4. Rapport for virksomheten i 2000

4.1 Sammendrag

På sidene 30-40 i proposisjonen gis en rapport over gjennomføringen av forsvarsbudsjettet for 2000. Budsjettåret 2000 var det andre året i planperioden 1999-2002. Perioden kjennetegnes av ambisjonene om å konsolidere driftsnivået, fortsatt omlegging av Forsvarets virksomhet i fred og at driftskostnadene på noe sikt stabiliseres for å kunne gjennomføre de store investeringene som Forsvaret står foran. Resultatet for 2000 viser at årsproduksjonen i 2000 har hatt den forventede måloppnåelsen på det langsiktige kravet om driftsstabilisering. Strukturendringer som ligger til grunn for den fortsatte omleggingen av Forsvaret hadde i 2000 en lav endringstakt som følge av et behov for avklaring av framtidig struktur. Samlet sett viser resultatet for 2000 en nøkternhet og vilje til å foreta nye veivalg for å skape en bedre langsiktig balanse mellom Forsvarets oppgaver og de tilgjengelige ressurser. Det viste seg allikevel å være nødvendig å forberede en ny plan, og et bredt arbeid ble satt igang for å kunne legge den fram for Stortinget våren 2001.

Ved Stortingets sluttsaldering (Blå bok) var budsjettets utgiftsramme på 25 349 mill. kroner. Endringer gjennom budsjettåret gjorde at budsjettet bevilgningsmessig økte til 26 050 mill. kroner ved årets slutt. Dette innebar en bevilgningsøkning på 706 mill. kroner som i hovedsak skyldes bevilgning til internasjonale operasjoner og et nedtrekk ifm. Revidert nasjonalbudsjett (RNB).

4.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at det i perioden er lagt vekt på å konsolidere driftsnivået, sørge for en omlegging av Forsvarets virksomhet i fred og stabilisere driftskostnadene for å muliggjøre de store investeringene Forsvaret står foran. Komiteen gir sin tilslutning til den nøkternheten og den viljen som er utvist for å foreta nye veivalg, slik at den dobbelte ubalansen i Forsvaret fjernes og det oppnås en nødvendig forutsigbarhet.