Komitéinnstillingen omfatter alle administrasjonsgrener
under Justis- og politidepartementet med unntak av kap. 480 Svalbardbudsjettet,
kap. 481/3481 Direktoratet for sivilt beredskap, samt kap.
5630 Aksjer i Norsk eiendomsinformasjon AS. Kap. 480 inngår
i rammeområde 4 (Utenriks), kap. 481/3481 ligger
under rammeområde 8 (Forsvar), mens kap. 5630 er en del
av rammeområde 24 (Utbytte m.v.).
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) blir det foreslått
en samlet bevilgning under programområde 06 Justissektoren
på 10 786 620 000 kroner for 2000. Dette innebærer
en økning i forhold til inneværende år
på 7,7 pst. Inntektene er beregnet til 2 207 728 000 kroner.
Dette er en økning på 15,9 pst. i forhold til
inneværende år. Av departementets totale utgifter
utgjør driftsutgifter ca. 90,8 pst., og investeringer utgjør
ca. 3,2 pst.
Redusert kriminalitet
Det ble i 1998 registrert 446 686 lovbrudd.
Dette er en økning på ca. 3,5 pst. i forhold til
1997. Vinningskriminaliteten utgjør ca. 55 pst. av kriminaliteten.
Første halvår av 1999 gikk det totale antallet
anmeldte lovbrudd ned med 4,1 pst. Den samme nedgang er registrert
for voldskriminalitet.
Regjeringen vil i løpet av året
legge fram en samlet plan for innsats mot kriminalitet blant barn
og unge. Det vil legges særlig vekt på å legge
til rette for sektorovergripende samarbeid. Tiltak mot kriminelle gjenger,
spesielt i Oslo-regionen, vil bli prioritert. Egne prosjekter knyttet
til å splitte samt hindre rekruttering til ekstremistiske
ungdomsgrupper, vil bli videreført, og det vil bli vurdert
alternative straffereaksjoner for unge førstegangskriminelle.
Regjeringen vil legge ytterligere vekt på forebyggende
arbeid for å hindre rusmisbruk.
Det skal legges til rette for bruk av sivile
vernepliktige i voldsforebyggende tjeneste gjennom såkalte "service-patruljer".
Omorganiseringen av politi- og lensmannsetaten skal
gjennomføres i tråd med Stortingets forutsetninger
om å beholde en desentralisert etat med tjenestemenn med
god lokalkunnskap. Regjeringen har fremmet en odelstingsproposisjon
om opprettelse av et politidirektorat, og en stortingsmelding om
politiets organisering og ressurser vil følge i løpet
av 2000. Med opprettelse av et eget budsjettkapittel for Oslo politidistrikt ønsker
Regjeringen å legge til rette for en enda mer slagkraftig
kriminalitetsbekjempelse i hovedstaden.
Regjeringen vil fremlegge en egen odelstingsproposisjon
om vaktvirksomhet i løpet av våren 2000. Regjeringen
vil også foreta en totalgjennomgang av den gjeldende strafferegistreringsloven
av 1971 med sikte på å fremme en ny lov.
Stortinget har bedt Regjeringen vurdere økt
bruk av varetekt overfor gjengangerforbrytere og effektivisere prosessen
overfor dem som blir tatt på fersk gjerning, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 4 (1998-1999). Spørsmålet knyttet til økt
bruk av varetekt overfor gjengangere er under utredning.
I Budsjett-innst. S. nr. 4 (1998-1999) understreket justiskomiteen
at det må tilstrebes strengere straffeutmåling
for gjentatt vinningskriminalitet, og at det legges vekt på økt
konsentrasjon om gjengangerne. Regjeringen deler riksadvokatens
oppfatning om at strafferammene er vide nok, og at det er straffeutmålingen
som må økes. De viktigste tiltak vil derfor være
av administrativ art, samt å foreta en endring i straffeprosessloven
slik at straffbare handlinger skal pådømmes straks
de er ferdig etterforsket. Regjeringen vil også vurdere
endringer i reglene som gjelder forkynning av dom og ankefrist.
Det er imidlertid en foreløpig vurdering - etter samråd
med riksavokaten - at reglene i straffeloven § 62 om fastsetting
av felles straff for flere straffbare handlinger, gir tilstrekkelig
vide rammer for domstolene når det gjelder gjengangerkriminalitet.
Det er igangsatt et arbeid for å effektivisere
straffesaksbehandlingen og det er nedsatt to arbeidsgrupper som
vurderer ulike tiltak. Det legges opp til rask iverksetting av tiltak,
for å få ned saksbehandlingstiden. Regjeringen
er særlig opptatt av at de gode resultater som er oppnådd
gjennom praktisk samarbeid lokalt, må videreføres.
Regjeringen forutsetter at straffesaker hvor gjerningspersonen er
kjent ikke henlegges grunnet mangel på kapasitet.
Regjeringen vil følge opp kriminalomsorgsmeldingen.
Justisdepartementet samarbeider med Sosial- og helsedepartementet
for å bedre samspillet mellom helsetjenesten for innsatte
og psykiatriske institusjoner. Innsatsen for å bekjempe
narkotikamisbruk i fengslene skal intensiveres. Det er Regjeringens
målsetting at kriminalomsorgen skal iverksette straffereaksjoner straks
disse er mottatt og senest innen to måneder fra mottakelse,
når ikke annet er bestemt.
Det er gitt en nærmere presisering
av regelverket knyttet til prøveløslatelse ved
O tid, og ved manglende frammøte til soning. "Gjengangere"
og domfelte som ikke møter til soning vil kunne få redusert
mulighet for prøveløslatelse, permisjoner og frigang.
Regjeringen mener for øvrig at større bruk av
samfunnstjeneste, knyttet til mindre alvorlige kriminelle handlinger,
vil bidra til å forebygge og hindre at kriminelle handlinger gjentas.
Regjeringen ønsker å prioritere
innsatsen mot vold. Det skal fokuseres på vold mot barn,
eldre og kvinner. Arbeidet med å forebygge og bekjempe
seksuelle overgrep mot barn vil bli intensivert. Det er igangsatt
et prøveprosjekt med rådgivningskontorer for kriminalitetsofre
i fem politidistrikter. Prosjektet skal utvides. Det vil bli utarbeidet
en handlingsplan mot vold mot kvinner. Regjeringen øker
også forskningsinnsatsen knyttet til forholdet mellom ungdom
og vold.
Regjeringen ser det som viktig å følge
opp Våpenlovutvalgets innstilling, og det arbeides med
planleggingen av et nasjonalt, tidsbegrenset våpenamnesti.
Det vurderes å fremme tiltak som kan
gi et bedre strafferettslig vern for den enkelte polititjenestemann. Regjeringen
legger stor vekt på å sikre vitneplikten i rettssaker.
Et forslag som gjelder bruk av anonyme vitner er sendt på høring.
Det tas sikte på å fremme en odelstingsproposisjon
tidlig på nyåret 2000.
De nye reglene om utvidet adgang til inndragning
av utbytte av straffbare handlinger og om nye etterforskningsmetoder
er særlig aktuelle overfor deltakerne i organisert kriminalitet.
I samarbeid med andre instanser vil også arbeidet mot konkursrytteri
og svart arbeid bli intensivert. Regjeringen har initiert et prosjekt
for å styrke samarbeidet og samordne ressursene mellom Kripos, ØKOKRIM
og Oslo politikammer.
Arbeidet for å hindre at internasjonal
kriminalitet får fotfeste i Norge skal styrkes, bl.a. gjennom
tiltak mot illegal innvandring. Internasjonalt samarbeid for å bekjempe
kriminalitet over landegrensene bør skje gjennom bilateralt
samarbeid, norsk deltakelse i det nordiske politi- og tollsamarbeidet
og samarbeidet med Europol og Interpol.
Trygghet og rettssikkerhet
Tall fra SSB viser en gjennomsnittlig oppklaringsprosent
i 1998 på 28. Et bidrag til høyere oppklaringsprosent
de siste årene er en markert økning i etterforskede
narkotikaforbrytelser. Generelt gjelder at jo mer alvorlig et lovbrudd
er, desto høyere er oppklaringsprosenten.
Regjeringen ser det som en prioritert oppgave å sørge
for et bedre samspill mellom de ulike ledd i straffesakskjeden.
Særlig er det viktig at saksbehandlingstiden ikke er lenger
enn nødvendig når den siktede er varetektsfengslet.
I avveiingen mellom en effektiv kriminalitetsbekjempelse
og personvernhensyn, vil spørsmålet om hvordan,
og når, man bør bruke moderne etterforskningsmetoder
være et sentralt element.
Regjeringen legger opp til å styrke
Datatilsynet og sikre dets faglige uavhengighet. Det er fremlagt
et eget lovforslag om personopplysninger.
Åpenhet og demokrati
Regjeringen vil blant annet arbeide med en ny
grunnlovsbestemmelse om den enkeltes rett til å ytre seg
i oppfølgingen av Ytringsfrihetskommisjonens arbeid.
På bakgrunn av Stortingets behandling
av offentlighetsmeldingen, vil det bli fremmet en odelstingsproposisjon.
I tillegg planlegges det å oppnevne et nytt offentlighetsutvalg.
Utvalget skal foreta en revisjon av offentlighetsloven på bakgrunn
av offentlighetsmeldingen.
Regjeringen vil følge opp arbeidet
med omorganiseringen av de hemmelige tjenestene på bakgrunn
av de forslag som fremkom i Danielsen-utvalgets innstilling. Midlertidig
lov om begrenset innsyn i overvåkningspolitiets arkiver
og registre trer i kraft 1. januar 2000.
Våren 1999 la Domstolkommisjonen og
utvalget som har vurdert den framtidige organiseringen av by- og
herredsrettene (Strukturutvalget), frem sine innstillinger. Innstillingene
er på høring og Regjeringen tar sikte på å komme
tilbake til Stortinget i løpet av høsten 2000.
Human asyl- og flyktningpolitikk
Regjeringen vil følge opp den oppmyking
av praksis på utlendingsfeltet som nå er etablert.
Regjeringen vil være raus med å gi beskyttelse
til dem som har behov for det, men vil føre en streng og
konsekvent politikk overfor dem som forsøker å få opphold
på falske premisser. Regjeringen ønsker også en
oppmykning av dagens regler for arbeidsinnvandring, og vil komme tilbake
til Stortinget med dette som egen sak.
Ved lov av 30. april 1999 er det bl.a. vedtatt å opprette
en klagenemnd for utlendingssaker/asylsaker. Det skal vurderes
om man i utlendingsforvaltningen besitter den nødvendige
barnefaglige ekspertise, eller om det på dette området
skal bringes ny kompetanse inn i saksbehandlingen. Ansvaret for
avhør av asylsøkere vil i løpet av 2000
bli overført fra politiet til Utlendingsdirektoratet.
Organisasjons- og strukturendringer i justissektoren
Regjeringen har ansett det som nødvendig å vurdere om
Justisdepartementets oppgavehåndtering kan forenkles, effektiviseres
og moderniseres. I dette arbeidet er det også blitt vurdert
om oppgaver som i dag tilligger Justisdepartementet, kan eller bør
overføres til andre deler av forvaltningen. Hovedretningen
på utviklingstiltakene innebærer økt
delegering.
Det redegjøres i proposisjonen
kort for utviklingstiltak og utredninger som kan få konsekvenser
for den framtidige struktur- og oppgaveløsning i justissektoren.
Justis- og politidepartementets
miljøtiltak
De viktigste miljøtiltakene innenfor
politi- og lensmannsetaten vil være videreføring
av arbeidet med trusselvurderinger i politidistriktene, samarbeid
med Statens naturoppsyn vedrørende kontrollvirksomhet og
gjennomføring av kurs for oppsynspersonell.
År 2000 totalprosjekt
Kartlegging av år 2000-problemene i
justissektoren er ferdigstilt. Arbeidet med å rette opp,
eventuelt skifte ut system vil være ferdig innen nødvendig
tid før 2000. Samfunnskritiske etater innen justissektoren
som politi, redningstjeneste og sivilforsvar har ferdigstilt og oppdatert
egne beredskapsplaner slik at de skal være klare til å takle
en eventuell krise på best mulig måte.
Generelt
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen
og Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet,
Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti,
Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen,
fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn
Hernæs, og fra Senterpartiet, Tor Nymo, mener kriminalpolitikken
må rette søkelyset både mot det ansvaret
den enkelte har for egne handlinger, og mot de forhold i samfunnet som
påvirker kriminalitetsutviklingen.
Komiteen understreker at det
er av avgjørende betydning at de som bryter loven blir
stilt til ansvar. Samfunnet må sette klare grenser for
akseptabel adferd, i form av rask og riktig reaksjon fra myndighetene.
Politiet må bruke sine ressurser slik at alle lovbrudd
blir møtt med en reaksjon. Hver gang en forbryter slipper
unna fordi forbrytelsen er for lite alvorlig til å bli
prioritert, kan gjerningsmannen være et skritt nærmere
det store overgrepet. Hver dag som går før en
forbryter møter reaksjon, dom og soning svekker sjansen for
at samfunnets innsats har effekt. Komiteen ber Regjeringen
sikre en rask og effektiv saksavvikling ved å intensivere
arbeidet med å fjerne flaskehalser i rettssystemet.
Komiteen mener styrkingen av
oppvekstmiljøet er avgjørende for å forhindre
en kriminell løpebane. Komiteen vil understreke
at familien er den viktigste forebyggende faktor, og da er reformer
som gir mer tid til familien også et kriminalpolitisk anliggende. Komiteen viser
til at mange barn lider under omsorgssvikt. Tiltak må settes
inn så tidlig som mulig overfor familier, barn og ungdom
i risikosonen. Dette må gjøres i et samspill mellom
familien, barnehage/skole, barnevern, sosial- og helseetat,
frivillige organisasjoner og politi.
Straffesakskjeden - Organisering
og resultatstyring
Komiteen understreker
behovet for å måle de politiske ønsker
og forventninger som presenteres i de årlige budsjettinnstillinger
fra justiskomiteen opp mot de faktiske resultater som oppnås
i ulike ledd av straffesakskjeden. Dette er viktig både
for å avdekke nye flaskehalser som gir grunnlag for nødvendige
politiske initiativ, og for å kunne plassere ansvar for
evt. manglende oppfølging av politiske retningslinjer.
Hele justissektoren er inne i en omorganiseringsfase for å modernisere
arbeidsmetoder, gjøre ansvarsforhold tydeligere og oppnå bedre
resultater av kriminalitetsbekjempelsen for innbyggerne. Det å korte
ned på tidsbruken i de ulike ledd som behandler en straffesak er
et viktig virkemiddel for å øke folks trygghetsfølelse,
samt bedre forholdene for tiltalte gjennom reduksjon av varetektsdøgn
og mye tettere sammenheng i tid mellom lovbrudd og reaksjon.
Den allmennpreventive effekten av straff avhenger av
såvel oppdagelsesrisiko som rask reaksjon og straffenivå.
Justiskomiteen har gjentatte ganger understreket at straffenivået
generelt er for lavt i voldssaker og ved gjengangerkriminalitet.
Like viktig som å justere straffenivået opp, er
det imidlertid å sikre økt oppdagelsesrisiko og
iverksette langt raskere reaksjon enn det som er praksis i dag.
Dette krever at det utarbeides statistikk over oppklaringsprosent,
saksbehandlingstid, saksmengde og tidsbruk fram til påtaleavgjørelse fra
det enkelte politidistrikt. Komiteen ber om at det for
hvert politidistrikt gis en kvalitativ vurdering av flaskehalsene
i forbindelse med straffesakskjeden i det årlige statsbudsjettet
fra Justisdepartementet. Dette vil fungere som et viktig beslutningsunderlag
og grunnlag for resultatkontroll.
Det er et ledelsesansvar å sikre at
ingen sak ligger unødig lenge, samtidig er det et ansvar
for Justisdepartementets øverste ledelse å påse
at flaskehalsene avhjelpes med nødvendige ressurser slik
at målene kan oppnås. Ved noen distrikter er politijuristene
flaskehalsen, andre steder er det mangel på kontorpersonell
eller for liten kapasitet hos statsadvokatene. Å få avdekket og
avhjulpet dette, er helt sentralt for å kunne nyttiggjøre
seg de nye lover og metoder som er vedtatt for å styrke
politiet i kampen mot alvorlig og komplisert kriminalitet.
Det er et mål at ingen sak bør
vente mer enn 3 måneder for domstolene, enten det dreier
seg om ventetiden ved byretten eller lagmannsretten. Dette krever
en tydelig domstolsledelse, effektive berammingsrutiner og tett
oppfølging av forsvarsadvokater for å få dem
til å stille i det tidsrom domstolene fastsetter. Komiteen mener
dette er en viktig måte å få redusert
antall varetektsdøgn på i Norge. For ungdomskriminelle
og gjengangere bør hurtigere domstolsløsninger
søkes tatt i bruk, noe en reservert rettssal ved Oslo byrett
er et positivt eksempel på.
Komiteen er for øvrig
kjent med at innstillingen fra Europarådets Torturkomité om
varetekt vil foreligge våren 2000. Komiteen ber
om at en vurdering av bruken av varetekt i sin helhet kommer til
politisk behandling i Stortinget i en egen sak så raskt
som mulig etter at rapporten er fremlagt.
Videre må tiden fra anmeldelse inngis
til påtalemyndigheten oversender saken til domstolene,
kortes betydelig ned. I dag tar dette i snitt 200 dager for oppklarte saker. Komiteen er
kjent med at Riksadvokaten har igangsatt et arbeid for å effektivisere
tidsbruken i etterforsknings- og påtalefasen og ser svært
positivt på dette initiativet. For å hindre dødtid
i etterforsknings- og påtalefasen må det tilstrebes
at
– etterforskning
iverksettes umiddelbart
– etterforskningen utføres
sammenhengende til den er ferdig
– ulike etterforskningsskritt
utføres parallelt
– påtaleavgjørelsen
treffes straks saken er ferdig etterforsket.
Komiteen understreker
betydningen av god organisering, og av at juristen og etterforskeren
samarbeider tett i saker av et visst omfang. Komiteen er
kjent med at det er store variasjoner fra politidistrikt til politidistrikt,
og at forbedringspotensialet er betydelig. Det kan ikke utelukkes
at praksis og tradisjon i politi og påtalemyndighet er
en medvirkende årsak til det lange tidsforløp.
Komiteen er kjent med at noen
politidistrikter har svært lang saksbehandlingstid, men
at dette også skyldes for lav bemanningsfaktor og et svært
høyt antall saker. Klargjøring av alle disse fakta
må medvirke til at slike distrikter tilføres de
nødvendige resurser for å kunne være
sammenlignbare med andre.
Komiteen er kjent med at det
ofte tar unødig tid fra domsavsigelse til dommen forkynnes
for tiltalte, og imøteser en lovendring som fastslår
at forkynnelsen skjer på et på forhånd
fastsatt tidspunkt, f.eks. domsavsigelsestidspunktet, enten tiltalte
har møtt opp eller ei. Andre aktuelle regelendringer kan
for eksempel være plikt til å møte hos
politiet etter innkalling.
Videre må det påsees at det
gis en fullbyrdelsesordre straks dommen er rettskraftig. Justiskomiteens
klare påpekning i innstillingen til St.meld. nr. 27 (1998-1999)
om Kriminalomsorgen om at soning skal begynne umiddelbart etter
rettskraftig dom, er ikke tilstrekkelig fulgt opp. Den maksimumstid
på 2 måneder som Stortinget ga anvisning på,
kan ikke tolkes som at 2 måneder ventetid er akseptabelt
i de fleste saker. Det forventes at alle ledd i straffesakskjeden
bidrar vesentlig for å redusere denne ventetiden, og det
bør i neste statsbudsjett fremlegges statistikk både
over tidsbruken
a) fra domfellelsen
til kriminalomsorgen får saken til behandling, og
b) ventetid i kriminalomsorgen før
soning iverksettes.
Komiteen understreker
innbyggernes behov for effektivitet i all offentlig myndighetsutøvelse.
Det må plasseres et ansvar for tidsbruken i ulike offentlige
etater, og ansvarlig statsråd må påse
at noen tar ansvar der køer hoper seg opp, enten relevante
virkemidler vil være regelendringer, økonomiske
midler eller bedre ledet og organisert arbeid.
Komiteens besøk i New
York var nyttig som påminnelse om at rask reaksjon er like
viktig som en tilstrekkelig streng reaksjon. Det å plassere
ansvar, måle resultater og innhente kunnskap om hvorfor
fastsatte mål ikke nås, er viktige virkemidler
i arbeidet med politisk styring og tilrettelegging av justissektoren.
Dette innebærer en utfordring til alle ledd i justissektoren
om å samspille bedre om så vel lovendringer som
organisering og utnyttelse av de muligheter som ligger i eksisterende
lovverk.
Reaksjoner overfor unge
lovbrytere - forebyggende tverrfaglig samarbeid
Komiteen viser til
vedtak i Stortinget om å be Regjeringen legge frem en handlingsplan
som gjennomgår både tiltak og reaksjoner overfor
unge lovbrytere, og forutsetter at denne forelegges Stortinget for behandling.
I mange tilfeller vil reaksjoner være
nødvendige lenge før lovbryteren når
den kriminelle lavalder og kommer inn under politiets ansvar. Et
vesentlig hinder i dag for å stoppe uønsket adferd
i tide, er mangelen på samarbeid mellom ulike faggrupper
som lærere, rådgivere, helsesøster, sykehus,
barnevern, støttekontakter, foreldre, fritidsledere, sosialkontor,
politiet osv.
Komiteen viser til at det kan
være et problem at adekvate reaksjoner ikke har blitt iverksatt
tidlig nok under dekke av at taushetsplikten hindrer dette. Komiteen understreker
at taushetsplikt aldri må være et hinder for å gi
et barn relevant hjelp. Det kan synes som om ulike faggrupper noen
ganger velger å dekke seg bak taushetspliktsbestemmelsene,
fremfor å virkelig prioritere og gjøre noe som
er til hjelp for den enkelte. Erfaringer viser at samarbeid som
går helt utmerket i enkelte kommuner, avvises av andre
med begrunnelse i taushetsplikten. Dette er ofte svært
personavhengig, og ikke sjelden er tolking av taushetspliktbestemmelsene
tilfeldig fra person til person. Manglende kunnskap og informasjon
om nødvendigheten og lovligheten av samarbeid er kanskje
et like viktig hinder for fruktbart samarbeid som selve innholdet
i lovverket. Komiteen peker på betydningen
av at gode eksempler på konkret samarbeid mellom ulike etater
distribueres til alt relevant offentlig personell.
Hvis det skulle vise seg nødvendig,
ber komiteen departementet vurdere om andre faggrupper
skal gis en lovmessig plikt til samarbeid, slik politiet er pålagt gjennom
politiloven.
Komiteen understreker at kunnskaper
om narkotika, samt å kunne identifisere påvirkning
hos enkeltindivider er viktig. Dette er ofte en forutsetning for å kunne
reagere på et tidlig tidspunkt overfor ungdom som senere
kan havne i en kriminell karriere. Det å sende lærere,
foreldre, skolerådgivere, helsesøstre og andre
faggrupper på kurs, er sentralt for å kunne oppdage
problemer tidlig. Komiteen er positiv til det arbeid
som gjøres i regi av Norsk Narkotikapolitiforening på dette
området, og forutsetter at departementet fortsetter å gi
støtte til foreningen slik at den kan fortsette sitt viktige
arbeid. Dette er ikke minst viktig fordi det har en så klar
kriminalitetsforebyggende effekt, og fordi det er betydelig mangel
på kompetanse hos alle de faggrupper som jobber med forebygging
på dette området.
Bekjempelse av vold m.v.
Komiteen understreker
at justissektorens hovedansvar er å tilrettelegge virkemidler
som sikrer et samfunn der folk kan kjenne seg trygge både
ute og hjemme, og hvor folk kan ferdes fritt uten redsel for å bli
utsatt for vold. Trygghet mot overgrep er en forutsetning for frihet
og livsutfoldelse, og dermed en forutsetning for et fungerende samfunn.
Utbredelsen av voldsbruk i samfunnet ødelegger
liv og helse i et omfang som komiteen finner alarmerende. Komiteen er
enig i at kampen mot vold fortsatt må være et
av de høyest prioriterte områdene innen kriminalpolitikken.
Det må settes fokus på all voldskriminalitet,
både mot eldre og barn, og mot den volden som skjer i hjemmene.
Seksualisert vold og overgrep mot barn er særlig alvorlig
og må få en sentral plass i dette arbeidet.
Komiteen peker på at
volden i hjemmene i stor utstrekning går ut over kvinnene
og barna. Komiteen viser til at den i fjorårets
budsjettinnstilling ba Justisdepartementet vurdere å opprette
et kvinnevoldsutvalg for å se nærmere på årsaker
og fremme nye tiltak for å kunne hjelpe voldsoffer og deres
barn. Komiteen viser til at Regjeringen har fremlagt
en handlingsplan om vold mot kvinner, og ber om at Stortinget blir
orientert om oppfølgingen av handlingsplanen i egnet form,
senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteen viser til prøveprosjektet
"Rådgivningskontorer for kriminalitetsofre", som har gått
over tre år. Komiteen er kjent med at det
er bestemt at prosjektet skal videreføres i ytterligere
ett år i de byene de er etablert. Komiteen vil
peke på at det ser ut til at rapporten for de tre første årene
dokumenterer at det er svært stort behov for slik hjelp
og veiledning som disse kontorene gir til kriminalitetsofre. Komiteen vil
be om en evaluering av ordningen og planer om hvordan den kan videreføres
og utvides på permanent basis, senest ved framleggelsen
av Revidert nasjonalbudsjett, slik at kontinuiteten i dette arbeidet
sikres.
Barns rettssikkerhet
Komiteen viser til
at ulike bestemmelser i straffeloven kan benyttes ved tilfeller
av barnemishandling. Komiteen har tidligere ved flere
anledninger påpekt at straffeutmålingsnivået
i voldssaker bør skjerpes, og vil understreke at dette
også må gjelde i saker om barnemishandling. Komiteen ber
departementet vurdere om det er behov for endringer for å sikre
en tilstrekkelig streng straffereaksjon.
Antall tvangsekteskap og barnebortføringer
i Norge synliggjør, sammen med uheldige barnevernssaker
og kritikken mot tilsynet ved enkelte barnevernsinstitusjoner, behovet
for å styrke barns rettigheter. Dette gjelder både
kravet om relevant beskyttelse og hjelp fra myndighetene mot overgrep,
bortføring og tvang, samt rett til større innflytelse
og barns rett til å bli hørt og tatt hensyn til
overfor barnevern, fylkesnemnder og domstolene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser i denne forbindelse
til behandlingen av menneskerettighetsloven og at et flertall av
Arbeiderpartiet og Høyre der ville ha inkorporert barnekonvensjonen
og likestillingskonvensjonen i norsk lov.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til merknadene i Innst. O. nr. 51
(1998-1999). Det innebærer ingen nedprioritering av særkonvensjonene
når man i første omgang valgte å konsentrere
loven om hovedkonvensjonene innenfor menneskerettsområdet.
Disse medlemmer mener at barnekonvensjonen kommer
i en særstilling, men ønsket ved Stortingets behandling
av menneskerettsloven å avvente Regjeringens konklusjon
for innarbeiding av barnekonvensjonen i norsk rett.
Ulike saker som ønskes
fremmet
Komiteen viser til
tidligere uttalelser fra komiteen om behovet for varsomhet i bruken
av bestemmelsen om uaktsomt drap i trafikken. Eksempler fra domstolene
tyder på at lovverket tolkes for strengt i forhold til lovgivers
intensjon, og departementet bes derfor komme tilbake til Stortinget
med et forslag til justering av regelverket for å ivareta
de understrekninger og presiseringer Stortinget har foretatt i tilknytning
til denne bestemmelsen, senest ved interpellasjonsdebatt 31. mai
1999.
Komiteen er kjent med at departementet
nå gjennomgår rettspraksis i forhold til straffeloven § 239,
og ber departementets vurderinger om dette forhold blir forelagt
Stortinget så snart som mulig.
Komiteen imøteser fremleggelse
av egen sak om anonyme vitner og økt beskyttelse av polititjenestemenn,
etter at høringsrunden er avsluttet 1. desember 1999. Komiteen viser
til utviklingen innen organisert kriminalitet i Norge, og bruken
av trusler mot ulike tjenestemenn både på lavere
og høyere nivå er en uakseptabel utvikling som
krever høy beredskap og kontant reaksjon både
fra ledelsen i politiet, og fra politiske myndigheter. Det er viktig
at Norge lærer av erfaringer i andre land, og er villig
til å ta i bruk de lovvirkemidler som utviklingen gjør
nødvendig.
Komiteen ber Regjeringen foreta
en vurdering av dagens lovverk når det gjelder strafferettslig
frifinnelse og ileggelse av erstatningsansvar i samme sak.
Kriminalitetsutviklingen
- Internasjonale forhold
Komiteen har registrert
at kriminalitetsbildet i stadig større grad blir preget
av internasjonale organiserte bander. Komiteen understreker
at innsatsen mot disse gruppene krever økt prioritering
og vilje til å ta i bruk nye metoder for politiets arbeid,
jf. Innst. O. nr. 3 (1999-2000) om etterforskningsmetoder, slik
at ikke myndighetene akterutseiles i forhold til stadig mer profesjonelle
og kyniske kriminelle aktører.
Komiteen merker seg at det ikke
lenger er snakk om bare internasjonal narkotikakriminalitet som hovedproblem,
men om generell, organisert, internasjonal kriminalitet. Organisert
kriminalitet er særlig konsentrert om lovbrudd i forbindelse
med våpenhandel, narkotika, hvitvasking av penger, menneskesmugling,
sprit-/sigarettsmugling, prostitusjon, korrupsjon, eksport
av stjålne biler, vinning, ran og økonomiske forbrytelser.
Narkotikaorganisasjonene engasjerer seg i dag innenfor disse forskjellige
former for kriminalitet, og penger fra virksomheten investeres i
lovlig eller tilsynelatende lovlig virksomhet.
Komiteen understreker at det
er en alvorlig fare hvis den organiserte kriminaliteten får
innpass i ulike legale forretningsforetak.
Komiteen viser til at profesjonelle
kriminelle i større grad benytter seg av vold/trusler
for å oppnå profitt, og at grove forbrytelser
som narkotika, ran med gisseltaking, trusler om vold og våpenbruk
er blitt mer vanlige.
Komiteen understreker at formalisert
norsk tilknytning til Europol er viktig både for å bevare
den nordiske enheten for politisamarbeid, og for å kunne dra
nytte av Europols analysekapasitet og informasjon. Komiteen støtter
Europols og Interpols arbeid med å bekjempe terrorisme,
illegal handel med narkotika og andre former for alvorlig organisert,
internasjonal kriminalitet.
Komiteen støtter også målet
om at Europol skal kunne øke sin aktivitet ved bl.a. å gis
adgang til å oppfordre politiet i medlemslandene til å iverksette
etterforskning i særlige tilfeller av grov kriminalitet.
Komiteen viser til at samarbeid
med Europol for tredjeland forutsetter at tredjelandet gir en sentral nasjonal
politimyndighet kompetanse til å fungere som kontaktpunkt
og ivareta det løpende arbeid i bekjempelsen av kriminalitet. Komiteen er
enig i at dette bør være den samme politimyndighet
som ivaretar kontakten med Interpol og Schengen-politisamarbeidet,
slik at overlapping og dobbeltkjøring unngås og det
oppnås en effektiv ressursutnyttelse. Dette er ikke minst
et råd Norge er gitt fra Europol og Interpol selv. I Norge
vil Kripos peke seg ut til å være en slik naturlig kontaktenhet.
Merknader fra de ulike
fraksjoner
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at Regjeringens budsjettforslag og avtalen mellom Arbeiderpartiet
og regjeringspartiene innebærer en videre satsning på justissektoren
for å oppnå en raskere saksbehandling i hele straffesakskjeden.
Straffesakskjeden skal styrkes gjennom økt kapasitet i
politi- og lensmannsetaten, tilrettelegging for raskere saksavvikling
i domstolene og styrking av soningens innhold for å kunne redusere
tilbakefallet til ny kriminalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er bekymret over en situasjon der politiets
variable driftsbudsjetter ifølge opplysninger fra departementet
er sterkt presset. Det er disse midlene som skal brukes til operativt
politiarbeid når alvorlige forbrytelser finner sted, og
det er disse midlene som representerer servicenivået det
er mulig å gi befolkningen og enkeltindivider som har vært
utsatt for kriminelle handlinger. Politiets variable driftsbudsjetter
må økes, kombinert med bedre organisering og oppfølging
av politiets arbeid og resultater. Det må settes et sterkere
fokus på ledelse av politiarbeidet, og dette, sammen med
behovet for oppfølging av de mange nye lovene som er vedtatt
for å sikre bedre kriminalitetsbekjempelse, tilsier at
etterutdanningen for ledere ved Politihøgskolen styrkes.
Disse medlemmer er også bekymret
over problemet med mangel på lukkede fengselsplasser, samt manglende
driftsmidler til å iverksette de individuelle soningsplaner
og påvirkningsprogrammer som skal finne sted i henhold
til kriminalomsorgsinnstillingen. Det er et klart behov for så vel
flere fengselsansatte, som nybygging av lukkede institusjoner og
oppgradering av eksisterende fengsler. Også ettervernet
må styrkes, både det som utføres i regi
av kriminalomsorgen og det viktige arbeidet som utføres
av fangers pårørende og private organisasjoner.
Dette betyr at budsjettet til kriminalomsorg må økes,
og at den samlede ressursinnsats på hele justissektoren
må prioriteres opp på bekostning av andre sektorer
og departementer, jf. Høyres og Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjetter for 2000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at det er en uttrykt politisk vilje i samtlige partier til å redusere
saksbehandlingstiden i strafferettskjeden. Samtidig konstaterer disse
medlemmer at honnørordene ikke følges
opp med nødvendige budsjettmidler verken fra flertallspartiene
i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) eller fra Høyre. Dersom
det skal være mulig å korte ned tiden fra anmeldelse
til påtalemyndighetene oversender saken til domstolene,
korte ned tiden fra domstolene mottar saken og til den er ferdigbehandlet
og gjort rettskraftig, sørge for at en dom kan sones umiddelbart
etter at den er gjort rettskraftig, samt å tette flaskehalser
som f.eks. mangel på politijurister, kontorpersonell eller
sprengt kapasitet hos statsadvokatene, trengs det er kraftig økonomisk løft
både for politiet og domstolene, samtidig som kriminalomsorgen
må styrkes. Fremskrittspartiet foreslo derfor en økning
på disse sektorene på til sammen 435 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag til statsbudsjett. Disse
medlemmer konstaterer at Høyres forslag til styrking
av strafferettskjeden lå 300 mill. kroner lavere enn Fremskrittspartiets
forslag. Med bakgrunn i disse tallene kan det konstateres at kun Fremskrittspartiet
har ønsket å satse på justissektoren.
Disse medlemmer vil videre hevde
det for å bekjempe kriminaliteten effektivt også er
nødvendig med helt andre straffereaksjoner enn dagens.
Det er nødvendig med en kraftig økning av minimumsstraffene,
sterk reduksjon av bruken av betingede straffer og samfunnstjeneste,
slutt på ordningen med prøveløslatelse,
fjerning av "kvantumsrabattordningen" og et system som
effektivt øker straffeutmålingen for gjengangerkriminelle. Disse
medlemmer beklager sterkt at det ikke er flertall på Stortinget
for noen av disse helt nødvendige virkemidlene.
Disse medlemmer viser til de
viktigste forslagene som Fremskrittspartiet la frem i Budsjett-innst.
S. I (1999-2000) som ville ha bidratt vesentlig til å styrke kampen
mot kriminalitet:
Kap. 405: Lagmannsrettene økes med
5 mill. kroner.
Kap. 410: Herreds og byrettene økes
med 50 mill. kroner.
Kap. 430: Kriminalomsorg økes med 85
mill. kroner.
Kap. 432: Kriminalomsorgens Utdanningssenter økes
med 20 mill. kroner.
Kap. 440: Politi-og lensmannsetaten økes
med 230 mill. kroner.
Kap. 441: Oslo Politidistrikt økes
med 40 mill. kroner.
Kap. 442: Politihøgskolen økes
med 5 mill. kroner.
Innenfor den uansvarlige lave rammen som stortingsflertallet
allerede har vedtatt, foreslår disse medlemmer en økning
av bevilgningene til styrking av strafferettskjeden med til sammen
183,3 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett, jf. Budsjett-innst. S.
I (1999-2000), fremmet forslag til en ramme for justissektoren som
gir grunnlag for følgende fordeling:
– Kap. 400
Justisdepartementet post 01 Driftsutgifter reduseres med 15 mill.
kroner, post 70 Tilskudd økes med 1 mill. kroner til Norsk
Narkotikapolitiforening.
– Kap. 410 Herreds- og byrettene
post 30 (ny) bevilges med 10 mill. kroner til Tromsø Tinghus,
oppstart.
– Kap. 430 Kriminalomsorg post
01 Driftsutgifter økes med 21 mill. kroner hvorav 16 mill.
kroner til drift og 5 mill. kroner øremerkes ettervern,
post 30 (ny) bevilges med 3 mill. kroner til Tromsø Kretsfengsel,
post 32 (ny) bevilges med 4,7 mill. kroner til oppstart Trondheim
Kretsfengsel ressursavdeling, og post 70 Tilskudd økes
med 1,2 mill. kroner til tilskudd til Foreningen for Fangers Pårørende.
– Kap. 432 KRUS post 01 Driftsutgifter økes
med 6 mill. kroner til oppstart av en klasse til ved KRUS.
– Kap. 440 Politi- og lensmannsetaten
post 01 Driftsutgifter økes med 100 mill. kroner.
– Kap. 442 Politihøgskolen
post 01 Driftsutgifter økes med 5 mill. kroner til etterutdanning.
– Kap. 443 Oppfølging
av innsynsloven post 01 Driftsutgifter reduseres med 6 mill. kroner.
– Kap. 449 Statens innkrevingssentral
post 01 Driftsutgifter reduseres med 10 mill. kroner.
– Kap. 450 Sivile vernepliktige
post 01 Driftsutgifter reduseres med 10 mill. kroner.
– Kap. 470 Fri rettshjelp post
72 Tilskudd til spesielle rettshjelpstiltak økes med 1
mill. kroner til stønad til student-rettshjelpstiltak.
– Kap. 471 Statens erstatningsansvar
post 71 Erstatningsansvar reduseres med 4 mill. kroner som følge
av nedjustert anslag fra departementet.
– Kap. 475 Bobehandling post 21
Spesielle driftsutgifter reduseres med 22,9 mill. kroner for å avslutte bobehandling
i Jahre-saken.
– Kap. 3440 Politi- og lensmannsetaten
post 01 Gebyr reduseres med 12 mill. kroner på bakgrunn av
at Høyre går imot økt våpengebyr.