Under behandlingen av St.prp. nr. 63 (2001-2002)
la Stortinget i Innst. S nr. 255 til grunn at Regjeringen skal fremme
sak for Stortinget om ett, felles mattilsyn for sjømat
og landbasert matproduksjon på egnet måte. Regjeringen
vil med foreliggende proposisjon gjøre rede for sin oppfølging
av Stortingets forutsetninger om ett mattilsyn og de konsekvenser
som følger av dette. Regjeringen vil slå sammen
Statens dyrehelsetilsyn, Statens næringsmiddeltilsyn og
Statens landbrukstilsyn til én organisasjon - Mattilsynet.
Samtidig skal de kommunale tilsynsfunksjonene i de kommunale og
interkommunale næringsmiddeltilsynene statliggjøres
og bli en integrert del av Mattilsynet. Det tilsyn med sjømat
som i dag utføres av Fiskeridirektoratet, skal overføres
til Mattilsynet. Med dette etableres et organ som tar opp i seg
de samlede tilsynsoppgaver langs hele matkjeden både på land
og i sjø.
Opprettelsen av Mattilsynet og endringer som
for øvrig må gjennomføres i matforvaltningen,
vil innebære betydelige omstillinger både hva
angår tilsynets personell og organisasjon, lokalisering
av de ulike tilsynsenheter og til dels også tilsynets materielle
innhold. Regjeringen gjør i proposisjonen rede for utfordringene
knyttet til det forestående omstillings-arbeidet, og legger
fram forslag til bevilgning for 2003. Under henvisning til Stortingets
uttrykte ønske om å holde tempoet i prosessen,
la Landbruksdepartementet etter samråd med Helsedepartementet
og Fiskeridepartementet fram forslag til en kongelig resolusjon
om enkelte organisatoriske forhold vedrørende det nye Mattilsynet.
På denne bakgrunn fastsatte Kongen i statsråd
16. august 2002 regioninndelingen for Mattilsynet.
Regjeringens intensjon med reformen er å skape
en framtidsrettet og effektiv forvaltning som er i stand til å møte
de nye utfordringene på matområdet. Hovedformålet
er å sikre fortsatt god mattrygghet for norske forbrukere.
Den viktigste tilnærmingen er å legge økt
vekt på helkjedeperspektivet og etablere en helhetlig forvaltning
fra jord/fjord til bord. En matforvaltning som bidrar til å fremme
redelig frambud og kvalitet på matvarer og som er profesjonell
og forutsigbar, vil bidra til økt verdiskapning og bedret
konkurranseevne for norsk mat. Reformen vil også bidra
til å skape et bedre og mer kostnadseffektivt mattilsyn,
og er således et viktig bidrag til det omfattende arbeidet
som pågår med å modernisere, forenkle
og effektivisere offentlig sektor.
Så vel regelverk som organisering av
tilsynet fra departementsnivå og nedover er i dag fragmentert.
Fire lover med tilhørende forskriftsverk regulerer sluttproduktene.
I tillegg kommer åtte lover med tilhørende forskriftsverk
som regulerer primærproduksjonen og innsatsvareområdet.
Ansvaret for tilsyn med mat, unntatt sjømat til eksport,
er delt mellom Statens næringsmiddeltilsyn og kommunene.
Fiskeridirektoratet har ansvaret for tilsynet med landing av fisk
og tilsyn med sjømat til eksport. Ansvaret for det øvrige
tilsynet tilligger Statens landbrukstilsyn, som i hovedsak fører
tilsyn med innsatsvareområdet, og Statens dyrehelsetilsyn,
som i hovedsak fører tilsyn med dyrehelse og dyrevern hos
både ville og domestiserte dyr.
Mangelen på helhetlig styring gjør
systemet sårbart med hensyn til å kunne håndtere
alvorlige uønskede hendelser hvor det kreves innsats på et
bredere felt langs matkjeden. Det samme vil være tilfellet
når det gjelder å innhente informasjon som grunnlag
for en samlet dokumentasjon av ulike produkter. Videre er mulighetene
for å gjøre tilsynet mer risikobasert, det vil
si å kanalisere flest tilsynsressurser til de områder
i matvareproduksjonen hvor uønskede hendelser har de største
konsekvensene for folkehelsa eller for andre vitale samfunnsmessige
interesser, betydelig mer begrenset enn ønskelig.
Arbeidet med ny matlov ledes av Helsedepartementet
og hadde opprinnelig som hovedmandat å utarbeide en ny
lov som tar opp i seg de fem særlovene omtalt i NOU 1996:10,
EUs nye "Food Law", samt gi en ramme for eventuelle fremtidige endringer
som følge av EØS-avtalen. Regjeringen legger nå til
grunn at det skal utarbeides en ny matlov som vil få et
utvidet virkeområde i forhold til det som opprinnelig ble
forutsatt. Det tas sikte på å lage en samlet lov
om matproduksjon og kontroll av mat basert på et helkjedeperspektiv.
I tillegg til de fem særlovene nevnt i NOU 1996:10, vil
det være aktuelt å innlemme sentrale reguleringer
av primærproduksjon og innsatsvareområdet i den
nye matloven. Det er også aktuelt å vurdere om
dyrevernloven og plantehelseloven skal inkluderes. Det ses på som
viktig at den nye matloven er på plass når det
nye Mattilsynet trer i funksjon 1. januar 2004.
Regjeringen har i kgl.res. av 16. august 2002
lagt til grunn at Fiskeridepartementet, Helsedepartementet og Landbruksdepartementet
skal ha delt ansvar når det gjelder faglig instruksjonsmyndighet
overfor Mattilsynet. Det administrative ansvaret for tilsynet legges
til Landbruksdepartementet.
Det konstitusjonelle ansvaret skal deles mellom departementene
etter et vertikalt prinsipp der grensesnittene går langs
de ulike ledd i matkjeden og ikke etter hvilke hensyn som skal ivaretas.
Hver minister blir konstitusjonelt ansvarlig for sin delegerte del
av loven som regulerer en avgrenset del av produksjonen. Dette medfører
at fiskeriministeren og landbruksministeren vil ha konstitusjonelt
ansvar og forskriftskompetanse på tidlige trinn i kjeden,
også når det gjelder å ivareta folkehelse
og forbrukerhensyn. Helseministeren vil ha det konstitusjonelle
ansvaret for produksjon i de senere ledd og ved frambud av næringsmidler.
En nærmere konkretisering av prinsipper for ansvarsdelingen
på dette området vil bli presentert for Stortinget som
en del av lovproposisjonen om ny matlov.
Fordelingen av ansvar for regelverksutvikling
og tilsyn på fiskesykdomsområdet har vært
gjenstand for betydelig diskusjon. Tilsynet med sykdommer og dyrevern
hos sjøpattedyr og andre akvatiske organismer hører
nå naturlig hjemme som en integrert del av det nye Mattilsynets
oppgavespekter. Konstitusjonelt ansvar og dermed ansvar for nærmere
utforming av forskrifter for sykdommer, mattrygghet, matkvalitet
og dyrevern knyttet til viltlevende og domestiserte akvatiske organismer
inklusive sjøpattedyr er det Regjeringens oppfatning at
dette, i tråd med prinsippet om et vertikalt grensesnitt
langs ulike ledd i matkjeden, bør legges til Fiskeridepartementet.
Gjennom kgl.res. av 16. august 2002 fastsatte
Regjeringen regioninndelingen for Mattilsynet. Her går
det fram at tilsynets hovedkontor bør lokaliseres i tilknytning
til veterinærvitenskapelige institusjoner og helsefaglige
miljøer i Oslo, og at det nye mattilsynet skal inndeles
i følgende regioner og med følgende lokalisering
for regionkontorene:
– Troms
og Finnmark: Kautokeino
– Nordland: Sortland
– Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag
og Møre og Romsdal: Steinkjer
– Sogn og Fjordane og Hordaland:
Bergen
– Rogaland, Vest-Agder og Aust-Agder:
Sandnes
– Telemark, Vestfold og Buskerud:
Bø i Telemark
– Hedmark og Oppland: Ringsaker
– Oslo, Akershus og Østfold: Ås
Inndelingen av de lokale enhetene og lokalisering
av lokalkontorene er en oppgave som bør løses
innenfor det nye tilsynet. Den konkrete lokaliseringen tar en således
ikke sikte på å legge fram for Stortinget. Det vises
videre til at en i St.prp. nr. 63 (2001-2002) har anslått
at antallet lokale enheter vil bli i størrelsesorden 50-65,
og at disse bør ha en minimumsbemanning på 10-12
personer for å være i stand til å løse
sine oppgaver.
Det skal etableres en ny vitenskapskomité for å betjene
matforvaltningens behov for vitenskapelig baserte risikovurderinger.
Vitenskapskomiteen skal organiseres uavhengig av Mattilsynet og
være administrativt underlagt Helsedepartementet. Komiteen
skal organiseres som en hovedkomité med 8 spesialiserte undergrupper
og få eget sekretariat. Formålet med å opprette
en vitenskapskomité er å sikre uavhengige vitenskapelige
vurderinger for Mattilsynet. Risikoanalysen forutsetter et nært
samarbeid mellom de som skal vurdere og de som skal håndtere
risiko. Helsedepartementet skal oppnevne vitenskapskomiteens leder
og medlemmer. Plassering av vitenskapskomiteens sekretariat avgjøres
senere.
I St.prp. nr. 63 (2001-2002) ble det lagt til
grunn at de framtidige laboratorietjenestene for Mattilsynet skulle organiseres
uavhengig av tilsynet. Det ble her også redegjort for hvilke
prinsipper for statlig ansvar som bør legges til grunn.
I Innst. S. nr. 255 (2001-2002) sa Stortingets flertall seg enig
i disse vurderingene. Departementet er nå i ferd med å gjennomføre
nærmere utredninger på dette punktet. Konklusjonene
forventes å foreligge i november/desember 2002,
og vil sammen med en foreløpig vurdering fra de tre matdepartementenes
side bli lagt ut på høring rundt årsskiftet
2002/2003. Saken vil bli lagt fram for Stortinget våren
2003.
Regjeringen oppretter nå ett samlet
tilsyn med produksjon av mat både i vann og på land.
Dette vil innebære at tilsynsoppgaver på sjømatområdet
som i dag utføres av Fiskeridirektoratet, blir overført
til Mattilsynet. Personellet i Fiskeridirektoratet som utfører
disse oppgavene, er i dag også tillagt andre oppgaver.
Når tilsynsoppgavene på området mattrygghet
og matkvalitet skal overføres til Mattilsynet og deler
av Fiskeridirektoratets tilsynspersonell skal følge disse
oppgavene, foreligger en risiko for at Fiskeridirektoratets øvrige tilsynsoppgaver,
og da først og fremst ressurskontrollen, kan bli skadelidende.
Ut fra en samlet vurdering går Regjeringen inn for en rendyrking
av tilsyns- og kontrolloppgavene for de respektive tilsynene. For å sikre
en mest mulig effektiv utnyttelse av statlig personell mener Regjeringen
at Mattilsynet, i alle fall i en overgangsperiode, bør
kunne kjøpe tilsynstjenester fra Fiskeridirektoratet og
at det gis opplæring fra Fiskeridirektoratet inntil Mattilsynet
får bygget opp nødvendig kompetanse på sjømatområdet.
Kommunenes oppgaver innen næringsmiddeltilsyn overføres
til det nye statlige mattilsynet, noe som gjør forholdene
usikre for de kommunene som har valgt å legge miljørettet
helsevernoppgaver til sitt KNT. Helsedepartementet vil vurdere arbeidsgruppens
anbefalinger om organisering av miljørettet helsevern i
en melding til Stortinget om folkehelsearbeidet som forventes forelagt
Stortinget i nærmeste fremtid.
Regjeringen ønsker å opprettholde
en godkjenningsordning for drikkevann. Regjeringen mener at godkjenningsordningen
skal gjøres statlig og at Mattilsynet skal stå for
godkjenningen. Vann er vårt viktigste næringsmiddel,
og det er derfor viktig at vann godkjennes av samme organ som forestår
den øvrige godkjenningen av matvarer. Godkjenningen skal
i utgangspunktet foretas av Mattilsynets lokale enheter.
Hovedelementene i det økonomiske oppgjøret
mellom staten og kommunene vil være overføring
av personell og eiendeler som kan henføres til oppgavene som
blir overført fra kommunene til staten, samt utgifter til
drift. Departementet vil anvende reglene for virksomhetsoverdragelse
etter arbeidsmiljølovens § 73 for overføring
av personell. Staten skal ha rett og plikt til å overta
de formuesposisjoner som er anskaffet for å løse de
oppgaver som staten skal overta, og tilhørende forpliktelser.
For bygninger og lokaler bør det imidlertid gjøres
konkrete vurderinger slik at disse bare tas over hvor dette anses
hensiktsmessig for den enkelte kommune og staten. Det legges ikke
opp til at det skal gis vederlag for de formuesposisjoner som overføres.
Kommunene vil få redusert sine utgifter
som følge av at staten overtar oppgaver fra kommunene.
Det gjennomføres derfor et trekk i kommunenes rammetilskudd innenfor
inntektssystemet, og det samlede uttrekket beregnes med basis i
kommunenes faktiske utgifter til næringsmiddeltilsyn.
Reformen innebærer at kommunene for
framtiden må finne andre organisatoriske løsninger
for de deler av virksomheten i KNT som fortsatt skal være
et kommunalt ansvar. Omorganiseringen vil i en overgangsfase kunne
bidra til å svekke kompetansemiljøer i kommunene
og redusere effektiviteten i kommunenes oppgaveløsning.
Dette gjelder først og fremst forhold vedrørende
organiseringen av laboratorievirksomheten til kommunenes videre
arbeid innen miljørettet helsevern.
De viktigste konsekvensene er knyttet til etablering og
avvikling av statlige og kommunale virksomheter, forenkling og modernisering
av lovverket langs hele matkjeden og endringer i ansvarsfordelingen
mellom departementene.
I pkt. 8.2 i proposisjonen redegjøres
det for de økonomiske konsekvensene av reformen. Omorganiseringen
av matforvaltningen vil innebære en vesentlig effektivisering,
modernisering og forenkling av matforvaltningen gjennom omfattende
endringer av lovverk og forvaltning. Regjeringen legger til grunn
at reformen samlet sett skal gi en effektiviseringsgevinst på minimum
10 pst. Hovedtyngden av potensialet bør kunne tas ut i
løpet av 2006. Omstillingsarbeidet vil være omfattende
og krevende og pågå over flere år, og inkludere
etablering av Mattilsynet, avvikling av nåværende
tilsynsvirksomheter, flytting og samlokalisering, kjøp
av utstyr, samordning av systemer og rutiner samt personalpolitiske
og organisatoriske tiltak. En interimsorganisasjon vil lede arbeidet
med å etablere det nye mattilsynet i nært samarbeid
med nåværende tilsyn og andre berørte
parter. Det tas sikte på at den framtidige lederen for
Mattilsynet vil være på plass ved årsskiftet
og lede interimsorganisasjonens arbeid. For å sikre nødvendig
framdrift er det lagt opp til at regiondirektørene skal
være på plass seinvinteren/våren 2003,
i første omgang som del av interimsorganisasjonen. Dette
er en viktig forutsetning for at det i andre halvår av
2003 kan etableres og gjennomføres hensiktsmessige prosesser
når det gjelder spørsmål vedrørende
organisering, lokalisering og bemanning av Mattilsynet.
Det er Regjeringens oppfatning at prinsippet
om et slankt hovedkontor fortsatt skal stå ved lag og at
den framtidige bemanningen, med en viss justering som følge
av at det nå skal opprettes ett tilsyn for all matproduksjon,
bør ligge på det nivå som ble beskrevet
i St.prp. nr. 63 (2001-2002), anslagsvis (100-120 personer).
Det lokale leddet vil utgjøre grunnpilaren
i tilsynets utøvende virksomhet. De fleste forvaltningsmessige avgjørelser
som fattes i første instans innenfor Mattilsynet blir tatt
av de lokale enhetene. Lokalkontorene skal videre være
selvstendige administrative enheter med budsjett- og resultatansvar.
De regionale enhetene skal ha en bemanning som betinger
at det lokale apparatet kan ytes nødvendig faglig, forvaltningsmessig
og administrativ støtte. Regionkontorene skal tillegges
det samlede resultats- og driftsansvar for virksomheten i sin region
og skal som en hovedregel være klageinstans for de førsteinstans
forvaltningsvedtak som fattes av de lokale enhetene. Det kan være
aktuelt med spesialisering av regionkontorene.
Et overveiende flertall av høringinstansene
er opptatt av at de lokale enhetene må bli så sterke
og handlingsdyktige som mulig. Etablering av for mange og tunge regionale
enheter vil kunne legge beslag på en uforholdsmessig stor
del av ressursene. Herved svekkes det lokale, utøvende
tilsynet. Et flertall er likevel enig i at en tredelt løsning
i tråd med det som er skissert i St.prp. nr. 63 (2001-2002)
vil være den mest hensiktsmessige organisatoriske løsningen
for Mattilsynet. Flere ønsker imidlertid et noe større
antall lokale enheter enn det som Regjeringen har lagt til grunn.
80-90 enheter er det tallet som hyppigst nevnes.
Den sentrale enheten bør være
sterk og i stand til å håndtere ledelsesoppgavene
på en tilfredsstillende måte, og internasjonal
aktivitet må skje med basis i hovedkontoret. Med utgangspunkt
i dette stilles det spørsmålstegn ved om foreslått
bemanningsramme vil være tilstrekkelig til å sikre
nødvendig slagkraft.
Det er sprik i synet på spørsmålet
om å legge nasjonale oppgaver til de regionale enhetene.
Størst oppmerksomhet vies imidlertid plasseringen av regionkontorene.
Det er et gjennomgående syn at det synes å være
lite samsvar mellom hensynet til å bevare de gode fagmiljøene
som i dag finnes innenfor matforvaltningen og resultatet av de valg
som Regjeringen har foretatt. Dette gjelder særlig valget
av Kautokeino, men også Sortland og Steinkjer trekkes av
flere fram som løsninger som er vanskelig å akseptere.
Særlig de kommunale og interkommunale
næringsmiddeltilsynene gir uttrykk for et ønske
om å beholde laboratoriene innenfor Mattilsynet. Flere
mener at staten må ta et betydelig ansvar på dette
området selv om tjenestene i framtida skal organiseres
uavhengig av tilsynet. Dette gjelder så vel ansvar for
referanseanalyser og vitenskapelig basert forvaltnings-støtte
som mer rutinepregede analyser. Særlig er Veterinærinstituttet og
Havforskningsinstituttet opptatt av at offentlige laboratorier som
skal yte forvaltningsstøtte, opprettholdes på minst
samme nivå som i dag.
Følgende oppgaver overføres
fra kommunene til staten ved opprettelsen av Mattilsynet:
– næringsmiddeltilsyn
som i dag er et kommunalt ansvar, herunder tilsyn med drikkevann
– næringsmiddeltilsyn
og kjøttkontroll som i dag er et statlig ansvar, men som
utføres av KNT etter delegert fullmakt fra SNT.
Disse oppgavene anslås å utgjøre
om lag 600 årsverk, inkl. andelen administrative årsverk
knyttet til oppgavene. Dette tilsvarer 63 pst. av den samlede virksomheten
i KNT. Oppgavene som tilføres Mattilsynet fra kommunene
vil utgjøre om lag halvparten av den samlede virksomheten
i Mattilsynet. Laboratorietjenestene forutsettes organisert uavhengig
av det nye mattilsynet. Denne virksomheten utgjør ca. 250-300 årsverk
og vil ikke bli omfattet av statliggjøringen. Det totale
antall årsverk som overføres til staten ved opprettelsen
av Mattilsynet skal i utgangspunktet være sammenfallende
med årsverkantallet som samlet utføres innen disse
arbeidsoppgavene og tilhørende administrative støttefunksjoner
i kommunene på overføringstidspunktet. Det er
lagt til grunn at staten overtar oppgaver, personell og ressurser
fra KNT 1. januar 2004. Det forutsettes at nødvendige lovhjemler
er på plass samtidig.
Kommunenes Sentralforbund og flere andre høringsinstanser
i kommunesektoren mener laboratorietjenestene er en integrert
del av næringsmiddeltilsynet i kommunene og derfor bør
overføres til staten ved etableringen av Mattilsynet. Flere
hørings-instanser i kommunesektoren er også av
den oppfatning at kommunene bør ha fortrinnsrett til formuesgjenstandene
som benyttes av KNT, og at staten må dekke kommunenes transaksjonsutgifter
i forbindelse med reformen.
Overføringen av Fiskeridirektoratets
tilsyn med sjømat til Mattilsynet vil få konsekvenser
for måten Fiskeridirektoratet bør organiseres
på for å sikre en optimal ressursutnyttelse tilpasset
etatens framtidige oppgaver. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (2002-2003) redegjør
Regjeringen for den vedtatte omorganiseringen av Fiskeridirektoratet
sentralt og regionalt, herunder nødvendige omstillingsbehov
i forbindelse med omorganiseringen av regionkontorstrukturen. Kostnadene
knyttet til overføring av oppgaver til Mattilsynet, skal
dekkes av fremtidig effektiviseringsgevinst ved etablering av Mattilsynet.
Fiskeridirektoratets samlede tilsynsinnsats relatert til sjømat
utgjør i størrelsesorden 70-75 årsverk.
Om lag 20 årsverk anvendes ved Fiskeridirektoratets hovedkontor
i Bergen til arbeid med nasjonale og internasjonale oppgaver knyttet
til mattrygghet og matkvalitet. De øvrige årsverk
utføres av ansatte i Fiskeridirektoratets regioner.
Fiskeridirektoratets ernæringsinstitutt
skal fra 1. januar 2003 skilles ut fra direktoratet og etableres
som egen institusjon. Dette vil, sammen med overføring
av kvalitetskontroll av sjømat til et felles mattilsyn,
innebære en stor endring i Fiskeridirektoratets portefølje. For å sikre
optimal ressursutnyttelse og god tilpasning til samarbeidet med
det nye mattilsynet er det nødvendig å foreta
en omorganisering av direktoratet sentralt og regionalt. Målet
er en mer effektiv og brukervennlig etat. Direktoratet sentralt
skal deles inn i tre fagavdelinger, to støtteavdelinger
og en stabsfunksjon. Den nye avdelingsstrukturen skal etableres
tidlig i 2003.
Regjeringen ga 4. juli 2002 sin tilslutning
til at Fiskeridirektoratets regioner skulle reduseres fra ni til
fem. Dette ble fastsatt ved kgl.res. 16. august 2002. Regioninndelingen
samsvarer med Mattilsynets kystregioner, med unntak av en region
som dekker kysten Rogaland - svenskegrensen. Fiskeridirektoratets
framtidige regionkontor vil være:
Fylke(r) | Sted |
Troms og Finnmark | Tromsø |
Nordland | Bodø |
Trøndelagsfylkene
og Møre og Romsdal | Ålesund |
Sogn og Fjordane og Hordaland
| Måløy |
Rogaland, Agderfylkene,
Telemark, Vestfold, Buskerud, Akershus, Oslo og Østfold
| Egersund |
Overgangen fra ni til fem regioner skal sluttføres senest
fra 1. januar 2004, dvs. samtidig med at Mattilsynets åtte
regionkontorer etableres.
Fiskeridirektoratets lokale fiskerikontor er
vedtatt redusert fra 50 til 19 kontorer. Når sjømattilsyn
nå blir en del av det felles mattilsynet, vil deler av
denne strukturen måtte vurderes på nytt fordi
Fiskeridirektoratet mister en av sine tre tilsynsoppgaver.
Fiskeridepartementet mener ovennevnte omorganiseringer
og tiltak vil resultere i en mer målrettet etat med fokus
på det som fremover vil være Fiskeridirektoratets
oppgaver. Færre regionkontor og lokale fiskerikontor vil
være mer kostnadseffektivt, blant annet ved at administrative
oppgaver samles. Samtidig innebærer omorganiseringen at
næringen gjennomgående får større
enheter å forholde seg til. Dette bør gi et bedre
og mer allsidig servicetilbud gjennom tverrfaglig kompetanse, mer
stabile og fleksible kontorer med bedre tilgjengelighet. Utviklingen
innenfor blant annet IKT reduserer betydningen av geografiske avstander.
Det er bevilget 90 mill. kroner på nytt
kap. 1115 til arbeidet med å forberede opprettelsen av
Mattilsynet og 3,5 mill. kroner på kap. 1030 til omstillingskostnader
i Fiskeridirektoratet, jf. Budsjett-innst. S. nr. 8 (2002-2003).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen og Grethe Fossli, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at det er bevilget 90 mill. kroner over kap. 1115 (nytt) for 2003 til etablering av Mattilsynet og 3,5 mill. kroner over kap. 1030 til omstillingskostnader i Fiskeridirektoratet. Det vises for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2002-2003).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
har konstatert at Regjeringen har gjennomført en prosess
i meget stor hastighet, noe som ifølge flere høringsinstanser
har medført at mange ikke føler at saksbehandlingen
har vært forsvarlig. Det vises til at det bl.a. er gjennomført høringsmøter
med meget kort varsel og uklar status. Diverse høringsinstanser
har også stilt spørsmålet om en så viktig
sak som det nye Mattilsynet representerer, er tjent med en saksbehandling
hvor viktige aktører føler at saken blir fragmentert
og at de selv blir overkjørt både når
det gjelder tid og synspunkter.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at lokalisering av regionkontorene
til Mattilsynet og Fiskeridirektoratet ble avgjort av Regjeringen
i juli 2002, og at regioninndelingen formelt ble besluttet av Kongen
i Statsråd 16. august 2002. Disse medlemmer vil
understreke at det er Regjeringens ansvar å foreta beslutninger
om lokalisering av departementenes underliggende etater. Disse
medlemmer vil derfor varsle at regjeringspartiene på prinsipielt
grunnlag vil stemme imot alle forslag om å instruere Regjeringen
til å omgjøre lokaliseringsbeslutninger, eller
beslutninger om regioninndeling.
Situasjoner kan oppstå der Regjeringen
- eller når fullmakt er gitt fra Regjeringen: direktøren
for en underliggende etat - finner behov for å slå sammen eller
dele regioner eller distrikter, flytte på regionsgrenser
eller flytte på kontorer. Disse medlemmer mener
det bør være fleksibilitet for den utøvende
makt til å fatte slike beslutninger.
Disse medlemmer mener beslutningsprosessene
når det gjelder organisering av underliggende etater står
i fare for å bli unødig tunge og langsomme dersom
Stortinget skulle etablere en praksis i å intervenere i
denne typen saker, og at det i så fall er stor fare for
at eksisterende strukturer blir sementert.
Komiteen har merket
seg at hovedformålet for det nye Mattilsynet vil være å sikre
fortsatt god mattrygghet for norske forbrukere. Intensjonen med
den nye organiseringen er å skape en framtidsrettet og
effektiv forvaltning som er i stand til å møte
de nye utfordringene på matområdet, og komiteen har
merket seg at den viktigste tilnærmingen er å legge økt
vekt på helkjedeperspektivet og etablere en helhetlig forvaltning fra
jord/fjord til bord. Matforvaltningen bør bidra
til å fremme redelig frambud og kvalitet på matvarer
og samtidig bidra til økt verdiskapning og bedret konkurranseevne
for norsk mat.
Komiteen har merket seg som positivt
at reformen også skal bidra til å skape et bedre
og mer kostnadseffektivt mattilsyn. Reformen er således
et viktig bidrag til det omfattende arbeidet som pågår
med å modernisere, forenkle og effektivisere offentlig
sektor. Det vises til at Regjeringen legger til grunn at reformen samlet
sett skal gi en effektiviseringsgevinst på minimum 10 pst.
og at siktemålet er at hovedtyngden av potensialet bør
kunne tas ut i løpet av 2006.
Komiteen slutter seg til at virksomheten
i Mattilsynet skal skje med utgangspunkt i følgende sentrale mål:
– Å sikre
at mat og drikke som produseres og/eller omsettes er helsemessig
trygg for forbrukerne.
– Å sikre at frambudet
av mat skjer på en redelig måte.
– Å sikre at kvaliteten
på de matvarer som frambys er i samsvar med nasjonalt og
internasjonalt fastsatte standarder.
– Å sikre at Norge har
god dyrehelse, plantehelse og dyrevelferd.
– En mer kostnadseffektiv forvaltning
enn hva tilfellet er i dag.
Komiteen vil understreke betydningen
av at Mattilsynet blir et uavhengig tilsynsorgan med høy
troverdighet, og at det ikke må herske tvil om at ved eventuelle
kryssende interesser skal hensynet til matvaretrygghet gå foran
ulike næringsinteresser. Komiteen viser
til at formålet med å opprette en vitenskapskomité er å sikre
uavhengige vitenskapelige vurderinger for Mattilsynet. Risikoanalysen
forutsetter et nært samarbeid mellom de som skal vurdere
og de som skal håndtere risiko. Komiteen slutter
seg til at Helsedepartementet skal oppnevne vitenskapskomiteens
leder og medlemmer og har merket seg at plassering av vitenskapskomiteens
sekretariat vil bli avgjort på et senere tidspunkt.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
i kgl.res. av 16. august 2002 har lagt til grunn at Fiskeridepartementet,
Helsedepartementet og Landbruksdepartementet skal ha delt ansvar
når det gjelder faglig instruksjonsmyndighet overfor Mattilsynet. Komiteen har videre
merket seg at det administrative ansvaret for tilsynet, herunder
etatstyring og koordinering av budsjettarbeidet, legges til Landbruksdepartementet. Komiteen deler
Regjeringens oppfatning av at det konstitusjonelle ansvaret skal
deles mellom departementene etter et vertikalt prinsipp der grensesnittene går
langs de ulike ledd i matkjeden og ikke etter hvilke hensyn som
skal ivaretas, og avventer en nærmere konkretisering og
behandling av dette i forbindelse med den varslede matlovproposisjonen.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
har fastsatt regioninndeling for Mattilsynet, lokalisering av 8 regionkontor
og at et smalt hovedkontor for tilsynet skal plasseres i tilknytning
til veterinærvitenskapelige institusjoner og helsefaglige
miljøer i Oslo.
Komiteen har merket seg at Regjeringen,
i samsvar med de synspunkter som er kommet fram i høringen,
har vurdert en rendyrking av tilsyns- og kontrolloppgavene for Mattilsynet
og det omorganiserte Fiskeridirektoratet som den beste løsningen
for grenseflaten mellom de to organene. Samtidig synes det fornuftig,
for å sikre en mest mulig effektiv utnyttelse av statlig
personell, at Mattilsynet, i en overgangsperiode, bør kunne
kjøpe tilsynstjenester fra Fiskeridirektoratet og at det
gis opplæring fra Fiskeridirektoratet inntil Mattilsynet
får bygget opp nødvendig kompetanse på sjømatområdet. Komiteen slutter
seg til dette.
Komiteen viser til at mange kommuner
har valgt å bygge opp kompetanse innen miljørettet
helsevern i tilknytning til de kommunale og interkommunale næringsmiddeltilsynene,
noe som gjør forholdene usikre for disse kommunene når
Mattilsynet statliggjøres. Komiteen har
merket seg at Regjeringens vurderinger av de problemstillingene
dette reiser, vil inngå i stortingsmeldingen om folkehelsearbeidet
som forventes til Stortinget i nærmeste fremtid.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
mener en bør opprettholde en godkjenningsordning for drikkevann,
at godkjenningsordningen skal gjøres statlig og at Mattilsynet
skal stå for godkjenningen. Dette er først og
fremst begrunnet med at vann er vårt viktigste næringsmiddel,
og at det derfor er viktig at vann godkjennes av samme organ som
forestår den øvrige godkjenningen av matvarer.
Komiteen har merket seg at det
ut fra grenseflaten mellom Mattilsynet og miljøvernforvaltningen
vil være nødvendig å etablere arenaer
og rutiner som legger til rette for godt samarbeid.
Komiteen viser til at hovedelementene
i det økonomiske oppgjøret mellom staten og kommunene
vil være overføring av personell og eiendeler
som kan henføres til oppgavene som blir overført
fra kommunene til staten, samt utgifter til drift. Omorganiseringen og
det økonomiske oppgjøret må gjennomføres
slik at både den enkelte kommune og staten settes i stand
til å utføre sine oppgaver på en tilfredsstillende
måte også etter at omorganiseringen har funnet
sted. Komiteen har merket seg at reglene for virksomhetsoverdragelse etter
arbeidsmiljølovens § 73 for overføring
av personell vil bli anvendt.
Komiteen har videre merket seg
at det legges opp til at staten skal ha rett og plikt til å overta
de formuesposisjoner som er anskaffet for å løse
de oppgaver som staten skal overta, og de tilhørende forpliktelsene,
og at det skal gjøres konkrete vurderinger når
det gjelder bygninger og lokaler, slik at disse bare tas over i
de tilfeller hvor dette anses hensiktsmessig for den enkelte kommune
og staten. Komiteen har merket seg at det ikke legges
opp til at det skal gis vederlag for de formuesposisjoner som overføres
og at det legges til grunn at en statlig overtakelse av eiendomsposisjoner
skal hjemles i lov. Komiteen viser til at det legges
opp til at det gjennomføres forhandlinger med berørte
kommuner om hvilket personell og hvilke formuesgjenstander som skal
overføres med basis i prinsippene i kapittel 7 i St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 8 (2002-2003).
Komiteen viser til at kommunene
vil få redusert sine utgifter som følge av at
staten overtar oppgaver fra kommunene og legger derfor til grunn
at det gjennomføres et trekk i kommunenes rammetilskudd
innenfor inntektssystemet og at det samlede uttrekket beregnes med
basis i kommunenes faktiske utgifter til næringsmiddeltilsyn.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil vurdere omstillingsbehov knyttet til ny organisering av laboratoriene
i Revidert nasjonalbudsjett for 2003.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil fremme en egen lovproposisjon om ny matlov og at det ses på som
viktig at den nye matloven er på plass når det
nye Mattilsynet trer i funksjon 1. januar 2004. Komiteen har
merket seg som positivt at det legges stor vekt på at de
ulike elementene i reformen ses i sammenheng og gjennomføres
parallelt slik at det sikres en mest mulig helhetlig og enhetlig
gjennomføring av reformen. Komiteen slutter
seg til målet om at en skal legge opp arbeidet slik at
en ny matlov skal kunne tre i kraft samtidig med at Mattilsynet
og den nye vitenskapskomiteen opprettes 1. januar 2004.
Regjeringen mener videre at inndelingen av de
lokale enhetene og den påfølgende lokalisering
av lokalkontorene er en oppgave som bør løses
innenfor det nye tilsynet, og komiteen slutter seg
til dette synet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2001-2002), hvor disse
medlemmer fremmet følgende forslag:
"Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med en
egen sak om organiseringen av Mattilsynet, hvor oppgaver og dimensjoner
av det sentrale leddet og de regionale leddene er grundig gjennomgått,
med forslag om tilbud om overtakelse av de kommunalt eide laboratoriene
og hvor et felles mattilsyn for landbasert- og sjøbasert
mat også er utredet og vurdert."
Disse medlemmer peker på at årsaken
til at Arbeiderpartiet fremmet dette forslaget, var at det i Revidert
nasjonalbudsjett ble lagt opp til to mattilsyn, et for landbasert
og et for sjøbasert mat. Etter høringer i forbindelse
med behandlingen, viste det seg at det var en massiv kritikk av
dette, og at mange høringsinstanser gikk for et mattilsyn.
Arbeiderpartiet sa i den forbindelse følgende i merknadene:
"Disse medlemmer mener at også dette alternativet bør
utredes slik at de ulike hensyn som må avveies i denne
sammenheng blir grundig og bredt belyst, og at Stortinget således
får et bredere grunnlag å vurdere dette spørsmålet
på."
Disse medlemmer kan i dag konstatere
at denne utredningen ikke ble foretatt, da flertallet som besto
av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
allerede da besluttet at det skulle etableres ett mattilsyn.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at finansieringen av tiltak for
mattrygghet i stor grad skjer gjennom avgifter som er pålagt
de ulike næringene. Disse medlemmer vil
understreke at en ny organisering av matforvaltningen tilsier en
kostnadsbesparelse som samlet sett bør gi seg utslag i
redusert avgiftsbelastning for næringene. Disse
medlemmer anser det som et viktig mål sett i forhold
til ønsket om å redusere kostnadene i varekjeden. Disse
medlemmervil uansett påpeke
behovet for å samordne de ulike avgifter og gebyrer som
utgjør en stor andel av finansieringen av dagens tilsynsordninger.
Komiteen viser til
at det nye Mattilsynet også skal ha ansvaret for dyrevern
og dyrehelse, og at Dyrehelsetilsynet blir en del av det nye Mattilsynet.
Komiteen har merket
seg at enkelte av høringsinstansene er bekymret for at
dyrevelferdssiden av Mattilsynets virksomhet kan komme i skyggen
av arbeidet med matvaretrygghet. Komiteen forutsetter
at arbeidet med dyrevelferd vil bli tillagt tilstrekkelig vekt i
det nye tilsynet.
Komiteen forutsetter videre at
en skal beholde en separat dyrevernlov, også etter at den
nye matloven blir behandlet i 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at det er ledelsen i det nye tilsynet som må avgjøre
seksjons- og avdelingsstrukturen i egen organisasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen vil legge frem sitt syn på organiseringen
av laboratorietjenesten i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2003. Flertallet er bekymret for at en så viktig sak
ikke blir fremmet som egen sak til Stortinget, og at den da ikke
vil få den tilstrekkelige behandling den fortjener. Flertallet viser
til at det nye Mattilsynet som sak fra regjeringen Bondevik, ved
hver behandling i Stortinget er blitt behandlet enten i revidert
nasjonalbudsjett eller som tilleggssak til budsjettet. Dette har medført
at Stortinget har fått liten tid til behandling av saken.
Flertallet viser til at uansett
valg av modell, vil en omorganisering av laboratorievirksomheten
medvirke til at en statlig reform påvirker ansatte i denne
virksomheten. Flertallet mener på denne
bakgrunn at også ansatte i laboratoriene bør komme
inn under reglene for virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljølovens § 73
for overføring av personell, slik at staten tar noe av
ansvaret for omstilling knyttet til personell på laboratoriene. Flertallet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at ansatte i laboratorier som blir berørt av etablering
av det nye Mattilsynet, kommer inn under reglene for virksomhetsoverdragelse
etter arbeidsmiljølovens § 73."
Flertallet viser til at høringsinstansene
nær sagt unisont har framhevet den betydning samlokalisering og
integrering av laboratorievirksomheten har for beredskapen når
det gjelder kontroll av dyrehelse og matvarer. Flertallet har
merket seg at det er satt i gang et arbeid for å utrede
statens ansvar på dette området samtidig som konsekvensene
av en fristilling skal utredes. Flertallet er overrasket
over at man ikke samtidig benytter anledningen til å utrede
muligheten av en modell hvor analyselaboratorier integreres i det nye
Mattilsynet og vil fremme forslag om dette.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede
muligheten for at den eksisterende laboratorievirksomheten integreres
i det nye Mattilsynet."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til Innst. S. nr. 255 (2001-2002)
hvor et flertall la til grunn at laboratorietjenestene skal organiseres
uavhengig av tilsynet. Disse medlemmer har bl.a.
merket seg Regjeringens syn om at det bør være statens
ansvar å bidra til at det sikres like konkurransevilkår
for aktørene i laboratoriemarkedet. Disse medlemmer slutter
seg til disse vurderingene. Disse medlemmer har videre
merket seg at det videre arbeidet med den framtidige organiseringen
av laboratorietjenestene vil ta utgangspunkt i en utredning og at
saken vil bli lagt fram for Stortinget våren 2003.
Komiteen vil peke
på at sentralleddets oppgaver vil være strategisk
ledelse av etaten, samordning av risikohåndtering, samordning
av regelverksutvikling, samordning av tilsynsarbeidet på nasjonalt
plan og samordning av det internasjonale arbeidet hvor det er behov
for sterkere innsats for å påvirke regelverksutviklingen
og for å redusere hindringer i eksporten. Disse oppgavene
stiller store krav både til kompetanse og kapasitet i sentralleddet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at sentralleddet bør være relativt slankt,
men vil ikke tallfeste sentralleddets størrelse. Det synes
imidlertid klart at den angitte størrelsesorden på 100-120 årsverk
må justeres opp for å sikre de funksjonelle kravene
til ledelsen. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til at forvaltningsansvaret for sjømat og drikkevann
er tillagt det nye Mattilsynet etter at departementet gjorde sine
vurderinger.
Disse medlemmer viser til at
Norge nå får ett mattilsyn organisert på tre
forvaltningsnivåer med sentralleddet plassert i Oslo og
at laboratoriefunksjonene ikke er inkludert som en del av tilsynet.
Disse medlemmer vil vektlegge
at sentralleddet må bli en sterk, kompetent og slagkraftig
enhet. En sterk og kompetent sentralenhet er meget viktig for å sikre
et enhetlig tilsyn med likebehandling av tilsynsobjektene og forbrukernes
krav til trygg mat og redelig omsetning.
Komiteen viser til
at regionalleddets hovedoppgaver er å koordinere tilsynsvirksomheten
og ha ansvaret for resultater og ressursallokeringen til lokalenhetene
i regionen. Det skal gi lokalleddet faglig, forvaltningsmessig og
administrativ støtte. Komiteen har merket seg
at Regjeringen foreslår at regionkontorene under ledelse
av sentralleddet, også kan få ansvaret for betydelige
operasjonelle deler av nasjonale oppgaver. Komiteen viser
til St.prp. nr. 1 (2002-2003) der det er angitt at der er "eit overordna
prinsipp at regionkontora i tillegg til koordinering av verksemda
lokalt òg skal utføre oppgåver av nasjonal
karakter".
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i den tenkte
arbeidsfordelingen mellom sentralleddet og regionalleddet, og ser positivt
på at nasjonale oppgaver skal flyttes ut til regionalleddet
der det er naturlig. Flertallet mener dette er en
fornuftig forvaltning av ressursene og vil bl.a. føre til
at gode fagmiljøer kan samarbeide.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at delegering av oppgaver slik disse er beskrevet
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 8 (2002-2003) må skje som følge
av interne prioriteringer i Mattilsynet og under ledelse av sentralleddet. Disse medlemmer mener
at delegering av nasjonale oppgaver til regionkontorene ikke kan
være et mål i seg selv, men må baseres
på hensiktsmessighet ut ifra disponibel kompetanse og kapasitet
i det enkelte regionkontor. Disse medlemmer vil hevde
at en forutsetning for slik delegering til regionkontorene er dessuten at
dette ikke går på bekostning av regionkontorets
regionale oppgaver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, registrerer at Regjeringen
gjennom lokaliseringsvalgene for regionkontorene viser vilje til å plassere
statlige tilsynsorgan utenfor regionhovedstedene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti er tilfredse
med at regionkontorene er søkt lokalisert utenom regionhovedstedene. Disse medlemmer vil
imidlertid peke på at det er en stor utfordring å ta
vare på kompetansen ved så omfattende organisatoriske
og lokaliseringsmessige endringer som det her er tale om. Ikke minst
gjelder dette det betydelige veterinærfaglige miljøet
i Harstad.
Disse medlemmer har merket seg
departementets premisser for og syn på prosessen rundt
lokalisering av lokalkontorene. Disse medlemmer mener at
det innenfor en slik ramme er naturlig å legge til grunn
at et lokalkontor i Harstad vil være et viktig bidrag til å ta
vare på fagkompetansen. Disse medlemmer vil
videre peke på at det i Harstad er et godt og velfungerende
landsdelslaboratorium, og disse medlemmer forutsetter
at departementet i det videre arbeidet med organiseringen av laboratorietjenesten bidrar
til å ta vare på og utvikle miljøet i
Harstad.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at i spørsmålet
om lokalisering av regionkontorene for Mattilsynet og Fiskeridirektoratet,
samt for tallet på antall regioner i Fiskeridirektoratet,
vil noen av medlemmene i komiteen vurdere å fravike det
konstitusjonelle prinsippet om at Regjeringen har ansvaret for å foreta
lokalisering av de ytre etater.
Disse medlemmer vil vise til
at de framlagte proposisjoner er basert på prinsippet om
at det er Regjeringen, og ikke Stortinget, som avgjør regioninndeling
og lokalisering av de ytre etater og at Regjeringen derfor ikke
har presentert eller drøftet argumentene for regioninndelingen
eller lokaliseringsbeslutningene i proposisjonene. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn påpeke
at eventuelle beslutninger om instruksjon av Regjeringen i disse
sakene vil basere seg på et usikkert og tilfeldig beslutningsgrunnlag.
Disse medlemmer er tilfredse
med at regionkontoret for Troms og Finnmark er lokalisert til Kautokeino
og for at nyorganiseringen av Mattilsynet og Fiskeridirektoratet
vil føre til en klar økning i tallet på statlige
arbeidsplasser i Finnmark. Disse medlemmer vil også påpeke
betydningen av at et statlig tilsyn med regionale og nasjonale oppgaver
blir plassert i en utpreget samisk kommune som Kautokeino. Disse medlemmer mener
det er viktig at ikke bare statsinstitusjoner med samisk-relaterte
oppgaver blir plassert i samiske områder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietmener i utgangspunktet at det er Regjeringens ansvar å foreta
lokalisering av de ytre etater, og ville normalt ikke blandet seg
bort i Regjeringens beslutning.
Disse medlemmer har merket seg
Regjeringens plassering av regionkontorer og de synspunkter som har
framkommet i den forbindelse.
Disse medlemmer støtter
ikke en lokalisering i Kautokeino. Bakgrunnene for dette er at det
i dag er et meget godt fungerende miljø i Harstad, som
allerede i dag har samlokalisert flere av de tjenester som vil bli omfattet
av det nye Mattilsynet. Harstad er en by som i de senere årene
har mistet mange statlige arbeidsplasser, og disse medlemmer ønsker
ikke å fjerne flere arbeidsplasser fra området,
samt å ødelegge et godt faglig miljø.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Regionkontoret for Troms og Finnmark
plasseres i Harstad."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg hensynet til å rekruttere og beholde nøkkelkompetanse,
og ønsket om å styrke eksisterende fag- og forvaltningskompetanse
i regionene som sentrale for Regjeringen når det gjelder
lokaliseringsvalg av regionkontorene. Disse medlemmer mener
forutsetningen er tilfredsstillende ivaretatt når det gjelder
plasseringen av regionkontoret for Sogn- og Fjordane og Hordaland
i Bergen, for Rogaland og Agderfylkene i Sandnes, for Hedmark og
Oppland i Ringsaker og for Oslo, Akershus og Østfold på Ås,
samt for Nordland i Sortland.
Disse medlemmer vil imidlertid
hevde at Regjeringens plassering av regionkontoret for Troms og
Finnmark i Kautokeino, for Trøndelagsfylkene og Møre
og Romsdal i Steinkjer og for Telemark, Vestfold og Buskerud i Bø i
Telemark synes å være preget av andre hensyn enn å sikre
slagkraftige og kostnadseffektive tilsyn. Disse medlemmer viser
til at dette dreier seg om steder som kommunikasjonsmessig ikke har
lett tilgjengelighet og som ikke har et etablert miljø i
dag. Etableringen av helt nye regionkontorer vil dessuten bli unødvendig
kostbart.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omgjøre
vedtaket om lokaliseringen av Mattilsynets regionale ledd slik at:
1. Regionkontoret for
Troms og Finnmark plasseres i Harstad.
2. Regionkontoret for Nord-Trøndelag,
Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal plasseres
i Trondheim.
3. Regionkontoret for Telemark, Vestfold
og Buskerud plasseres i Drammen."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsket
opprinnelig en deling av det nordligste kontoret mellom Harstad
og Kautokeino. Disse medlemmer registrerer at det
ikke er flertall for dette.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er
i hovedsak enig i den tenkte arbeidsfordelingen mellom sentralledd
og regionalledd og ser positivt på at nasjonale oppgaver
kan flyttes ut til regionkontorene. Dette medlem har
merket seg Regjeringens forslag til plassering av regionkontor og
de synspunkter som har framkommet i den forbindelse. Dette
medlem ser det som tjenlig og fornuftig dersom man for Troms og
Finnmark deler regionfunksjonen mellom det eksisterende miljøet
i Harstad og etablering av et nytt miljø i Kautokeino slik
regjeringen har foreslått. Gjennom å opprette
to likeverdige regionkontor med en fornuftig arbeidsdeling, samt
utflytting av nasjonale oppgaver, bør det være
mulig å ivareta både de hensyn Regjeringen legger
til grunn for plassering av regionkontor i landsdelen samtidig som
man kan utnytte det beste av den eksisterende kompetanse i Harstad.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omgjøre
vedtaket om lokalisering av Mattilsynets regionale ledd slik at:
Komiteen vil understreke
betydningen av å få et slagkraftig mattilsyn som
på best mulig måte kan ivareta kontroll og beredskap
i forhold til både dyrehelse, plantehelse og matprodukter
langs hele verdikjeden. Komiteen vil peke på at
det er i primærproduksjonen at vilkårene for matkvalitet
skapes og mener det blir avgjørende viktig at dyrehelseaspektet
får den nødvendige oppmerksomhet i den nye organisasjonen.
Det kan bare skje ved nærhet til både husdyrproduksjon,
sjømatproduksjon og næringsmiddelproduksjon. Komiteen vil
på dette grunnlag understreke betydningen av å ha
et lokalledd med tilstrekkelig antall enheter. Uten en tilstrekkelig
lokal organisering vil beredskapshensynet svekkes.
Komiteen viser til at lokalleddet
skal være grunnpilaren i tilsynsarbeidet og utføre
alt utøvende tilsyn. Dette gjør at det nye Mattilsynet
vil være et forvaltningsorgan med solid forankring i distriktene. Komiteen har
merket seg at det vil være Mattilsynet selv som foreslår
arronderingen av lokalleddet og plasseringen av lokalkontorene. Komiteen sier
seg enig i dette.
Komiteen viser til at Regjeringen
har lagt frem mange fornuftige faglige begrunnelser for lokalisering av
lokalkontorene, og støtter disse. Komiteen mener at
det i tillegg bør legges vekt på at det allerede
i dag er etablert gode faglige interkommunale miljøer rundt
om i landet hvor flere av fagmiljøene allerede er samlokalisert. Komiteen vil
derfor også be det nye Mattilsynet legge vekt på å videreføre
etableringer som er gjort i nærheten av de store næringsmiddelprodusentene.
Komiteen forstår begrunnelsene
for at lokalkontorene bør etablere seg sammen i nye lokaler,
allikevel vil komiteen peke på at dersom
eksisterende lokaler er store nok, bør en foreta en økonomisk
vurdering av hva som er lønnsomt, slik at etableringen
av det nye Mattilsynet vil ha de økonomiske innsparinger
som er signalisert av Regjeringen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil likevel peke på at det må legges vekt på å få en
hensiktsmessig tilsynsstruktur ut fra forbrukernes og næringsutøvernes
behov for nærhet og kompetanse og også i forhold
til at sjømatproduksjonen nå blir omfattet av
Mattilsynets forvaltningsansvar.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i tillegg til at antall lokale kontor ikke er vurdert utvidet
som følge av at sjømatproduksjonen inkluderes
i Mattilsynet. Dette flertallet viser til at det
er Mattilsynet selv som skal avgjøre antall lokale enheter,
men vil peke på at antallet bør ligge over de
50-65 enheter som er foreslått fra Regjeringens side. Dette
flertallet er opptatt av at det ved beslutning om både
antall lokale enheter og lokalisering av disse legges avgjørende
vekt på nærhet til primærproduksjon og
foredling. Dette flertallet anser det som hensiktsmessig
at intervallet for lokale enheter bør være på mellom
70 til 90 kontorer. Gjennom et slikt antall vil man på best
mulig måte kunne sikre hensynet til den nære kontakten
med husdyr- og sjømatproduksjon, samt ønsket om
best mulig beredskap.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
"For å sikre beredskapshensyn
på en best mulig måte ber Stortinget Regjeringen
om å sørge for at antall lokale kontor i det nye
Mattilsynet blir liggende i et intervall på mellom 70-90
enheter."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det er Mattilsynet
selv som skal avgjøre antall lokale enheter, grensene for
disse og lokalisering av lokalkontorene. Disse medlemmer forutsetter
at ledelsen i det nye Mattilsynet vil fatte de beslutninger som
er hensiktsmessige for på best mulig måte å nå tilsynets
mål for kontrollen av husdyrproduksjon, sjømatproduksjon
og næringsmiddelproduksjon og -omsetning.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen ser for seg at antallet lokale enheter vil bli i
størrelsesorden 50-65, og at disse bør ha en minimumsbemanning
på 10-12 personer for å være i stand
til å løse sine oppgaver. Disse medlemmer har
også merket seg de kriteriene departementet mener Mattilsynet
bør legge til grunn for sin lokale struktur og slutter
seg til disse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietber om at det nye Mattilsynet, dersom
det er formålstjenlig, vurderer muligheten av å legge
et lokalkontor til Kautokeino.
Komiteen vil vise
til at Regjeringen har påpekt viktigheten av risikoanalyse
som sentralt verktøy i Mattilsynets forvaltning og ikke
minst den klare ansvarsdeling mellom Mattilsynets risikohåndtering og
Vitenskapskomiteens risikovurdering slik dette er beskrevet i avsnitt
4.3.5. i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 8 (2002-2003). Komiteen vil
understreke at Regjeringens beskrivelse av bruk av risikoanalyse
og rollefordelingen i denne sammenhengen må legges til
grunn.
Komiteen har merket
seg at målsetningen for Fiskeridirektoratet er å bidra
til å sikre en lønnsom og bærekraftig
fiskeri- og havbruksnæring med fokus på økt
verdiskaping.
Komiteen har videre merket seg
planene for ny organisering av Fiskeridirektoratet etter at tilsynsoppgavene
for sjømat blir overført til det nye Mattilsynet. Komiteen forutsetter
at Regjeringens mål om en mer effektiv og brukervennlig
etat blir fulgt opp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at omorganisering og ny struktur i Fiskeridirektoratet
er en konsekvens av dannelsen av ett mattilsyn. Flertallet minner
om den korte tid som har gått mellom budsjettforliket om
Mattilsynet i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 og vedtaket om
en omorganisering av Fiskeridirektoratet i Regjeringen 4. juli 2002. Flertallet er
skeptisk til at det på så kort tid er mulig å utarbeide
et tilfredsstillende grunnlag for omorganiseringen, med bakgrunn
i liten kommunikasjon med berørte parter og uten grundig
konsekvensutredning. Flertallet vil i den forbindelse
vise til at etableringen av Mattilsynet ikke vil finne sted før
1. januar 2004 og omorganiseringen av det gjenværende Fiskeridirektoratet
er en sak som angår eget forvaltningsområde.
Flertallet har merket seg at
Fiskeridirektoratet angir at omorganiseringen gjøres "for å motvirke
negative virkninger av at en mister samspillet mellom sjømattilsynet
og Fiskeridirektoratets øvrige tilsynsoppgaver". Flertallet registrerer
at det frem til næringskomiteens behandling av saken ikke
er kjent hvilke avveininger som Fiskeridepartementet har gjort i
forbindelse med nedleggingen av fire regionkontorer.
Flertallet er uenig i Regjeringens
valg av ny struktur til Fiskeridirektoratet. Flertallet mener
det er mulig å motvirke negative virkninger for ressurskontroll
og tilsyn med havbruk på en bedre måte. Flertallet vil
som eksempel vise til vedtaket om nedleggelsen av regionkontoret
i Trondheim hvor det gjennom en årrekke er bygget opp en
meget solid kompetanse i havbrukforvaltning.
Flertallet viser til at det i
havbrukforvaltningen er et sterkt behov for gode samarbeidsløsninger
på det regionale nivå kombinert med behovet for
gode kunnskaper om regionale og kommunale særegenheter. Videre
er det av stor betydning at omorganiseringen ikke medfører
en nedbygging i forhold til det store potensialet for vekst i oppdrettsnæringen
blant annet med nye arter. Flertallet vil derfor
understreke betydningen av at den nye strukturen og omstillingsbehovet
ikke må gi en utvikling der mulighetene for at kompetanse-
og kapasitetssvikt kan bli begrensende faktorer for utviklingstempoet
i oppdrettsnæringen.
Flertallet mener at både
for oppdrettsnæringen, fiskerinæringen og kystkommunene
er et løpende og godt samarbeid om kommunens kystsoneplaner
av avgjørende betydning for et godt fungerende planverktøy
om næringsaktivitet i kystsonen. De etablerte samarbeidsformer,
basert på lokal kunnskap og gode faglige kvalifikasjoner
kan etter flertallets oppfatning bli forringet både
i forhold til den tradisjonelle fiskerinæringen og i forhold
til oppdrettsnæringen når antall regioner reduseres
fra ni til fem.
Flertallet viser til at Finnmark
er landets mest fiskeriavhengige fylke, og at fiskerinæringen
også i framtiden vil være av avgjørende
betydning for bosetting og sysselsetting i Finnmark. Fiskerinæringen
i dette fylket står overfor store utfordringer i årene
som kommer, med bl.a. et betydelig behov for omstilling og utvikling.
I en slik situasjon er det viktig at fiskeriforvaltningen er til
stede, har en nærhet til brukerne, og aktivt medvirker
til å fremme nasjonale målsettinger for fiskerinæringen.
På denne bakgrunn er det etter flertallets mening viktig
at Finnmark opprettholder en sterk fiskeriadministrasjon.
Flertallet vil på bakgrunn
av ovennevnte problemstillinger anbefale at antallet regioner under
Fiskeridirektoratet økes fra fem til syv i forhold til
vedtaket som ble fattet 4. juli 2002. Dette innebærer at regionkontorene
for Fiskeridirektoratet i Trondheim og Vadsø opprettholdes
slik at kompetanse og funksjonalitet på regionalnivå videreføres
og gir en regioninndeling som følger:
Fylker | Regionkontorer |
Finnmark - endring | Vadsø - endring |
Troms | Tromsø |
Nordland | Bodø |
Trøndelagsfylkene
- endring | Trondheim - endring |
Møre - endring | Ålesund |
Sogn og Fjordane og Hordaland | Måløy |
Rogaland, Agderfylkene,
Telemark, Vestfold, Buskerud, Akershus, Oslo og Østfold | Egersund |
Flertallet vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omgjøre
vedtaket om plassering av Fiskeridirektoratets regionale ledd slik
at:
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Fiskeridepartementet
har beregnet at en struktur med 7 regionkontorer i stedet for 5,
vil medføre en ekstrakostnad på om lag 5-8 mill.
kroner årlig, når det også er tatt høyde
for at en struktur med 5 kontorer vil gi noe høyere kostnader
til reising (jf. vedlagte brev av 4. desember 2002).
Disse medlemmer har merket seg
at man ved regioninndelingen har fulgt de samme grensene som for
Mattilsynet, men med en samlet region fra Rogaland til svenskegrensen.
Disse medlemmer registrerer at
nyorganiseringen av Mattilsynet og Fiskeridirektoratet vil føre
til en klar økning i tallet på statlige arbeidsplasser
i Finnmark.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Regionkontoret for Troms og Finnmark plasseres
i Harstad.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen omgjøre
vedtaket om lokaliseringen av Mattilsynets regionale ledd slik at:
1. Regionkontoret for
Troms og Finnmark plasseres i Harstad.
2. Regionkontoret for Nord-Trøndelag,
Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal plasseres
i Trondheim.
3. Regionkontoret for Telemark, Vestfold
og Buskerud plasseres i Drammen.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen omgjøre
vedtaket om lokalisering av Mattilsynets regionale ledd slik at:
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen sørge for at ansatte i laboratorier som blir berørt av etablering av det nye Mattilsynet, kommer inn under reglene for virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljølovens § 73.
II
Stortinget ber Regjeringen om å utrede muligheten for at den eksisterende laboratorievirksomheten integreres i det nye Mattilsynet.
III
For å sikre beredskapshensyn på en best mulig måte ber Stortinget Regjeringen om å sørge for at antall lokale kontor i det nye Mattilsynet blir liggende i et intervall på mellom 70-90 enheter.
IV
Stortinget ber Regjeringen omgjøre vedtaket om plassering av Fiskeridirektoratets regionale ledd slik at:
Jeg viser til brev fra Næringskomiteen
datert 18. november 2002. Departementet har følgende svar
på komiteens spørsmål:
1. Proposisjonen gir
informasjon om at av 70-75 årsverk som i dag anvendes til
sjømattilsyn, så vil bare 25 årsverk
overføres til mattilsynet. Dette betyr en forsterkning
på nærmere 50 årsverk for den gjenværende
del av Fiskeridirektoratet.
Hvordan har Fiskeridepartementet forholdt
seg til dette, når man har fattet vedtaket om ny organisering
av Fiskeridirektoratet?
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (2002-2003) Om
omstillingskostnader i Fiskeridirektoratet mv. redegjør Regjeringen
for at Fiskeridirektoratets samlede tilsynsinnsats relatert til
sjømat utgjør i størrelsesorden 70-75 årsverk.
Videre redegjøres det for at det av disse er om lag 20 årsverk
som anvendes ved Fiskeridirektoratets hovedkontor i Bergen, mens
de øvrige årsverk utfares av ansatte i Fiskeridirektoratets
regioner.
Dette innebærer at virksomhet på i
størrelsesorden 70-75 årsverk fra 1. januar 2004
skal inngå som en del av Mattilsynet. Det er imidlertid
ennå ikke tatt noen endelig vurdering av hvor mange medarbeidere
som skal overføres fra Fiskeridirektoratet til mattilsynet. Det
framgår derfor ikke av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (2002-2002)
noe om hvor mange årsverk som skal overføres til
mattilsynet, Det er som vist til i proposisjonen lagt til grunn
at Mattilsynet, i alle fall i en overgangsperiode, bør
kunne kjøpe tilsynstjenester fra Fiskeridirektoratet, og
at det gis opplæring fra Fiskeridirektoratet inntil Mattilsynet
får bygget opp nødvendig kompetanse på sjømatområdet.
2. Fiskeri- og havbruksnæringen
har et stort utviklingspotensiale på et område
hvor vi i Norge har naturgitte forutsetninger for å lykkes
med utvikling av en sterk og bærekraftig kystnæring.
Den videre utviklingen av næringen forutsetter et optimalt samarbeid
mellom ulike aktører, og optimale rammebetingelser.
Mener Fiskeridepartementet at det er gjennomført tilfredsstillende
konsekvensvurderinger som godtgjør at omorganiseringen
vil bidra positivt til å sikre en optimal nasjonal utvikling
av næringen og i særdeleshet oppdrettsnæringen?
Det er lagt vekt på at Fiskeridirektoratet,
etter overføringen av direktoratets tilsyn med sjømat
til Mattilsynet, må ha en organisering både sentralt,
regionalt og lokalt som er tilpasset de oppgaver og fremtidige utfordringer
som direktoratet vil stå overfor i forhold til den ventede
veksten i fiskeri- og havbruksnæringen.
Fiskeridepartementet er opptatt av å sikre
at Fiskeridirektoratets oppgaver blir utført på en
så god og effektiv måte som mulig, hvor brukernes
behov står i fokus. Hovedfokuset vil derfor være å benytte
minst mulig av begrensede ressurser til administrative og ledelsesmessige
oppgaver, og mest mulig ressurser til de faglige kjerneoppgavene.
Den vedtatte omorganiseringen og omstillingen
i alle ledd i Fiskeridirektoratet er foretatt etter en samlet avveining
mellom bl.a. behovet for:
– større
regioner og dermed regionkontor for å bygge opp tverrfaglige
og stabile kompetansesentre for å håndtere et
mer komplekst og omfangsrikt regelverk som er mindre sårbare
i forhold til turnover mv. Regionkontorene vil bli støttet
og supplert av de gjenværende lokale fiskerikontorene.
– nærhet til og tilgjengelighet
for brukerne, hvor det tas hensyn til at forbedret infrastruktur
og kommunikasjoner og utviklingen innenfor moderne informasjons-
og kommunikasjonsteknologi har redusert avstandsulempene.
– mest mulig ressurser skal gå til
tjenesteproduksjon, gjennom å redusere den administrative
og ledelsesmessige ressursbruken.
Innføringen av serviceerklæringer,
med klare krav og forventninger til de tjenestene Fiskeridirektoratet
skal utføre, er også et viktig ledd i denne omstillingen.
I tillegg er det lagt vekt på aktiv bruk av informasjons-
og kommunikasjonsteknologi for å effektivisere og forenkle
både interne systemer og prosesser, og samhandlingen med
næringen.
Fiskeridepartementet mener på denne
bakgrunn at den vedtatte omorganiseringen vil bidra positivt for å videreutvikle
Fiskeridirektoratet med ytre etat som en viktig tilrettelegger for å sile
en optimal utvikling av fiskeri og havbruksnæringen, og
i særdeleshet oppdrettsnæringen.
Reduksjonen fra ni til fem regionkontor er som
nevnt en del av en samlet omorganisering og fornyelse av Fiskeridirektoratet,
både sentralt, regionalt og lokalt.
Når antallet regionkontorer reduseres
fra ni til fem, legges det stor vekt på å finne
gode løsninger som sikrer at den nøkkelkompetansen
som finnes i de regionkontorene som nedlegges ikke forsvinner.
Utover dette er det ikke iverksatt noen særlige
tiltak knyttet til reduksjonen i antall regionkontor, da Fiskeridepartementet
mener bl.a. bruk av moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi
og vektlegging av arbeidet med å finne gode løsninger
for å ivareta nøkkelkompetansen i de nedlagte
regionkontorene gjør at det ikke er særlige ulemper
knyttet til reduksjonen i antall regionalkontor.
Oslo, i næringskomiteen, den 13. desember 2002
Olav Akselsen
leder |
Olaf Gjedrem
ordf. kap. 1115 |
Ivar Kristiansen
sekretær |
|
Rigmor Andersen Eide
ordf. kap. 1030 |
|