Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 6. 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet
St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-2 viser budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg. St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-4 viser budsjettforslaget fra regjeringen Bondevik II.
Kap. |
Post |
Formål: |
St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-2 |
|
St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-4 |
Utgifter i kroner |
Kommunal- og regionaldepartementet |
500 |
|
Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) |
196 200 000 |
|
195 650 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
152 400 000 |
|
151 850 000 |
|
21 |
Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag |
9 200 000 |
|
9 200 000 |
|
22 |
KOSTRA-rapporteringssystem for kommunene og fylkeskommunene, kan overføres |
12 900 000 |
|
12 900 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
5 400 000 |
|
5 400 000 |
|
50 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
16 300 000 |
|
16 300 000 |
502 |
|
Valgutgifter |
10 400 000 |
|
10 400 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
5 000 000 |
|
5 000 000 |
|
60 |
Refusjon til kommuner |
5 400 000 |
|
5 400 000 |
503 |
|
Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503) |
11 550 000 |
|
11 550 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
10 050 000 |
|
10 050 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 500 000 |
|
1 500 000 |
520 |
|
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520) |
1 552 627 000 |
|
1 552 627 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
344 627 000 |
|
344 627 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, statlige mottak |
1 108 700 000 |
|
1 108 700 000 |
|
22 |
Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse |
99 300 000 |
|
99 300 000 |
521 |
|
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) |
2 809 340 000 |
|
2 809 340 000 |
|
60 |
Integreringstilskudd, kan overføres |
2 717 175 000 |
|
2 717 175 000 |
|
62 |
Kommunale innvandrertiltak |
12 000 000 |
|
12 000 000 |
|
70 |
Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging |
2 350 000 |
|
2 350 000 |
|
71 |
Kunnskapsutvikling, kan overføres |
16 700 000 |
|
16 700 000 |
|
72 |
Tilbakevending for flyktninger, kan overføres |
10 815 000 |
|
10 815 000 |
|
73 |
Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet |
21 600 000 |
|
21 600 000 |
|
74 |
Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m. |
1 500 000 |
|
1 500 000 |
|
75 |
Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra utlandet |
27 200 000 |
|
27 200 000 |
522 |
|
Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522) |
6 000 000 |
|
6 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
6 000 000 |
|
6 000 000 |
523 |
|
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523) |
3 650 000 |
|
3 650 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
3 650 000 |
|
3 650 000 |
524 |
|
Utlendingsnemnda |
109 800 000 |
|
109 800 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
76 500 000 |
|
76 500 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling |
33 300 000 |
|
33 300 000 |
526 |
|
Nasjonale minoriteter |
2 700 000 |
|
2 700 000 |
|
70 |
Tilskudd til nasjonale minoriteter |
2 700 000 |
|
2 700 000 |
540 |
|
Sametinget (jf. kap. 3540) |
127 500 000 |
|
127 500 000 |
|
50 |
Sametinget |
120 100 000 |
|
120 100 000 |
|
54 |
Avkastning av Samefolkets fond |
7 400 000 |
|
7 400 000 |
541 |
|
Tilskudd til samiske formål |
5 600 000 |
|
5 600 000 |
|
70 |
Tilskudd til samiske formål |
1 300 000 |
|
1 300 000 |
|
71 |
Kompetansesenter for urfolks rettigheter |
1 800 000 |
|
1 800 000 |
|
72 |
Samisk språk, informasjon, o.a. |
2 500 000 |
|
2 500 000 |
550 |
|
Lokal næringsutvikling |
93 300 000 |
|
0 |
|
61 |
Kommunale næringsfond |
93 300 000 |
|
0 |
551 |
|
Regional næringsutvikling i fylker og kommuner |
552 500 000 |
|
434 000 000 |
|
51 |
Tilrettelegging for næringsutvikling, fond, kan nyttes under kap. 2425, post 50 |
290 000 000 |
|
240 000 000 |
|
55 |
Etablererstipend, fond |
124 000 000 |
|
120 000 000 |
|
57 |
Tilskudd til INTERREG, inkl. pilotprosjekter, fond |
77 000 000 |
|
74 000 000 |
|
58 |
Regionale samordningstiltak, fond |
61 500 000 |
|
0 |
552 |
|
Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling |
247 700 000 |
|
206 000 000 |
|
21 |
Kunnskapsutvikling, informasjon, mv. |
9 300 000 |
|
11 000 000 |
|
53 |
Programmer for kompetanseutvikling, fond |
60 400 000 |
|
60 000 000 |
|
54 |
Program for vannforsyning, fond |
30 000 000 |
|
0 |
|
56 |
Omstilling og nyskaping, fond |
84 000 000 |
|
77 000 000 |
|
70 |
SIVA - utviklingsarbeid, inkubatorprogram, mv. |
34 000 000 |
|
32 000 000 |
|
71 |
Næringshager |
30 000 000 |
|
26 000 000 |
580 |
|
Bostøtte |
1 737 000 000 |
|
1 757 000 000 |
|
70 |
Bostøtte, overslagsbevilgning |
1 737 000 000 |
|
1 757 000 000 |
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
897 150 000 |
|
863 150 000 |
|
60 |
Handlingsprogram for Oslo indre øst |
51 800 000 |
|
51 800 000 |
|
71 |
Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet, kan overføres |
106 000 000 |
|
106 000 000 |
|
73 |
Tilskudd til opplysning, informasjon m.m. |
12 800 000 |
|
12 800 000 |
|
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres |
680 000 000 |
|
646 000 000 |
|
78 |
Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk, kan overføres |
36 500 000 |
|
36 500 000 |
|
79 |
Tilskudd til radonforebyggende tiltak i boliger, kan overføres |
10 050 000 |
|
10 050 000 |
582 |
|
Skoleanlegg |
70 000 000 |
|
70 000 000 |
|
60 |
Rentekompensasjon |
70 000 000 |
|
70 000 000 |
585 |
|
Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 3585) |
4 000 000 |
|
4 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
4 000 000 |
|
4 000 000 |
586 |
|
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
2 761 800 000 |
|
2 761 800 000 |
|
60 |
Oppstartingstilskudd, kan overføres |
1 696 200 000 |
|
1 696 200 000 |
|
63 |
Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag |
1 065 600 000 |
|
1 065 600 000 |
587 |
|
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587) |
31 300 000 |
|
31 300 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
31 300 000 |
|
31 300 000 |
|
Arbeids- og administrasjonsdepartementet |
1570 |
|
Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570) |
247 417 000 |
|
247 417 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
243 717 000 |
|
243 717 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
3 700 000 |
|
3 700 000 |
1571 |
|
Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571) |
121 654 000 |
|
121 654 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
117 054 000 |
|
117 054 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
700 000 |
|
700 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
800 000 |
|
800 000 |
|
70 |
Tilskudd til Norsk Brannvern Forening |
500 000 |
|
500 000 |
|
71 |
Tilskudd til Norsk Elektrotekniske Komité |
2 600 000 |
|
2 600 000 |
1573 |
|
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573) |
68 374 000 |
|
68 374 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
57 774 000 |
|
57 774 000 |
|
21 |
Oppdrag |
6 600 000 |
|
6 600 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
4 000 000 |
|
4 000 000 |
1574 |
|
Arbeidsforskningsinstituttet (jf kap. 4574) |
0 |
|
25 400 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
0 |
|
25 400 000 |
1575 |
|
Forskning og utredning |
52 600 000 |
|
42 200 000 |
|
21 |
Forsknings- og utredningsoppdrag, m.m., kan overføres |
8 200 000 |
|
8 800 000 |
|
50 |
Norges forskningsråd |
43 700 000 |
|
32 700 000 |
|
70 |
Tilskudd til forskning og informasjon |
700 000 |
|
700 000 |
1577 |
|
Norges brannskole |
35 950 000 |
|
35 950 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
34 950 000 |
|
34 950 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
1 000 000 |
|
1 000 000 |
1590 |
|
Aetat (jf. kap. 4590) |
1 797 856 000 |
|
1 767 856 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
1 596 360 000 |
|
1 566 360 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 716 000 |
|
1 716 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
199 780 000 |
|
199 780 000 |
1591 |
|
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4591) |
1 207 032 000 |
|
1 207 032 000 |
|
21 |
Evaluering, utviklingstiltak mv., kan overføres |
22 474 000 |
|
22 474 000 |
|
70 |
Arbeidsmarkedstiltak, kan overføres |
1 184 558 000 |
|
1 184 558 000 |
1592 |
|
Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede |
2 799 693 000 |
|
2 799 693 000 |
|
70 |
Arbeidsmarkedstiltak, drift, kan overføres, kan nyttes under kap.1591 post 70 |
2 660 246 000 |
|
2 660 246 000 |
|
73 |
Arbeidsmarkedstiltak, investeringer, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
103 447 000 |
|
103 447 000 |
|
74 |
Lønnssubsidium ved reaktivisering, overslagsbevilgning |
36 000 000 |
|
36 000 000 |
1593 |
|
Aetats salg av bedriftstjenester (jf. kap. 4593) |
11 000 000 |
|
11 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
11 000 000 |
|
11 000 000 |
1595 |
|
Ventelønn mv. (jf. kap. 4595) |
269 078 000 |
|
269 078 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
269 078 000 |
|
269 078 000 |
|
Statsbankene |
2412 |
|
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615) |
325 400 000 |
|
313 400 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
254 400 000 |
|
242 400 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
4 000 000 |
|
4 000 000 |
|
72 |
Rentestøtte |
67 000 000 |
|
67 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 6 |
18 166 171 000 |
|
17 871 121 000 |
Inntekter i kroner |
Inntekter under departementene |
3520 |
|
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520) |
514 156 000 |
|
514 156 000 |
|
2 |
Gebyr nødvisum |
90 000 |
|
90 000 |
|
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
514 066 000 |
|
514 066 000 |
3521 |
|
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) |
100 003 000 |
|
100 003 000 |
|
1 |
Tilbakevending for flyktninger |
10 815 000 |
|
10 815 000 |
|
3 |
Transport av flyktninger/reiseutgifter til og fra
utlandet |
27 200 000 |
|
27 200 000 |
|
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
61 988 000 |
|
61 988 000 |
3540 |
|
Sametinget (jf. kap. 540) |
7 400 000 |
|
7 400 000 |
|
51 |
Avkastning av Samefolkets fond |
7 400 000 |
|
7 400 000 |
3585 |
|
Husleietvistutvalget i Oslo (jf. kap. 585) |
200 000 |
|
200 000 |
|
1 |
Gebyrer |
200 000 |
|
200 000 |
3587 |
|
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 587) |
12 200 000 |
|
12 200 000 |
|
4 |
Gebyrer, godkjenningsordning for foretak for ansvarsrett |
12 200 000 |
|
12 200 000 |
4570 |
|
Arbeidstilsynet (jf. kap. 1570) |
19 800 000 |
|
19 800 000 |
|
1 |
Diverse inntekter |
1 800 000 |
|
1 800 000 |
|
4 |
Kjemikaliekontroll, gebyrer |
3 800 000 |
|
3 800 000 |
|
5 |
Tvangsmulkt |
1 600 000 |
|
1 600 000 |
|
7 |
Byggesaksbehandling, gebyrer |
12 600 000 |
|
12 600 000 |
4571 |
|
Direktoratet for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 1571) |
93 000 000 |
|
93 000 000 |
|
2 |
Gebyrer |
93 000 000 |
|
93 000 000 |
4573 |
|
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 1573) |
8 700 000 |
|
8 700 000 |
|
1 |
Laboratorievirksomhet |
1 000 000 |
|
1 000 000 |
|
2 |
Informasjon, kurs og tjenesteyting |
1 100 000 |
|
1 100 000 |
|
3 |
Oppdrag |
6 600 000 |
|
6 600 000 |
4574 |
|
Arbeidsforskningsinstituttet (jf. kap. 1574) |
0 |
|
16 500 000 |
|
1 |
Diverse inntekter |
0 |
|
300 000 |
|
3 |
Oppdragsforskning |
0 |
|
16 200 000 |
4577 |
|
Norges brannskole |
7 153 000 |
|
7 153 000 |
|
1 |
Diverse inntekter |
7 153 000 |
|
7 153 000 |
4590 |
|
Aetat (jf. kap. 1590) |
44 343 000 |
|
44 343 000 |
|
4 |
Salgsinntekter m.m. |
343 000 |
|
343 000 |
|
80 |
Innfordret misbruk av dagpenger |
30 000 000 |
|
30 000 000 |
|
81 |
Innfordret feilutbetalte attføringsytelser |
14 000 000 |
|
14 000 000 |
4591 |
|
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 1591) |
54 790 000 |
|
54 790 000 |
|
1 |
Utleieinntekter |
53 080 000 |
|
53 080 000 |
|
2 |
Opplæringstjenester |
1 710 000 |
|
1 710 000 |
4592 |
|
Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede (jf. kap. 1592) |
14 477 000 |
|
14 477 000 |
|
1 |
Utleieinntekter |
14 477 000 |
|
14 477 000 |
4593 |
|
Aetats salg av bedriftstjenester (jf. kap. 1593) |
30 000 000 |
|
30 000 000 |
|
1 |
Driftsinntekter |
30 000 000 |
|
30 000 000 |
4595 |
|
Ventelønn mv. (jf. kap. 1595) |
21 522 000 |
|
21 522 000 |
|
1 |
Refusjon statlig virksomhet mv. |
21 522 000 |
|
21 522 000 |
5312 |
|
Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
31 610 000 |
|
31 610 000 |
|
1 |
Gebyrer |
29 900 000 |
|
29 900 000 |
|
4 |
Tilkjente saksomkostninger |
100 000 |
|
100 000 |
|
9 |
Salg av datatjenester |
1 550 000 |
|
1 550 000 |
|
10 |
Husleie, tjenesteboliger |
60 000 |
|
60 000 |
5326 |
|
SIVA (jf. kap. 2426) |
3 000 000 |
|
3 000 000 |
|
71 |
Låneprovisjon |
3 000 000 |
|
3 000 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5613 |
|
Renter fra SIVA (jf. kap. 2426) |
46 700 000 |
|
46 700 000 |
|
80 |
Renter |
46 700 000 |
|
46 700 000 |
5615 |
|
Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) |
6 660 000 000 |
|
6 629 000 000 |
|
80 |
Renter |
6 660 000 000 |
|
6 629 000 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 6 |
7 669 054 000 |
|
7 654 554 000 |
|
|
Netto rammeområde 6 |
10 497 117 000 |
|
10 216 567 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 585 post 1 |
kap. 3585 post 1 |
kap. 587 post 1 |
kap. 3587 post 4 |
kap. 2412 post 1 |
kap. 5312 post 1 |
III
Omdisponeringsfullmakter i forbindelse med forsøk med regionale utviklingsprogram
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 i forbindelse med videreutvikling av regionale utviklingsprogrammer i Hedmark og Oppland fylkeskommuner, får adgang til å omdisponere mellom følgende bevilgninger:
-
1. kap. 550 Lokal næringsutvikling post 61 Kommunale næringsfond.
-
2. kap. 551 Regional næringsutvikling i fylker og kommuner post 51 Tilrettelegging for næringsutvikling, fond.
-
3. kap. 551 Regional næringsutvikling i fylker og kommuner post 55 Etablererstipend, fond.
-
4. kap. 551 Regional næringsutvikling i fylker og kommuner post 58 Regionale samordningstiltak, fond.
-
5. kap. 2425 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene post 50 Bedrifts- og næringsutvikling i distriktene, begrenset til maksimalt 20 pst.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
|
|
71 |
Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet |
63,3 mill. kroner |
|
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger |
196,3 mill. kroner |
586 |
|
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
|
|
60 |
Oppstartingstilskudd |
2 991,1 mill. kroner |
V
Fullmakt om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 kan inngå avtaler om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger med varighet utover 2002. Dersom behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger blir større enn antatt i budsjettet for 2002, samtykker Stortinget i at Kommunal- og regionaldepartementet kan øke antall plasser i statlige mottak innenfor gjeldende rammer for etablering og drift av det statlige mottaksapparatet, selv om det medfører et bevilgningsmessig merbehov under kap. 520 Utledningsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.
VI
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2002 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1570 post 1 |
kap. 4570 post 1, 6, 7 |
kap. 1571 post 1 |
kap. 4571 post 6 |
kap. 1573 post 1 |
kap. 4573 post 2 |
kap. 1573 post 21 |
kap. 4573 post 3 |
kap. 1577 post 1 |
kap. 4577 post 1 |
VII
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2002 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1591 |
|
Arbeidsmarkedstiltak |
|
|
70 |
Arbeidsmarkedstiltak |
334,3 mill. kroner |
1592 |
|
Spesielle arbeidsmarkedstiltak |
|
|
70 |
Arbeidsmarkedstiltak, drift |
521,6 mill. kroner |
VIII
Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2002 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.
Komiteen har ved Stortingets
vedtak 26. oktober 2001 fått tildelt kapittel under rammeområde
6 Kommunal- og regionaldepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet
og Finans- og tolldepartementet, jf. Innst. S. nr. 2 (2001-2002).
Ved vedtak i Stortinget 28. november 2001 er netto utgiftsramme for
rammeområde 6 fastsett til kr 10 216 567 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (2001-2002).
Komiteen viser til at i samsvar
med forretningsordenen § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr.
243 (1996-1997), skal berre dei forslaga som summerer seg til ramma
for rammeområde 6, som er vedtatt ved handsaminga av Budsjett-innst.
S. I (2001-2002), takast opp til votering ved handsaminga av denne
innstillinga.
Komiteen viser til at det går
fram av tabell 1 at forslaget frå Høgre, Fremskrittspartiet
og Kristeleg Folkeparti, summerer seg til den nettosum som er vedteken for
rammeområde 6 ved handsaminga av Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Komiteen viser til at forslaget
frå Høgre, Fremskrittspartiet og Kristeleg Folkeparti
er ført opp under komiteen si tilråding under
kap. 6 i innstillinga.
Tabell 1 Forslag til disponering
av ramme 6
Tabellen viser det justerte budsjettforslaget
frå Høgre, Fremskrittspartiet og Kristeleg Folkeparti.
Avvik frå forslag til beløp frå regjeringa
Bondevik II i parentes. Berre kapittel med avvik frå Regjeringa
sitt forslag er med. Tal i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-4 | H, Frp og Krf |
Utgifter
rammeområde 6 |
550 | | Lokal
næringsutvikling | | 20 000 |
| 63 | Kompensasjon for økt
arbeidsgiveravgift | 0 | 20 000 (+20
000) |
551 | | Regional
næringsutvikling i fylker og kommuner | 434 000 | 414 000 (-20 000) |
| 51 | Tilrettelegging for næringsutvikling,
fond | 240 000 | 232 000 (-8
000) |
| 55 | Etablererstipend, fond | 120 000 | 115 000 (-5
000) |
| 57 | Tilskudd til INTERREG,
inkl. pilotprosjekter, fond | 74 000 | 67 000 (-7
000) |
552 | | Nasjonale
programmer og tiltak for regional utvikling | 206 000 | 206 000 (0) |
| 21 | Kunnskapsutvikling, informasjon,
mv. | 11 000 | 8 000 (-3
000) |
| 53 | Programmer for kompetanseutvikling,
fond | 60 000 | 54 000 (-6
000) |
| 54 | Program for vannforsyning,
fond | 0 | 20 000 (+20
000) |
| 56 | Omstilling og nyskaping,
fond | 77 000 | 72 000 (-5
000) |
| 70 | SIVA - utviklingsarbeid,
inkubatorprogram, mv. | 32 000 | 29 000 (-3
000) |
| 71 | Næringshager | 26 000 | 23 000 (-3
000) |
1570 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 4570) | 247 417 | 242 417 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 243 717 | 238 717 (-5 000) |
1571 | | Direktoratet
for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571) | 121 654 | 122 654 (+1 000) |
| 70 | Tilskudd til Norsk Brannvern
Forening | 500 | 1 500 (+1
000) |
1577 | | Norges
brannskole | 35 950 | 39 950 (+4 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 34 950 | 38 950 (+4 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 6 | 17
871 121 | 17
871 121 (0) |
Inntekter rammeområde 6 |
| | Sum
inntekter rammeområde 6 | 7
654 554 | 7
654 554 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 6 | 10
216 567 | 10
216 567 (0) |
| | Sum rammeområde
6 - rammevedtak | 0 | 0 |
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til enighet mellom sine
respektive fraksjoner i komiteen om disponering av midlene innenfor rammeområdene
6 og 7 i statsbudsjettet for 2002. Forliket mellom partiene innebærer
omdisponeringer i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik
II og Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Disse medlemmers forslag til
disponering av ramme 6 fremgår av tabell 1 ovenfor. I tillegg
er disse medlemmer enige om følgende:
– Flere
fylkeskommuner står i fare for å få fremtidige
inntektstap som følge av sykehusrefomen. Regjeringen bes
i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 komme tilbake med et opplegg
for et rettferdig oppgjør til fylkeskommuner som har fremtidige
dokumenterte inntektstap, det anmodes om en særlig oppmerksomhet
på situasjonen i Østfold og Nord-Trøndelag.
I opplegget må det tas hensyn til at Stortinget økte
skjønnsrammen til fylkeskommunene med 200 mill. kroner
for 2002 i forhold til forslag i kommuneproposisjonen.
– Mange kommuner har brukere av
omsorgstjenester som er så ressurskrevende at det er vanskelig å finansiere.
Regjeringen bes om å etablere en statlig toppfinansiering
for ressurskrevende brukere. Regjeringen bes fremme et slik forslag
i kommuneproposisjonen for 2003.
Disse medlemmer viser til forslag
og merknader foran under kap. 1.6.2 og 1.6.10.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konstaterer at den vedtatte ramme for rammeområde 6 i så vesentlig
grad avviker fra det disse partier mener er en nødvendig
innsats for å sikre hovedtrekkene i bosettingsmønsteret, motvirke
arbeidsledighet og bedre boligtilbudet at det ikke gir et rimelig
bilde av partiets politikk å fremme forslag om fordeling
av rammen. Dette er en ramme som regjeringspartiene bare kunne få støtte
til fra Fremskrittspartiet. Det er da også naturlig at
de partiene som står bak de vedtatte innstrammingene også foreslår
innretningen av dem.
Flertallet vil ut fra dette ikke
fremme egne forslag til rammedisponering, men viser til de forslag
som er fremmet av sine respektive partifraksjoner i finansinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til budsjettopplegget fra regjeringen Stoltenberg og til finansinnstillingen,
Budsjett-innst. S. I (2001-2002), hvor Arbeiderpartiets økonomiske
politikk er presentert. Arbeiderpartiets forslag vedrørende finansinnstillingen
rammeområde 6 framgår av tabell 2.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiets økonomiske opplegg gir en vesentlig sterkere
satsing for å sikre hovedtrekkene i bosettingsmønsteret,
motvirke arbeidsledighet og bedre boligtilbudet enn det som følger
av det økonomiske opplegget til regjeringen Bondevik II
og regjeringspartiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Regjeringen Bondevik II foreslo å redusere
bevilgningene til distriktspolitiske virkemidler med 350 mill. kroner
i forhold til opplegget fra regjeringen Stoltenberg. Sentrale virkemidler
foreslås avviklet helt. Bevilgningene til kommunale næringsfond
kuttes helt. Bevilgningene til regionale samordningstiltak kuttes helt.
Bevilgningene til program for vannforsyning kuttes helt. Andre virkemidler
svekkes vesentlig. Bevilgningene til distriktspolitiske tiltak gjennom
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond kuttes kraftig. Bevilgningene
fra Nærings- og handelsdepartementet og Fiskeridepartementet
til utviklingsprogrammer av stor betydning for næringsutvikling
i distriktene, bl.a. til utvikling av mulighetene i marin sektor,
kuttes helt. Bevilgningene fra Landbruksdepartementet til landbruksavtalen
kuttes med 300 mill. kroner før forhandlinger er gjennomført.
Bevilgningene fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet til fraktutjamning
i distriktene kuttes helt. Arbeiderpartiet har ved behandlingen
av det økonomiske opplegget i finanskomiteen gått imot
disse alvorlige kuttene, og foreslått bevilgninger i tråd
med forslaget fra regjeringen Stoltenberg.
Samarbeidsregjeringens budsjettopplegg innebærer en
klar omlegging av de hovedlinjene i distriktspolitikken som det
har vært bred enighet om mellom Arbeiderpartiet, sentrumspartiene
og Sosialistisk Venstreparti. Opplegget fra regjeringen Bondevik
II er i strid med hovedlinjene i den distriktspolitikken som et
flertall i Stortinget bestående av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti sto bak ved
behandlingen av stortingsmeldingen om distrikts- og regionalpolitikken
for et halvt år siden. Disse medlemmer finner
det derfor nødvendig å fremme forslag hvor Stortinget
ber Regjeringen legge stortingsflertallets syn til grunn i distrikts- og
regionalpolitikken. Disse medlemmer viser til at
de samme partiene fortsatt utgjør et klart flertall i Stortinget.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik II også foreslo en svekkelse av virkemidlene
i boligpolitikken. Husbankens utlånsramme ble redusert med
2 mrd. kroner i forhold til forslaget fra regjeringen Stoltenberg.
Boligtilskudd ble redusert. Dette gjør at det ikke kan
bygges så mange utleieboliger for vanskeligstilte, bl.a.
bostedsløse, som foreslått av regjeringen Stoltenberg.
Disse medlemmer viser til at
tiltak for å bedre boligtilbudet og arbeidstilbudet er
helt sentralt i regjeringen Stoltenbergs opplegg for økt økonomisk
og sosial trygghet. I sitt budsjettframlegg har regjeringen Bondevik
II lagt fram nye anslag som gir økt økonomisk
handlingsrom i budsjettet. Regjeringen Bondevik II har i vesentlig
grad brukt dette handlingsrommet til skattelettelser. Arbeiderpartiet
foreslår å bruke størsteparten av det
utvidede handlingsrommet til en økt innsats overfor de
vanskeligst stilte. Arbeiderpartiet foreslår derfor økte
bevilgninger til botilskudd og bostøtte. Regjeringspartiene
har ikke gitt støtte til disse forslagene.
Regjeringen Bondevik II anslår høyere
arbeidsledighet neste år enn anslått av regjeringen
Stoltenberg. Dette foreslår Regjeringen å møte
gjennom øke bevilgninger til arbeidsledighetstrygd. Arbeiderpartiet
mener det er behov for mer aktive tiltak for å motvirke økt ledighet
og har derfor foreslått økt bruk av arbeidsmarkedstiltak.
Både for å motvirke arbeidsledighet og for å utvikle
et mer inkluderende arbeidsliv må Aetat spille en aktiv
rolle. Arbeiderpartiet er derfor uenig i regjeringen Bondevik IIs
forslag om å redusere bevilgningene til Aetat i forhold
til forslaget fra regjeringen Stoltenberg.
Under behandlingen i finanskomiteen foreslo
Arbeiderpartiet i tråd med dette en netto utgiftsramme
for rammeområde 6 som var 477,6 mill. kroner høyere
enn forslaget fra regjeringspartiene, som var identisk med forslaget
fra regjeringen Bondevik II.
Disse medlemmer legger i denne
innstilling til grunn den innretning innenfor rammeområde
6 som Arbeiderpartiet har redegjort for i finansinnstillingen. Disse
medlemmer foretar følgende justering innenfor Arbeiderpartiets
foreslåtte ramme:
Kap. 581 | |
Post 79 Tilskudd til radonforebyggende
tiltak | - 5 mill. kroner |
Kap. 1571 | |
Post 70 Tilskudd til Norsk
brannvernforening | + 1 mill. kroner |
Kap. 1577 Norges brannskole | |
Post 1 Driftsutgifter | + 4 mill. kroner |
Under behandlingen i Stortinget fikk regjeringspartiene
støtte til sitt forslag til netto utgiftsramme fra Fremskrittspartiet,
etter at statsministeren hadde truet med å gå av
dersom Regjeringen ikke fikk støtte til opplegget.
Disse medlemmer ønsker å bruke
en stor del av det økte handlingsrommet som følge
av at Regjeringen la fram nye anslag for den økonomiske
utviklingen til en ytterligere styrking av innsatsen for de som
har det vanskeligst i samfunnet.
Disse medlemmer vil øke
boligtilskuddet med ytterligere 43 mill. kroner utover regjeringen
Stoltenbergs budsjett til å bygge utleieboliger, slik at
unge og vanskeligstilte lettere kan etablere seg i boligmarkedet. I
tillegg vil disse medlemmer bevilge 77 mill. kroner
mer i økt bostøtte gjennom å utvide boligavgrensningen
for blant annet barnefamilier, slik at også de som bor
i nøkterne boliger som ikke er husbankfinansiert, heretter
kan få bostøtte.
Disse medlemmer bevilger i sitt
alternative budsjett 5 mill. kroner mer til et samarbeidsprosjekt mellom
Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen og staten om bolighjelp i Bergen,
Trondheim og Stavanger, jf. sosialkomiteens budsjettinnstilling,
slik at også disse byene kan delta, i tillegg til Oslo,
som allerede har et slikt prosjekt.
Disse medlemmer vil i sitt alternative
budsjett øke arbeidsmarkedstiltakene med ytterligere 500
tiltaksplasser, utover regjeringen Stoltenbergs forslag. Dette er
en nødvendig styrking av arbeidsmarkedstiltakene når
Regjeringen har anslått økt arbeidsledighet for
2002. Disse medlemmer mener det ikke er tilstrekkelig
med en økning i dagpengene, men at det også er
nødvendig med flere tiltaksplasser.
Disse medlemmer vil peke på at
denne økte innsatsen kommer på toppen av den innsatsen
regjeringen Stoltenberg foreslo for de vanskeligst stilte i sitt
budsjettforslag.
Disse medlemmer viser til merknader
under 2.1.3 og vil ut fra dette ikke fremme egne forslag til rammedisponering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til atSamarbeidsregjeringen
viderefører regjeringen Stoltenbergs forslag til økning
i budsjettet på innvandringsområdet. Utlendingsforvaltningen
står foran betydelige utfordringer med et høyt
antall asylsøkere og alt for lange saksbehandlingstider.
Samtidig med at det nå stilles økte midler til
disposisjon må det til en betydelig produktivitetsvekst
og vilje til nytenking i hele forvaltningen. Det er viktig at oppfølgingen
av rapporten som et konsulentfirma la fram 1. august 2001 blir fulgt
opp.
Disse medlemmer vil vise til
at Regjeringen vil vurdere oppmyking av regelverket for arbeidsinnvandring
i året som kommer for å legge bedre til rette
for rekruttering av etterspurt arbeidskraft.
Disse medlemmer vil vise til
at Samarbeidsregjeringen foreslår å øke
bevilgningen til den statlige bostøtteordningen med 20
mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag. I bostøtteordningen får
målgruppen alders-, uføre- og etterlattepensjonister med
inntekt under minstepensjonen tillagt 30 pst., dekket sine utgifter
til lys og varme. Ordningen omfatter om lag 75 000 husstander. Denne
forbedringen kommer i tillegg til økningen i boutgiftstaket.
Den øvre grense for boutgifter er hevet med 5 000 kroner
i storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger og gjelder fra
første terminutbetaling i 2002.
Disse medlemmer vil vise til
forslaget om styrking av bostøtteordningen, som er et av
mange tiltak i Regjeringens satsing på å bekjempe
fattigdom.
Disse medlemmer mener at utvikling
og etablering av verdiskapende og variert næringsliv med
produktive og lønnsomme arbeidsplasser er det beste grunnlaget
for å opprettholde bosettingen i distriktene og sikre levedyktige
lokalsamfunn i hele landet. Regjeringens forslag om forbedrede rammebetingelser
for næringslivet vil komme næringslivet i distriktene
til gode.
Disse medlemmer vil vise til
at i Samarbeids-regjeringens budsjettforslag blir det foreslått
en rekke tiltak som gir bedre rammebetingelser for næringslivet, som
fjerning av flypassasjeravgiften, fjerning av den ekstraordinære
utbytteskatten og fradragsmulighet for forsknings- og utviklingstiltak.
Samtidig foreslår Regjeringen en reduksjon i bevilgningene
til distrikts- og regionalpolitikk under Kommunal- og regionaldepartementet.
Disse medlemmer viser
til sine merknader under de ulike programområdene i innstillingen
og til oversikten over sitt alternative budsjett i tabell 2 nedenunder.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til kap. 1.1.3 og til sine merknader under de ulike programområdene
i innstillingen og til sitt alternative budsjett i tabell 2 nedenunder.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner
det er nødvendig med tiltak for å sikre at Utlendingsnemnda
fungerer etter intensjonen. Denne medlemen viser
til at det er avgjerande viktig for einslege mindreårige
asylsøkjarar at dei får ei så god oppfølging
som råd. Denne medlemen meiner difor mottak
som har ansvar for denne gruppa, skal ha status som barnevernsinstitusjon
og at kvar einskild skal vere ei bekymringssak i barnevernet.
Denne medlemen viser elles til
merknad under kap. 3.2 i innstillinga.
Denne medlemen meiner
det er behov for ei heilskapleg og offensiv satsing på distriktspolitikken for å nytte
ressursane i distrikta og bremse sentraliseringa av kunnskap, busetting
og kapital. Denne medlemen ønskjer å gi
folk reell valfridom i forhold til val av bustad, noko som krev
ein brei distriktspolitikk. Det må setjast inn auka ressursar
på samferdsel, næringsutvikling, kommunal velferd,
breiband og tiltak for ungdom. Det er og eit stort behov for å tenke nytt
i forhold til utflytting av statlege arbeidsplassar og korleis ein
kan redusere avstandsulempene for bedrifter og personar i distrikta.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
i sitt alternative budsjett aukar løyvingane til regional
utvikling med 300 mill. kroner i forhold til regjeringa Stoltenberg
sitt budsjett og med 650 mill. kroner i forhold til Samarbeidsregjeringa
sitt budsjett. I tillegg vert dei kutt som Samarbeidsregjeringa
har gjort i ordningane under SND tilbakeført. Denne
medlemen viser til ei styrking av løyvingane til
lokale næringsfond og næringshagar, oppretting
av ny post vedrørande ungdomssatsing i distrikta samt full
kompensasjon til dei 14 kommunane som måtte betale høgare
arbeidsgivaravgift frå 1999.
Denne medlemen meiner det er
nødvendig å sette fokus på deler av landet
der det er behov for spesiell innsats. Denne medlemenber også om at det kvart år
vert lagt fram ein oversikt over den geografiske fordelinga av statlege
investeringar.
Denne medlemen vil
peike på at Husbanken er staten sin viktigaste reiskap
i den sosiale bustadpolitikken og meiner at låneramma bør
vere 15 mrd. kroner i 2002. Husbanken må oppretthaldast
som ein allmenn bustadbank og ikkje gjerast om til ein bank for
dei som etablerar seg for første gang.
Denne medlemen meiner det er
nødvendig å bygge opp ein skjerma marknad med
utleigebustader og låginnskotsbustader for dei som skal
inn på bustadmarknaden for første gang eller som
av andre grunnar har problem med å skaffe seg bustad på den
opne marknaden. For å få fart i dette arbeidet
vil denne medlemen foreslå at inntektene
frå dokumentavgifta vert øyremerket eit program
for bygging av allmennyttige utleigebustader, låginnskotsbustader
og andre subsidierte bustader underlagt prisregulering. Ungdom under
30 år bør få unntak frå å betale
dokumentavgift.
Dei bustadlause har eit særleg behov
for hjelp til å finne bustad og denne medlemen viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett vil gje ei særskilt løyving
på 150 mill. kroner til dette arbeidet.
Denne medlemen viser til at einslege
ofte har langt høgare buutgifter pr. person enn andre hushald samstundes
som dei og kjem dårleg ut på andre område. Denne
medlemen fremja derfor forslag om at det leggjast fram ei
eiga sak for Stortinget om denne gruppa sin situasjon der særskilde
bustadpolitiske tiltak blir vurdert.
Denne medlemenmeiner
at bustøtta skal utbetalast kvar månad og vil
og auke løyvingane.
Denne medlemen meiner at eldresatsinga
må vidareførast utover 2002 og fremjar forslag
om at dei kommunane som har sendt inn godkjende søknader innan
fristen 1. oktober, bør få klarsignal for å bygge.
Denne medlemen meiner at låneordninga
frå staten til kommunane for å rehabilitere skulebygg
er godt meint, men at ordninga ikkje vil dekke det behovet kommunane
har. Ei sanering av gjeld på 12 mrd. kroner slik Senterpartiet
har foreslått vil vere eit mykje betre forslag.
Denne medlemen meiner
samfunnet sitt behov for arbeidskraft i størst mogleg grad
skal dekkjast gjennom omskolering og kvalifisering av arbeidskraftreserven
og gjennom tiltak som oppmodar folk til å stå lenger
i arbeidslivet. Det er positivt med ein viss grad av utveksling
av arbeidskraft mellom land, men arbeidskraftinnvandring må byggje
på lik handsaming av personar frå ulike land,
og ikkje berre gjelde statsborgarar innan OECD- og EØS-området.
Denne medlemen meiner at arbeidsmarknadstiltak
er staten sitt ansvar. Denne medlemen er kritisk
til den omlegginga som vart foreslått frå regjeringa Stoltenberg
når det gjeld satsar for tilskot. Særleg dårleg
ut kjem PV-verksemdene og omlegginga kan oppfattast slik at kommunane
får eit økonomisk medansvar for desse verksemdene.
Dette kan føre til at PV-verksemder vert lagt ned.
Kvalifiserings- og formidlingstiltak for dei
som ønskjer kome i arbeid har stor betydning, og denne medlem viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett auker løyvinga
med 100 mill. kroner.
Denne medlemen meiner
det er behov for å styrke arbeidet innan dette området.
I dette arbeidet trengst eit lovverk som gir tryggleik for arbeid
og inntekt, som hindrar diskriminering i arbeidet og som gir rett
til demokrati og påverknad på eigen arbeidsplass. Denne
medlemen ser det som naturleg med ei samla arbeidslivslovgivning
til erstatning for dei spreidde lovar og reglar ein i dag finn.
Tabell 2 Oversikt over
dei alternative budsjetta til fraksjonane
I tabellen er det gjeve ei oversikt over dei
alternative budsjetta til hhv. Arbeidarpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet på rammeområde
6 slik det framgår av Budsjett-innst. S. I (2001-2002). Avvik
frå forslaget frå regjeringa Bondevik II i parentes.
Berre kapittel med avvik frå Regjeringa sitt forslag er med.
Tal i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-4 | Ap | Frp | SV | Sp |
Utgifter
rammeområde 6 |
500 | | Kommunal-
og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) | 195 650 | 195 650 (0) | 217 500 (+21 850) | 195 650 (0) | 195 650 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 151 850 | 151 850 (0) | 180 000 (+28
150) | 151 850 (0) | 151 850 (0) |
| 21 | Spesielle forsknings- og
utredningsoppdrag | 9 200 | 9 200 (0) | 8 200 (-1
000) | 9 200 (0) | 9 200 (0) |
| 22 | KOSTRA-rapporteringssystem for
kommunene og fylkeskommunene | 12 900 | 12 900 (0) | 11 900 (-1
000) | 12 900 (0) | 12 900 (0) |
| 50 | Forskningsprogrammer under Norges
forskningsråd | 16 300 | 16 300 (0) | 12 000 (-4
300) | 16 300 (0) | 16 300 (0) |
503 | | Arbeidsretten,
meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503) | 11 550 | 11 550 (0) | 10 550 (-1 000) | 11 550 (0) | 11 550 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 500 | 1 500 (0) | 500 (-1
000) | 1 500 (0) | 1 500 (0) |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | 1 552
627 | 1 552
627 (0) | 1 128
627 (-424 000) | 1 552
627 (0) | 1 552
627 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 344 627 | 344 627 (0) | 240 627 (-104
000) | 344 627 (0) | 344 627 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
statlige mottak | 1 108 700 | 1 108 700 (0) | 828 700 (-280
000) | 1 108 700 (0) | 1 108 700 (0) |
| 22 | Spesielle driftsutgifter,
tolk og oversettelse | 99 300 | 99 300 (0) | 59 300 (-40
000) | 99 300 (0) | 99 300 (0) |
521 | | Bosetting
av flyktninger og
tiltak for innvandrere
(jf. kap. 3521) | 2 809
340 | 2 809
340 (0) | 2 095
640 (-713 700) | 2 859
340 (+50
000) | 2 814
340 (+5
000) |
| 60 | Integreringstilskudd | 2 717 175 | 2 717 175 (0) | 2 007 175 (-710 000) | 2 717 175 (0) | 2 717 175 (0) |
| 61 | Tiltak for enslige mindreårige asylsøkere | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50
000) | 0 (0) |
| 62 | Kommunale innvandrertiltak | 12 000 | 12 000 (0) | 0 (-12
000) | 12 000 (0) | 12 000 (0) |
| 71 | Kunnskapsutvikling | 16 700 | 16 700 (0) | 6 700 (-10
000) | 16 700 (0) | 16 700 (0) |
| 72 | Tilbakevending for flyktninger | 10 815 | 10 815 (0) | 60 815 (+50
000) | 10 815 (0) | 10 815 (0) |
| 73 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner
og annen frivillig virksomhet | 21 600 | 21 600 (0) | 0 (-21
600) | 21 600 (0) | 26 600 (+5
000) |
| 74 | Statsautorisasjonsordningen
for tolker m.m. | 1 500 | 1 500 (0) | 1 400 (-100) | 1 500 (0) | 1 500 (0) |
| 75 | Transport av flyktninger/reise-utgifter
til og fra utlandet | 27 200 | 27 200 (0) | 17 200 (-10
000) | 27 200 (0) | 27 200 (0) |
522 | | Senter
mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522) | 6 000 | 6 000 (0) | 2 000 (-4 000) | 6 000 (0) | 6 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 6 000 | 6 000 (0) | 2 000 (-4 000) | 6 000 (0) | 6 000 (0) |
523 | | Kontaktutvalget
mellom innvandrere og myndighetene
(jf. kap. 3523) | 3 650 | 3 650 (0) | 1 000 (-2 650) | 3 650 (0) | 3 650 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 650 | 3 650 (0) | 1 000 (-2
650) | 3 650 (0) | 3 650 (0) |
524 | | Utlendingsnemnda | 109 800 | 109 800 (0) | 0 (-109 800) | 109 800 (0) | 109 800 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 76 500 | 76 500 (0) | 0 (-76
500) | 76 500 (0) | 76 500 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
nemnd-behandling | 33 300 | 33 300 (0) | 0 (-33
300) | 33 300 (0) | 33 300 (0) |
526 | | Nasjonale
minoriteter | 2 700 | 2 700 (0) | 0 (-2 700) | 2 700 (0) | 2 700 (0) |
| 70 | Tilskudd til nasjonale
minoriteter | 2 700 | 2 700 (0) | 0 (-2
700) | 2 700 (0) | 2 700 (0) |
540 | | Sametinget
(jf. kap. 3540) | 127 500 | 127 500 (0) | 67 500 (-60 000) | 127 500 (0) | 127 500 (0) |
| 50 | Sametinget | 120 100 | 120 100 (0) | 60 100 (-60
000) | 120 100 (0) | 120 100 (0) |
541 | | Tilskudd
til samiske formål | 5 600 | 5 600 (0) | 1 300 (-4 300) | 5 600 (0) | 5 600 (0) |
| 71 | Kompetansesenter for urfolks
rettigheter | 1 800 | 1 800 (0) | 0 (-1
800) | 1 800 (0) | 1 800 (0) |
| 72 | Samisk språk,
informasjon, o.a. | 2 500 | 2 500 (0) | 0 (-2
500) | 2 500 (0) | 2 500 (0) |
550 | | Lokal
næringsutvikling | | 113 300 | 0 | 243 300 | 312 300 |
| 60 | Tilskudd til utkantkommuner | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 20 000 (+20
000) | 0 (0) |
| 61 | Kommunale næringsfond | 0 | 93 300 (+93
300) | 0 (0) | 223 300 (+223
300) | 143 300 (+143
300) |
| 63 | Kompensasjon borfall av
redusert arbeidsgiveravgift | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 154 000 (+154
000) |
| 63 | Kompensasjon for økt
arbeidsgiveravgift | 0 | 20 000 (+20
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 64 | Ungdomssatsing i distriktene | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 15 000 (+15
000) |
551 | | Regional
næringsutvikling i
fylker og kommuner | 434 000 | 552 500 (+118 500) | 310 000 (-124 000) | 552 500 (+118 500) | 552 500 (+118 500) |
| 51 | Tilrettelegging for næringsutvikling,
fond | 240 000 | 290 000 (+50
000) | 180 000 (-60
000) | 290 000 (+50
000) | 290 000 (+50
000) |
| 55 | Etablererstipend, fond | 120 000 | 124 000 (+4
000) | 80 000 (-40
000) | 124 000 (+4
000) | 124 000 (+4
000) |
| 57 | Tilskudd til INTERREG,
inkl. pilotprosjekter, fond | 74 000 | 77 000 (+3
000) | 50 000 (-24
000) | 77 000 (+3
000) | 77 000 (+3
000) |
| 58 | Regionale samordningstiltak, fond | 0 | 61 500 (+61
500) | 0 (0) | 61 500 (+61
500) | 61 500 (+61
500) |
552 | | Nasjonale
programmer og
tiltak for regional utvikling | 206 000 | 247 700 (+41 700) | 124 000 (-82 000) | 317 700 (+111 700) | 297 700 (+91 700) |
| 21 | Kunnskapsutvikling,
informasjon mv. | 11 000 | 9 300 (-1
700) | 0 (-11
000) | 9 300 (-1
700) | 9 300 (-1
700) |
| 53 | Programmer for kompetanse-utvikling,
fond | 60 000 | 60 400 (+400) | 20 000 (-40
000) | 70 400 (+10
400) | 60 400 (+400) |
| 54 | Program for
vannforsyning, fond | 0 | 30 000 (+30 000) | 20 000 (+20 000) | 50 000 (+50 000) | 30 000 (+30 000) |
| 56 | Omstilling og nyskaping,
fond | 77 000 | 84 000 (+7
000) | 60 000 (-17
000) | 114 000 (+37
000) | 84 000 (+7
000) |
| 70 | SIVA - utviklingsarbeid,
inkubatorprogram mv. | 32 000 | 34 000 (+2
000) | 24 000 (-8
000) | 34 000 (+2
000) | 34 000 (+2
000) |
| 71 | Næringshager | 26 000 | 30 000 (+4
000) | 0 (-26
000) | 40 000 (+14
000) | 80 000 (+54
000) |
580 | | Bostøtte | 1 757
000 | 1 814
000 (+57
000) | 1 757
000 (0) | 1 781
000 (+24
000) | 1 807
000 (+50
000) |
| 70 | Bostøtte | 1 757 000 | 1 814 000 (+57 000) | 1 757 000 (0) | 1 781 000 (+24 000) | 1 807 000 (+50 000) |
581 | | Bolig-
og bomiljøtiltak | 863 150 | 935 150 (+77 000) | 897 150 (+34 000) | 1 513
150 (+650
000) | 1 047
150 (+184
000) |
| 71 | Tilskudd til byfornyelse
og
boligkvalitet | 106 000 | 106 000 (0) | 106 000 (0) | 116 000 (+10
000) | 106 000 (0) |
| 74 | Økobygg | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 6 000 (+6
000) | 0 (0) |
| 75 | Boligtilskudd til etablering,
utbedring og utleieboliger | 646 000 | 723 000 (+77
000) | 680 000 (+34
000) | 1 230 000 (+584 000) | 830 000 (+184
000) |
| 76 | Tilskudd til bostedsløse | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50
000) | 0 (0) |
582 | | Skoleanlegg | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 0 (-70 000) | 70 000 (0) |
| 60 | Rentekompensasjon | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 0 (-70
000) | 70 000 (0) |
586 | | Tilskudd
til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | 2 761
800 | 2 761
800 (0) | 3 361
800 (+600
000) | 2 761
800 (0) | 2 761
800 (0) |
| 60 | Oppstartingstilskudd | 1 696 200 | 1 696 200 (0) | 2 296 200 (+600 000) | 1 696 200 (0) | 1 696 200 (0) |
587 | | Statens
bygningstekniske etat (jf. kap. 3587) | 31 300 | 31 300 (0) | 28 300 (-3 000) | 31 300 (0) | 31 300 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 31 300 | 31 300 (0) | 28 300 (-3
000) | 31 300 (0) | 31 300 (0) |
1570 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 4570) | 247 417 | 247 417 (0) | 217 117 (-30 300) | 252 417 (+5 000) | 247 417 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 243 717 | 243 717 (0) | 213 417 (-30
300) | 248 717 (+5
000) | 243 717 (0) |
1571 | | Direktoratet
for brann- og elsikkerhet (jf. kap. 4571) | 121 654 | 122 654 (0) | 141 654 (+20 000) | 121 654 (0) | 121 654 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 117 054 | 117 054 (0) | 137 054 (+20
000) | 117 054 (0) | 117 054 (0) |
1573 | | Statens
arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573) | 68 374 | 68 374 (0) | 61 374 (-7 000) | 68 374 (0) | 68 374 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 57 774 | 57 774 (0) | 50 774 (-7
000) | 57 774 (0) | 57 774 (0) |
1574 | | Arbeidsforskningsinstituttet
(jf kap. 4574) | 25 400 | 0 (-25 400) | 0 (-25 400) | 0 (-25 400) | 0 (-25 400) |
| 1 | Driftsutgifter | 25 400 | 0 (-25
400) | 0 (-25
400) | 0 (-25
400) | 0 (-25
400) |
1575 | | Forskning
og utredning | 42 200 | 52 600 (+10 400) | 52 600 (+10 400) | 52 600 (+10 400) | 52 600 (+10 400) |
| 21 | Forsknings- og utredningsoppdrag,
m.m. | 8 800 | 8 200 (-600) | 8 200 (-600) | 8 200 (-600) | 8 200 (-600) |
| 50 | Norges forskningsråd | 32 700 | 43 700 (+11 000) | 43 700 (+11 000) | 43 700 (+11 000) | 43 700 (+11 000) |
1577 | | Norges
brannskole | 35 950 | 35 950 (0) | 44 850 (+8 900) | 35 950 (0) | 35 950 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 34 950 | 34 950 (0) | 43 850 (+8
900) | 34 950 (0) | 34 950 (0) |
1590 | | Aetat
(jf. kap. 4590) | 1 767
856 | 1 797
856 (+30
000) | 811 000 (-956 856) | 1 832
856 (+65
000) | 1 797
856 (+30
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 566 360 | 1 596 360 (+30 000) | 750 000 (-816
360) | 1 631 360 (+65 000) | 1 596 360 (+30 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 716 | 1 716 (0) | 1 000 (-716) | 1 716 (0) | 1 716 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og
vedlikehold | 199 780 | 199 780 (0) | 60 000 (-139
780) | 199 780 (0) | 199 780 (0) |
1591 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 4591) | 1 207
032 | 1 264
632 (+57
600) | 567 032 (-640 000) | 1 257
032 (+50
000) | 1 207
032 (0) |
| 21 | Evaluering, utviklingstiltak
mv. | 22 474 | 22 474 (0) | 16 474 (-6
000) | 22 474 (0) | 22 474 (0) |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak | 1 184 558 | 1 242 158 (+57 600) | 550 558 (-634
000) | 1 234 558 (+50 000) | 1 184 558 (0) |
1592 | | Spesielle
arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede | 2 799
693 | 2 799
693 (0) | 2 979
693 (+180
000) | 2 929
693 (+130
000) | 2 899
693 (+100
000) |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, drift | 2 660 246 | 2 660 246 (0) | 2 640 246 (-20 000) | 2 790 246 (+130 000) | 2 660 246 (0) |
| 71 | Integrering i ordinært
arbeidsliv | 0 | 0 (0) | 50 000 (+50
000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 71 | Kvalifiserings- og formidlingstiltak
for arbeidssøkende | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) |
| 72 | Skjermede tiltak, drift | 0 | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 73 | Arbeidsmarkedstiltak, investeringer | 103 447 | 103 447 (0) | 153 447 (+50
000) | 103 447 (0) | 103 447 (0) |
1595 | | Ventelønn
mv. (jf. kap. 4595) | 269 078 | 269 078 (0) | 244 078 (-25 000) | 269 078 (0) | 269 078 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 269 078 | 269 078 (0) | 244 078 (-25
000) | 269 078 (0) | 269 078 (0) |
2412 | | Den Norske
Stats Husbank
(jf. kap. 5312 og 5615) | 313 400 | 325 400 (+12 000) | 265 400 (-48 000) | 325 400 (+12 000) | 325 400 (+12 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 242 400 | 254 400 (+12
000) | 204 400 (-38
000) | 254 400 (+12
000) | 254 400 (+12
000) |
| 72 | Rentestøtte | 67 000 | 67 000 (0) | 57 000 (-10 000) | 67 000 (0) | 67 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 6 | 17
871 121 | 18
363 221 (+492
100) | 15
482 565 (-2 388 556) | 19
245 621 (+1
374 500) | 18
759 621 (+888
500) |
Inntekter rammeområde 6 |
3520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 520) | 514 156 | 514 156 (0) | 614 156 (+100 000) | 514 156 (0) | 514 156 (0) |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter | 514 066 | 514 066 (0) | 614 066 (+100
000) | 514 066 (0) | 514 066 (0) |
3521 | | Bosetting
av flyktninger og
tiltak for innvandrere
(jf. kap. 521) | 100 003 | 100 003 (0) | 150 003 (+50 000) | 100 003 (0) | 100 003 (0) |
| 1 | Tilbakevending
for flyktninger | 10 815 | 10 815 (0) | 60 815 (+50 000) | 10 815 (0) | 10 815 (0) |
| 3 | Transport av flyktninger/reiseutgifter
til og fra utlandet | 27 200 | 27 200 (0) | 17 200 (-10
000) | 27 200 (0) | 27 200 (0) |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter | 61 988 | 61 988 (0) | 71 988 (+10
000) | 61 988 (0) | 61 988 (0) |
4574 | | Arbeidsforskningsinstituttet (jf.
kap. 1574) | 16 500 | 0 (-16 500) | 0 (-16 500) | 16 500 (0) | 0 (-16 500) |
| 1 | Diverse inntekter | 300 | 0 (-300) | 0 (-300) | 300 (0) | 0 (-300) |
| 3 | Oppdragsforskning | 16 200 | 0 (-16
200) | 0 (-16
200) | 16 200 (0) | 0 (-16
200) |
4591 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 1591) | 54 790 | 54 790 (0) | 39 790 (-15 000) | 54 790 (0) | 54 790 (0) |
| 1 | Utleieinntekter | 53 080 | 53 080 (0) | 38 080 (-15
000) | 53 080 (0) | 53 080 (0) |
5615 | | Renter
fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412) | 6 629
000 | 6 660
000 (+31
000) | 6 629
000 (0) | 6 660
000 (+31
000) | 6 660
000 (+31
000) |
| 80 | Renter | 6 629 000 | 6 660 000 (+31 000) | 6 629 000 (0) | 6 660 000 (+31 000) | 6 660 000 (+31 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 6 | 7
654 554 | 7
669 054 (+14
500) | 7
773 054 (+118
500) | 7
685 554 (+31
000) | 7
669 054 (+14
500) |
| | Sum
netto rammeområde 6 | 10
216 567 | 10
694 167 (+477
600) | 7
709 511 (-2 507 056) | 11
560 067 (+1
343 500) | 11
090 567 (+874
000) |
| | Sum rammeområde
6 -
rammevedtak | 0 | 477 600 | -2 507
056 | 1 343
500 | 874 000 |