Vedlegg 2: Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 28. november 2000

Vedrørende Norsk Medisinaldepot ASA

Det vises til brev datert 24. november 2000 hvor næringskomitéen ber om å bli informert om status for gjennomføringen av Stortingets vedtak vedrørende statlig nedsalg i Norsk Medisinaldepot ASA (NMD).

Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 65 for1997-98, jf. Innst. S. nr. 252 for 1997-98, fattet Stortinget blant annet følgende vedtak (vedtak VII):

”Stortinget samtykker i at Sosial- og helsedepartementet gis fullmakt til å foreta salg av inntil 66 pst. av statens andeler i Norsk Medisinaldepot AS.”

Et flertall i finanskomitéen forutsatte i sin innstilling at fullmakten skulle baseres på følgende forutsetninger:

  • – Staten beholder en eierandel på 34 pst.

  • – Bredest mulig spredning av eierskapet på norske hender

  • – Oppnå best mulig pris

  • – Sikre kjøpere/alliansepartnere som bidrar til økt konkurranse og effektiv ressursbruk i legemiddelmarkedet

  • – Styrke bedriftens markedsposisjon og trygge arbeidsplassene

  • – Sikre forsvarlig beredskap av legemidler

Våren 1999 inngikk den nederlandske legemiddelgrossisten OPG avtale med staten v/Sosial- og helsedepartementet om kjøp av 17 pst. av aksjene i NMD. Avtalen ble godkjent av Stortinget 27. mai 1999, jf. St.prp. nr. 46 og Innst. S. nr. 193 for 1998-99 Om salg av aksjer i Norsk Medisinaldepot AS. Et flertall i sosialkomiteen understreket i sin innstilling at de støttet at staten i henhold til avtalen med OPG skal selge seg ned med ytterligere 49 pst. til 34 pst. gjennom et spredningssalg på Oslo Børs innen 2003.

Høsten 1999 ble det gjennomført salg av 4009 aksjer i NMD til norske apotekere. Hver aksje gav rett til å kjøpe ytterligere tre aksjer i forbindelse med et framtidig nedsalg/børsnotering av selskapet. Aksjesalget medførte at statens eierandel i NMD ble redusert fra 83 pst. til 80,99 pst. Det vises til nærmere omtale i St.prp. nr. 1 for 2000-2001, s. 148-149.

Forvaltningen av statens eierinteresser i NMD ble overført fra Sosial- og helsedepartementet til Nærings- og handelsdepartementet i juni 1999.

NMD er nå inne i en omfattende omstillings- og restruktureringsprosess, som også vil berøre selskapets kapitalgrunnlag og eiersammensetning. Bakgrunnen er den nye apotekloven, som vil tre i kraft i løpet av 1. halvår 2001, og som vil deregulere og liberalisere apotekmarkedet i Norge. Den nye loven har allerede medført store konsekvenser for konkurranse- og samarbeidsforholdene i bransjen, og utfordringene for NMD er vesentlig endret i forhold til hva de var da Stortinget i 1997 vedtok delprivatisering av selskapet og avtalen om salg av 17 pst. til det nederlandske selskapet OPG i 1999. Gjennom etableringen av APO-kjeden (bestående av flertallet av apotekere i Norge) og samarbeidsavtalen mellom APO-kjeden og den finske legemiddelgrossisten Tamro er det etablert en dominerende, vertikalt integrert aktør i markedet.

NMD’s styre har overfor departementet understreket at en forutsetning for at NMD skal forbli konkurransedyktig i denne nye markedssituasjonen, er at selskapet kan engasjere seg også i detaljistleddet. Dette krever investeringer i apotek; ved oppkjøp så vel som etablering av nye apotek.

NMD har informert departementet om at denne omstillingsprosessen vil bli kapitalkrevende. Det vil bli nødvendig å frigjøre bundet kapital, samt gjennomføre låneopptak og tilføre ny egenkapital. For å beholde en tilstrekkelig finansiell handlefrihet besluttet styret i juli d.å. å anbefale selskapets eiere å godkjenne en utvidelse av egenkapitalen med 200 mill. kroner i løpet av kommende 3-års periode. Behovet for økt egenkapital medfører ifølge styret at gjeldende stortingsforutsetninger for privatiseringen av NMD bør revurderes.

Nærings- og handelsdepartementet har nylig engasjert meglerfirmaet Fondsfinans ASA til å vurdere eierspørsmål knyttet til ovennevnte, samt å tilrettelegge og gjennomføre eventuelle transaksjoner som måtte bli aktuelle.

Som det fremgår har det vært nødvendig for NMD å starte en omfattende omstillingsprosess ettersom markedsforholdene er vesentlig endret. Som følge av dette er det selskapets vurdering at det vil være en fordel - for å gi bedriften handlingsrom - at det gis økt romslighet i forhold til tidligere etablerte stortingsforutsetninger.

Departementet legger til grunn at den nedre grense for statens eierandel på 34 pst. ligger fast. Det kan imidlertid være nødvendig å åpne for et alternativ hvorved NMD tilføres økt egenkapital gjennom industrielt og eiermessig samarbeide med et større utenlandsk legemiddelkonsern som er interessert i å bygge opp sin egen samarbeidende grossist/apotekkjede i Norge.

En økning av NMD’s aksjekapital (og gjennom dette å få en reduksjon av statens eierandel) ved en introduksjon på Oslo Børs og et aksjesalg i den forbindelse, er det etter våre rådgiveres vurdering ikke realistisk å gjennomføre i dagens situasjon.