Regjeringen foreslår i proposisjonen
at det for 2002 bevilges 2 326 800 000 kroner (2 336 800 000 kroner Alle
tall for 2002-budsjettet refererer seg til St.prp. nr. 1 (2001-2002)
med St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) med mindre annet fremgår.
Tall i parentes refererer seg til St.prp. nr. 1 (2001-2002) med
mindre annet fremgår.) til programområde
02, Utenriksforvaltning, mot 2 173 800 000 kroner i saldert budsjett
for 2001.
Økningen skyldes ulike forhold.
Utgiftene til FNs fredsbevarende operasjoner
er økt, samtidig som Norges andel av FNs budsjett til dette formål
er gått opp fra 0,61 pst. til 0,65 pst. etter at FNs generalforsamling
har revidert bidragsskalaen for 2001-2003.
Det norske formannskapet i Sanksjonskomiteen
for Irak medfører økte driftsutgifter, både
i departementet og FN-delegasjonen.
Økningen i bevilgningsforslaget har
ellers nær sammenheng med pris-, valuta og lønnsjusteringer.
Det understrekes i proposisjonen at forholdet
til Europa og EU har høy prioritet, og at Regjeringen vil følge
opp arbeidet for å styrke sikkerhet og stabilitet i Europa.
Det vises til at NATO, OSSE og EU utgjør de sentrale sikkerhetspolitiske
samarbeidsinstrumenter, og at styrking av det praktiske og politiske
samarbeidet mellom NATO og EU vil bli et prioritert område.
Videre pekes det på at globaliseringen
stiller Norge overfor nye og betydelige utfordringer. Regjeringen har
derfor satt i gang et utredningsprosjekt om ulike sider ved globaliseringen,
og en egen stortingsmelding om dette temaet bebudes innen utgangen
av 2002.
Det vises ellers til at arbeid for internasjonal
fred og sikkerhet, ikke minst gjennom Norges medlemsskap i FNs sikkerhetsråd,
styrking av det multilaterale handelssystemet samt ressursforvaltningen
vil være viktige satsningsområder i 2002.
Under programområdet 03 Internasjonal
bistand (ODA-bistand) foreslås det for 2002 bevilget 13
505 000 000 kroner, mot 12 345 500 000 kroner i saldert budsjett
for 2001.
Dette innebærer en nominell økning
på 1 159 500 000 kroner (9,4 pst.) i forhold til saldert
budsjett i 2001. Bevilgningsforslaget tilsvarer 0,92 pst. av det reviderte
BNI-anslaget for 2002, en opptrapping fra 0,89 pst. i 2001. Regjeringen
fastholder målet om en opptrapping av den ODA-godkjente
bistanden til 1 pst. av BNI innen 2005.
Under programområde 03, programkategori
03.50 Øvrig bistand, er det i tillegg foreslått
bevilget 406 500 000 kroner (442 200 000 kroner), mot 418 700 000 kroner
i saldert budsjett i 2001 til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale
miljøtiltak.
Det opplyses i proposisjonen at den samlede
ODA-godkjente bistanden i 2000 utgjorde om lag 11,2 mrd. kroner,
tilsvarende 0,8 pst. av BNI. Ubrukte bevilgninger - som er overført
til bruk i 2001- utgjorde 94 mill. kroner, som tilsvarer 0,8 pst.
av disponibel bevilgning. Dette er vesentlig lavere enn tidligere år.
2000-bevilgningen fordelte seg på 56 pst. i bilateral bistand,
26 pst. multilateral bistand og om lag 13 pst. i såkalt
multi-bi bistand. 5 pst. gikk til administrasjon. For øvrig utgjorde
støtten gjennom frivillige organisasjoner 31 pst. av den
samlede ODA-godkjente bilaterale bistanden. Geografisk fordelte
den bilaterale bistanden seg med 38 pst. til Afrika, 17 pst. til
Asia, 16 pst. til Europa og 7 pst. til både Midtøsten
og Latin-Amerika. Om lag 35 pst. gikk til de minst utviklede landene
(MUL).
I budsjettproposisjonen for 2002 understrekes
at Regjeringen vil arbeide for en mer helhetlig og slagkraftig norsk
sørpolitikk. Det fremholdes at utviklingssamarbeidet må kombineres
med arbeid for å bedre utviklingslandenes internasjonale
rammebetingelser, særlig innenfor områdene handel,
gjeld og miljø. Regjeringen vil arbeide for økt
markedsadgang for u-landsvarer. Målet om fattigdomsreduksjon
vil fortsatt stå sentralt i norsk bistand, og det vil bli
lagt økt vekt på utviklingssamarbeid som styrker
utviklingslandenes egen økonomiske vekstkraft og deres
demokratiske institusjoner og prosesser. Videre legges det opp til
en sterk satsing på utdanning, helse og sosiale tjenester,
samt tiltak mot hiv/aids-epidemien.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) foreslår
regjeringen Stoltenberg en ny budsjettstruktur for bistandsbudsjettet for
2002, på bakgrunn av et ønske om å forbedre
sammenhengen og muligheten for felles strategi for bilateral og
multilateral innsats. Omleggingen av budsjettstrukturen innebærer
bl.a.:
– Geografisk
konsentrasjon av et bredt bilateralt utviklingspolitisk samarbeid
til noen få hovedsamarbeidsland.
– Videreutvikling og konsentrasjon
av et bredt multilateralt utviklingssamarbeid til noen få multilaterale
organisasjoner. ILO, UNAIDS, UNDP, UNFPA, UNICEF, WFP og WHO foreslås
som slike hovedpartnere.
– Fokusering av bilateral og multilateral
bistand innenfor noen tverrgående tematiske innsatsområder
som er høyt prioritert fra norsk side. Regjeringen foreslår
følgende tematiske satsingsområder: Helse og utdanning,
hiv/aids, økonomisk utvikling og handel, miljø og
energi, godt styresett og regionalt samarbeid.
På dette grunnlag foreslås
bistandsbudsjettet (ODA-bistand) inndelt i følgende tre
programkategorier: Bilateral bistand, globale ordninger og multilateral
bistand.
Programkategorien "globale ordninger" omfatter
virkemidler som kanaliseres både gjennom multilaterale og
bilaterale kanaler, inkludert frivillige organisasjoner.
Denne budsjettstrukturen innebærer
en omfattende overføring av midler og tiltak til nye kapitler
og poster i forhold til 2001-budsjettet, noe det er redegjort nærmere
for i proposisjonen.
Regjeringen Stoltenberg foreslår samtidig å avvikle de
globale særbevilgningene til miljø- og kvinnetiltak, og
i stedet ivareta disse områdene innenfor de tematiske satsingene.
Det legges opp til en årlig rapportering om kvinnerettingen
av norsk utviklingsarbeid.
I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) slutter
regjeringen Bondevik II seg i hovedsak til forslaget til ny budsjettstruktur.
Det varsles imidlertid at man vil vurdere behovet for enkelte justeringer
og komme tilbake til dette i budsjettet for 2003.
Fra Justisdepartementet er det bare kategori
06.80, kap. 480, Svalbardbudsjettet, som faller inn under rammeområde
4.
Bevilgningen over statsbudsjettet under denne
kategorien og dette kapitlet skal dekke det forventede underskudd
på Svalbardbudsjettet. I Svalbardbudsjettet for 2002 er
det foreslått 141 977 000 kroner (136 977 000 kroner) i
utgifter og 35 984 000 kroner i inntekter. Differansen (og dermed
bevilgningsforslaget) blir 105 993 000 kroner (100 993 000 kroner),
mot 61 230 000 kroner i saldert budsjett for 2001. Den store økningen
skyldes i hovedsak en rammeoverføring fra Nærings-
og handelsdepartementet i forbindelse med at Longyearbyen lokalstyre
skal overta budsjettansvaret for Svalbard Samfunnsdrift A/S.
Artikkel 8 i traktaten om Spitsbergen av 9.
februar 1920 (Svalbardtraktaten) legger begrensninger på adgangen
til å oppkreve skatter og avgifter på Svalbard,
og på anvendelsen av disse. Dette er bakgrunnen for at
det er opprettet et eget Svalbardbudsjett og for at det lages en
egen innstilling om Svalbardbudsjettet, jf. Budsjett-innst. S. nr.
14 (2001-2002).
Fra Miljøverndepartementet inngår
kap. 1471 Norsk Polarinstitutt, utgifter og kap. 4471 Norsk Polarinstitutt,
inntekter i rammeområde 4. Når det gjelder enkeltheter,
vises det til den kapittelvise gjennomgangen nedenfor, jf. pkt.
4.3.1.