Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 7. 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.
Kap. |
Post |
Formål: |
St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-2 |
|
St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-4 |
Utgifter i kroner |
Folketrygden |
2540 |
|
Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn |
40 800 000 |
|
40 800 000 |
|
70 |
Tilskudd, overslagsbevilgning |
40 800 000 |
|
40 800 000 |
2541 |
|
Dagpenger |
6 511 000 000 |
|
7 011 000 000 |
|
70 |
Dagpenger, overslagsbevilgning |
6 511 000 000 |
|
7 011 000 000 |
2542 |
|
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. (jf. kap. 5704) |
350 000 000 |
|
350 000 000 |
|
70 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning |
350 000 000 |
|
350 000 000 |
2543 |
|
Ytelser til yrkesrettet attføring |
7 754 000 000 |
|
7 754 000 000 |
|
70 |
Attføringspenger, overslagsbevilgning |
5 697 000 000 |
|
5 697 000 000 |
|
71 |
Attføringsstønad, overslagsbevilgning |
2 057 000 000 |
|
2 057 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 7 |
14 655 800 000 |
|
15 155 800 000 |
Inntekter i kroner |
Folketrygden |
5704 |
|
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. (jf. kap. 2542) |
50 000 000 |
|
50 000 000 |
|
2 |
Dividende |
50 000 000 |
|
50 000 000 |
5705 |
|
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs,
dagpenger |
18 000 000 |
|
18 000 000 |
|
1 |
Refusjon dagpenger |
18 000 000 |
|
18 000 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 7 |
68 000 000 |
|
68 000 000 |
|
|
Netto rammeområde 7 |
14 587 800 000 |
|
15 087 800 000 |
Komiteen har ved vedtak
i Stortinget 26. oktober 2001 fått tildelt kapitel under
rammeområde 7 Folketrygda, jf. Innst. S. nr. 2 (2001-2002).
Ved vedtak i Stortinget 28. november 2001 er netto utgiftsramme for
rammeområde 7 fastsett til kr 15 087 800 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (2001-2002).
I komiteen er det to forslag
til løyvingar under rammeområde 7, som er i samsvar
med den vedtatte ramma. Desse går fram av tabell 3. Komiteen viser til
at forslaget frå Arbeidarpartiet, Høgre, Fremskrittspartiet,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, er ført opp under
komiteen si tilråding under kap. 6 i innstillinga.
Tabell 3
I tabellen er det gjeve ei oversikt over forslaget
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Fremskrittspartiet,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, og forslaget frå Sosialistisk
Venstreparti. Avvik frå forslag til beløp frå regjeringa
Bondevik II i parentes. Berre kapittel med avvik frå Regjeringa
sitt forslag er med. Tal i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-4 | AP, H, Frp, Krf, Sp | SV |
Utgifter
rammeområde 7 |
2541 | | Dagpenger | 7 011
000 | 7 011
000 (0) | 6 511
000 (-500 000) |
| 70 | Dagpenger | 7 011 000 | 7 011 000 (0) | 6 511 000 (-500 000) |
2543 | | Ytelser
til yrkesrettet attføring | 7 754
000 | 7 754
000 (0) | 8 254
000 (+500
000) |
| 70 | Attføringspenger | 5 697 000 | 5 697 000 (0) | 6 197 000 (+500 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 7 | 15
155 800 | 15
155 800 (0) | 15
155 800 (0) |
Inntekter rammeområde 7 |
| | Sum
inntekter rammeområde 7 | 68
000 | 68
000 (0) | 68
000 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 7 | 15
087 800 | 15
087 800 (0) | 15
087 800 (0) |
| | Sum rammeområde
7 - rammevedtak | 0 | 0 | 0 |
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at Arbeidarpartiet i sitt alternative budsjett foreslo kr 15
074 800 til rammeområde 7, noko som er 13 mill. kroner
mindre enn Regjeringa sitt framlegg.
Desse medlemene merka seg at
regjeringa Bondevik II i framlegg til endring av budsjettet la fram overslag
om høgare arbeidsløyse enn overslag frå regjeringa
Stoltenberg. Arbeiderpartiet gjorde i Budsjett-innst. S. I (2001-2002)
framlegg om ein meir aktiv innsats for å motverke auka
arbeidsløyse ved å løyve midlar til 500
nye tiltaksplassar. Dette ville ført til ei redusert løyving
til dagpengar på 13 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av det syn at det med Fremskrittspartiets politikk ville være
færre arbeidsledige og derfor også et mindre behov
for dagpenger. Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til Fremskrittspartiets merknader under rammeområde
6 programkategori 19.00 og 19.10.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen med kr 1 200 000 000 i sitt alternative
budsjett.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti har
i Budsjett-innst. S. I (2001-2002) under rammeområde 7
ført opp netto rammesum 14 537 800 000 kroner, som er en
reduksjon i forhold til Regjeringens forslag på 550 000
000 kroner.
Disse medlemmer vil vise til
at Sosialistisk Venstrepartis alternative opplegg ville gi 50 mill.
kroner mer til tiltak under kap. 1590 og 130 mill. kroner til økte
tiltak under kap. 1591. En langt mer aktiv arbeidsmarkedspolitikk
vil gi lavere ledighet.
Disse medlemmer viser til at
Grunnloven slår fast at en av Stortingets hovedoppgaver
er å legge forholdene til rette for at alle skal få anledning
til å bruke sine krefter i arbeidet for å bygge
et godt og solidarisk samfunn. Det er etter disse medlemmers oppfatning
en fallitterklæring når regjeringen Bondevik II legger
opp til høyere arbeidsløshet enn anslaget i Arbeiderpartiets
budsjettforslag, samtidig som det foreslås kutt i Aetats
administrative ressurser på 30 mill. kroner.
Etter disse medlemmers oppfatning
burde det i stedet vært satset på et mer menneskelig
arbeidsliv, med en styrking av Arbeidstilsynet for å få bukt
med ulovlig overtidsarbeid og farlig arbeidsmiljø, arbeidstidsreformer
for å forkorte den ukentlige og daglige arbeidstiden og
tiltak for å gi den enkelte arbeidsløse mulighet
for å vende tilbake til arbeidslivet.
Disse medlemmer advarer mot Regjeringens politikk
som legger opp til kutt i støtten til næringsutvikling,
og dårligere muligheter for folk flest til å klare seg
på egen hånd. Etter disse medlemmers oppfatning
vil Norge med denne politikken stå dårligere rustet
til å møte en eventuell lavkonjunktur i verden.
Disse medlemmer vil fremme forslag
til disponering av den vedtatte budsjettrammen. Disse medlemmer vil
disponere de frigjorte midlene fra kap. 2541 til kap. 2543 Ytelser
under yrkesrettet attføring til å opprettholde
opprinnelig overgangsordning.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett reduserer løyvingane
til dagpengar i forhold til Regjeringa sitt budsjettforslag. Årsaka
til dette er at Senterpartiet i sitt alternative budsjett har mange
forslag for å førebyggje og hindre at folk vert
gåande utan arbeid. Betre tilrettelegging for deltaking
i arbeidslivet og større løyvingar til kommunesektoren
er døme på slike tiltak.
Det foreslås bevilget kr 7 754 000
000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet registrerer at
Regjeringen foreslår å fravike de forutsetninger
som ble lagt under behandlingen av Ot.prp. nr. 48 ( 1998-1999) om
overgangsordningen. Disse medlemmer er uenig i dette
og ber Regjeringen følge vedtatt opplegg for overgangsregler og
overgangsperiode. Det er viktig at staten er til å stole
på når endringer blir vedtatt og slike forutsetninger
legges til grunn for å dempe ulemper for brukere som ellers
ville komme dårlig ut økonomisk.
Det er en realitet at mange av de menneskene
som har svært dårlig råd, er trygdede.
Det blir derfor viktig at alle de som kan ha nytte av attføring
og med det en mulighet til å komme i arbeid, får
en slik mulighet. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
vurdere å gi rett til yrkesrettet attføring også til
personer uten en medisinsk diagnose, men som allikevel må sies å være reelt
yrkeshemmede.
Disse medlemmer vil vise til
at det nå er mulig å få skolegang godkjent
som yrkesrettet attføring. I noen utdanninger er utgiftene
til skolemateriell og utstyr store og overskrider de grenser som
regelverket nå setter for dekking av slike utgifter. Det
kan i enkelttilfeller føre til at personer må avstå fra
nødvendig og ønsket utdanning. I og med at et
opplegg med utdanning som yrkesrettet attføring må godkjennes,
forutsettes det at nødvendig kvalitetssikring er gjennomført
og nødvendig utgifter til utdanningen må derfor
kunne dekkes. Disse medlemmer ber Regjeringen påse at
regelverket ikke hindrer dekking av utgifter til godkjent utdanning
som gjennomføres som yrkesrettet attføring.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag til disponering av rammeområde 7, og vil flytte
de frigjorte midlene fra kap. 2541 til kap. 2543 Ytelser under yrkesrettet
attføring for å opprettholde opprinnelig overgangsordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg endringene i overgangsreglene for attføringspenger
og stønad til husholdningsutgifter. Endringene ivaretar
hensynet til at de som er inne på ordningen i dag sikres
om lag det samme nivå på attføringspengene
perioden ut og ikke får nedgang i ytelsen når
de nye reglene trer i kraft.
Disse medlemmer støtter
de endringene som er foreslått i overgangsreglene for attføringspenger
og stønad til husholdningsutgifter.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ber Regjeringen styrke Aetats arbeid med yrkeshemmede som ikke har
en medisinsk diagnose.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at på tross av en positiv situasjon på arbeidsmarkedet, øker
antall mottakere av attføringspenger betydelig
fra 1999 til 2000, denne økningen har fortsatt i første
halvår 2001.
Disse medlemmer finner det meget
urovekkende at så meget som 30 pst. av attføringspengemottakerne
er personer under 30 år.
Disse medlemmer mener et utvidet
samarbeid med næringslivets organisasjoner bør
prioriteres slik at flere mottakere med ulike kategorier innskrenket arbeidsførhet
kommer inn under ordningen med hospitering i ordinært arbeid. Disse
medlemmer mener at man slik kan finne ulike arbeidsoppgaver
som er tilpasset den enkelte. Her er det viktig at det offentlige kompenserer
næringslivet for den eventuelle manglende produktivitet
dette medfører.
Disse medlemmer har merket seg
at den store økningen på budsjettet for 2002 skyldes
iverksettelse av nytt regelverk for beregning av attføringspengene, samt
innføring av en stønad til barnetilsyn.