(90-poster behandles av finanskomiteen
utenfor rammesystemet)
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 | | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-4 |
Utgifter i kroner |
Stortinget og underliggende institusjoner |
42 | | Forsvarets
ombudsmannsnemnd | 3 500
000 | | 3 500
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 500 000 | | 3 500 000 |
|
Justis- og politidepartementet |
451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap (jf. kap. 3451) | 266 231
000 | | 328 231
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 259 443 000 | | 278 443 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 6 461 000 | | 49 461 000 |
| 70 | Overføringer til
private | 327 000 | | 327 000 |
|
Forsvarsdepartementet |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 154 158
000 | | 154 158
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 146 658 000 | | 146 658 000 |
| 73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 7 500 000 | | 7 500 000 |
1719 | | Fellesutgifter
og tilskudd til foretak under
Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719) | 379 417
000 | | 379 417
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 47 826 000 | | 47 826 000 |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | 20 000 000 | | 20 000 000 |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | 160 458 000 | | 160 458 000 |
| 71 | Overføringer til
andre, kan overføres | 52 133 000 | | 52 133 000 |
| 78 | Norges tilskudd til NATOs
driftsbudsjett, kan overføres | 99 000 000 | | 99 000 000 |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720) | 1 123
294 000 | | 1 123
294 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 123 294
000 | | 1 123 294
000 |
1723 | | Sikkerhetstjenesten
(jf. kap. 4723) | 58 750
000 | | 58 750
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 58 750 000 | | 58 750 000 |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under Forsvarets
overkommando (jf. kap. 4725) | 2 368
925 000 | | 2 368
925 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 294 356 000 | | 2 294 356 000 |
| 50 | Overføring til
Statens Pensjonskasse, kan overføres | 66 069 000 | | 66 069 000 |
| 70 | Renter låneordningen, kan overføres | 8 500 000 | | 8 500 000 |
1731 | | Hæren
(jf. kap. 4731) | 4 354
933 000 | | 4 354
933 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 4 354 933 000 | | 4 354 933 000 |
1732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 4732) | 2 647
003 000 | | 2 647
003 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 647 003 000 | | 2 647 003 000 |
1733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 4733) | 3 691
716 000 | | 3 691
716 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 691 716 000 | | 3 691 716 000 |
1734 | | Heimevernet
(jf. kap. 4734) | 699 342
000 | | 699 342
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 699 342 000 | | 699 342 000 |
1735 | | Forsvarets
etterretningstjeneste | 600 539
000 | | 600 539
000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 600 539 000 | | 600 539 000 |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg
(jf. kap. 4760) | 9 324
501 000 | | 9 324
501 000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap.1760 postene 45 og 47 | 620 393 000 | | 620 393 000 |
| 44 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan
overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 47 | 147 000 000 | | 147 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 6 266 846 000 | | 6 266 846 000 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap.
1760 postene 1 og 44 | 1 839 819 000 | | 1 839 819 000 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan
overføres | 270 443 000 | | 270 443 000 |
| 75 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram
for sikkerhet, kan overføres,
kan nyttes under kap. 1760 post 44 | 180 000 000 | | 180 000 000 |
1790 | | Kystvakten
(jf. kap. 4790) | 625 725
000 | | 625 725
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 625 725 000 | | 625 725 000 |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 4791) | 191 896
000 | | 191 896
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 191 896 000 | | 191 896 000 |
1792 | | Norske
styrker i utlandet (jf. kap. 4792) | 1 242
385 000 | | 1 242
385 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 242 385 000 | | 1 242 385 000 |
1795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 4795) | 193 334
000 | | 193 334
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 127 239 000 | | 127 239 000 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under
kap. 1760 post 47 | 25 000 000 | | 25 000 000 |
| 60 | Tilskudd til kommuner, kan overføres | 40 100 000 | | 40 100 000 |
| 72 | Overføringer til
andre | 995 000 | | 995 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2463 | | Forsvarsbygg | 0 | | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 | | 0 |
| | 1 Driftsinntekter | -4
261 270 000 | | -4
261 270 000 |
| | 2 Driftsutgifter | 4 261 270 000 | | 4 261 270 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 8 | 27
925 649 000 | | 27
987 649 000 |
Inntekter i kroner |
3451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap (jf. kap. 451) | 15 548
000 | | 15 548
000 |
| 3 | Diverse inntekter | 15 548 000 | | 15 548 000 |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720) | 19 309
000 | | 19 309
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 19 309 000 | | 19 309 000 |
4723 | | Sikkerhetstjenesten
(jf. kap. 1723) | 285 000 | | 285 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 285 000 | | 285 000 |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og -inntekter under Forsvarets
overkommando (jf. kap. 1725) | 85 921
000 | | 85 921
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 83 956 000 | | 83 956 000 |
| 70 | Renter låneordningen | 1 965 000 | | 1 965 000 |
4731 | | Hæren
(jf. kap. 1731) | 74 609
000 | | 74 609
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 74 609 000 | | 74 609 000 |
4732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 1732) | 42 805
000 | | 42 805
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 42 805 000 | | 42 805 000 |
4733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 1733) | 100 511
000 | | 100 511
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 100 511 000 | | 100 511 000 |
4734 | | Heimevernet
(jf. kap. 1734) | 2 467
000 | | 2 467
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 2 467 000 | | 2 467 000 |
4760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg
(jf. kap. 1760) | 370 636
000 | | 370 636
000 |
| 47 | Salg av eiendom | 80 000 000 | | 80 000 000 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | 270 000 000 | | 270 000 000 |
| 49 | Salg av boliger | 20 636 000 | | 20 636 000 |
4790 | | Kystvakten
(jf. kap. 1790) | 327 000 | | 327 000 |
| 1 | Driftsinntekter | 327 000 | | 327 000 |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 1791) | 17 025
000 | | 17 025
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 17 025 000 | | 17 025 000 |
4795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 1795) | 5 266
000 | | 5 266
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 5 266 000 | | 5 266 000 |
4799 | | Militære
bøter | 1 109
000 | | 1 109
000 |
| 80 | Militære bøter | 1 109 000 | | 1 109 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 8 | 735
818 000 | | 735
818 000 |
| | Netto
rammeområde 8 | 27 189
831 000 | | 27 251
831 000 |
Omleggingen av Forsvaret må ses i lys
av NATOs fundamentale rolle for europeisk sikkerhet og stabilitet,
og de behov, krav og forpliktelser Norges NATO-medlemskap medfører.
Sikkerhet og stabilitet i Europa, og dermed norske sikkerhetsinteresser,
er fortsatt sterkt avhengig av NATO og de transatlantiske forbindelsene.
Terroranslaget mot USA i september 2001 viser at alle allierte land
er direkte berørt av trusler og angrep som rammer ett av
dem. Sikkerhet må sees i bred sammenheng. Nye utfordringer
vil prege det allierte samarbeidet i årene framover.
Norske bidrag til den løpende tilpasningen
av NATO og til NATO-ledede operasjoner gir stor erfaring av betydning
for evnen til nasjonalt forsvar i en allianseramme. Sikkerhetspolitisk
samarbeid i Europa utvikles både i dybden og bredden. Norge
må ta del i denne prosessen, som er av vesentlig betydning
for norsk sikkerhet. Det er også viktig at Norge deltar
aktivt i utviklingen av en europeisk sikkerhets- og forsvarspolitikk
i regi av EU. Samtidig vil forskjellen i militære ressurser mellom
Norge og Russland, foruten konsentrasjoner av betydelige militære
styrker på Kola-halvøya, fortsatt prege norsk
forsvars- og sikkerhetspolitikk. Norge har forvaltningsansvar i
store ressursrike havområder i nord. Det er derfor sentralt
at Norge er i stand til å håndheve sine suverene
rettigheter dersom disse skulle bli utfordret.
På denne bakgrunnen vil Regjeringen
i 2002 gi høy prioritet til NATO-samarbeidet. Dette innebærer
at Norge aktivt deltar når alliansemedlemskapet krever det.
Det medfører også at Norge aktivt må medvirke
til å videreføre NATOs rolle for sikkerhet og
stabilitet i Europa, at Norge bidrar til alliansens operasjoner
med ressurser som alliansen samlet har behov for. En slik medvirkning
vil også styrke evnen til forsvar av norsk territorium
og norske sikkerhetsinteresser. Det må videre legges stor
vekt på å opprettholde evne til å håndtere
militære oppgaver i Norge og Norges nærområder.
Fokus for Forsvarets virksomhet i perioden 2002
- 2005 vil være gjennomføringen av en grunnleggende omlegging
av Forsvaret (jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001), jf. Innst. S. nr.
342 (2000-2001)). Hovedmålsettingen er å få etablert
en ny forsvarsstruktur som gir en betydelig forbedring av den operative
evne. Dette krever bl.a. en ny innretting og prioritering av Forsvarets investeringer.
En forutsetning for å få dette til er at nivået
på driftsutgiftene for Forsvaret reduseres med minimum
2 mrd. kroner sammenlignet med et alternativ uten omlegging. For
at dette skal oppnås må blant annet følgende
gjennomføres:
– Virksomheten
ved organisasjonsenheter, garnisoner og strukturelementer som er
vedtatt nedlagt, skal opphøre, og ny virksomhet skal være
etablert.
– Antall årsverk skal
reduseres med minimum 5000 i forhold til antallet i Forsvarets militære
organisasjon (FMO) pr. 1. september 2000.
– Bygningsarealet skal reduseres
betydelig. Eiendom, bygg og anlegg og materiell som ikke skal benyttes
i den nye strukturen skal være utfaset og i størst
mulig grad avhendet.
I 2002 vil derfor gjennomføringen av
betydelige omleggingstiltak være hovedfokus for Forsvarets
virksomhet. En betydelig omstrukturering og nedbemanning av den øverste
forsvarsledelse vil utgjøre en helt sentral del av omleggingen.
Det forberedes nedleggelse av Forsvarets overkommando, samlokalisering av
departement og den nye Forsvarsstaben, og den derav følgende
reduksjon i den samlede øverste forsvarsledelse med netto
50 pst. En ny kommandostruktur skal etableres - med 40 pst. netto årsverksreduksjoner
som ett av resultatene, og det vil bli gjennomført betydelige
endringer i forsvarsgrenenes struktur og organisering.
I tillegg til omleggingstiltakene skal aktivitet
innen kjernevirksomheter opprettholdes. Forsvaret skal opprettholde
den nødvendige kapasitet til:
– tilstedeværelse,
etterretning og overvåkning, krisehåndtering,
suverenitetshevdelse, evne til alliert forsvarssamarbeid – særskilt
for å kunne møte større utfordringer
mot norsk sikkerhet, samt til å kunne bidra til sikring
av vitale samfunnsfunksjoner og -institusjoner.
– videreføring av det
internasjonale engasjementet iht. politiske beslutninger.
Forsvaret skal også opprettholde den
styrkeproduksjon som er nødvendig for å kunne
etablere den fastsatte styrkestrukturen etter omleggingen, samt
sørge for at tilstrekkelig personell med kritisk kompetanse forblir
i Forsvaret. Et redusert personellkorps vil være en avgjørende
faktor for å redusere Forsvarets driftsutgifter. Samtidig
vil det satses betydelig på det gjenværende personellets
kompetanse og motivasjon.
Stortinget sluttet seg ved behandlingen av langtidsplanen
for Forsvaret til hovedmålene i St.prp. nr. 45 (2000-2001)
- driftsinnsparinger på minimum 2 mrd. kroner pr. år
og bemanningsreduksjoner på minimum 5 000 årsverk.
Stortinget vedtok imidlertid en større struktur enn det
proposisjonen la opp til. Skal hovedmålene nås
må derfor ytterliggere tiltak gjennomføres. Fordi
Stortinget understreket at en slik måloppnåelse er
av overordnet betydning, har Regjeringen til hensikt å legge
fram forslag til supplerende tiltak for Stortinget i en egen proposisjon
neste vår, med sikte på at forslagene skal kunne
behandles i løpet av vårsesjonen. Regjeringen
ser meget alvorlig på de eksisterende ubalanser, og har
som overordnet målsetting å sikre omleggingen
av Forsvaret og samtidig sikre balanse mellom Forsvarets oppgaver,
struktur og ressurstilgang. De nevnte forslag til supplerende tiltak
vil nettopp ha dette siktemål.
En helt sentral del av omleggingen vil være å innrette og
prioritere investeringene mot oppbygging og etablering av vedtatt
struktur. Det er satt av 800 mill. kroner mer enn i 2001 til nasjonalfinansierte
bygg- og anleggsprosjekter. Satsingen på IT-infrastruktur
og styringsverktøy videreføres. Fokus ift. utviklingen
av et helhetlig styringssystem vil være innføring
av et system for økonomistyring og effektivisering av fredsorganisasjonen.
Arbeidet pågår for fullt gjennom programmet Golf.
Satsingen på nye fregatter videreføres. Investeringer
til Forsvarets innsatsstyrke (FIST) er også gitt høy
prioritet innenfor tilgjengelige rammer.
Deltakelsen i KFOR vil i hovedsak videreføres. Denne
operasjonen er et meget sentralt bidrag til arbeidet for å nå norske
sikkerhetspolitiske mål, ved å demonstrere Norges
evne og vilje til å bidra til NATOs største pågående
operasjon i en flernasjonal ramme, og derigjennom ved å bidra
til å styrke NATO som organisasjon.
Forsvarets styrkeproduksjon, inkludert inntaket
ved Forsvarets skoler, skal i 2002 ha som formål å videreutvikle
den kompetanse som er nødvendig både for å kunne
ivareta Forsvarets omlegging og for å kunne ivareta den
styrkestruktur som Stortinget har vedtatt skal være på plass
i 2005.
Virksomheten i Heimevernet preges av overgang
til ny struktur. For HV vil derfor trening av befal og spesialister
bli søkt prioritert i 2002. Det totale øvingsnivået
vil bli midlertidig redusert for å gi rom for tiltak som
er av avgjørende betydning for omleggingen.
Regjeringen Bondevik II foreslår i
St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (2001-2002) ingen endringer i forhold
til St.prp. nr. 1 (2001-2002) fra Forsvarsdepartementet.
Forsvarsdepartementet vil våren 2002
fremme en egen proposisjon som tar for seg nødvendige endringer i
forsvarsstrukturen og forslag til bevilgninger til finansiering
av denne, samt ekstraordinære tiltak mot terrorfare. Regjeringen
Bondevik II har ikke funnet det tilrådelig å fremme
forslag om dette allerede nå, på grunn av den
begrensede tid den har hatt til disposisjon.
Det er i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (2001-2002)
for Justis- og politidepartementet fremmet endringer under kap.
451 Samfunnssikkerhet og beredskap. Samlet foreslås det å øke
bevilgningene under kap. 451 post 1 med 19 mill. kroner og kap.
45 med 43 mill. kroner.
Regjeringens budsjettforslag innebærer
en forsvarsramme på 27 657 mill. kroner og en inntektsramme
på 725 mill. kroner. Innenfor førstnevnte ramme
er 1 242 mill. kroner avsatt til flernasjonale fredsoperasjoner.
I tråd med gjeldende praksis er budsjetterte inntekter innarbeidet
i utgiftsrammen.
Den reelle reduksjonen i forsvarsrammen er på 0,3 pst.
Reell reduksjon på drift uten flernasjonale fredsoperasjoner
er på 0,1 pst., materiellinvesteringer er reelt redusert
med 3,2 pst. EBA-investeringer er fokusert og prioritert ifm. omleggingen,
og er av den grunn tilført midler både fra kap.
1792 Norske styrker i utlandet og fra kap. 1734 Heimevernet. EBA-investeringer
er som følge av dette økt med hele 75,3 pst. En
slik fordeling av rammene viser klart den fokus som er lagt på omleggingen
av Forsvaret.
Samlet foreslås det med utgangspunkt
i den aktuelle situasjonen å øke bevilgningene
under kap. 451 post 01 med 19 mill. kroner.
Forsvarsdepartementet vil våren 2002
fremme en egen proposisjon som tar for seg nødvendige endringer i
forsvarsstrukturen og forslag til bevilgninger til finansiering
av denne; samt ekstraordinære tiltak mot terrorfare.
Ved Stortingets vedtak 28. november 2001 er
netto utgiftsramme fastsatt til kr 27 251 831 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (2001-2002).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund
og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til merknader under
de påfølgende hovedpunkter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til St.prp. nr. 1 (2001-2002) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
1-4 (2001-2002).
Komiteen har 3 avvikende forslag
til fordeling av rammeområde 8.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002) hvor Sosialistisk Venstreparti
gikk inn for å kutte totalt 2 817 mill. kroner, og ønsket å styrke
blant annet internasjonal fattigdomsbekjempelse, freds- og forsoningsarbeid,
miljøtiltak og internasjonalt samarbeid. Dette medlem mener
at det fremdeles er rom for betydelig rasjonalisering av det norske
forsvaret, men konstaterer at det ikke er flertall for Sosialistisk Venstrepartis
forslag til ramme på dette kapitlet. Dette medlem vil
derfor ikke fremme et forslag til rammefordeling, og vil stemme
mot den foreliggende innstilling under votering.
I henhold til Innst. S. nr. 2 (2001-2002) vises
det ellers til at statsbudsjettets 90-poster behandles av finanskomiteen.