Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt
i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks
for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke
og eventuelt uttale seg om klager på forvaltningen fra
enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget
tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser.
Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede
institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen
av klagesakene.
Dokument nr. 4 (1999-2000) Ombudsmannens årsmelding
for 2000 ble overlevert Stortinget 21. mars 2001. Kontrollen med
forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelse blir mer og mer
komplisert, tids- og ressurskrevende. Antall klagesaker holder seg
stabilt på over 2 000 i året.
Det blir lagt vekt på systematiske
og generelle undersøkelser omkring saksbehandlingsrutiner
og praksis, og det er fortsatt et mål å øke
antall systematiske undersøkelser.
Når det gjelder post 1 Driftsutgifter
så dekker dette lønn, kontorutgifter, husleie
og reiseutgifter mv.
Komiteen vil fremheve
det viktige arbeidet Sivilombudsmannen utfører for den
enkelte som klager på forvaltningsavgjørelser.
Komiteen vil også fremheve
det nødvendige arbeidet Sivilombudsmannen gjør
ved å gi Stortinget som lovgivende og bevilgende myndighet
innsyn i praksisen til den utøvende myndighet, dvs. offentlig forvaltning
med regjeringen i spissen. I dette bildet vil det være
en forutsetning at Sivilombudsmannen som uavhengig organ for Stortinget
har de ressurser som skal til for å kunne utføre
sine oppgaver.
Komiteen ser positivt på at
Sivilombudsmannen for 2002 vil legge mer vekt på generelle
undersøkelser av saksbehandlingsrutinene i forvaltningen
enn tidligere.
Arbeidet med det generelle arbeidet vil kunne
gå utover behandlingen av enkeltsakene ved Sivilombudsmannens
kontor. Komiteen vil understreke at enkeltsakene
som blir behandlet av Sivilombudsmannen vil ha verdi utover den
hjelpen den enkelte klager mottar, bl.a. vil enkeltsaker kunne danne
basis for antakelser om mer generelle mangler i forvaltningen. Antall
enkeltsaker må kunne reduseres, men komiteen vil likevel
fremheve at arbeidet med de systematiske undersøkelsene
ikke bør gå nevneverdig ut over behandlingen av
enkeltsakene. Økningen i budsjettet til Sivilombudsmannen
fra kr 24 300 000 i saldert budsjett for 2001 til kr 26 900 000
i det fremlagte budsjettforslaget burde gi rom for dette.
Mest mulig åpenhet i forvaltningen
er nødvendig for innbyggernes demokratiske kontroll av
staten, fylkeskommunene og kommunene. Et nødvendig virkemiddel
for å oppnå dette er at offentlig virksomhet fullt
ut overholder offentlighetslovens bestemmelser. Komiteen vil
i den sammenheng fremheve Sivilombudsmannens senere engasjement
og undersøkelser om bruken av offentlighetsloven, jf. undersøkelsene
av praktiseringen av offentlighetsloven i Lillehammer og Trondheim
kommune.
Komiteen henviser for øvrig
til komiteens merknader til Sivilombudsmannens melding for året
2000 i Innst. S. nr. 279 (2000-2001).