På sidene 30-40 i proposisjonen gis
en rapport over gjennomføringen av forsvarsbudsjettet for
2000. Budsjettåret 2000 var det andre året i planperioden
1999-2002. Perioden kjennetegnes av ambisjonene om å konsolidere
driftsnivået, fortsatt omlegging av Forsvarets virksomhet
i fred og at driftskostnadene på noe sikt stabiliseres
for å kunne gjennomføre de store investeringene
som Forsvaret står foran. Resultatet for 2000 viser at årsproduksjonen
i 2000 har hatt den forventede måloppnåelsen på det
langsiktige kravet om driftsstabilisering. Strukturendringer som
ligger til grunn for den fortsatte omleggingen av Forsvaret hadde
i 2000 en lav endringstakt som følge av et behov for avklaring av
framtidig struktur. Samlet sett viser resultatet for 2000 en nøkternhet
og vilje til å foreta nye veivalg for å skape
en bedre langsiktig balanse mellom Forsvarets oppgaver og de tilgjengelige
ressurser. Det viste seg allikevel å være nødvendig å forberede
en ny plan, og et bredt arbeid ble satt igang for å kunne
legge den fram for Stortinget våren 2001.
Ved Stortingets sluttsaldering (Blå bok)
var budsjettets utgiftsramme på 25 349 mill. kroner. Endringer gjennom
budsjettåret gjorde at budsjettet bevilgningsmessig økte
til 26 050 mill. kroner ved årets slutt. Dette innebar
en bevilgningsøkning på 706 mill. kroner som i
hovedsak skyldes bevilgning til internasjonale operasjoner og et
nedtrekk ifm. Revidert nasjonalbudsjett (RNB).
Komiteen har merket
seg at det i perioden er lagt vekt på å konsolidere
driftsnivået, sørge for en omlegging av Forsvarets
virksomhet i fred og stabilisere driftskostnadene for å muliggjøre
de store investeringene Forsvaret står foran. Komiteen gir
sin tilslutning til den nøkternheten og den viljen som
er utvist for å foreta nye veivalg, slik at den dobbelte
ubalansen i Forsvaret fjernes og det oppnås en nødvendig
forutsigbarhet.