2.1 Budsjettproposisjonen

2.1.1 Utenriksdepartementet

Regjeringen foreslår i proposisjonen at det for 2002 bevilges 2 326 800 000 kroner (2 336 800 000 kroner Alle tall for 2002-budsjettet refererer seg til St.prp. nr. 1 (2001-2002) med St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) med mindre annet fremgår. Tall i parentes refererer seg til St.prp. nr. 1 (2001-2002) med mindre annet fremgår.) til programområde 02, Utenriksforvaltning, mot 2 173 800 000 kroner i saldert budsjett for 2001.

Økningen skyldes ulike forhold.

Utgiftene til FNs fredsbevarende operasjoner er økt, samtidig som Norges andel av FNs budsjett til dette formål er gått opp fra 0,61 pst. til 0,65 pst. etter at FNs generalforsamling har revidert bidragsskalaen for 2001-2003.

Det norske formannskapet i Sanksjonskomiteen for Irak medfører økte driftsutgifter, både i departementet og FN-delegasjonen.

Økningen i bevilgningsforslaget har ellers nær sammenheng med pris-, valuta og lønnsjusteringer.

Det understrekes i proposisjonen at forholdet til Europa og EU har høy prioritet, og at Regjeringen vil følge opp arbeidet for å styrke sikkerhet og stabilitet i Europa. Det vises til at NATO, OSSE og EU utgjør de sentrale sikkerhetspolitiske samarbeidsinstrumenter, og at styrking av det praktiske og politiske samarbeidet mellom NATO og EU vil bli et prioritert område.

Videre pekes det på at globaliseringen stiller Norge overfor nye og betydelige utfordringer. Regjeringen har derfor satt i gang et utredningsprosjekt om ulike sider ved globaliseringen, og en egen stortingsmelding om dette temaet bebudes innen utgangen av 2002.

Det vises ellers til at arbeid for internasjonal fred og sikkerhet, ikke minst gjennom Norges medlemsskap i FNs sikkerhetsråd, styrking av det multilaterale handelssystemet samt ressursforvaltningen vil være viktige satsningsområder i 2002.

Under programområdet 03 Internasjonal bistand (ODA-bistand) foreslås det for 2002 bevilget 13 505 000 000 kroner, mot 12 345 500 000 kroner i saldert budsjett for 2001.

Dette innebærer en nominell økning på 1 159 500 000 kroner (9,4 pst.) i forhold til saldert budsjett i 2001. Bevilgningsforslaget tilsvarer 0,92 pst. av det reviderte BNI-anslaget for 2002, en opptrapping fra 0,89 pst. i 2001. Regjeringen fastholder målet om en opptrapping av den ODA-godkjente bistanden til 1 pst. av BNI innen 2005.

Under programområde 03, programkategori 03.50 Øvrig bistand, er det i tillegg foreslått bevilget 406 500 000 kroner (442 200 000 kroner), mot 418 700 000 kroner i saldert budsjett i 2001 til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak.

Det opplyses i proposisjonen at den samlede ODA-godkjente bistanden i 2000 utgjorde om lag 11,2 mrd. kroner, tilsvarende 0,8 pst. av BNI. Ubrukte bevilgninger - som er overført til bruk i 2001- utgjorde 94 mill. kroner, som tilsvarer 0,8 pst. av disponibel bevilgning. Dette er vesentlig lavere enn tidligere år. 2000-bevilgningen fordelte seg på 56 pst. i bilateral bistand, 26 pst. multilateral bistand og om lag 13 pst. i såkalt multi-bi bistand. 5 pst. gikk til administrasjon. For øvrig utgjorde støtten gjennom frivillige organisasjoner 31 pst. av den samlede ODA-godkjente bilaterale bistanden. Geografisk fordelte den bilaterale bistanden seg med 38 pst. til Afrika, 17 pst. til Asia, 16 pst. til Europa og 7 pst. til både Midtøsten og Latin-Amerika. Om lag 35 pst. gikk til de minst utviklede landene (MUL).

I budsjettproposisjonen for 2002 understrekes at Regjeringen vil arbeide for en mer helhetlig og slagkraftig norsk sørpolitikk. Det fremholdes at utviklingssamarbeidet må kombineres med arbeid for å bedre utviklingslandenes internasjonale rammebetingelser, særlig innenfor områdene handel, gjeld og miljø. Regjeringen vil arbeide for økt markedsadgang for u-landsvarer. Målet om fattigdomsreduksjon vil fortsatt stå sentralt i norsk bistand, og det vil bli lagt økt vekt på utviklingssamarbeid som styrker utviklingslandenes egen økonomiske vekstkraft og deres demokratiske institusjoner og prosesser. Videre legges det opp til en sterk satsing på utdanning, helse og sosiale tjenester, samt tiltak mot hiv/aids-epidemien.

I St.prp. nr. 1 (2001-2002) foreslår regjeringen Stoltenberg en ny budsjettstruktur for bistandsbudsjettet for 2002, på bakgrunn av et ønske om å forbedre sammenhengen og muligheten for felles strategi for bilateral og multilateral innsats. Omleggingen av budsjettstrukturen innebærer bl.a.:

  • – Geografisk konsentrasjon av et bredt bilateralt utviklingspolitisk samarbeid til noen få hovedsamarbeidsland.

  • – Videreutvikling og konsentrasjon av et bredt multilateralt utviklingssamarbeid til noen få multilaterale organisasjoner. ILO, UNAIDS, UNDP, UNFPA, UNICEF, WFP og WHO foreslås som slike hovedpartnere.

  • – Fokusering av bilateral og multilateral bistand innenfor noen tverrgående tematiske innsatsområder som er høyt prioritert fra norsk side. Regjeringen foreslår følgende tematiske satsingsområder: Helse og utdanning, hiv/aids, økonomisk utvikling og handel, miljø og energi, godt styresett og regionalt samarbeid.

På dette grunnlag foreslås bistandsbudsjettet (ODA-bistand) inndelt i følgende tre programkategorier: Bilateral bistand, globale ordninger og multilateral bistand.

Programkategorien "globale ordninger" omfatter virkemidler som kanaliseres både gjennom multilaterale og bilaterale kanaler, inkludert frivillige organisasjoner.

Denne budsjettstrukturen innebærer en omfattende overføring av midler og tiltak til nye kapitler og poster i forhold til 2001-budsjettet, noe det er redegjort nærmere for i proposisjonen.

Regjeringen Stoltenberg foreslår samtidig å avvikle de globale særbevilgningene til miljø- og kvinnetiltak, og i stedet ivareta disse områdene innenfor de tematiske satsingene. Det legges opp til en årlig rapportering om kvinnerettingen av norsk utviklingsarbeid.

I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) slutter regjeringen Bondevik II seg i hovedsak til forslaget til ny budsjettstruktur. Det varsles imidlertid at man vil vurdere behovet for enkelte justeringer og komme tilbake til dette i budsjettet for 2003.

2.1.2 Justis- og politidepartementet

Fra Justisdepartementet er det bare kategori 06.80, kap. 480, Svalbardbudsjettet, som faller inn under ra­mmeområde 4.

Bevilgningen over statsbudsjettet under denne kategorien og dette kapitlet skal dekke det forventede underskudd på Svalbardbudsjettet. I Svalbardbudsjettet for 2002 er det foreslått 141 977 000 kroner (136 977 000 kroner) i utgifter og 35 984 000 kroner i inntekter. Differansen (og dermed bevilgningsforslaget) blir 105 993 000 kroner (100 993 000 kroner), mot 61 230 000 kroner i saldert budsjett for 2001. Den store økningen skyldes i hovedsak en rammeoverføring fra Nærings- og handelsdepartementet i forbindelse med at Longyearbyen lokalstyre skal overta budsjettansvaret for Svalbard Samfunnsdrift A/S.

Artikkel 8 i traktaten om Spitsbergen av 9. februar 1920 (Svalbardtraktaten) legger begrensninger på adgangen til å oppkreve skatter og avgifter på Svalbard, og på anvendelsen av disse. Dette er bakgrunnen for at det er opprettet et eget Svalbardbudsjett og for at det lages en egen innstilling om Svalbardbudsjettet, jf. Budsjett-innst. S. nr. 14 (2001-2002).

2.1.3 Miljøverndepartementet

Fra Miljøverndepartementet inngår kap. 1471 Norsk Polarinstitutt, utgifter og kap. 4471 Norsk Polarinstitutt, inntekter i rammeområde 4. Når det gjelder enkeltheter, vises det til den kapittelvise gjennomgangen nedenfor, jf. pkt. 4.3.1.