bokført 128 mill.
kroner.
– «Overregulering av
grensen for skattefri nettoinntekt for pensjonistektepar»:
Påløpt -160 mill. kroner og bokført -128
mill. kroner.
Den korrekte tabellen er vedlagt.
Kap. 4, side 119, tabell
4.3:
Endring i forskjell på marginal skatt
på arbeid og kapital målt i prosentenheter i inntektsintervallene 269 401
- 267 000 kroner og 267 001 - 285 600
kroner i tabell 4.3, side 119, er feil. De korrekte tallene er:
– Toppskattegrunnlag
260 401 - 267 000 kroner:
-9,5 prosentenheter
– Toppskattegrunnlag 267 001
- 285 600 kroner:
3,7 prosentenheter
Opprettet tabell er vedlagt.
Kap. 4, side 141:
I andre avsnitt i spalte to skal setning to
som lyder «Grunnlaget for skatteutgiften er beregnet som
summen av de to fradragspostene på selvangivelsen, basert på selvangivelsesstatistikken
for 1996.» erstattes av «Skatteutgiftene er beregnet
i skattemodellen Lotte samt provenyvirkningen av å fjerne
de to fradragspostene»:
Kap. 4, side 143, tabell
4.11:
Beregningene av skatteutgifter knyttet til fradrag
for premie til egen pensjonsforsikring og tjenestepensjoner og fradrag
for innbetalt fagforeningskontingent i tabell 4.11 er ikke korrekte.
Det riktige er:
Den korrekte tabellen er vedlagt.
Vedlegg 1, side 183, tabell
1.4:
Post F i tabell 1.4 skal summere seg til 20 150
mill. kroner og ikke 20 050 mill. kroner slik det er oppgitt
i tabell 1.4. Vedlagt følger en opprettet versjon av tabellen.
Boks 2.1 viser hvordan tilgang på ny
informasjon har ført til revisjoner av de økonomiske
anslagene for 1998 og 1999. Veksten i BNP for Fastlands-Norge anslås
i denne meldingen til 3,0 pst. i år, som er det samme som
i Nasjonalbudsjettet for 1998. Sammenliknet med anslagene i Nasjonalbudsjettet
i fjor er imidlertid veksten i det private forbruket oppjustert
fra 3,2 til 3,9 pst. og sysselsettingsveksten fra 1,4 til 2,2 pst.
I tabellen nedenfor gis en oversikt over hvordan disse anslagsendringene
kan knyttes til ulike faktorer i norsk og internasjonal økonomi. Tabellen
gir også oversikt over i hvilken grad endret atferd i husholdninger
og bedrifter kan ha bidratt til at anslagene er endret.
Faktorer bak endringer
i anslagene for veksten i makroøkonomiske hovedstørrelser
i 1998. Bidrag til prosentvis vekst
| BNP,
Fastlands-Norge | Privat forbruk | Sysselsetting |
Utenriksøkonomi | | -0,7 | | -0,6 | | -0,4 |
Markedsvekst | 0,1 | | 0,1 | | 0,1 | |
Eksportmarkedsandeler
| -0,2 | | -0,2 | | -0,1 | |
Importandeler | -0,6 | | -0,3 | | -0,4 | |
Importpriser | -0,1 | | -0,2 | | 0,0 | |
Netto tjenesteeksport
| 0,1 | | 0,1 | | 0,0 | |
Offentlig
sektor | | 0,3 | | 0,5 | | 0,3 |
Offentlig konsum og
investeringer | 0,2 | | 0,2 | | 0,3 | |
Avgifter | -0,1 | | -0,2 | | 0,0 | |
Netto overføringer
til husholdningene | 0,2 | | 0,5 | | 0,0 | |
Husholdningene | | -0,7 | | -1,3 | | -0,2 |
Sparerate | -0,4 | | -1,2 | | -0,1 | |
Boliginvesteringer
| -0,3 | | -0,1 | | -0,1 | |
Bedriftene | | 0,8 | | 0,8 | | 1,4 |
Oljeinvesteringer | 0,1 | | 0,1 | | 0,1 | |
Ressursbasert produksjon1) | 0,2 | | 0,0 | | 0,0 | |
Investeringer, fastlandsforetak
| 0,3 | | 0,1 | | 0,1 | |
Timeverksproduktivitet
| 0,2 | | 0,6 | | 1,2 | |
Lønnsdannelse | | 0,2 | | 0,5 | | 0,0 |
Renter
på innskudd og utlån | | 0,1 | | 0,2 | | 0,0 |
Prisdannelse | | 0,2 | | 0,6 | | 0,0 |
Uforklart
avvik | | -0,2 | | 0,1 | | -0,3 |
Sum endring
fra NB98 til NB99 | | 0,0 | | 0,7 | | 0,9 |
1) Produksjon og vareinnsats i primærnæringer,
elektrisitetsforsyning og raffineringssektoren.
Kilde: Finansdepartementet.
Som det framgår av tabellen, trekker
sterkere vekst i offentlig konsum og i overføringene til
husholdningene, økte impulser fra ressursbasert produksjon
og investeringer i fastlandsforetakene og endret bidrag fra pris-
og lønnsdannelsen isolert sett i retning av sterkere vekst i BNP Fastlands-Norge. Disse vekstimpulsene
er imidlertid fullt ut blitt motvirket av økte importandeler,
reduserte eksportmarkedsandeler og en sterkere økning i
husholdningenes sparerate enn tidligere lagt til grunn.
For 1998 anslås sysselsettingsveksten betydelig
høyere enn for ett år siden. I hovedsak skyldes
dette at det nå legges til grunn en svakere vekst i timeverksproduktiviteten
enn i Nasjonalbudsjettet for 1998.
Anslaget for veksten i det
private forbruket er i denne meldingen oppjustert med 0,7
prosentpoeng for inneværende år. Denne oppjusteringen
henger først og fremst sammen med en sterkere vekst i stønadene
til husholdningene, sterkere reallønnsvekst og en sterkere
vekst i sysselsettingen enn tidligere regnet med. Økt sparing
og svakere utvikling i utenriksøkonomien bidrar på den
annen side til å dempe veksten i det private forbruket.
Tabell 2.19 Beregnet årslønnsvekst
og overheng fra 1996. Prosentvis endring fra foregående år
År | Alle grupper1) | Industri-arbeidere | Funksjonærer
i NHO-
bedrifter | Vare-
handel | Bank | Forsikr. | Stat | Kom- muner2) |
1981 | 11,6 | 10,1 | 12,8 | 10,7 | 13,2 | 13,0 | 11,5 | 12,4 |
1982 | 11,6 | 10,5 | 11,8 | 11,5 | 13,2 | 12,8 | 12,3 | 12,1 |
1983 | 8,5 | 8,3 | 9,1 | 8,5 | 8,6 | 9,6 | 7,6 | 9,0 |
1984 | 7,5 | 7,9 | 8,0 | 8,2 | 6,5 | 5,6 | 6,5 | 7,5 |
1985 | 7,6 | 7,4 | 8,5 | 7,9 | 8,1 | 6,7 | 7,0 | 7,3 |
1986 | 9,8 | 10,0 | 9,8 | 10,9 | 9,3 | 8,8 | 9,2 | 10,0 |
1987 | 8,0 | 8,1 | 8,0 | 8,5 | 5,8 | 5,4 | 7,3 | 7,5 |
1988 | 5,9 | 5,8 | 5,6 | 8,4 | 9,9 | 11,6 | 3,3 | 3,6 |
1989 | 4,3 | 5,0 | 3,6 | 4,5 | 4,0 | 3,1 | 4,8 | 4,7 |
1990 | 5,3 | 5,6 | 5,7 | 6,7 | 6,1 | 7,3 | 5,4 | 4,3 |
1991 | 5,3 | 4,8 | 5,8 | 5,6 | 5,9 | 4,4 | 4,9 | 5,5 |
1992 | 3,6 | 3,0 | 4,3 | 3,7 | 3,0 | 3,3 | 4,3 | 2,9 |
1993 | 2,9 | 2,4 | 3,7 | 3,2 | 3,6 | 3,4 | 2,6 | 2,5 |
1994 | 2,7 | 2,9 | 3,5 | 2,8 | 3,8 | 5,0 | 2,2 | 2,4 |
1995 | 3,0 | 3,4 | 3,7 | 3,3 | 3,7 | 2,3 | 3,1 | 2,8 |
1996 | 4,4 | 4,2 | 4,3 | 5,3 | 4,7 | 4,1 | 4,4 | 4,4 |
1997 | 4,3 | 3,7 | 4,8 | 4,7 | 4,9 | 5,5 | 4,2 | 3,9 |
1980-97 | 178,7 | 177,2 | 196,8 | 200,1 | 200,1 | 193,2 | 164,1 | 169,3 |
Gj.snittlig årlig endring 1980-97 | 6,2 | 6,2 | 6,6 | 6,7 | 6,7 | 6,5 | 5,9 | 6,0 |
Overheng fra 1997 | 1,6 | 1,3 | 2,0 | 1,5 | 1,5 | 0,9 | 1,7 | 1,3 |
1) Veid gjennomsnitt med andel av totalt utbetalt
lønn som vekter. Gjennomsnittet omfatter også grupper
som ikke er med i tabellen.
2) Heltidsansatte inkl. helse- og sosialvesen,
men ekskl. skoleverket.
Kilde: Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene.
Tabell 3.4 Statsbudsjettets
underliggende utgiftsvekst fra 1998 til 1999. Mill. kroner
| 1998 | 1999 | | |
| Anslag på regnskap | Anslag på regnskap | Verdi- vekst
pst. | Volum- vekst1)
pst. |
Statsbudsjettets
utgifter | 438 189 | 456 937 | | |
- | Statlig petroleumsvirksomhet
| 26 323 | 24 717 | | |
- | Dagpenger til arbeidsledige
| 5 469 | 5 271 | | |
- | Renteutgifter
| 17 202 | 18 107 | | |
= | Utgifter utenom petroleumsvirksomhet,
dagpenger til
arbeidsledige og renteutgifter | 389
195 | 408
842 | | |
- | Flyktninger i Norge | 230 | 375 | | |
- | Oppbygging av næringsfond
| 33 | 14 | | |
+ | Omlegging av innlånssystemet
i Statens lånekasse for utdanning | | 599 | | |
- | Overtakelse av Fornebu
fra Luftfartsverket | | 2 301 | | |
- | Kjøp av jernbanestrekningen
Gardermoen-Eidsvoll | 1 680 | | | |
+ | Nettobudsjettering
statssykehus | | 1 304 | | |
= | Underliggende utgifter
| 387 253 | 408 055 | 5,4 | 1,0 |
1) Anslått prisstigning i statsbudsjettets
utgifter: 4,3 pst.
Kilde: Finansdepartementet.
Tabell 4.2 Provenyvirkninger
av forslaget til skatte- og avgiftsopplegg for 19991).
Negative tall betyr lettelser. Mill. kroner
| Påløpt | Bokført |
Endringer
i personbeskatningen Økt
skatt på alminnelig inntekt for personlige skattytere Redusert toppskatt
Økt klassefradrag Økt
minstefradrag utover økningen som følge av grønn
skatt Økt skattefri grense
for trygdeavgift («frikortgrensen») Underregulering av grensen for skattefri
nettoinntekt for enslige pensjonister
Overregulering av grensen for skattefri nettoinntekt for pensjonistektepar
Nominelt uendrede beløpsgrenser
mv. (forsørgerfradrag, særfradrag for alder og
uførhet mv., formuesskatten, reisefradrag, BSU, AMS, mv.)
og samspillseffekter2) Oppjustering av
ligningsverdien for fast eiendom (ekskl. skog)
Endringer i fradraget for reiser mellom hjem og arbeid Fjerning av sjømannsfradraget for
ansatte på flytende petroleumsinstallasjoner | 1
670 4 575 -445 -1 495 -1 965 -55 160 -160 260 505 250 40 | 1
336 3 660 -356 - 1 196 -1 572 -44 128 -128 208 404 200 32 |
| | |
Endringer
i avgifter Økt el-avgift
og fjerning av fritaket for elektrokjeler
Grunnavgift på fyringsolje Økt
avgift på alle tobakkvarer unntatt sigaretter Økt årsavgift og økt
engangsavgift på biler Tollfrihet
for en del varer hvor det nå er gitt administrative tollnedsettelser
mv. Økt fribeløp i
arveavgiften3) | 2
820 1 725 490 580 195 -44 -125 | 2
366 1 295 450 530 181 -40 -50 |
| | |
Endringer
i skatteregler for bedrifter Økt
skatt på alminnelig inntekt for bedrifter i Fastlands-Norge Økt skatt på alminnelig
inntekt for sokkelvirksomheten Økt
grunnrenteskatt på kraftproduksjon
Innstramminger i rederibeskatningen | 1
485 850 340 175 120 | 240 0 170 0 70 |
| | |
Endringer
omtalt i RNB98, jordbruksoppgjøret og ifm. kontantstøttevedtaket CO2-avgift på sokkelen
(netto) Økt arbeidsgiveravgift
på lønnsinntekter over 16 G
Fritak for investeringsavgift i landbruk
Økt foreldrefradrag ifm. kontantstøttevedtaket | -320 75 100 -400 -95 | 294 370 0 0 -76 |
| | |
Tollreduksjoner
iht. WTO-forpliktelsen | -270 | -250 |
| | |
Konjunkturavgift | 1 400 | 0 |
Sum økte skatter og avgifter, ekskl.
barnetrygd og grønn skatt | 6 785 | 3 986 |
Barnetrygd Nominell
videreføring barnetrygd Redusert
søskengradering barnetrygd Fjerning
av småbarnstillegget for barn det mottas kontantstøtte
for | 1 525 660 205 660 | 1 525 660 205 660 |
Grønn
skatt4) Nye og utvidede miljøavgifter
Kompensasjon og tiltak for fornybare energikilder
Økt minstefradrag | 0 1 395 -605 -790 | 64 1 280 -584 -632 |
1) Provenyvirkningene for skattene er målt
i forhold til et referansesystem for 1999 der de fleste grensene
i skattereglene for 1998 (inkl. vedtak ifm. RNB98) er oppjustert
med anslått lønnsvekst fra 1998 til 1999. Provenyvirkningene
for avgifter er målt i forhold til en regulering av kvantumsavgiftene
med anslått prisvekst fra 1998 til 1999 og uendrede verdiavgifter.
2) Nominelt uendrede grenser gir en skjerpelse
på 380 mill. kroner, mens samspillseffekter gir en lettelse
på 120 mill. kroner. Posten samspillseffekter fanger opp
effekten av avrundinger og samspill mellom ulike skatteendringer
som det ikke tas hensyn til i beregningen av enkeltvirkninger.
3) I tillegg tar Regjeringen sikte på å foreslå i
RNB99 en refusjonsordning for dokumentavgift i arveavgiften ved
generasjonsskifte i familieeide bedrifter. Dette anslås å innebære
en lettelse på om lag 30 mill. kroner på årsbasis,
og om lag 15 mill. kroner i 1999 dersom den innføres fra
1.7.99.
4) De økte inntektene fra grønne
skatter gis ut igjen i form av enkelte skattelettelser, samt som
kompensasjon over statsbudsjettet, slik at den påløpte
nettoeffekten er null.
Kilde: Finansdepartementet.
Tabell 4.3 Tilnærming
av marginalskatt på lønnsinntekt og kapitalinntekt
i forslaget for 1999.
Andel lønnstakere over 17 år i klasse 1 etter
toppskattegrunnlag
Toppskattegrunnlag
i 1999. Kroner | Endring i
forskjell på marginalskatt på arbeid og kapital1) Prosentenheter | Andel av lønnstakerne. Pst. |
0 - 171 1502) | -0,5 | 37,1 |
171 151 – 186
190 | -6,1 | 4,0 |
186 191 – 260
400 | 0,0 | 26,3 |
260 401 – 267
000 | -9,5 | 2,3 |
267 001 – 285
600 | 3,7 | 5,7 |
285 601 - | -0,5 | 24,6 |
Antall | | 2 142 324 |
1) Kolonnen viser endringen fra 1998 til forslaget
for 1999 i den formelle forskjellen i marginalskatten på lønnsinntekt
mv. og kapitalinntekt regnet i prosentenheter.
2) I denne gruppen er det enkelte skattytere
som får en større reduksjon enn 0,5 prosentenheter
som følge av oppreguleringen av nedre grense for trygdeavgiften.
På den annen side er det noen skattytere som ikke får
noen endring ift. gjeldende regler som følge av at de er
under opptrappingssatsen for trygdeavgiften på 25 pst.
Kilde: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.
Tabell 4.11 Anslag for
enkelte skatteutgifter1). 1998
| Mill. kroner |
Rettet
mot distriktene | |
Gunstige skatteregler for
skattytere bosatt i Nord-Norge: | |
– Lavere skatt
på alminnelig inntekt for personer bosatt i Finnmark og
Nord-Troms (24,5 pst.) | 240 |
– Personlige skattytere
i Finnmark og Nord-Troms er fritatt for øverste trinn i
toppskatten | 40 |
– Særskilt
fradrag i alminnelig inntekt for personer bosatt i Finnmark og Nord-Troms
| 240 |
Fritak for merverdiavgift
på el-kraft i Nord-Norge | 500 |
Fritak for forbruksavgift
på elektrisitet i Nord-Troms og Finnmark | 100 |
| |
Rettet
mot næringsvirksomhet | |
Særfradrag for
sjømenn og fiskere på 30 pst. av inntekten, maksimalt
70 000 kroner | 600 |
Særskilt skatteregime
for rederier | 500 |
Avgiftsreduksjon /fritak
for mineraloljeavgift | 1 600 |
| |
Andre
skatteutgifter | |
Aksjesparing med skattefradrag
(AMS) | 450 |
Boligsparing for ungdom
(BSU) | 280 |
Fradrag for premie for
egen pensjonsforsikring og tjenestepensjoner | 1 340 |
Fradrag for innbetalt fagforeningskontingent
inkl. forsikringspremie | 550 |
Forsørgerfradrag
i skatt | 2 000 |
35 pst 35 pst. rabatt ved
formuesverdsettelsen av ikke-børsnoterte aksjer og aksjer
notert på
SMB-listen | 820 |
80 pst. regelen i formuesskatten
| 100 |
Fritak for merverdiavgift
for: | |
– Aviser | 1 000 |
– Tidsskrifter
| 100 |
– Bøker
| 1 200 |
– Ferging av kjøretøyer
| 130 |
Fritak for forbruksavgift
på elektrisitet for elektrokjeler | 200 |
Avgiftsfritt innenlandssalg
av alkohol og tobakk til ambassader mv. inkl. emballasje-
og merverdiavgift | 5 |
Fritak for autodieselavgift
for busser | 400 |
Fritak for avgift på engangsemballasje
for melkekartonger mv. | 500 |
1) Tabellen viser de isolerte virkningene av
de enkelte skatteutgiftene.
Kilde: Finansdepartementet
Tabell 1.4 Påløpte
inntekter og utgifter i offentlig forvaltning etter nasjonalregnskapets
definisjoner.
Mill. kroner og prosentvis
endring fra året før
| Regnskap | Anslag
på regnskap |
Prosentvis endring fra året før |
| 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 |
A Totale
inntekter (B+C) | 475 239 | 528 729 | 562 337 | 560 413 | 609 190 | 11,3 | 6,4 | -0,3 | 8,7 |
B Løpende inntekter
| 474 264 | 527 700 | 561 302 | 559 313 | 608 040 | 11,3 | 6,4 | -0,4 | 8,7 |
1. Formuesinntekter | 48 320 | 48 711 | 46 274 | 49 046 | 53 027 | 0,8 | -5,0 | 6,0 | 8,1 |
2. Skatt- og pensjonspremier
| 394 891 | 436 645 | 465 576 | 478 728 | 515 158 | 10,6 | 6,6 | 2,8 | 7,6 |
2.1 Oljeskatter | 29 051 | 42 455 | 39 681 | 21 000 | 29 500 | 46,1 | -6,5 | -47,1 | 40,5 |
2.2 Produksjonsskatter Fastlands-Norge | 143 017 | 154 754 | 164 186 | 172 931 | 182 629 | 8,2 | 6,1 | 5,3 | 5,6 |
2.3 Skatt og trygdeavgifter Fastlands-Norge | 222 823 | 239 436 | 261 709 | 284 796 | 303 029 | 7,5 | 9,3 | 8,8 | 6,4 |
3. Overføringer
innen offentlig forvaltning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - | - | - |
4. Overføringer
fra offentlig forretningsdrift | 10 970 | 26 872 | 38 070 | 20 989 | 29 989 | 145,0 | 41,7 | -44,9 | 42,9 |
5. Overføringer
fra Norges Bank | 14 340 | 7 239 | 4 237 | 3 811 | 3 401 | -49,5 | -41,5 | -10,1 | -10,8 |
6. Andre overføringer,
bøter, driftsresultat mv. | 5 743 | 8 233 | 7 145 | 6 740 | 6 465 | 43,4 | -13,2 | -5,7 | -4,1 |
C Kapitalinntekter | 975 | 1 029 | 1 035 | 1 100 | 1 150 | 5,5 | 0,6 | 6,3 | 4,5 |
1. Avgift
på arv og gaver | 975 | 1 029 | 1 035 | 1 100 | 1 150 | 5,5 | 0,6 | 6,3 | 4,5 |
D Totale
utgifter (E+F) | 442 991 | 462 580 | 481 427 | 511 239 | 538 932 | 4,4 | 4,1 | 6,2 | 5,4 |
E Løpende utgifter
| 423 599 | 444 238 | 459 812 | 489 115 | 517 882 | 4,9 | 3,5 | 6,4 | 5,9 |
1. Renteutgifter og
utbytte | 26 857 | 26 723 | 24 220 | 23 569 | 24 920 | -0,5 | -9,4 | -2,7 | 5,7 |
2. Overføringer
til utlandet | 7 931 | 7 200 | 8 614 | 8 574 | 8 363 | -9,2 | 19,6 | -0,5 | -2,5 |
3. Subsidier | 33 996 | 35 116 | 33 955 | 32 080 | 35 329 | 3,3 | -3,3 | -5,5 | 10,1 |
4. Stønader
til husholdninger | 146 615 | 154 791 | 160 960 | 174 741 | 186 041 | 5,6 | 4,0 | 8,6 | 6,5 |
5. Overføringer
til ideelle organisasjoner | 11 653 | 13 666 | 13 289 | 14 813 | 15 304 | 17,3 | -2,8 | 11,5 | 3,3 |
6. Overføringer
innen offentlig forvaltning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - | - | - |
7. Overføringer
til offentlig forretningsdrift | 1 941 | -138 | -66 | -108 | -108 | -107,1 | -52,2 | 63,6 | 0,0 |
8. Konsum i offentlig
forvaltning | 194 606 | 206 880 | 218 840 | 235 447 | 248 033 | 6,3 | 5,8 | 7,6 | 5,3 |
F Kapitalutgifter | 19 392 | 18 342 | 21 615 | 22 123 | 21 050 | -5,4 | 17,8 | 2,4 | -4,9 |
1. Nettoinvesteringer
i fast realkapital | 15 120 | 15 969 | 19 385 | 18 819 | 17 146 | 5,6 | 21,4 | -2,9 | -8,9 |
2. Netto kjøp
av tomter og grunn | 34 | -429 | -373 | -777 | -777 | - | -13,1 | 108,3 | 0,0 |
3. Kapitaloverføringer
til næringsvirksomhet | 3 419 | 1 958 | 1 595 | 2 894 | 3 494 | -42,7 | -18,5 | 81,4 | 20,7 |
4. Kapitaloverføringer
til utlandet | 819 | 844 | 1 008 | 1 188 | 1 188 | 3,1 | 19,4 | 17,9 | 0,0 |
G Nettofinansinvestering
(A-D) | 32 247 | 66 149 | 80 910 | 49 175 | 70 258 | 105,1 | 22,3 | -39,2 | 42,9 |
1 Kapitalinnskudd i
statlig forretningsdrift (netto) | 10 918 | 1 440 | 6 187 | 12 164 | 6 906 | -86,8 | 329,7 | 96,6 | -43,2 |
2 Overskudd før
lånetransak- sjoner | 21 329 | 64 710 | 74 723 | 37 011 | 63 352 | 203,4 | 15,5 | -50,5 | 71,2 |
Kilde: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrå