Oppstillingen nedenfor viser bevilgningsforslagene under rammeområde 21 fra St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Tabell 1.1
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 21
(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet)
Kap. |
Post |
Formål |
St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner |
Nærings- og handelsdepartementet |
971 |
|
Eksportfinans ASA |
50 000 000 |
|
70 |
Tilskudd |
50 000 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2460 |
|
Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460) |
35 000 000 |
|
24 |
Driftsresultat: |
0 |
|
|
1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond |
-34 500 000 |
|
|
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
34 500 000 |
|
50 |
Tilskudd til risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen |
35 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 21 |
85 000 000 |
Inntekter i hele kroner |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg m.v. |
5460 |
|
Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) |
1 375 300 000 |
|
50 |
Tilbakeføring fra risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen |
5 000 000 |
|
71 |
Tilbakeføring fra gammel portefølje |
1 370 300 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 21 |
1 375 300 000 |
|
|
Netto rammeområde 21 |
-1 290 300 000 |
Sammendrag fra St.prp.
nr. 1 (1999-2000) Nærings- og handelsdepartementet
Stortinget besluttet i 1978 å opprette
en ordning med fast rente og valutakurssikring ved finansiering
av kapitalvareeksport, den såkalte 108-ordningen. Utgangspunktet
for rentefastsettelsen er Consensus-avtalen innenfor OECD. Avtalen
regulerer konkurransen mellom OECD-landene bl.a. når det
gjelder rente- og avdragsvilkår for offentlig støttede
lån ved kapitalvareeksport.
Med hensyn til nye tilsagn om finansiering av
kontrakter under 108-ordningen i 2000 foreslår Nærings- og
handelsdepartementet at Eksportfinans gis tilsagn om statlig dekning
av underskudd på avregningskontoen for 108-ordningen som
følge av tilsagn om lån fram til 31. desember
2000, jf. forslag til vedtak II, 2.
Regnskapet for 108-ordningen viste et underskudd på 44
mill. kroner for 1998.
Det foreslås en bevilgning på 50
mill. kroner i tilskudd til Eksportfinans ASA på statsbudsjettet
for 2000. Bevilgningsforslaget dekker underskuddet for 1998 på 44
mill. kroner med tillegg av rentegodtgjørelse.
Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig
Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars
Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge
Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet,
Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg til forslaget til bevilgning under kap.
971 post 70 og til forslag til vedtak A. II vedrørende
tilsagnsfullmakter under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag fra St.prp.
nr. 1 (1999-2000) Nærings- og handelsdepartementet
Garantirammen for den alminnelige ordning foreslås videreført
innenfor en uendret totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar
på 30 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak IV, 3 i proposisjonen.
GIEK avgjør selv fordelingen av rammen mellom Forretnings-
og Samfunnsdelen. Garantiordningen for SUS/Baltikum foreslås
videreført innenfor en uendret totalramme for nye tilsagn
og gammelt ansvar på 3 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak
IV, 4 i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til forslagene i proposisjonen til garantifullmakter for den alminnelige
ordning og ordningen for SUS/Baltikum, jf. forslag
til vedtak A. III under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
| | (i 1 000 kr) |
Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år
2000 |
Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | - 31 500 | - 34 500 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 31 500 | 34 500 |
Sum post 24 | 0 | 0 |
GIEKs fire virksomhetsområder dekker
selv sine administrasjonsutgifter. For de ordningene som GIEK administrerer
for andre, mottar GIEK refusjon for sine administrasjonsutgifter.
Det foreslås en økning i administrasjonsbevilgningen
fra 1999 på 3 mill. kroner, fra 31,5 mill. kroner til 34,5
mill. kroner. Dette har sammenheng med generell pris- og lønnsvekst,
ny kontrakt for lokalleie og nødvendige investeringer i
og økte driftsutgifter for dataprogram og utstyr som følge
av krav til økonomisystemer i statens økonomireglement.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til forslaget
i proposisjonen om å øke GIEKs administrasjonsbevilgning
med 3 mill. kroner fra 1999 til 2000.
Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (1999-2000) Nærings-
og handelsdepartementet
SUS/Baltikum-ordningen ble opprettet
som et midlertidig virkemiddel i en periode da den politiske usikkerheten
i området var svært høy. Den politiske
risikoen er fortsatt så høy at ordningen er nødvendig
for at eksportørene skal få et tilfredsstillende
tilbud. Det foreslås en bevilgning på 35 mill.
kroner til risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen,
dvs. samme beløp som revidert budsjett for 1999. Som det framgår
under omtalen av trekkfullmakter i proposisjonen, forutsettes det
et regnskapsmessig skille for ordningen pr. 1. januar 1999 da retningslinjene
for ordningen ble lagt om.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til forslag VI i proposisjonen til trekkfullmakter, jf. forslag
til vedtak A. IV under kap. 10 Komiteens tilråding i denne
innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at mange
norske eksportbedrifter har behov for nye markeder for å opprettholde
eller videreutvikle sine bedrifter. Flertallet ser
det som viktig at prosjekter som er vesentlige for norske bedrifter
generelt og hjørnesteinsbedrifter spesielt blir vurdert
med henblikk på garantistillelse. Det samme gjelder prosjekter
som er utviklings- og selvhjelpsfremmende i mottakslandet, eksempelvis
de nye markeder som har åpnet seg i Øst- og Sentral-Europa
og i det tidligere Sovjetunionen.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen merker seg at departementet mener at det fremdeles
er stor politisk risiko forbundet med eksport til SUS/Baltikum.
Departementet foreslår ingen økning i bevilgningene
til Risikoavsetningsfondet ut over 35 mill. kroner.
Dette medlem vil peke på den
store betydningen dette markedet har for fiskeindustrien i Kyst-Norge
og synes Risikoavsetningsfondet er for lavt og ber Regjeringen vurdere
en økning i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2000. Det er viktig at GIEK påtar seg det reelle ansvaret
for politisk risiko i dette markedet og ikke overlater det til den
enkelte eksportør og dennes bankforbindelse.
Sammendrag fra St.prp.
nr. 1 (1999-2000) Nærings- og handelsdepartementet
Kap. 5460 post 50 Tilbakeføring fra
risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen
Denne inntektsposten benyttes til tilbakeføring
av den del av bevilgningen til risikoavsetningsfond under SUS/Baltikum-ordningen
som ikke er bundet opp i garantitilsagn ved utgangen av året
og tilbakeføring av midler fra tidligere årganger
som er knyttet til garantitilsagn som er blitt annullert. Det foreslås
avsatt 5 mill. kroner for tilbakeføring fra bevilgning
til risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen. Dette
er et anslag, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
ved revidering av statsbudsjettet i vårsesjonen 2000.
Post 71 Tilbakeføring fra gammel portefølje
Det vises til nærmere omtale av Gammel
alminnelig ordning under kap. 2460 ovenfor. GIEK hadde pr. 31. desember
1998 en likviditet på 656,5 mill. kroner for gammel alminnelig
ordning stående i privat bank. Samtidig var det en saldo
på trekkfullmaktskontoen i GIEKs favør på 1
013,8 mill. kroner. Når en tar hensyn til at 275 mill.
kroner er besluttet inntektsført i statsbudsjettet 1999,
innebærer det at GIEK pr. 31. desember 1998 hadde 1 395,3
mill. kroner i likvider under gammel alminnelig ordning. Da det
er forutsatt at GIEK skal beholde en likviditet på 25 mill.
kroner under ordningen, foreslås en inntektsbevilgning
på 1 370,3 mill. kroner for 2000.
EcoFund
Norge vedtok i 1991 sammen med andre kreditorland
i Parisklubben å restrukturere Polens gjeld til utlandet.
Den norske fordringen er regulert i en bilateral avtale som er basert
på at alle kreditorlandene skal likebehandles. Polens gjeld
til hvert kreditorland skulle nedskrives med 50 pst., enten ved
reduksjon i hovedstolen eller gjennom subsidiering av renten. De øvrige 50
pst. av gjelden skulle tilbakebetales med halvårlige avdrag
over 15 år fra 1992. Polens opprinnelige gjeld til Norge
var på 1,831 mrd. kroner.
I avtalen med Polen ble det lagt inn en mulighet
for frivillig å konvertere (ved swap) ytterligere 10 pst.
av gjelden til fordel for et polsk miljøfond (EcoFund). Fondet
skal foreta investeringer i miljøforberedende tiltak, bl.a.
i industrien. Norge var en pådriver for en slik bestemmelse
i avtalen. Enkelte land har gått inn i fondet, bl.a. USA,
Sverige, Sveits og Frankrike.
Spørsmålet om å vurdere
forslag om norsk medlemskap i EcoFund ble omtalt i St.prp. nr. 67
for (1998-1999). I den forbindelse ble det bl.a. anført
at økonomien i GIEKs gamle portefølje måtte
vurderes før Regjeringen kunne ta stilling til eventuell
deltakelse i EcoFund.
Etter at denne vurderingen nå er gjennomført,
vil Regjeringen foreslå at Norge blir medlem i EcoFund. Dette
foreslås gjennomført ved at Norge ettergir fordringer
på Polen for inntil 10 pst. av opprinnelig hovedstol, jf.
forslag til vedtak VIII i proposisjonen. Polen vil etter dette betale
inn et tilsvarende beløp til EcoFund i lokal valuta. Regjeringen
vil vurdere nærmere hvor stor andel av Polens gjeld til
Norge man vil ettergi i forbindelse med norsk deltakelse i EcoFund.
Norsk medvirkning i EcoFund vil styrke fondets evne
til å løse de store miljøutfordringene
Polen står overfor. Flere av disse har regionale og globale
miljøvirkninger, bl.a. utslipp av klimagasser, forurensning av Østersjøen
og sur nedbør med direkte konsekvenser for Norge. Fra norsk
side legger en særlig vekt på de regionale og
globale miljøproblemene. Medlemskap i fondet vil også gi økte
muligheter for å utnytte miljøkompetansen i norsk
næringsliv.
Dersom Norge går med i EcoFund, vil
dette få virkning for økonomien til GIEKs gamle
portefølje allerede fra 2000. Det kan dette året
bli et inntektsbortfall tilsvarende de reduserte innbetalingene
fra Polen til GIEK. Dette kan medføre reduserte inntekter
på statsbudsjettet de etterfølgende år,
fra og med 2002 til og med 2011.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen under kap. 5460 postene 50 og 71,
samt forslag til vedtak A. V under kap. 10 Komiteens tilråding
i denne innstilling.
Komiteen viser til at netto utgiftsramme
for rammeområde 21, ved vedtak i Stortinget 26. november 1999,
er endelig satt til kr 1 290 300 000, jf. Budsjett-innst. S. I (1999-2000). Komiteen viser
til at komiteens bevilgningsforslag under rammeområde 21
bygger på denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.