Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og representanten Steinar Bastesen, viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
tiltak for å sikre hovedkontorfunksjoner og industriell
kompetanse i Norge. Statens rolle som eier, og som sikkerhet for nasjonalt
eierskap, eventuelt gjennom investeringsselskap der staten går
sammen med private, skal i denne sammenheng utredes.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
verdsetting av aksjer i ikke børsnoterte utenlandske selskaper
i forhold til EØS-reglene, og verdsetting av ikke børsnoterte
aksjer i selskaper som er opprettet for å drive investeringsvirksomhet
i børsnoterte aksjer eller i fast eiendom.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen umiddelbart
vurdere en raskere nedtrapping av produksjonsavgiften, også for felt
i andre grupper, dersom dette reelt vil framskynde investeringer
i utbyggingsklare prosjekter. Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å innrette nedtrappingen av produksjonsavgiften på en
slik måte at en treffer de felt som har utbyggingsklare
prosjekter.»
Flertallet viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og merknader i Budsjett-innst.
S. I (1999-2000) avsnitt 3.2.12.2.1
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader og forslag ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 1999 og slutter seg på denne bakgrunn til forslaget
om å gi Regjeringen fullmakt til en raskere nedtrapping
av produksjonsavgiften.
Komiteen viser til
at kjøretøyer brukt i internasjonal motorsport
har behov for identifikasjonspapirer knyttet til grensepasseringer.
Tidligere ble dette løst ved bruk av et tolldokument (carnet),
dette er i dag ugyldig.
Komiteen registrerer at bilsporten
har etablert seg med sitt system. Dette er ifølge Norges
Motorsykkelforbund ikke en ordning som kan overføres til
konkurransemotorsykler.
Komiteen forutsetter at det bør
kunne etableres et kjøretøyidentifikasjonssystem
også for konkurransemotorsykler slik at disse enkelt kan
tolldeklareres ved inn- og utreise.
Komiteen ber derfor om en vurdering
av et særskilt vognkort for slike konkurransemotorsykler. Komiteen antar
at et slikt vognkort kan registreres under en egen kode i et kjøretøyregister. Komiteen forutsetter
at en slik ordning kan administreres av den organisasjon som ivaretar
interessene til motorsykkelsporten, dvs. Norges Motorsykkelforbund
og at kostnader knyttet til ordningen dekkes av disse.