For så vidt gjelder de kapitler som
ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til budsjettforslaget.
(i
1 000 kroner) |
Kap. | Vedtatt budsjett
1998 | St.prp.
nr. 1
(1998-99) | Pst. endring
1998/99 |
1060 | 122 760 | 131 300 | 7,0 |
4060 | 50 | 50 | - |
Kap. 1060 dekkjer utgiftene til den administrative delen
av Kystverket, som gjeld Kystdirektoratet og fem distriktskontor.
Kapitlet omfattar og staten sitt tilskot til Redningsselskapet.
Auken i kap. 1060 skuldast i hovedsak at løyvinga
til post 01 Driftsutgifter vert foreslått auka for å dekke kostnader
vedkomande meldings- og informasjonssystemet og til ei styrking
av økonomi- og planfunksjonen i Kystdirektoratet.
Til post 70 Tilskot Redningsselskapet vert det
foreslått 50,0 mill. kroner som tilsvarar tilskot i vedteke
budsjett 1998.
Kystverkutvalet, som skal vurdere Kystverkets
rolle, funksjonar og oppgåver, skal avgi si innstilling
til Fiskeridepartementet hausten 1998.
Komiteen vil peike
på det store behovet for utbygging av fiskerihamner.
Komiteen viser i det høve
til at det i St.prp. nr. 46 (1996-97) Havner og infrastruktur for
sjøtransport vart lagt opp til ein vekst i hamneinvesteringane
på om lag 40 pst. i frå den førre til
inneverande stortingsperiode. Dette fekk tilslutnad i Stortinget.
Komiteen legg stor vekt på at
det må skje ei tettare samordning av hamnepolitikken og
transportpolitikken elles. Komiteen er difor tilfreds
med at det no vert utarbeidd ein felles transportplan for alle transportsektorar. Komiteen vil
i denne samanheng understreke naudsynet av eit tett samspel mellom
Samferdselsdepartementet og Fiskeridepartementet og dei aktuelle
underliggjande etatar.
Komiteen ser óg eit
stort behov for ein gjennomgang av organisasjons- og styringssystemet
for hamner slik komiteen ga si tilslutnad til ved handsaming av hamnemeldinga. Komiteen ser
i den samanheng også behovet for ein gjennomgang av hamnelovgjevinga,
og føreset at dette arbeidet blir sett i gang så fort det
let seg gjere.
Komiteen syner til omtalen av
prioriterte utbyggingsprosjekt i fjorårets budsjettproposisjon. Komiteen har
merka seg at departementet ikkje har gjennomført dei hamneutbyggingane
som det vart gjort greie for i budsjettframlegget 1998. Komiteen har merka
seg at grunngjevinga for dette er auka behov for reparasjonar av
skader.
Komiteen har merka seg, og er
uroa over, at utbygging av hamneanlegg ikkje alltid skjer på den mest
rasjonelle måten, mellom anna ved at planlegginga er for
dårleg eller at anleggsmaskiner blir omdisponert. Komiteen meiner
difor det er behov for ein gjennomgang av korleis hamnetenesta kan
utførast på ein meir kostnadseffektiv måte.
Komiteen ser det som viktig og
positivt at det er etablert ei økonomiavdeling i Kystverket
og at det er oppretta eit utval som skal sjå på alle
oppgåver og funksjonar i Kystverket, samt om ein skal skilje
mellom forvaltning og drift. Komiteen føreset
at departementet tek ei snarleg handsaming av utvalet si innstilling
med sikte på raskt å iverksetje tiltak som kan betre
styringa og ressursutnyttinga i Kystverket.
Komiteen ber om at dette blir
lagt framfor Stortinget seinast hausten 1999.
Komiteen sitt fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, ser det som
viktig at vi snarast råd får ei avklaring av hamnestrukturen
i indre Oslofjord. Fleirtalet syner til at komiteen
slutta seg til framlegget i hamnemeldinga om å iverksetje
ei særskild utgreiing om hamnesituasjonen i området. Fleirtalet er
tilfreds med at dette arbeid no er i gang.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeiderpartiet, Høgre og Sosialistisk Venstreparti,
meiner det er uheldig at investeringar og vedlikehald av hamneanlegg
er under same post. Dette fleirtalet meiner at posten
bør delast i ein post for investering og ein for vedlikehald.
I samsvar med dette vil dette fleirtalet difor foreslå:
«Stortinget ber Regjeringen
i revidert budsjett våren 1999 legge fram forslag om fordeling
av kap. 1064 Havnetjenester post 30 Fiskerihavneanlegg, i to poster, en
for investeringer og en for drift- og vedlikehold.»
Dette fleirtalet ber
departementet vurdere om det er formålstenleg også å innføre
eit skilje mellom større investeringsprosjekt og mindre
lokale prosjekt.
Dette fleirtalet meiner at prioriteringsmodellen for
prosjekt og tiltak i hamner og farleier bør reviderast og
ber om at dette blir lagt fram for Stortinget på ein eigna
måte.
Dette fleirtalet meiner at det
for hamnesektoren, på lik linje som til dømes
i vegsektoren, må verta eit system kor investeringar av
ein viss storleik blir lagt fram for Stortinget.
Komiteens medlemer frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er ikkje tilfreds med at det
blir gjort avvik i dei prioriteringane på hamneområdet
som har vore lagt fram for Stortinget, utan at Stortinget har fått
høve til å handsame slike avvik. Desse
medlemene viser her mellom anna til praksis i vegsektoren.
Desse medlemene har merka seg
at Regjeringa i budsjettframlegget ikkje foreslår løyvingar
til forprosjektet for skipstunnel gjennom Stadlandet. Desse medlemene går
ut i frå at prosjektet ikkje blir sett i verk før
fullfinansieringsplanen er lagt fram for Stortinget. Desse
medlemene ynskjer ei slik avklaring seinast i samband med
Revidert nasjonalbudsjett 1999.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet vil
styrkje Kystverkets administrative og planmessige ressursar. Desse
medlemene vil difor auke løyvingane til driftsutgifter
nominelt med 6 pst. frå 1997 til 1998, dvs. til 74,6 mill.
kroner. Desse medlemene ser ikkje rom for ei auke
utover dette. Dette er 4,3 mill. kroner lågare enn Regjeringa
sitt framlegg. Desse medlemene sluttar seg elles
til Regjeringa sitt framlegg.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til at Regjeringen
fikk tilslutning til at det skal gjennomføres et forprosjekt
for skipstunnel gjennom Stadlandet. Disse medlemmer har
merket seg at Fiskeridepartementet arbeider videre med en skisse
til forprosjekt, både hva gjelder innhold, organisering
og kostnader. Disse medlemmer har forstått
det slik at departementet innenfor eget budsjett disponerer de nødvendige
midler til første del av forprosjektet. Det er imidlertid
behov for en nærmere dialog med de berørte fylkeskommunene
med hensyn til kostnadsfordeling mellom staten og fylkeskommunene. Disse
medlemmer viser til at departementet vil avvente oppstart
av forprosjektet inntil disse forholdene er avklart.
Komiteens medlemer frå Kristeleg
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til det justerte
sentrumsopplegget og endringar av dette som følgje av avtalen
om subsidiær støtte frå Fram-stegspartiet
og Høgre. Dette inneber at løyvinga på kap.
1060 post 70 økes med 8 mill. kroner for å kompensere
bortfall av sjømannsfrådraget for sjømenn
på redningsskøytene. I tråd med dette
foreslår disse medlemer at kap. 1060 bevilges
med 139,3 mill. kroner.
Desse medlemene viser til at
Kystverkutvalet skal vurdere Kystverket si rolle, funksjonar og
oppgåver. Desse medlemene meiner det vil
vere mest formålstenleg å avvente ei vurdering
av kapittelinndeling/poststruktur på Kystverket
sitt budsjettområde til etter at arbeidet til Kystverksutvalet
er avslutta.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke se at tiltakene for å rasjonalisere virksomheten innen
Kystverket har gitt de forventede resultater. Opprettelsen av en
egen økonomiavdeling ser så langt ut til kun å ha
gitt en ekstra, fordyrende avdeling.
Disse medlemmer vil ikke være
med på å øke bevilgningene til Kystverket
i den nåværende situasjon. Disse medlemmer vil
avvente innstillingen fra utvalget som vurderer Kystverkets fremtidige
organisasjonsmodell, herunder spørsmålet om et
skille mellom drift og forvaltningsmessige oppgaver. Ved å få til et
slikt skille, vil det bli lettere å evaluere virksomheten i
Kystverket. Dette vil også gjøre det mulig å kartlegge oppgaver
som kan konkurranseutsettes.
Disse medlemmer viser til at
Kystverkutvalget skal vurdere Kystverkets rolle, funksjoner og oppgaver. Disse
medlemmer mener det vil være mest hensiktsmessig å avvente
en vurdering av kapittelinndeling/poststruktur på Kystverkets
budsjettområde til etter at Kystverkutvalgets arbeid er
avsluttet.
Disse medlemmer foreslår
derfor å holde utgiftene på et moderat nivå,
for på den måten å stimulere til høyere
effektivitet.
Disse medlemmer foreslår å redusere
kap. 1060 post 1 med 9 mill. kroner.
Disse medlemmer viser ellers
til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som følge
av avtalen om subsidiær støtte fra Fremskrittspartiet
og Høyre. I tråd med dette foreslår disse
medlemmer at kap. 1060 post 70 Tilskudd til Redningsselskapet bevilges
med 58,0 mill. kroner, dvs. en økning på 8 mill.
kroner i forhold til Fremskrittspartiet prinsipale forslag som grunnlag
for Budsjett-innst. S. I (1998-99).
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i budsjettforslaget ikke foreslår midler
til forprosjektet for skipstunnel gjennom Stadlandet. Disse medlemmer er
ikke enige i det.
Disse medlemmer viser til at
initiativtakerne i Stad skipstunnel har gjort et grundig og omfattende arbeide
med undersøkelse og konsekvensanalyse av tunnelen. Disse
medlemmer ønsker at prosjektet kommer i gang snarest
mulig.
Disse medlemmer foreslår
at det bevilges 3 mill. kroner til sluttprosjekteringen av Stad
skipstunnel, og vil vise til omtale under pkt. 3.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
gå imot den kraftige økningen i bevilgningen til
Kystverket som Regjeringen legger opp til.
På bakgrunn av behovet for å dempe
den statlige utgiftsveksten vil disse medlemmer redusere
veksten til kap. 1060 post 1 Driftsutgifter med 5 mill. kroner.
Kystdirektoratet vil fortsatt ha vekst i sitt budsjett i forhold
til inneværende år og det bør være
rom for effektivisering i etaten uten at aktiviteten blir redusert.
Disse medlemmer viser ellers
til det justerte sentrumsopplegget og endringer av dette som følge
av avtalen om subsidiær støtte fra Fremskrittspartiet
og Høyre. I tråd med dette foreslår disse
medlemmer at kap. 1060 post 70 Tilskudd til Redningsselskapet bevilges
med 58,0 mill. kroner, dvs. en økning på 8 mill.
kroner i forhold til Høyres prinsipale forslag som grunnlag
for Budsjett-innst. S. I (1998-99).
Komitemedlemen frå Sosialistisk
Venstreparti sluttar seg til Regjeringa sitt forslag under post
70 Tilskot til Redningsselskapet med 50,0 mill. kroner.
| (i 1 000 kroner) |
Kap. | Vedtatt budsjett 1998 | St.prp. nr.
1 (1998-99) | Pst. endring 1998/99 |
1064 | 177 000 | 192 000 | 8,5 |
4064 | 10 | 10 | - |
Kapitlet dekkjer utgiftene til bygging og vedlikehald av
fiskerihamner og farleier. Vidare vert det løyvd tilskot
til kommunale fiskerihamnetiltak over dette kapitlet.
Post 30 Fiskerihamneanlegg vert foreslått
løyvd med 130,0 mill. kroner. Vedtatt budsjett 1998 var
121,0 mill. kroner, seinare auka til 126,0 mill. kroner ved behandlinga
av revidert budsjett 1998.
Post 33 Farleier vert foreslått løyvd
med 37,0 mill. kroner. Vedtatt budsjett 1998 var 38,0 mill. kroner.
Post 60 Tilskot til fiskerihamneanlegg vert
foreslått løyvd med 25 mill. kroner. Vedtatt budsjett
1998 var 18,0 mill. kroner. Løyvinga går til delfinansiering
av kommunale anlegg i fiskerihamner. Normalt vil det bli løyvd
35-50 pst. tilskot til anlegga, men det kan i særlege tilfelle
verta løyvd meir.
Kystverket vil i 1999 søkje å effektivisere
utbyggingsaktivitetane ved konsentrasjon om færre prosjekt. Det
vil bli lagt vekt på å fullføre igangsette
prosjekt framfor å starte opp nye. I 1999 vil det likevel
vere mogeleg å starte opp fleire av dei nyanlegga som vart utsett
i 1998 m.a. på grunn av moloreparasjonar.
Komiteen viser til
sine generelle merknader til hamneutbygging m.v. under pkt. 3.1.2.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Høgre, har merka
seg at departementet i svarbrev til komiteen har klargjort at det
ikkje er sett av midlar til ferdigstilling av Svartnes hamn i 1999.
Fleirtalet meiner dette er i
strid med dei føresetnadene Stortinget tidlegare har lagt
til grunn. Fleirtalet viser i den samanheng til budsjettframlegget
for 1998, der det heiter:
«Utdypingen av Svartnes havn i Vardø kommune, Finnmark
ble innstilt i 1990 da det på dette tidspunkt ikke forelå konkrete
planer for utnyttelse av land- og sjøarealene. Kystverket
arbeider nå med en samlet plan for havneutbyggingen i Svartnes,
slik at gjenstående utbyggingsarbeider kan startes opp
i 1998.»
Fleirtalet viser til at departementet
i brevet også gjorde greie for industrietableringa som
no skjer i hamna, der hamna var ein føresetnad.
Fleirtalet forventar at resterande
utbyggingsarbeid blir starta opp i 1999.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merka seg at regjeringa
Bondevik ikkje har lagt opp til ei opptrapping av løyvingane
til utbygging og vedlikehald av fiskerihamner og farleier i det
omfanget hamnemeldinga la opp til.
Desse medlemene ser dette som
underleg sett i lys av merknadene Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet
gjekk inn for i handsaminga av hamnemeldinga. Desse partia hadde
der ei betydeleg høgre planramme enn fleirtalet, som støtta
dåverande regjering.
Desse medlemene vil presisere
kor viktig det er at pålagde oppgåver frå Stortinget
vert følgde opp. Desse medlemene har merka
seg at prioriterte oppgåver som vart utsett på inneverande
budsjett, ikkje er ført opp på neste års
budsjett heller.
Desse medlemene meiner dette
er uheldig og eit lite forutsigbart signal å sende til
brukargruppene.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet går
inn for å auke post 30 Fiskerihamner med 10 mill. kroner
ut over Regjeringa sitt framlegg.
Desse medlemene syner vidare
til at det er sett av ein monaleg reservepost under post 30. Desse medlemene legg
til grunn at auken i løyvinga saman med udisponerte midlar,
skal nyttast til ferdigstilling av
– Svartnes
hamn
– oppstart av nyanlegg i Melbu
hamn, Nordland
– iverksetjing av dei reparasjonar
og hamneut-betringsprosjekt som var teki med i Kystverket si disponeringsplan
for 1998, og som ikkje vart gjennomført i 1998 og ikkje
er oppført i disponeringsplanen for 1999.
Desse medlemene syner til at
det med auken i løyvinga likevel vil vera ein klart større
disposisjonspost enn for 1998.
Desse medlemene foreslår
vidare å auke løyvingane under post 60 Tilskot
til fiskerihamner med 2 mill. kroner utover Regjeringa sitt framlegg. Desse medlemene legg
til grunn at denne auken saman med dei udisponerte midla på denne
posten i disponeringsplanen, skal nyttast til dei nye tilskotsprosjekta som
var ført opp i disponeringsplanen for 1998, og som ikkje
vart gitt tildeling i 1998 og ikkje er ført opp i disponeringsplanen
for 1999.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil peke på at det er
et stort behov for utbygging av fiskerihavner. Disse medlemmer har
merket seg at flere nyanlegg som var forutsatt påbegynt
i 1998 vil først bli påbegynt i 1999 eller senere.
Dette skyldes bl.a. kostnader til omfattende moloreparasjoner bl.a.
i Hasvik og Årviksand. Disse medlemmer har
merket seg at det legges opp til oppstart av tre nyanlegg i 1999:
Sirevåg, Geilevika og Sørvik, og at det også i 1999
vil være behov for betydelige midler til moloreparasjoner.
Desse medlemene viser til disponering
av budsjettet slik det går fram av budsjettproposisjonen
frå Fiskeridepartementet. Desse medlemene vil peike
på at det er avsett midlar for å møte
mindre vedlikehalds- og reparasjonsarbeid som oppstår i
løpet av budsjettåret. Store stormskadar er uføresette
skadar som varierer i tal og omfang frå år til år. Desse
medlemene meiner løyvingar til desse reparasjonane
må vurderast når skadane oppstår. Dette
er også i tråd med tidlegare praksis. Desse
medlemene er kjende med at dei åra store stormskader
må utbetrast, får dette fylgje for igangsetjing
og framdrift for andre hamneutbyggjingar.
Desse medlemene har merka seg
at det for budsjettet for 1999 blir lagt opp til ei meir effektiv
utnytting av anleggsparken, ved at anleggsdrifta blir konsentrert
om færre anlegg enn kva det var lagt opp til i disponeringsplanen
for 1998. Hensikten med å konsentrere verksemda om færre
anlegg er å kunne gjere seg ferdig med påbegynte
prosjekt før ein flytter anleggsparken, og på den
måten sparer flyttekostnader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at forbedring av farleder og bygging av fiskerihavner er
et offentlig ansvar som en del av infrastrukturen for en lønnsom
næring som er i vekst.
Disse medlemmer vil imidlertid
peke på at midlene som brukes under post 60 i stor grad
brukes til serviceanlegg som ikke kan sis å være
en del av infrastrukturen. Midlene er foreslått overførbare
til andre budsjettposter. Fremskrittspartiet velger derfor å se begge
bevilgningene til fiskerihavner under ett. Med en reduksjon på 7
mill. kroner vil postene 30 og 60 likevel få en økning
på 9 mill. kroner fra 1998 til 1999.
Disse medlemmer foreslår å redusere
kap. 1064 post 60 med 7 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til sine
merknader om Stad Skipstunnel under pkt. 3.1.2. Disse medlemmer foreslår å øke
post 33 Farleder med 3 mill. kroner til sluttprosjekteringen av
skipstunnelen.
Disse medlemmer vil vise til
at Ålesund havn er den viktigste havnen i Norge hva gjelder
fisk og fiskeprodukter. Disse medlemmer vil be Regjeringen om
at det legges til rette for å klassifisere Ålesund
havn med nasjonalhavn status.
Komiteens medlemmer fra Høyre legger vekt
på viktigheten av moderne og effektive fiskerihavner langs
kysten. Denne type infrastruktur er avgjørende for å opprettholde
bosetting og sysselsetting langs deler av kysten. Disse medlemmer ønsker derfor å styrke
post 30 Fiskerihavneanlegg med 6 mill. kroner. Det må være
en forutsetning for prosjekter som mottar denne form for støtte,
at utbyggingen blir lagt ut på anbud. Det er også ønskelig
at private aktører i størst mulig grad får
delta i slike prosjekter.
Disse medlemmerønsker å styrke
sikkerheten og framkommeligheten langs kysten og vil derfor øke bevilgningen
til post 33 Farleder med 6 mill. kroner. Dette er viktig for næringslivet
og bosetting langs kysten. Større hurtigrutefartøy
gjør det nødvendig å bedre farledene.
Det forutsettes at utbyggingsprosjekter må være
gjenstand for anbud slik at midlene blir benyttet på en
mest mulig kostnadseffektiv måte.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at planramma for 1998-2001 lå på 854 mill.
kroner, og med forslag fra Regjeringa for 1999 ligger vi om lag
60 mill. kroner etter planen.
Dette medlem viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) hvor Sosialistisk Venstreparti har foreslått å øke bevilgningen
for 1999 på kap. 1064 med 20 mill. kroner (post 30 Fiskerianlegg).
Dette forslag videreføres innenfor vedtatt rammesum.
| (i 1 000 kroner) |
Kap. | Vedtatt budsjett 1998 | St.prp. nr.
1 (1998-99) | Pst. endring 1998/99 |
1065 | 188 690 | 195 600 | 3,7 |
4065 | 52 228 | 59 790 | 11,4 |
Kap. 1065 dekker utgifter knyttet til drift
og vedlikehold. Kapitlet omfatter også istjenesten og investeringer
i fyr- og merketjenesten.
Fiskeridepartementet finner ikke å kunne
prioritere nyanlegg (post 30) som følge av den vanskelige
vedlikeholdssituasjonen. Det vert og for 1999 foreslått
ei opprioritering av vedlikehald på kostnad av investeringar
i nyanlegg. Forslag til bevilgning for 1999 er fordelt på post
01 Driftsutgifter og post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold.
Økningen på kap. 4065 Inntekter
skyldes i hovedsak post 02 Alminnelig kystgebyr som er foreslått
bevilget med 59,540 mill. kroner. Vedtatt bevilgning 1998 52,228
mill. kroner, seinere økt til 57,483 mill. kroner i revidert
budsjett 1998. Alminnelig kystgebyr dekker 30 pst. av utgiftene
i fyr- og merketjenesten og hele kostnaden til istjenesten.
Fiskeridepartementet vil komme tilbake til Stortinget
med ei eiga sak om ei fornya vurdering av bemanninga på fyr.
Komiteen har merket
seg at Fiskeridepartementet vil komme tilbake med en egen sak om
fornyet vurdering av bemanning av fyr.
Komiteen har videre merket seg
at Regjeringen fremmer forslag om å sette nye resultatmål
for kvaliteten på tjenestene:
«Det skal ikke forekomme uhell eller ulykker
som kan føres tilbake til sviktende fyr- og merketjeneste eller
mangelfull navigasjonsvarsling. Tilgjengeligheten på fyr,
fyrlamper, lanterner og elektroniske installasjoner skal være
minst 99,8 pst. Tilgjengeligheten på lysbøyer
skal være 98 pst.»
Komiteen vil peke på at
tidligere var tilgjengeligheten henholdsvis 99 og 97 pst.
Komiteen slutter seg til forslaget
om å prioritere vedlikehold post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold. Komiteen har merket seg at det ikke
er foreslått midler til post 30 Nyanlegg.
Komiteen ber om at Stortinget
blir orientert om hvordan departementet vil følge opp den
nasjonale verneplanen for fyr.
Komiteen har merket seg at departementet
i gjennomgangen av statusen for fyrtjenester sier:
«Det dårlige vedlikeholdet vil
etter hvert også kunne true påliteligheten til
fyr, lykter og lanterner. Tilsvarende er deler av merkesystemet
langs kysten i sterkt forfall.»
Komiteen ser dette som alvorlig. Komiteen ber derfor
om at departementet legger til rette for at det så snart
som mulig blir foretatt en gjennomgang av kvaliteten i fyrtjenesten,
gjerne ved bruk av eksterne fagmiljø, og at dette blir
lagt fram for Stortinget senest i budsjettet for år 2000.
Komiteen viser til at departementet
vil overføre fyrstasjoner som ikke er i bruk, til andre.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til at hovedregelen
om at salg av statlig eiendom i hovedsak skal skje til markedspris,
tidvis kan være et hinder for at gamle fyr blir sikret
for allmennheten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, legger vekt på at en i
arbeidet med overføring av fyrstasjoner prioriterer allmennhetens interesser
slik at gamle fyranlegg blir tilgjengelige, og at det også er åpning
for salg under markedspris for å oppnå dette.
(i
1 000 kroner) |
Kap. | Vedtatt budsjett 1998 | St.prp. nr.
1
(1998-99) og
Tillegg nr. 11 | Pst. endring 1998/99 |
1066 | 281 625 | 326 500 | 15,8 |
4066 | 281 645 | 345 330 | 22,3 |
Kap. 1066 dekkjer lønns- og driftsutgifter
i lostenesta og investeringar og vedlikehald av losbåtar
og materiell. I 1999 vil Kystverket prioritere ferdigstilling av
ein losbåt, bygging av ein ny losbåt og opplæring
og etterutdanning av personell knytta til lostenesta.
Under kap. 1066 vert post 01 Driftsutgifter
foreslått løyvd med 313,5 mill. kroner (St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 11 (1998-99)). Vedtatt budsjett 1998 var 268,52
mill. kroner, seinare auka med 8,0 mill. kroner til 276,52 mill.
kroner i revidert budsjett 1998 mot tilsvarande oppjustering på inntektssida,
jf. gjennomføringa av dei reforhandla særavtalane
for statslosar og losbåtførarar.
Kap. 4066 post 01 Losgebyr skal m.a. dekke alle utgiftene
til kap. 1066 Lostjenesten. Forslag til løyving for 1999
er 345,31 mill. kroner (St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 11 (1998-99)).
Vedtatt budsjett 1998 var 281,625 mill. kroner, seinare auka til
294,025 mill. kroner i revidert budsjett 1998.
Framlegget til oppjustering i St.prp. nr. 1.
Tillegg nr. 11 (1998-99) er basert på anslag pr. i dag,
og det vil uansett knytte seg uvisse til talla både på utgifts-
og inntektssida.
Det vert arbeidd med ei evaluering av det nye
losplikt- og losgebyrsystemet, som skal leggjast fram i form av
ei stortingsmelding hausten 1998. På bakgrunn av meldinga
vil eventuelle behov for konkrete endringar i losplikt- og losgebyrsystemet
bli vurdert nærmare.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, har merka seg at det
har skjedd ei vesentleg effektivisering av lostenesta dei seinare åra, slik
at talet på losar og losbåtar har gått
ned samtidig som losoppdraga har auka.
Fleirtalet har òg merka
seg at det i utstrakt grad har vore gjort unntak for losplikta til
navigatørar som synest å oppfylle krava til farleibevis
og at det i tillegg har vore gitt ei rekke dispensasjonar frå regelverket
om bruk av los.
Fleirtalet vil vise til at ved
innføringa av dei nye lospliktreglane var ein føresetnad
at ressursbruken i lostenesta skulle haldast på om lag
uendra nivå dei to neste åra til ordninga hadde
gått seg til. Fleirtalet registrerer at
auken i utgiftene dei siste åra i første rekke
har kome fordi det har vore ein auke i trafikken, i tillegg til
endringar i trafikkbiletet og samansetjinga av fartøygruppene
som brukar los.
Fleirtalet registrerer at det
blir arbeidd med tiltak som kan medverke til ei ytterlegare effektivisering
av lostenesta. Sidan etterspurnaden etter lostenester har hatt ein
så stor auke dei seinare åra, at det ikkje er mogeleg å dekke
etterspurnaden innanfor dei budsjettrammene som vart fastsette for
lostenesta, er det viktig at effektiviseringstiltak blir kontinuerleg
vurdert. Fleirtalet støttar òg
at departementet vurderer ulike tiltak slik at verksemda i lostenesta
kan haldast innanfor dei føresetnadene om økonomiske
rammer som vart lagde til grunn under Stortinget si handsaming av St.meld.
nr. 43 (1993-94) Losgebyr og losplikt og St.meld. nr. 11 (1994-95)
Geografisk verkeområde for reglar om plikt til å bruke
los og om farleibevis.
Fleirtalet viser elles til handsaminga
av St.prp. nr. 5 (1998-99), jf. Innst. S. nr. 57 (1998-99).
Fleirtalet viser òg
til meldinga om lostenesta og til innstillinga frå Kystverkutvalet
som blir lagt fram seinare. Fleirtalet vil difor
kome tilbake til organisering og drift av lostenesta.
Fleirtalet sluttar seg til forslaget
til løyvingar som går fram av St.prp. nr. 1 (1998-99)
og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 11 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyrestiller seg
positive til prinsippet om at brukerne av lostjenester betaler det
tjenesten koster. Dessverre har driftsutgiftene innen losvesenet økt
betydelig de siste årene. I 1995 vedtok Stortinget en utgiftsramme
for losvesenet på 216 mill. kroner. I St.prp. nr. 1 (1998-99)
er utgiftsrammen på 302,5 mill. kroner. Denne utgiftsrammen
er nå foreslått økt til 326,5 mill. kroner.
Dette innebærer en økning på over 50
pst. i løpet av en fireårsperiode. De økonomiske utslagene
for enkelte brukere av lostjenesten er blitt betydelige. Dette er
en negativ konkurransefaktor for en transportform som av miljø-
og økonomiske grunner ikke bør få svekket
sin konkurranseevne.
Ved at losvesenet har kunnet overføre
kostnadsøkningene på brukerne har incitamentet
til kostnadseffektivisering vært svakt. Dårlig
kostnadsstyring har bidratt til et underskudd i losvesenet på 27,5
mill. kroner i 1998. For å dekke opp underskuddet for 1998 foreslår
Regjeringen å dekke opp dette i løpet av perioden
1999-2001 og ønsker å øke losgebyret
med 14 pst. fra 1. januar 1999.
Disse medlemmerkan
ikke akseptere at dårlig økonomistyring i losvesenet
skal belastes brukerne og forventer at det i den varslede stortingsmeldingen
om losvesenet vil bli utarbeidet forslag som bringer den dårlige
og kritikkverdige økonomistyringen opp på et akseptabelt
nivå.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
peke på at dårlig økonomistyring dessverre
ikke er av ny dato i losvesenet. Disse medlemmer vil
vise til Innst. S. nr. 32 (1995-96) der Høyres medlemmer
i komiteen uttalte:
«Disse medlemmer har med bekymring merket
seg Riksrevisjonens sterke kritikk av Kystverkets svake økonomistyring
samt brudd på reglementer. Det er også urovekkende
at etaten ikke synes å oppfatte alvoret i Riksrevisjonens
kritikk. Disse medlemmer vil peke på at Riksrevisjonen
uttaler følgende i Dok. nr. 1 (1995-96):
«Kystverkets
besvarelser på Riksrevisjonens merknader er ofte utilfredsstillende
og mangelfulle og saksbehandlingstiden er uakseptabel lang. I flere
tilfeller er forhold som er tatt opp ikke blitt fulgt opp av etaten
til tross for skriftlig tilbakemelding til Riksrevisjonen om at
dette skal skje. Riksrevisjonen må derfor bruke betydelige
ressurser på å følge opp saker som i
utgangspunktet burde vært avklart og avsluttet.»
Disse
medlemmer konstaterer at Riksrevisjonens kritikk omfatter alle Kystverkets
ansvarsområder, men at forholdet synes å være
verst innenfor lostjenesten. Disse medlemmer konstaterer at Riksrevisjonen
har avdekket en bevisst underbudsjettering på dette området.
Riksrevisjonen konstaterer også at informasjonen til Stortinget
har vært mangelfull. Disse medlemmer mener at det på denne
bakgrunn er nødvendig med en omfattende gjennomgang av
rutiner og budsjettkultur innen Kystverket. Disse medlemmer forutsetter
at departementet iverksetter nødvendige tiltak umiddelbart
og at det overfor Stortinget redegjøres for de oppnådde
forbedringer senest våren 1996.»
Disse medlemmer vil vise til
at Høyre ved flere anledninger har advart mot kostnadsutviklingen
i losvesenet og økningen av losgebyrene, og vil i den sammenheng
vise til Budsjett-innst. S. nr. 14 (1996-97):
«Komiteens medlemmer fra Høyre
har merket seg at utgiftene over kap. 1066 fra S. III 1996 og fram
til St.prp nr. l (1996-97) har steget med ca. 6 pst. og i perioden
fra S. III 1993 til St.prp nr. 1 (1996-97) med hele 27 pst. Disse
medlemmer vil peke på at veksten i særlig grad
er kommet over post 01. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til St.meld. nr. 43 (1993-94) hvor en la opp til at ressursene i
lostjenesten i en overgangsperiode på to år skal
holdes på samme nivå som i dag.
Disse
medlemmer vil videre peke på at kombinasjonen enerett/monopol
og brukerfinansiering lett skaper ineffektiv kostnadsstruktur. Disse
medlemmer vil derfor peke på behovet for å øke
konkurranseflatene der det er mulig og å utvikle modeller
som kan hindre utvikling av ineffektivitet.
Disse
medlemmer viser til Innst. S. nr. 32 (1995-96) hvor Høyre
stemte mot økningen på kap. 1066, jf. videre i
Innst. S. nr. 290 (1995-96) hvor komiteen uttalte:
«Komiteen
peker på at det derfor ble lagt til grunn at ressursene
i lostjeneste i en overgangsperiode på ca. 2 år
skulle holdes på samme nivå som før de
nye lospliktregler trådte i kraft, og inntil man hadde
fått gjort en evaluering av ordningen.»
Disse
medlemmer tar til etterretning at Stortingets flertall likevel stemte
for økningen.»
(i
1 000 kroner) |
Kap. | Vedtatt budsjett 1998 | St.prp. nr.
1 (1998-99) | Pst. endring 1998/99 |
1067 | 34 560 | 58 150 | 68,3 |
4067 | 18 939 | 22 300 | 17,7 |
Kap. 1067 dekkjer driftsutgiftene for trafikksentralane
i Brevik, på Fedje og i Horten og investeringsutgifter
for trafikksentralen på Kvitsøy.
Post 01 Driftsutgifter vert foreslått
løyvd med 26,15 mill. kroner. Vedtatt budsjett 1998 var
20,095 mill. kroner, seinare auka til 25,395 mill. kroner i revidert budsjett
1998.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold vert foreslått løyvd med 32,0 mill.
kroner. Vedtatt budsjett 1998 var 11,250 mill. kroner. Posten skal
dekkje utgifter til radarutbygging og instrumentering ved trafikksentralen
på Kvitsøy som er under bygging og planlagd i
operativ drift frå 2001.
På kap. 4067 post 04 vil det frå og
med 1999 bli innkrevd tryggleiksgebyr frå trafikksentralen
for Oslofjorden på heilårsbasis. Det vert ikkje
fremma forslag om løyving på post 03 Refusjon
overvåking Troll i 1999 da avtale mellom Statoil og Kystverket
er sagt opp frå og med 1998.
Komiteen har ingen
merknader.
(i
1 000 kroner) |
Kap. | Vedtatt budsjett 1998 | St.prp. nr.
1 (1998-99) | Pst. endring 1998/99 |
1070 | 26 555 | 32 970 | 24,2 |
4070 | 3 900 | 3 800 | - 2,6 |
Kap. 1070 omfatter driftsutgifter for navigasjonssy-stemer
og investeringsutgifter knyttet til Loran-C-systemet.
Forslag til økning på kap.
1070 (nominell økning på 6,4 mill. kroner) knytter
seg i hovedsak til investeringsforpliktelser i henhold til det internasjonale Loran-C-samarbeidet
og økte driftsutgifter for Forsvarets tele- og datatjeneste.
Videre foreslås opprettet post 72 (ny) Radiodekning Barentshavet
for å ivareta behovet for radiodekning i Barentshavet.
Komiteen slutter seg
til bevilgningsforslaget.
Komiteen viser til komitémerknad
fra Budsjett-innst. S. nr. 13 (1997-98) om videreføringen
av kontrollsenter for Loran C i Bø i Vesterålen
hvor komiteen omtaler videreføring av den midlertidige
kontrollordningen i et permanent kontrollsenter, og konkluderer med:
«Komiteen ser det som ønskelig
om denne vurdering kan bli foretatt i nær framtid.»