Det vises til brev datert 24. november 2000
hvor næringskomitéen ber om å bli informert
om status for gjennomføringen av Stortingets vedtak vedrørende statlig
nedsalg i Norsk Medisinaldepot ASA (NMD).
Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 65
for1997-98, jf. Innst. S. nr. 252 for 1997-98, fattet Stortinget blant
annet følgende vedtak (vedtak VII):
”Stortinget samtykker i
at Sosial- og helsedepartementet gis fullmakt til å foreta
salg av inntil 66 pst. av statens andeler i Norsk Medisinaldepot
AS.”
Et flertall i finanskomitéen forutsatte
i sin innstilling at fullmakten skulle baseres på følgende
forutsetninger:
– Staten
beholder en eierandel på 34 pst.
– Bredest mulig spredning av eierskapet
på norske hender
– Oppnå best mulig pris
– Sikre kjøpere/alliansepartnere
som bidrar til økt konkurranse og effektiv ressursbruk
i legemiddelmarkedet
– Styrke bedriftens markedsposisjon
og trygge arbeidsplassene
– Sikre forsvarlig beredskap av
legemidler
Våren 1999 inngikk den nederlandske
legemiddelgrossisten OPG avtale med staten v/Sosial- og
helsedepartementet om kjøp av 17 pst. av aksjene i NMD. Avtalen
ble godkjent av Stortinget 27. mai 1999, jf. St.prp. nr. 46 og Innst.
S. nr. 193 for 1998-99 Om salg av aksjer i Norsk Medisinaldepot
AS. Et flertall i sosialkomiteen understreket i sin innstilling
at de støttet at staten i henhold til avtalen med OPG skal
selge seg ned med ytterligere 49 pst. til 34 pst. gjennom et spredningssalg
på Oslo Børs innen 2003.
Høsten 1999 ble det gjennomført
salg av 4009 aksjer i NMD til norske apotekere. Hver aksje gav rett
til å kjøpe ytterligere tre aksjer i forbindelse
med et framtidig nedsalg/børsnotering av selskapet.
Aksjesalget medførte at statens eierandel i NMD ble redusert
fra 83 pst. til 80,99 pst. Det vises til nærmere omtale
i St.prp. nr. 1 for 2000-2001, s. 148-149.
Forvaltningen av statens eierinteresser i NMD
ble overført fra Sosial- og helsedepartementet til Nærings- og
handelsdepartementet i juni 1999.
NMD er nå inne i en omfattende omstillings-
og restruktureringsprosess, som også vil berøre
selskapets kapitalgrunnlag og eiersammensetning. Bakgrunnen er den
nye apotekloven, som vil tre i kraft i løpet av 1. halvår
2001, og som vil deregulere og liberalisere apotekmarkedet i Norge.
Den nye loven har allerede medført store konsekvenser for
konkurranse- og samarbeidsforholdene i bransjen, og utfordringene
for NMD er vesentlig endret i forhold til hva de var da Stortinget i
1997 vedtok delprivatisering av selskapet og avtalen om salg av
17 pst. til det nederlandske selskapet OPG i 1999. Gjennom etableringen
av APO-kjeden (bestående av flertallet av apotekere i Norge)
og samarbeidsavtalen mellom APO-kjeden og den finske legemiddelgrossisten
Tamro er det etablert en dominerende, vertikalt integrert aktør
i markedet.
NMD’s styre har overfor departementet
understreket at en forutsetning for at NMD skal forbli konkurransedyktig
i denne nye markedssituasjonen, er at selskapet kan engasjere seg
også i detaljistleddet. Dette krever investeringer i apotek;
ved oppkjøp så vel som etablering av nye apotek.
NMD har informert departementet om at denne omstillingsprosessen
vil bli kapitalkrevende. Det vil bli nødvendig å frigjøre
bundet kapital, samt gjennomføre låneopptak og
tilføre ny egenkapital. For å beholde en tilstrekkelig
finansiell handlefrihet besluttet styret i juli d.å. å anbefale
selskapets eiere å godkjenne en utvidelse av egenkapitalen
med 200 mill. kroner i løpet av kommende 3-års
periode. Behovet for økt egenkapital medfører
ifølge styret at gjeldende stortingsforutsetninger for
privatiseringen av NMD bør revurderes.
Nærings- og handelsdepartementet har
nylig engasjert meglerfirmaet Fondsfinans ASA til å vurdere
eierspørsmål knyttet til ovennevnte, samt å tilrettelegge
og gjennomføre eventuelle transaksjoner som måtte
bli aktuelle.
Som det fremgår har det vært
nødvendig for NMD å starte en omfattende omstillingsprosess
ettersom markedsforholdene er vesentlig endret. Som følge
av dette er det selskapets vurdering at det vil være en
fordel - for å gi bedriften handlingsrom - at det gis økt
romslighet i forhold til tidligere etablerte stortingsforutsetninger.
Departementet legger til grunn at den nedre
grense for statens eierandel på 34 pst. ligger fast. Det
kan imidlertid være nødvendig å åpne
for et alternativ hvorved NMD tilføres økt egenkapital
gjennom industrielt og eiermessig samarbeide med et større
utenlandsk legemiddelkonsern som er interessert i å bygge
opp sin egen samarbeidende grossist/apotekkjede i Norge.
En økning av NMD’s aksjekapital
(og gjennom dette å få en reduksjon av statens
eierandel) ved en introduksjon på Oslo Børs og
et aksjesalg i den forbindelse, er det etter våre rådgiveres
vurdering ikke realistisk å gjennomføre i dagens
situasjon.