Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2002-2003) punkt 7.1.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens budsjettforslag
for 2003 med de endringer som fremkommer av avtalen. Det er her
enighet om å øremerke støtten til leirskolene.
Dette innebærer at rammetilskuddet reduseres med 90,3 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sitt forslag om å øke minstefradraget fra 23
til 24 pst. Dette vil føre til at kommunesektoren får redusert
sine skatteinntekter med anslagsvis 200,8 mill. kroner. Disse
medlemmer vil kompensere kommunene med 159,6 mill. kroner
og fylkeskommunene med 41,2 mill. kroner for dette tapet av inntekter,
og foreslår en tilsvarende økning av rammetilskuddene
til kommuner og fylkeskommuner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer subsidiært slutter
seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. I (2002-2003) punkt 3.2.19 og
forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) punkt 7.2.
Komiteen viser til
at tabellen viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene
under rammeområde 19. Avvikene er angitt i parentes i forhold
til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr.
1-14 | H, KrF og V | Ap | Frp | SV | Sp | Kp |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner (jf. kap. 3571) | 39 168 000 | 39 077
700 (-90 300) | 40 072
000 (+904 000) | 36 874
300 (-2 293 700) | 43 168
000 (+4
000 000) | 43 265
200 (+4
097 200) | 42 488
000 (+3
320 000) |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift
av inntektssystemet | 5 195 | 5 195 (0) | 5 195 (0) | 5 195 (0) | 5 195 (0) | 5 195 (0) | 5 195 (0) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 33 268 723 | 33 173 823 (-94 900) | 34 164 123 (+895 400) | 32 375 023 (-893 700) | 36 382 723 (+3 114 000) | 36 715 923 (+3 447 200) | 34 368 723 (+1 100 000) |
| 61 | Ekstraordinært
pensjonstilskott | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 2 100 000 (+2 100 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 077 719 | 1 077 719 (0) | 1 077 719 (0) | 827 719 (-250 000) | 1 077 719 (0) | 1 077 719 (0) | 1 127 719 (+50 000) |
| 63 | Regionaltilskudd | 582 838 | 582 838 (0) | 582 838 (0) | 432 838 (-150
000) | 582 838 (0) | 582 838 (0) | 602 838 (+20
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 3 069 700 | 3 069 700 (0) | 3 069 700 (0) | 2 069 700 (-1 000 000) | 2 420 700 (-649 000) | 3 719 700 (+650 000) | 3 119 700 (+50 000) |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 152 609 | 152 609 (0) | 152 609 (0) | 152 609 (0) | 152 609 (0) | 152 609 (0) | 152 609 (0) |
| 66 | Lokal Agenda i kommunene | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 20 000 (+20
000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 67 | Storbytilskudd | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) |
| 68 | Forsøk med rammefinansiering
av øremerkede tilskudd | 941 216 | 945 816 (+4
600) | 949 816 (+8
600) | 941 216 (0) | 941 216 (0) | 941 216 (0) | 941 216 (0) |
| 69 | Særlig ressurskrevende
brukere | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 1 515 000 (+1 515 000) | 0 (0) | 0 (0) |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | 14 225 000 | 14 225
000 (0) | 14 455
900 (+230 900) | 13 425
000 (-800 000) | 15 279
460 (+1
054 460) | 14 960
800 (+735 800) | 14 425
000 (+200 000) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 12 567 542 | 12 567 542 (0) | 12 798 442 (+230 900) | 12 067 542 (-500 000) | 13 622 002 (+1 054 460) | 13 303 342 (+735 800) | 12 697 542 (+130 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 406 524 | 406 524 (0) | 406 524 (0) | 256 524 (-150
000) | 406 524 (0) | 406 524 (0) | 476 524 (+70
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 1 181 300 | 1 181 300 (0) | 1 181 300 (0) | 1 031 300 (-150 000) | 1 181 300 (0) | 1 181 300 (0) | 1 181 300 (0) |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 69 634 | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) |
| | Sum utgifter | 53 393 000 | 53 302
700 (-90 300) | 54 527
900 (+1
134 900) | 50 299
300 (-3 093 700) | 58 447
460 (+5
054 460) | 58 226
000 (+4
833 000) | 56 913
000 (+3
520 000) |
| | Sum inntekter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum netto | 53 393 000 | 53 302
700 (-90 300) | 54 527
900 (+1
134 900) | 50 299
300 (-3 093 700) | 58 447
460 (+5
054 460) | 58 226
000 (+4
833 000) | 56 913
000 (+3
520 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003)
og Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003), tas opp til votering
ved behandling av nærværende budsjettinnstilling
og tillegg til budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er derfor ført opp under kapittel 12 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 7.