Komiteen viser til
at endring av satsen for minstefradraget forutsetter endring av
skatteloven og viser til merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003)
punkt 21.15.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet punkt 1 innebærer
en økning av satsen for minstefradraget fra 23 pst. til
24 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. I Tillegg nr.
1 (2002-2003) punkt 2.4 om justert budsjettopplegg og foreslår å øke
satsen for minstefradrag fra 23 pst. til 24 pst.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2002-2003) punkt 4.17.3.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen
innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003
med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 2 i avtalen
innebærer endring i årsavgiften for motorsykler
fra 1 860 kroner til 1 180 kroner i forhold til Regjeringens forslag
og endring i årsavgiften for campingvogner fra 1 205 kroner
til 905 kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak IX Særavgifter til statskassen for budsjetterminen
2003 nr. 3 Avgift på motorvogner mv. avsnitt II Årsavgift
med følgende endringer:
§ 1 nr. 2 og 3 skal lyde:
1. kr 905 av campingtilhengere
med egenvekt over 350 kg.
2. kr 1 180 av motorsykler; trehjuls, lette,
mellomtunge og tunge."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer subsidiært slutter
seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2002-2003) punkt 3.24.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen
innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003
med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 4 i avtalen
innebærer endring i fribeløpene for arveavgiften
i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil støtte
dette forslaget.
Dette medlem viser til at NOU
2000:8 om arveavgiften ble avgitt 5. mai 2000. Dette medlem viser til
Finansdepartementets svar datert 27. november 2002 på spørsmål
nr. 13 fra Senterpartiet om framdriften i arbeidet med en framlegging
for Stortinget. Dette medlem har merket seg at departementet mener
at spørsmål om arveavgiften bør behandles sammen
med innstillingen fra Skauge-utvalget.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak V Avgift til statskassen på arv og gaver
for budsjetterminen 2003 med følgende endringer:
§ 4 skal lyde:
Av arv og gaver til arvelaterens/giverens
barn, fosterbarn - herunder stebarn som har vært oppfostret
hos arvelateren/giveren - og foreldre, svares:
Av de første 250
000 kroner | intet |
Av de neste 300 000 kroner | 8 pst. |
Av overskytende beløp | 20 pst. |
§ 5 skal lyde:
Av arv og gaver som ikke går inn under § 4,
svares:
Av de første 250
000 kroner | intet |
Av de neste 300 000 kroner | 10 pst. |
Av overskytende beløp | 30 pst." |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer subsidiært slutter
seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteen viser til
at endring av avskrivningssatser forutsetter endring av skatteloven
og viser til merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) punkt 21.3.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet punkt 5 innebærer endring i avskrivningssatsen
for saldogruppe d fra 15 pst. til 20 pst.
Komiteen viser til
merknader i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) kapittel 8.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet punkt 11 innebærer videreføring
av reglene om særfradrag for usedvanlig store utgifter
ved sykdom.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2002-2003) punkt 4.14.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen
innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003
med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 26 i avtalen
innebærer endring av avgiften på drikk med alkoholstyrke
over 22 volumprosent alkohol fra 6,11 kroner til 5,44 kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak IX Særavgifter til statskassen for budsjetterminen
2003 nr. 1 Avgift på alkohol med følgende endringer:
§ 1 første ledd nr. 1 skal
lyde:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer subsidiært slutter
seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at regjeringen Bondevik II nå i løpet av to
statsbudsjett har redusert avgiften på brennevin med 25,9 pst.
i samarbeid med Fremskrittspartiet. Det er med en viss undring dette
medlem registrerer at en Kristelig Folkeparti-ledet regjering
er den regjeringen som har stått for den største
reduksjonen i brennevinsavgiften i moderne tid. Samtidig er både
budsjettforslaget og budsjettavtalen blottet for tiltak som kan
bidra til å nå Kristelig Folkepartis egen målsetting
om en reduksjon i alkoholforbruket på 25 pst. Dette
medlem vil vise til den solide dokumentasjon som foreligger
om sammenhengen mellom avgiftsnivå, alkoholforbruk og alkoholskader,
senest framlagt i artikkel i Verdens Gang 25. november 2002 "Norske
alkoholavgifter redder liv", skrevet av en divisjonsdirektør
og en avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens budsjettforslag
for 2003 med de endringer som fremkommer av avtalen. Det er her
enighet om følgende lettelser i rederibeskatningen med
virkning fra og med inntektsåret 2002:
– Satsstrukturen
i tonnasjeskatten reduseres med 30 pst., dvs. alle satsene reduseres
prosentvis like mye.
– Rederiskatteordningen endres
slik at det kun beregnes minste gjeldsrentefradrag for
den delen av et rederis egenkapital som ev. overstiger 50 pst. av
totalkapitalen.
– Selskapene innenfor rederiskatteordningen
gis adgang til å eie deltakerliknede selskaper i kjede.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag i Innst. O. nr. 27 (2002-2003) punkt 21.17. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2003
med følgende endring:
§ 5-1 skal lyde:
§ 5-1 Tonnasjeskatt
Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som nevnt
i skatteloven § 8-10, skal svare tonnasjeskatt, jf. skatteloven § 8-16,
etter følgende satser:
– 0 kroner
for de første 1 000 nettotonn, deretter
– 50 kroner pr. dag pr. 1 000
nettotonn opp til 10 000 nettotonn, deretter
– 33 kroner pr. dag pr. 1 000
nettotonn opp til 25 000 nettotonn, deretter
– 16 kroner pr. dag pr. 1 000
nettotonn.
Satsene i første ledd kan reduseres
etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet, jf.
skatteloven § 8-16 første ledd."
Disse medlemmer fremmer videre
følgende forslag til vedtak XIII under rammeområde
23:
"I Stortingets skattevedtak for inntektsåret
2002 gjøres følgende endring:
§ 5-1 skal lyde:
§ 5-1 Tonnasjeskatt
Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som nevnt
i skatteloven § 8-10, skal svare tonnasjeskatt, jf. skatteloven § 8-16,
etter følgende satser:
– 0 kroner
for de første 1 000 nettotonn, deretter
– 50 kroner pr. dag pr. 1 000
nettotonn opp til 10 000 nettotonn, deretter
– 33 kroner pr. dag pr. 1 000
nettotonn opp til 25 000 nettotonn, deretter
– 16 kroner pr. dag pr. 1 000
nettotonn.
Satsene i første ledd kan reduseres
etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet, jf.
skatteloven § 8-16 første ledd. "
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003) punkt
2.1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer subsidiært slutter
seg til forslagene fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader om nettolønnsordning i Innst. O. nr.
27 (2002-2003) kapittel 16, og påpeker at argumentene mot
nettolønnsordninger også er argumenter mot ytterligere
lettelser i rederibeskatningen.
Disse medlemmer går
derfor imot forslaget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke
på at Stortinget har bedt om utredninger og forslag når
det gjelder å bedre konkurransevilkårene for de
maritime næringer, og finner det uheldig at det nå vedtas
enkeltelementer i en ny rederibeskatning uten slik utredning. Dette
medlem mener det er nødvendig med en grundig behandling
for å sikre et bredt flertall som kan gi langsiktige og
forutsigbare vilkår for denne viktige del av vårt
næringsliv. Avtalens punkt om å opprettholde refusjonsordningen
og dagens nettolønnsordning for sjøfolk er et
skritt i riktig retning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til merknader og forslag i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2002-2003) punkt 3.22.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettavtalen
innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003
med de endringer som fremgår av avtalen. Punkt 25 i avtalen
innebærer endring av kommunale og fylkeskommunale skattører
og fellesskatt i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2003
med følgende endring:
§ 3-2 annet ledd
skal lyde:
Satsen for fellesskatt skal være:
– For personlig
skattepliktig og dødsbo i Finmark og kommunene Karlsøy,
Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy
og Storfjord i Troms fylke: 8,26 pst.
– For personlig skattepliktig
og dødsbo ellers: 11,76 pst."
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag
til vedtak III Fastsettelse av den kommunale og fylkeskommunale
inntektsskattøren for inntektsåret 2003 med følgende
endring:
Annet ledd skal lyde:
For inntektsåret 2003 skal
1. Den fylkeskommunale
inntektsskattøren for personlige skattytere og dødsboer
være minimum 0,0 pst., og maksimum 3,25 pst.
2. Den kommunale inntektsskattøren
for personlige skattytere og dødsboer være minimum
9,39 pst., og maksimum 12,99 pst."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer subsidiært slutter
seg til forslaget fra regjeringspartiene i henhold til budsjettavtalen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til at en økning av de kommunale skattørene uten samtidig å forbedre
utjevningsordningene for de skattesvake kommunene fører
til økende forskjeller kommunene imellom. Dette
medlem viser til at Senterpartiet i sitt opplegg for statsbudsjettet
styrker kommunenes inntekter med 5,6 mrd. kroner.
Dette medlem mener det er uansvarlig å utsette vedtak
om nødvendige forbedringer i den kommunale økonomien
til i juni måned når det allerede er klart at det
mangler et større milliardbeløp for å unngå at
viktige tjenester blir nedlagt, eller får dårligere
kvalitet.
Komiteen viser til
at tabellen viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene
under rammeområde 23. Avvikene er angitt i parentes i forhold
til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-14 | H, KrF og V | Ap | Frp | SV | Sp | Kp |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
5501 | | Skatter
på formue og inntekt | 131 440 000 | 129 899 200 (-1 540 800) | 134 083 800 (+2 643 800) | 120 655
000 (-10 785 000) | 136 435 000 (+4 995 000) | 134 280 000 (+2 840 000) | 128
820 000 (-2 620 000) |
| 70 | Toppskatt mv. | 22 000 000 | 21 957 200 (-42 800) | 23 865 000 (+1 865 000) | 20 390 000 (-1 610 000) | 24 750 000 (+2 750 000) | 25 600 000 (+3 600 000) | 20 765 000 (-1 235 000) |
| 72 | Fellesskatt | 109 440 000 | 107 942 000 (-1 498 000) | 110 218 800 (+778 800) | 100 265 000 (-9 175 000) | 111 685 000 (+2 245 000) | 108 680 000 (-760 000) | 108 055 000 (-1 385 000) |
5506 | | Avgift
av arv og gaver | 1 430 000 | 1 400
000 (-30 000) | 1 430
000 (0) | 1 000
000 (-430 000) | 1 460
000 (+30
000) | 1 400
000 (-30 000) | 1 000
000 (-430 000) |
| 70 | Avgift | 1 430 000 | 1 400 000 (-30 000) | 1 430 000 (0) | 1 000 000 (-430 000) | 1 460 000 (+30 000) | 1 400 000 (-30 000) | 1 000 000 (-430 000) |
5507 | | Skatt
og avgift på utvinning av petroleum | 103 300 000 | 103 300 000 (0) | 103 300 000 (0) | 103 300
000 (0) | 103 600 000 (+300 000) | 103 300 000 (0) | 103
300 000 (0) |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | 39 000 000 | 39 000 000 (0) | 39 000 000 (0) | 39 000 000 (0) | 39 300 000 (+300 000) | 39 000 000 (0) | 39 000 000 (0) |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | 63 000 000 | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) | 63 000 000 (0) |
| 73 | Produksjonsavgift | 700 000 | 700 000 (0) | 700 000 (0) | 700 000 (0) | 700 000 (0) | 700 000 (0) | 700 000 (0) |
| 74 | Arealavgift mv. | 600 000 | 600 000 (0) | 600 000 (0) | 600 000 (0) | 600 000 (0) | 600 000 (0) | 600 000 (0) |
5508 | | Avgift
på utslipp av CO2 i petroleums-
virksomhet på
kontinentalsokkelen | 3 300 000 | 3 300
000 (0) | 3 300
000 (0) | 3 240
000 (-60 000) | 3 300
000 (0) | 3 300
000 (0) | 3 300
000 (0) |
| 70 | Avgift | 3 300 000 | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) | 3 240 000 (-60 000) | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) | 3 300 000 (0) |
5511 | | Tollinntekter | 1 500 000 | 1 500
000 (0) | 1 500
000 (0) | 1 500
000 (0) | 1 500
000 (0) | 1 650
000 (+150 000) | 2 050
000 (+550 000) |
| 70 | Toll | 1 488 000 | 1 488 000 (0) | 1 488 000 (0) | 1 488 000 (0) | 1 488 000 (0) | 1 638 000 (+150 000) | 2 038 000 (+550 000) |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | 12 000 | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) |
5521 | | Merverdiavgift
og avgift på investeringer mv. | 132 900 000 | 132 900 000 (0) | 132 900 000 (0) | 132 900
000 (0) | 132 901 000 (+1 000) | 132 660 000 (-240 000) | 132
210 000 (-690 000) |
| 70 | Avgift | 132 900 000 | 132 900 000 (0) | 132 900 000 (0) | 132 900 000 (0) | 132 901 000 (+1 000) | 132 660 000 (-240 000) | 132 210 000 (-690 000) |
5526 | | Avgift
på alkohol | 8 539 000 | 8 439
000 (-100 000) | 8 539
000 (0) | 5 650
000 (-2 889 000) | 8 539
000 (0) | 8 839
000 (+300 000) | 8 539
000 (0) |
| 71 | Produktavgift på brennevin,
vin m.m. | 4 873 000 | 4 773 000 (-100 000) | 4 873 000 (0) | 3 781 000 (-1 092 000) | 4 873 000 (0) | 5 173 000 (+300 000) | 4 873 000 (0) |
| 72 | Produktavgift på øl | 3 666 000 | 3 666 000 (0) | 3 666 000 (0) | 1 869 000 (-1 797 000) | 3 666 000 (0) | 3 666 000 (0) | 3 666 000 (0) |
5527 | | Vinmonopolavgiften
m.m. | 24 000 | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) | 24 000 (0) |
| 72 | Gebyr på statlige skjenkebevillinger | 300 | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) |
| 73 | Vinmonopolavgiften | 23 700 | 23 700 (0) | 23 700 (0) | 23 700 (0) | 23 700 (0) | 23 700 (0) | 23 700 (0) |
5531 | | Avgift
på tobakkvarer | 7 474 000 | 7 474
000 (0) | 7 474
000 (0) | 4 674
000 (-2 800 000) | 7 474
000 (0) | 7 914
000 (+440 000) | 7 474
000 (0) |
| 70 | Avgift | 7 474 000 | 7 474 000 (0) | 7 474 000 (0) | 4 674 000 (-2 800 000) | 7 474 000 (0) | 7 914 000 (+440 000) | 7 474 000 (0) |
5536 | | Avgift
på motorvogner m.m. | 33 380 000 | 33 300
000 (-80 000) | 33 380
000 (0) | 26 293
000 (-7 087 000) | 32 440
000 (-940 000) | 33 380
000 (0) | 32 623
000 (-757 000) |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | 12 943 000 | 12 943 000 (0) | 12 943 000 (0) | 11 293 000 (-1 650 000) | 12 943 000 (0) | 12 943 000 (0) | 12 943 000 (0) |
| 72 | Årsavgift | 5 823 000 | 5 743 000 (-80 000) | 5 823 000 (0) | 4 727 000 (-1 096 000) | 4 883 000 (-940 000) | 5 823 000 (0) | 5 823 000 (0) |
| 73 | Vektårsavgift | 327 000 | 327 000 (0) | 327 000 (0) | 320 000 (-7
000) | 327 000 (0) | 327 000 (0) | 320 000 (-7
000) |
| 75 | Omregistreringsavgift | 1 655 000 | 1 655 000 (0) | 1 655 000 (0) | 905 000 (-750
000) | 1 655 000 (0) | 1 655 000 (0) | 905 000 (-750
000) |
| 76 | Avgift på bensin | 8 737 000 | 8 737 000 (0) | 8 737 000 (0) | 5 815 000 (-2 922 000) | 8 737 000 (0) | 8 737 000 (0) | 8 737 000 (0) |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 3 895 000 | 3 895 000 (0) | 3 895 000 (0) | 3 233 000 (-662 000) | 3 895 000 (0) | 3 895 000 (0) | 3 895 000 (0) |
5537 | | Avgifter
på båter mv. | 125 000 | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 123 000 (-2 000) | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 123
000 (-2 000) |
| 71 | Avgift på båtmotorer | 125 000 | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 123 000 (-2 000) | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 123 000 (-2 000) |
5541 | | Avgift
på elektrisk kraft | 6 868 000 | 6 868
000 (0) | 6 868
000 (0) | 4 218
000 (-2 650 000) | 7 378
000 (+510 000) | 6 868
000 (0) | 6 868
000 (0) |
| 70 | Forbruksavgift | 6 868 000 | 6 868 000 (0) | 6 868 000 (0) | 4 218 000 (-2 650 000) | 7 378 000 (+510 000) | 6 868 000 (0) | 6 868 000 (0) |
5542 | | Avgift
på mineralolje mv. | 884 000 | 884 000 (0) | 884 000 (0) | 200 000 (-684 000) | 884 000 (0) | 884 000 (0) | 882
000 (-2 000) |
| 70 | Avgift på mineralolje | 800 000 | 800 000 (0) | 800 000 (0) | 116 000 (-684
000) | 800 000 (0) | 800 000 (0) | 800 000 (0) |
| 71 | Avgift på smøreolje | 84 000 | 84 000 (0) | 84 000 (0) | 84 000 (0) | 84 000 (0) | 84 000 (0) | 82 000 (-2
000) |
5543 | | Miljøavgift
på mineralske produkter mv. | 3 718 000 | 3 718
000 (0) | 3 718
000 (0) | 3 650
000 (-68 000) | 5 178
000 (+1
460 000) | 3 718
000 (0) | 3 633
000 (-85 000) |
| 70 | CO2-avgift | 3 632 000 | 3 632 000 (0) | 3 632 000 (0) | 3 564 000 (-68 000) | 5 092 000 (+1 460 000) | 3 632 000 (0) | 3 547 000 (-85 000) |
| 71 | Svovelavgift | 86 000 | 86 000 (0) | 86 000 (0) | 86 000 (0) | 86 000 (0) | 86 000 (0) | 86 000 (0) |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 140 000 (+100 000) | 40 000 (0) | 40 000 (0) |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 140 000 (+100 000) | 40 000 (0) | 40 000 (0) |
5546 | | Avgift
på sluttbehandling av avfall | 560 000 | 560 000 (0) | 560 000 (0) | 485 000 (-75 000) | 495 000 (-65 000) | 560 000 (0) | 560
000 (0) |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | 560 000 | 560 000 (0) | 560 000 (0) | 485 000 (-75
000) | 495 000 (-65
000) | 560 000 (0) | 560 000 (0) |
5547 | | Avgift
på helse- og miljøskadelige kjemikalier | 6 000 | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | 6 000 (0) |
| 70 | Trikloreten (TRI) | 4 000 | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) | 4 000 (0) |
| 71 | Tetrakloreten (PER) | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
5548 | | Miljøavgift
på klimagasser | 90 000 | 90 000 (0) | 0 (-90 000) | 0 (-90 000) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 0 (-90 000) |
| 70 | Hydrofluorkarbon (HFK)
og Perfluorkarbon (PFK) | 90 000 | 90 000 (0) | 0 (-90
000) | 0 (-90
000) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 0 (-90
000) |
5555 | | Sjokolade-
og sukkervareavgift | 879 000 | 879 000 (0) | 879 000 (0) | 864 000 (-15 000) | 879 000 (0) | 979 000 (+100 000) | 864
000 (-15 000) |
| 70 | Avgift | 879 000 | 879 000 (0) | 879 000 (0) | 864 000 (-15
000) | 879 000 (0) | 979 000 (+100 000) | 864 000 (-15
000) |
5556 | | Avgift
på alkoholfrie drikkevarer m.m. | 979 000 | 979 000 (0) | 979 000 (0) | 961 000 (-18 000) | 979 000 (0) | 979 000 (0) | 961
000 (-18 000) |
| 70 | Avgift | 979 000 | 979 000 (0) | 979 000 (0) | 961 000 (-18
000) | 979 000 (0) | 979 000 (0) | 961 000 (-18
000) |
5557 | | Avgift
på sukker | 220 000 | 220 000 (0) | 220 000 (0) | 216 000 (-4 000) | 220 000 (0) | 220 000 (0) | 220
000 (0) |
| 70 | Avgift | 220 000 | 220 000 (0) | 220 000 (0) | 216 000 (-4
000) | 220 000 (0) | 220 000 (0) | 220 000 (0) |
5559 | | Avgift
på drikkevareemballasje | 605 000 | 605 000 (0) | 598 000 (-7 000) | 593 000 (-12 000) | 605 000 (0) | 605 000 (0) | 593
000 (-12 000) |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje | 421 000 | 421 000 (0) | 414 000 (-7
000) | 413 000 (-8
000) | 421 000 (0) | 421 000 (0) | 413 000 (-8
000) |
| 71 | Miljøavgift på kartong | 17 000 | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) |
| 72 | Miljøavgift på plast | 32 000 | 32 000 (0) | 32 000 (0) | 31 000 (-1
000) | 32 000 (0) | 32 000 (0) | 31 000 (-1
000) |
| 73 | Miljøavgift på metall | 91 000 | 91 000 (0) | 91 000 (0) | 89 000 (-2
000) | 91 000 (0) | 91 000 (0) | 89 000 (-2
000) |
| 74 | Miljøavgift på glass | 44 000 | 44 000 (0) | 44 000 (0) | 43 000 (-1
000) | 44 000 (0) | 44 000 (0) | 43 000 (-1
000) |
5565 | | Dokumentavgift | 3 369 000 | 3 369
000 (0) | 3 369
000 (0) | 2 529
000 (-840 000) | 3 029
000 (-340 000) | 3 369
000 (0) | 3 029
000 (-340 000) |
| 70 | Avgift | 3 369 000 | 3 369 000 (0) | 3 369 000 (0) | 2 529 000 (-840 000) | 3 029 000 (-340 000) | 3 369 000 (0) | 3 029 000 (-340 000) |
5571 | | Totalisatoravgift | 92 500 | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) |
| 70 | Avgift | 92 500 | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) | 92 500 (0) |
5577 | | Avgift
til staten av
apotekenes omsetning
(jf. kap. 751) | 131 300 | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131
300 (0) |
| 70 | Avgift | 131 300 | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) | 131 300 (0) |
5578 | | Avgift
på farmasøytiske spesialpreparater
(jf. kap. 750) | 102 661 | 102 661 (0) | 102 661 (0) | 102 661 (0) | 102 661 (0) | 102 661 (0) | 102
661 (0) |
| 70 | Registreringsavgift | 58 298 | 58 298 (0) | 58 298 (0) | 58 298 (0) | 58 298 (0) | 58 298 (0) | 58 298 (0) |
| 71 | Kontrollavgift | 44 363 | 44 363 (0) | 44 363 (0) | 44 363 (0) | 44 363 (0) | 44 363 (0) | 44 363 (0) |
5583 | | Særskilte
avgifter mv. i bruk av frekvenser | 114 000 | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114
000 (0) |
| 70 | Inntekter fra telesektoren | 114 000 | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) | 114 000 (0) |
5700 | | Folketrygdens
inntekter | 146 600 000 | 146 600 000 (0) | 146 600 000 (0) | 146 600
000 (0) | 145 230 000 (-1 370 000) | 146 600 000 (0) | 146
600 000 (0) |
| 71 | Trygdeavgift | 62 300 000 | 62 300 000 (0) | 62 300 000 (0) | 62 300 000 (0) | 62 180 000 (-120 000) | 62 300 000 (0) | 62 300 000 (0) |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | 84 300 000 | 84 300 000 (0) | 84 300 000 (0) | 84 300 000 (0) | 83 050 000 (-1 250 000) | 84 300 000 (0) | 84 300 000 (0) |
| | Sum utgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum inntekter | 588 670 461 | 586 919 661 (-1 750 800) | 591 217 261 (+2 546 800) | 560 161
461 (-28 509 000) | 593 351 461 (+4 681 000) | 592 230 461 (+3 560 000) | 584
159 461 (-4 511 000) |
| | Sum netto | -588
670 461 | -586
919 661 (+1
750 800) | -591
217 261 (-2 546 800) | -560
161 461 (+28
509 000) | -593
351 461 (-4 681 000) | -592
230 461 (-3 560 000) | -584
159 461 (+4
511 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003)
og Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003), tas opp til votering
ved behandling av nærværende budsjettinnstilling
og tillegg til budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er derfor ført opp under kapittel 12 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 9.