På sidene 41-52 i proposisjonen gies
en rapport for Forsvarets virksomhet i 2002. Det første året
i omleggingsperioden viser betydelig resultatoppnåelse
i forhold til fastsatte mål. Korrigert for budsjettmessige endringer
i løpet av året viser regnskapet at det har vært en
reell innsparing på driftsutgiftene med 630 mill. kroner
sammenlignet med et alternativ uten omlegging, og at investeringsandelen
av forsvarsbudsjettet økte med 2,5 mrd. kroner til 34 pst.
av totalbudsjettet siden 2001, samtidig som andelen av midler til
drift har sunket fra 71 pst. i 2001 til 66 pst. i 2002. Deltakelsen i
internasjonale operasjoner er substansiell og av god kvalitet selv
i en krevende omleggingsperiode.
2002 var i stor grad preget av gjennomføringen
av de mange og til dels omfattende endringer i kommandostrukturen,
i forsvarsgrenene og i Heimevernet, samt støttefunksjonene
og sivile etater. Ved utgangen av 2002 var Forsvaret i all hovedsak
i rute i henhold til fastsatt plan for gjennomføring av
vedtatte endringer i organisasjon og struktur. Moderniseringen av
Forsvaret skjer i tillegg gjennom oppdatering og anskaffelse av
nytt materiell som bidrar til å styrke Forsvarets kapasiteter.
Omfattende oppfølging har gitt resultater i form av et
betydelig lavere overføringsbehov på investeringssiden.
Bemanningsreduksjoner er også et viktig
virkemiddel for å nå målene for omleggingen.
Målsettingen om å redusere bemanningen i Forsvarets
militære organisasjon med minimum 5 000 årsverk
ligger fast. I desember 2002 var i overkant av 4 300 av disse årsverkene
identifisert og 2 029 hadde sluttet. Siden 1. september 2000 har
Forsvarets militære organisasjon netto utrangert i størrelsesorden
860 000 kvm. bygningsmasse, hvorav 471 000 kvm ble utrangert i 2002.
Budsjettutviklingen viser at ved Stortingets
sluttsaldering var budsjettets utgiftsramme på 27 656 mill. kroner.
Endringer gjennom året gjorde at budsjettet bevilgningsmessig økte
til 29 932 mill. kroner ved årets slutt, dvs. en økning
på 2 275 mill. kroner. Dette skyldtes i hovedsak en rammeøkning
ifm. utfyllende rammer for omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005,
jf. Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002),
tilleggsbevilgninger vedrørende finansiering av norsk deltagelse
i Afghanistan, jf. Innst. S. nr. 119 (2001-2002), jf. St.prp. nr.
39 (2001-2002) og Innst. S. nr. 6 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 80
(2001-2002), samt lønnsregulering.
I tillegg til nevnte bevilgningsendringer, hadde
Forsvaret til disposisjon overførte midler fra 2001 på 1
789 mill. kroner.
Det totale beløpet som ble overført
fra 2002 til 2003 var på 1 127 mill. kroner, eller ca.
3,8 pst. av forsvarsbudsjettet. Ser en bort fra den planlagte og
hjemlede overføringen på kap. 1792 Norske styrker
i utlandet på 365,6 mill. kroner, var det totale overføringsbehovet
på 762 mill. kroner (2,5 pst. av forsvarsbudsjettet). Av dette
utgjør 535 mill. kroner mindreutgifter på investeringspostene
og 226 mill. kroner mindreutgifter på driftspostene.
Med hensyn på styrkestruktur, virksomhetsområder og
Forsvarsdepartementet og de sivile etatene, vises det til proposisjonen.
Komiteen tar til etterretning
at resultatet for omorganiseringen er i rute i henhold til Innst.
S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002) og Innst.
S. nr. 342 (2000- 2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001).
Komiteen vil også vise
til politiske føringer i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf.
St.meld. nr. 17 (2001-2002) og i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003),
jf. St.prp. nr. 1 (2002-2003).